Aviette : Welke Electro ?

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
Er zijn dus inderdaad 2 soorten. 3.6 en 3.7V
Wat wij LiPo noemen is eigenlijk volledig "lithium-ion-polymeer" en die zijn altijd van het 3.7V type.

Is de 3.7V versie hetzelfde als een LiPo cel ?
Ja dus.

Dank je. Erg handig zo'n Electrovlieg Deskundoloog.... :lol:

Weet er soms iemand wat er met de Jepe site aan de hand is ? Staat al 5 dagen in onderhoud.... :?

Beste Collega's (toch al een beetje, hoop ik)

Vandaag dan voor het eerst echt gevlogen, niet lang want de wind kwam weer op, maar genoeg om een hemels gevoel te krijgen. Wel nogal verwarrend, want de dingen die ik meende geleerd te hebben met FMS kwamen hier nauwelijks van pas.

Was het met de Aviette ? Jammer genoeg niet. De Aviette heeft vorige week een eerste zeer korte poging gedaan om te vliegen, ttz. na het opgooien door een ervaren piloot draaide ie 180° rond zijn lengteas om dus ondersteboven terug naar de aarde te willen. Duidelijk een symptoom van vliegangst ! Het waarom blijft mij en mijn instructeur voorlopig nog een raadsel. Deze laatste was ook niet happig om nog met de Aviette te vliegen (staartstuk was trouwens stuk) en raadde mij aan een Robbe Airdancer te kopen. En om hem niet verder op te zadelen met mijn experimenten, heb ik dat dan maar gedaan. ttz, ik heb de Robbe Cardinal gekocht, want de Airdancer is sinds kort niet meer op de markt.

Dit wil echter niet zeggen dat het experiment met de verschillende props niet doorgaat, alleen ga ik er mee wachten tot ik alleen mag vliegen...

Iedereen akkoord ? :wink:

Akkoord (alsof ik daar iets over te zeggen heb)

Als je niet weet wat er aan de hand was, dan heb je vaak te maken met overtrekken van de kist.
Zwaartepunt, Te hoge vleugelbelasting, te vroeg lostrekken bij grondstart, Verkeerd gegooit bij handstart, te wild sturen enz... dat soort dingen.

Robbe cardinal is een grotere kist, dus wel weer nieuwe investeringen in net iets groter spul.

manuquick zei:
Deze laatste was ook niet happig om nog met de Aviette te vliegen (staartstuk was trouwens stuk) en raadde mij aan een Robbe Airdancer te kopen. En om hem niet verder op te zadelen met mijn experimenten, heb ik dat dan maar gedaan. ttz, ik heb de Robbe Cardinal gekocht, want de Airdancer is sinds kort niet meer op de markt.

Was bij die aviette de staart al kapot voor het vliegen of erna? Indien voor het vliegen dan heeft hij gelijk, en dan had hij er absoluut niet mee mogen vliegen.

Is dit een instructeur op een club? Ik vind als instructeur experimenteren soms heel leuk en als iemand met experimentele dingen aankomt ben ik altijd bereid om dit in te vliegen of uit te proberen. Wel alles op eigen risico.

Maar goed dat die Airdancer niet meer geleverd wordt. Dit is namelijk een vliegende betonblok. Het hele model is van piepschuim en daar waar de ontvanger en servo's moeten zitten er gaten in. Wat er verder nog in het peipschuim verwerkt is weet ik niet, maar het lijkt erop alsof er metalen balken in het schuim zijn ingegoten. (mocht het model ooit kapot gaan dan zal ik hem helemaal in stukjes van 10 cm snijden) Dit model is eigenlijk veel te zwaar, maar het vliegt. Nu nadat ik enkele wijzigingen bij heb aangebracht is het zelfs een leuk ding om lekker gek mee te doen, en zodra je niet meer weet hoe het model ligt laat je alles los en het model gaat weer terug naar een horizontale vlucht.

@Harold :
Het zwaartepunt hebben we op 1/3 van het begin van de vleugel bepaald en toen helde het vliegtuig net iets naar voor.
Het toestel is wel zwaarder geworden dan oorspronkelijk bedoelt : 530g. Maar met 13.3 dm² vleugelvlak lijkt me dit doenbaar (39.8 g/dm²). De Cardinal weegt min 42.2 g/dm². Theoretisch lijkt het dus in orde.

