Autorotatie, de techiek

Hoi allemaal,

ik heb een KDS 450S en heb een wat getracht te autoroteren. Ik merk dat ik er kennelijk niets van snap, want als de hoogte iets hoger is heb ik tegen de tijd dat ik de grond raak zo goed als een blade stop.

Hier is wat ik doe:
throttle hold inschakelen, collective pitch direct naar de middenstand

Maar wat zie ik over het hoofd, moet je voorwaartse snelheid hebben etc.etc.?

ik ben geen heli-vliegen, maar ik weet wel dat je, door de neerwaartse snelheid, je kop op toeren moet houden. je moet dus een negatieve pitch (als ik dat zo goed zeg) hebben. vlak voor het 'landen' moet je je pitch weer positief zetten om de opgeslagen energie om te zetten in remkracht en dus zachtjes neerzetten.

over voorwaartse snelheid durf ik niks te zeggen.

de snelheid van je blades er idd inhouden door de bladen 0 of wat graden in de min te houden, ook wat voorwaartse snelheid houden en naarmate je dichter bij de grond komt de neus omhoog bewegen

vind je het niet wat tricky om dit live te oefenen? knalt lekker op de grond kapot zo:p

De techniek is idd een negatieve pitch te hebben tijdens de vrije val..
De truuk is pas die negative pitch te kiezen op het moment dat de heli begint te vallen, en naarmate de heli sneller valt meer negatief te kiezen..
Dan op een meter of 2 hoogte de pitch rustig om hoog te doen zodat de opgeslagen energie van de rotor draai snelheid gebruikt wordt om de val te dempen en je bijna tot hoover komt.
Ga je te snel met je pitch dan verlies je energie.
Ga je te langzaam moet je de heli uit graven..

Belangrijk is wel dat in de throttle hold/cut je dus wel volledig over je pitch verloop beschikking hebt.
Ik spreek uit ervaring dat je met een verkeerde throttle hold pitch curve het model niet kunt opvangen..
Overigens schijnt met een licht model als een 450 je bijna niet kunt auto roteren...
Gewoon te weinig energie verschil waardoor het pitch gebruik zeer krities komt..
Maar goed ik heb iemand met een walkera 60 (nog iets kleiner als een 450) ook wel eens zien auto roteren..

Benno

Back