Aviette : Welke Electro ?

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Bestes,

Zo'n kleine 2 maand geleden vroeg mijn zoontje voor zijn 7° verjaardag een klein telegeleid vliegtuigje dat ie gezien had in Droomland. We kregen het hoogstens 30 sec van de grond, maar wat een sensatie ! :o
Enkele weken nadien vindt zijn broer van 10 een ietwat groter model op Ebay.... dit bleef al ettelijke minuten in de lucht ! :lol: Maar na een gebroken vleugel (die min of meer kon hersteld worden), een defecte accucel, en een bezoek aan een vliegclub bleek het nodig dat papa er zich eens ging mee bezighouden :wink:

Resultaat : vele nachtelijke uren surfen op het Net, massa's informatie opgedaan en uiteindelijk 2 plannetjes gekocht; 1 van een electrozwevertje en een ander van de 'Aviette' (http://www.vth.de/shop/shopfiles/product.asp?TID=W9ATSZ2DC8YE&PS=1&PID=3201212). Oorspronkelijk bedoelt voor een 0.6ccm dieseltje (zijn die nog te koop ?), maar omdat ik om verschillende redenen liever electro zou willen vliegen, heb ik gepast en gemeten, en blijkt er een speed 400 in te kunnen.

Dus modelletje gebouwd (is bijna af) en Motocalc erbij gehaald, waarvan hier het resultaat :
Comparison - Aviette
Sea Level, 101,3kPa, 15°C
Aviette
Motor Graupner Speed 400 7.2V #1794
Motor Constant (rpm/V) 2227
No Load Current (A) 0,72
Armature Resistance (Ohms) 0,357

Battery Kokam 1500
Series Cell Count 3
Parallel Cell Count 1
Cell Capacity (mAh) 1500
Pack Capacity (mAh) 1500
Cell Voltage (V) 3,7
Pack Voltage (V) 11,1
Cell Resistance (Ohms) 0,027
Pack Resistance (Ohms) 0,081

Speed Control (ESC) Generic High Rate ESC
Resistance (Ohms) 0,003
Maximum Current (A) 0
Number of ESCs 1

Drive System Generic 16x8cm Prop
Gear Ratio 1,00:1
Propeller (cm x cm) 16x7,7
Series Motors 1
Parallel Motors 1
Number of Propellers 1
Blades per Propeller 2

Airframe Aviette
Wing Span (cm) 83
Wing Area (dm²) 13,3
Total Weight (g) 382

Static Predictions
Current (A) 9,1
Motor Voltage (V) 10,3
Input Power (W) 94,3
Input Power Loading (W/kg) 246,9
Power Loss (W) 46,1
Motor/Gearbox Output (W) 48,2
Output Power Loading (W/kg) 126,1
Motor/Gearbox Efficiency (%) 51,1
Shaft Efficiency (%) 47,6
Motor RPM 12767
Propeller RPM 12767
Static Thrust (g) 283
Pitch Speed (m/s) 16,5
Run Time (min:sec) 9:52

Flight Predictions
Stall Speed (m/s) 6,3
Optimal Flight Speed (m/s) 8,6
Throttle for Optimal (%) 52
Duration at Optimal (m:s) 71:12
Motor Temp at Optimal (°C) 25
Hands-off Speed (m/s) 9,1
Throttle for Hands-off (%) 54
Duration Hands-off (m:s) 67:57
Motor Temp Hands-off (°C) 26
Best Rate of Climb (m/s) 3,82
Rate of Sink (m/s) -0,86

Note: Motor performance calculations take ambient temperature and heating effects into account.

Generated by MotoCalc 7.09, 6/24/2004 22:44.

Nu is mijn vraag : is het voltage van de Lipo's (11,1) voor dat motertje niet te hoog ?
Wat vinden jullie van de prop (16X8) ? niet te groot ? Hij zorgt ervoor dat de RPM laag blijft... Ik vraag me trouwens af hoe zo'n grote prop op zo'n klein asje gepast wordt (vind hier geen hulpmiddelen voor in de verschillende shops)

De 'Opinion' van Motocalc vermeld niets dan lof, maar is dat wel te betrouwen ?