Dat de Cardinal iets groter is en investeringen gekost heeft, heeft trouwens reeds vruchten afgeleverd :
1. Christian, de instructeur, was er tevreden mee, vond dat ie beter vloog dan de Airdancer, en dat is al een positief punt in de opleiding.
2. Christian blijkt ook een eigen kleine vliegclub uit te baten, enkel voor electro. Deze vliegen enkel 'smorgens in het WE. In de namiddag kwam ie dan op de club waar ik ook was. En toen hij hoorde dat ik nog geen lid was bij die club (sta er nog op de wachtlijst), nodigde hij uit om in zijn club te gaan vliegen....

Ik heb dus niet enkel een toestel, maar ook een vriend erbij :wink:

Bovendien lijkt dit toestel ook geschikt om aan lucht fotografie te doen...vrij stabiel.

Er zit een 600 motor in (denk ik, want het staat er in feite niet op) met een 3S1p 2200mA Lipo . Zelf met een redelijke tegenwind (windvaan stond met momenten horizontaal) vloog ie gestaag verder met de trottle halfweg.

Verder kan ik er nog niet zoveel over zeggen, bij gebrek aan verglijkingspunten... behalve het geluid : hij vliegt bijna geruisloos, zelfs in verglijking met andere electrovliegers is hij opmerkelijk stil.

manuquick zei:
Het toestel is wel zwaarder geworden dan oorspronkelijk bedoelt : 530g. Maar met 13.3 dm² vleugelvlak lijkt me dit doenbaar (39.8 g/dm²). De Cardinal weegt min 42.2 g/dm². Theoretisch lijkt het dus in orde.

Moet inderdaad te doen zijn.
Is echter niet helemaal te vergelijken. Je praat over een kleinere kist. Voor vergelijkbaar vlieggedrag moet de vleugelbelasting voor kleine vliegtuigen ook in verhouding kleiner worden.
"half zo groot" betekend dat de vleugelbelasing ook de helft moet worden.
De aviette met 40g/dm is een snelle kist. De grotere cardinal (1.5kg) met 40g/dm een hele tamme.

manuquick zei:
Er zit een 600 motor in (denk ik, want het staat er in feite niet op) met een 3S1p 2200mA Lipo . Zelf met een redelijke tegenwind (windvaan stond met momenten horizontaal) vloog ie gestaag verder met de trottle halfweg.

Dit is een robbe power 600/24, die precies gelijk is aan de speed 600 8.4V #3301. Met 3s1p goed power managment gebruiken. Prop is eigeenlijk aan de grote kant voor spanningen van 3s1p.

"half zo groot" betekend dat de vleugelbelasing ook de helft moet worden.
De aviette met 40g/dm is een snelle kist. De grotere cardinal (1.5kg) met 40g/dm een hele tamme.

M.a.w. ik zou veel power in de Aviette moeten steken ?

Prop is eigeenlijk aan de grote kant voor spanningen van 3s1p.

Vandaar dat ik voor de volgende maal de auto calibratie functie van de speed controller uitgeschakeld heb. Op die manier kan het percentage 'volgas' die er gegeven wordt geregeld worden en kan het overschot aan power benut worden in langere vluchttijden.

Met snel of tam bedoel ik de eigenschappen "als zwever".
Met hoge vleugelbelasting kan je niet te langzaam vliegen, want dan overtrekt de boel. Zelfde geldt voor steile bochten.

Heeft niet direct te maken benodigd vermogen dus. Dat zit wel goed. Eigenschappen worden wat kritischer, zolas je gemerkt hebt.

Ach zo...

In ieder geval zal ik het de volgende maal proberen met een lichtere accu. Ik had er die 3s1p 2200 ingestoken omdat ik niets anders had. Blijkbaar waren de lipo's begin augustus overal uitverkocht...
Weegt toch 150 g. Heb nu nog een Etec 2s1p 700 mAh van 36 g waarmee het normaal gezien ook kan, zij het minder lang

Dat is nog wel een verschil ja. Die etech 700 kan echter maar tot een ampere of 5. Niet voor sp400 geschikt dus.

@Harold,

De nieuwe Etec "HP" serie kan 10C continue aan .... is dus 7A voor de 700 ..... voldoende voor een "rustige" SP400 toepassing .......

Back