Vanaf de opening heeft het Aviodrome te kampen gehad met tegenvallende bezoekersaantallen.
Ik denk dat het faillissement het gevolg is van de het-kan-allemaal-niet-op-mentaliteit van de jaren 80. Uitgaan van benodigde/verwachte bezoekersaantallen i.p.v. feitelijke bezoekersaantallen. Hele grote/dure faciliteiten i.p.v. bescheiden beginnen met enkele eenvoudige hangaars en het laten groeien. Grote/dure vliegtuigen aanschaffen zonder (voldoende) financiering voor onderhoud, danwel uitgaan van geld dat je nog hoopt te krijgen. Kortom: groots uitpakken en later maar zien hoe je het redt. Dat kan goed gaan ... en het kan fout gaan.
De verwachtte inkomsten door zalenverhuur waren denk ik, ook meer gebaseerd op hoop dan op realiteit. Er is gedacht dat de centrale ligging van Lelystad een voordeel was. Hemelsbreed ligt het centraal in het land ja, maar qua bereikbaarheid is het niet bepaald handig.
De rondvluchten-tak waar ook zwaar op ingezet was, is geloof ik ook nooit geworden waar men hoopte.
Ik heb gehoord dat KLM en Schiphol nog wel wilden doorgaan met het ondersteunen van het Aviodrome, maar niet wilden opdraaien voor het huidige financiële tekort dat is ontstaan door beleid van het Aviodrome.
Ter verdediging van het Aviodrome ...
Die parkeerplaats met kosten van 5 euro bovenop het entreekaartje was niet van het Aviodrome, maar van Luchthaven Lelystad. Het Aviodrome was daar ook niet blij mee, maar had het maar te slikken. De betaalautomaat stond binnen bij de kassa van het Aviodrome, wat heel praktisch was, maar helaas ook de indruk gaf dat het de Aviodrome was die het inde.
De kosten voor het entreekaartje kan je niet vergelijken met die van het
MLM, want het MLM heeft als eigendom van Defensie en een heel andere situatie. De entree van het MLM is zo goedkoop, omdat je de rest als belastingbetaler betaalt. En de entreekosten van het Aviodrome zijn weliswaar niet wat we vroeger van musea gewend waren, maar zijn wel gelijk aan wat tegenwoordig een bezoekje dierentuin kost.
En die dure faciliteiten, zo is mij een keer verteld, waren vooral het idee van hoofdsponsors KLM en Schiphol.
Het is heel jammer. Maar ik was al teleurgesteld omdat het Aviodrome niet zoveel museum was als het had kunnen zijn. Er is zoveel interessants te vertellen over de luchtvaarthistorie in Nederland, dat miste ik.
Ik hoop alleen dat men de kern van de collectie, enkele meest historische vliegtuigen, objecten en het archief, bij elkaar weten te houden voor eventueel/ooit een ander museum. Maar of een curator daar rekening mee zal of kan houden?