Mvg,

Manu

Ik zou opteren voor een speed 400 6 volt, en er een pakketje 6 x 500 mAh (of desnoods 7 cellen) met güntherpropje. Lijkt me een licht modelletje.
Indien dit te snel blijkt, (op deze manier ben je het goedkoopst gesteld) zal je moeten overgaan op vertraging en grotere prop. Cellenpakket blijft dan wel goed.

Ik zou opteren voor een speed 400 6 volt, en er een pakketje 6 x 500 mAh (of desnoods 7 cellen) met güntherpropje. Lijkt me een licht modelletje.
Indien dit te snel blijkt, (op deze manier ben je het goedkoopst gesteld) zal je moeten overgaan op vertraging en grotere prop. Cellenpakket blijft dan wel goed.

Hmmm; als ik dit in motocalc steek krijg ik minder goede resultaten :

• minder vermogen : 106 tegen 247W/Kg
    Lagere stijgsnelheid : 1.53 tegen 3.82m/s
    hoger gewicht : 417g tegen 382g
    (Veel) kortere vliegduur : optimaal 7:05 tegen 71:12 min (of 4:37 tegen 9:52 full throttle)

Ik blijf dus liever bij de eerdere configuratie; maar wat me vooral zorgen baart is het voltage : 11.1V wordt er geleverd door de Lipo's, terwijl de speed 400 werkt tussen 3.6 en 8.4 V. Ik heb wel ergens gelezen dat dit geen strikte waarden zijn, maar toch....

Manu

Daavoor kun je prop adapters kopen,
van kleine as naar groter diameter. Bij elke modelzaak te
verkrijgen.

Als het gaatje van de prop te klein is, kun je deze eenvoudig opboren.

Let je bij aanschaf van een prop erop dat de maten van props
worden aangeven in cm en in inch? De waarden die jij in motocalc
gebruikt gaan uit van propmaten in cm.

Trouwens op de website kosten dit vliegtuigje en een andere zwever slechts9 euro???? is dit correct???

Je kun ook nog aan een kleine brushless motortje denken.
zoals de typhoon 6 met een 8x5 ( inch) prop.

Die zijn nu bij diverse zaken in de aanbieding
motor+regelaar voor 100 euro.

Johan

Trouwens op de website kosten dit vliegtuigje en een andere zwever slechts9 euro???? is dit correct???

Enkel voor het plannetje hé :wink:

motor+regelaar voor 100 euro.

Da's meer dan het dubbele voor een speed 400 + regelaar... :?
Wat is de meerwaarde ?

Manu

Veel meer kracht, langere vluchtduur.

T'is net wat je wilt besteden,
goedkoopste is 400+gunter propje
iets duurder met vertraging en groter propje.
nog duurder brushless.

Je kunt immers ook kiezen voor accupakket
nikkel cadmium, nikkel metaal hydride of kokams.

Je zult uit deze componenten een keuze moeten maken,
die jouw en je portemonnee het beste past.

Houdt ook in de gaten dat kokams extra aandacht verdienen,
lees de kokam draadjes er maar op na.

Wanneer je je daar niet aan houdt zijn de accus snel
waardeloos.

Er leiden meer wegen naar Rome...

Johan

Inderdaad, van die Liposafe mogelijkheden ben ik op de hoogte. Ik ben aan het navragen welke regelaars hiervoor geschikt zijn (dymond).
Wat de lader betreft : ik heb mijn oog laten vallen op de X-Peak 3, die toch schappelijk is van prijs, meen ik....

Veel meer kracht, langere vluchtduur.

T'is net wat je wilt besteden,

Inderdaad, en vermits dit een trainertje is dat vermoedelijk af en toe eens hardhandig tegen de grond zal smakken, hou ik de kosten aan boord liever beperkt. Aan lipo's daarentegen wil ik wel wat geld uitgeven, omwille van de langere vliegduur. De kans dat die verloren gaan bij een crash is ook geringer denk ik..

CU,
Manu

Een gunter propje is trouwens 12,5 x 11 cm.

Neem voor de zekerheid toch even zo een mee.

Gaat je geen vermogen kosten....

Dat komt later toch wel, als Papa het leuk gaat vinden...

