AVA glasvezel/carbon en 2,4 GHz vraag

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Erik van Nes, 17 nov 2021.

  1. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    REO
    Sinds kort ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik niet één maar nu twee AVA's heb. De eerste nog met een afneembare nosecone (dus een oudere versie) en een electro motor. Omdat ik eigenlijk graag zonder E motor wilde ben ik op zoek geweest naar een extra nosecone. Die vond ik tot nu toe nog niet. Maar wel een complete AVA zonder E motor. Zo is het gekomen.

    De tweede AVA heeft gaatjes in de romp om de antenne naar naar buiten te brengen. Eigenlijk denk ik dat dat niet nodig is want de romp is (lijkt ??) van glasvezel/epoxy. Wel met een koolstof 'cockpit' klepje en een streng koolstof in het laminaat voor lengte stabilteit.

    Wat is wijsheid/noodzaak? Antenne's naar buiten (gegarandeerd goede ontvangst) of binnen in de romp leggen (strakkere buitenkant)? Wie heeft (AVA) ervaring?

    Erik

    PS: Ja, natuurlijk is dit een luxe probleem
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Geen AVA ervaring, maar in een F3B/F3F model met een conus van glas/kevlar en wel wat carbon rovings langs de zijkant van de romp is de ontvangst voldoende bij binnen liggende antenne's. Wel ook in de romp zo vrij mogelijk van metalen en carbon delen.
     
  3. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Altijd (voor de zekerheid) even een range test doen wanneer je de antennes in de romp hebt zitten.
     

Deel Deze Pagina