:D

Johan

( Ook vader )

b

OK, zal ik doen. Motocalc vindt het minder goed in zijn opinion, maar spreekt zichzelf daarin ook tegen.
Eens zien of menselijke ervaring juister is... :)

Inderdaad, en laat je bevindingen even weten hier op het forum..

Johan

Ps, vergeet het drupje lijm op het asje niet wanneer je (güntertje)
monteerd.
Propje wil wel eens harder dan het vliegtuigje....

Aardig advies van die motocalc.

We noemen hier de gunter propjes, omdat daar goede ervaringen mee zijn. Gaat met 400 eigenlijk altijd goed.
Ook die genoemde sp400 6V met 6 of 7 nicad cellentjes is een praktijk waarde. Wordt al 10 jaar succesvol gebruikt. Met lipo's nieuwe mogelijkheden, dus prestaties (topvermogen, vluchtduur) nog weer beter mogelijk zoals met motocalc gevonden.

Een prop die dicht bij de geadviseerde maat staat is een 6x3 klapschroefje van graupner (o ja, als je het er niet bij zegt rekenen we bij props nog steeds in inches). Deze lost ook meteen je bevestigingsprobleem op.

Je ziet in de berekening ook dat het motorrendement wordt opgeoffert voor een iets betere prop. Volgas 9A bij 3 lipo's is wat veel, maar hoeft bij gas management geen probleem te zijn.

Staar je niet blind op prestaties. 240 W/kg is mooi, maar voor een vliegtuigje van dit type helemaal niet nodig. Heb je wat terug te regelen zeg maar. Hoop topvermogen en met gas terug (40 watt/kg is al voldoende om rond te tuffen) heb je heel veel vluchtduur.

Met dat X-peak ladertje gaat lipo's prima. Geen "condensators" meer kopen, maar gelijk nieuwste techniek.

Met 2 lipo's vliegt het ook al. 3S lijkt echter meer gebruikt, dus handiger voor toekomst.

Andere alternatieven: typhoon (3D zou ik zeggen) of AXI. Vertraagde GWS (EPS 300) kan ook, maar die worden snel verdrongen door de kleine borstelloze oplossingen. Kijk naar GWS kistjes. Net zo groot en zwaar als aviettte.
Vliegtuigen vergelijken geeft aardig inzicht in hoe goed het zal gaan vliegen.
http://www.gws.com.tw/english/product/airfly/airplane.htm

Regelaars: Vergeet liposave. Koop gewoon een lipo regelaar. Voor borstelmotoren bevallen jeti en Castle-creations (pixie) goed als lipo regelaars.
Borstelloos is tegenwoordig meestal al voor lipo's.
http://www.modelbouwholland.nl/
http://www.aircraft-world.com/

Plannen zien er verder goed uit. Gaat wel lukken zo.

Bedankt Harold, interessante tips.

Zoals beloofd zal ik beide props eens uittesten en mijn bevindingen hier plaatsen.

Het vermogen is inderdaad nogal hoog, maar berekend op de 'groei' : ik zou ook het stuntertje (en de Pibros) eens willen bouwen en dan kan de combinatie nog van pas komen. Ga trouwens ook een 2S1 bestellen, want deze kan ook gebruikt worden in het tuigje van mijn zoon (ESC begint te pruttelen rond de 6V)

GWS kistjes had ik ook al bekeken, want de Slow Stick wordt blijkbaar dikwijls gebruikt voor luchtfotografie (wil ik ook nog doen). Maar omdat dit mijn eerste ervaringen zijn wou ik liever zelf een vliegtuigje bouwen 'from scratch'. Dan weet ik meteen hoe ik aan een herstelling moet beginnen en kan tijd en kosten beter inschatten. Valt aardig mee moet ik toegeven.

De Pixie-20 is inderdaad een interessante regelaar. Probleem is dat je veel aan verzendkosten gaat betalen als je op internet op verschillende plaatsen gaat shoppen. Ik zal zien wat die Dymonds kunnen, en is dit niet voldoende, kan de oplossing van Tadango nog uitkomst bieden.

Ik moet nog juist weten op welk kanaal ik mag vliegen op de club en dan kan de bestelling vertrekken. 'Moet' ook nog op vakantie :wink: , dus de eerste vluchten zullen pas in Augustus kunnen plaatsvinden

Zolang ik op de grond blijf gaat er niets stuk....

Zolang ie in de lucht zit blijft ie ook heel, t'is net dat allerlaatste stukje waar schade onstaat......

Proef ik een beginnende verslaving in dit draadje???

:D

Johan

Verslaving ? Zou goed kunnen ... ik ben enkele maanden geleden gestopt met roken, en modelvliegerij blijkt een prima compensatie. Bovendien houdt het mij uit de spreekwoordelijke luie zetel waar ik de laatste tijd meer en meer in bleef hangen. :wink:

Maar ben jij Curtis fanaat ? Ik zag dit : http://www.svensonaeromodelism.com/eng/cat_curtis.htm en werd op slag een beetje verliefd. Normaal heb ik niet zo'n interesse voor oorlogstuig maar dit is méér ....

Maar die zal je wel niet electro vliegen zeker ? als je dit in Motocalc steekt, heb je zo'n 60 lipo' s 1950mAh nodig. Aan 25€/stuk een vrij prijzige aandrijving...

Vraag is natuurlijk of electro wel past bij zo'n model. Een benzinemotor bezit meer authenticiteit....

Ja, mijn P40 heeft een 8 cc methanol verbrandings motor.

elektro, kijk dan hier iets, kleiner wel erg leuk

http://www.rbckits.com/id73.htm

Gewoon even naar beneden scrollen staan meer vliegtuigen op.

Vliegen leuk met een Typhoon brusshless en 8/10 kan cellen 1050 mAh.

Wel snel, Niet gelijk mee beginnen.

Johan

manuquick zei:
Maar ben jij Curtis fanaat ? Ik zag dit : http://www.svensonaeromodelism.com/eng/cat_curtis.htm en werd op slag een beetje verliefd. Normaal heb ik niet zo'n interesse voor oorlogstuig maar dit is méér ....

Maar die zal je wel niet electro vliegen zeker ? als je dit in Motocalc steekt, heb je zo'n 60 lipo' s 1950mAh nodig. Aan 25€/stuk een vrij prijzige aandrijving...

Vraag is natuurlijk of electro wel past bij zo'n model. Een benzinemotor bezit meer authenticiteit....

(2.5 - 4cc zeker foutje. lijkt mij 10cc kist)
"authenticiteit" is mischien een leuke reden, maar je zit wel in het elektrofurm te posten :P

Mening:
Als je een verbrandingsmotor neemt voor het geluid, dan een keurig gedempte 4-takt. Iemand die beweert dat een tweetakt mooi klinkt is gek.
"Lekker hard" kost velden :teacher: .

Deze kist elektro?
Even mijn vuistregeltje uit de modelbouw-faq erbij:
10CC = .60 motor. 60/2 - 20% = 24 cellen kist.
andere manier:
43 dm2. 1 cel per 2.5dm2 kom je op 17 cellen uit.
Ga uit van 20 cellen.

Zonder RC 2kg. Met 20 cellen en motor etc.. zal op 4 kg uitkomen.
200 W/kg voor jager prestaties = 800 watt (met 20 cellen dan 40A)

Motor van 300 - 400 gram met niet teveel RPM/V zodat er een grote prop op kan en het vliegt.

Lipo's mag natuurlijk ook. Wordt het lichter, of het vliegt langer (of beide).

Harold zei:
Met dat X-peak ladertje gaat lipo's prima. Geen "condensators" meer kopen, maar gelijk nieuwste techniek.

Heb gisteren de X-peak 3 van Jamara gekrgen, doch de handleiding zwijgt in alle talen over LiPo, wel zijn er 2 soorten LiIo (3.6 V & 3.7 V) die geladen kunnen worden. Is de 3.7V versie hetzelfde als een LiPo cel ?

Ik had nochthans expliciet aan de verkoper gevraagd of hij gebruikt kan worden voor LiPo's. Bij Jamara zwijgen ze nog in alle talen... :cry:

Weet iemand raad, want op http://www.xs4all.nl/~tryagain/LIPO.html vertellen ze nogal onrustwekkende zaken over Lipo's laden met LiIo laders....

Manu

Back