avionic bouwverslag

de staart

begin ik achteraan bij de staart. Motto: houdt het licht ivm zwaarte-punt.

Vanwege het gewicht gewoon aangestuurd met een doorlopend 1.2mm verenstaal stangentje. Het midden versterkt met carbon buisje. Met secondenlijm gesecured.

De afstand van scharnierpunt tot de 2 gaatjes in het roerhoor is respectievelijk 15,5mm en 19mm. 19mm is echt het uiterste. Voor de volledige hoogteroeruitslag van 10mm heb ik de volledige servo weg nodig. Fijn voor de preciezie en kracht. Wat minder fijn voor de snelheid. Volgende keer kies ik 17mm. Het verenstaal licht strak tegen het hoogteroer aan. De reden is dat de afstand tot de verticale fin slechts 1mm is bij volledig down.

Fotos van de connectie naar de servo heb ik niet kunnen maken. Alleen hieronder een foto'tje van het half fabrikaat (stangetje en heveltje).

De instellingen van het hoogte roer zijn te vinden op het internet. Maak ik een apart hoofdstukje van.

Er zijn vast andere opties om het hoogte roer aan te sturen. Ik hoor ze graag.

staart.jpg

staart2.jpg

staart3.jpg

vleugel

normaliter werk ik hier ook met 1.2mm of 1.5mm stangetjes en een Z-tang. Bij de avionic werkt dat niet in combinatie met de bijgeleverde hele kleine servo covers.

De roerhoorntjes zijn uit 2mm GFK gezaagd. De kwiklinks gezekerd met secondenlijm. Ik geprobeerd om er een na het lijmen weer los te krijgen met een tang: vrijwel onmogelijk. De ailerons aan een kant met een oogje vast gezet. Vanwege het korte linkje voelt dit stijf en spelingsvrij aan. Meningen over deze oplossing (zie onder). Wel opletten op de uitlijning van servoheveltje en roerheveltje. Anders komt de servo cover er scheeft op te zitten.

aileron.jpg

flapsu.jpg

vleugel3.jpg

Laatst bewerkt:
Hoi Ronald,

Ziet er netjes uit!
10mm uitslag moet ruim voldoende zijn, ik dacht dat ik iets van 6mm heb staan.
Het kan nodig zijn het kielvlak iets uit te slijpen voor voldoende down-uitslag bij volledige butterfly.
Je zou het carbon stangetje met een stukje naaigaren kunnen omwikkelen bij de uiteinden, om te voorkomen dat hij splijt (heb ik eens gehad bij m'n B08).
Ik neem aan dat je het bouwdraadje op RCGroups gezien hebt, van Golikov?

Ben benieuwd naar de rest van je foto's en oplossingen :)
Gerben

inderdaad, ik zal de uiteinden even omwikkelen met garen. Het is logisch dat als het staal wordt belast op druk, en wil uitknikken, dat dat een splijting van het koolstof tot gevolg kan hebben.

staart lijmen

Dan de staart lijmen. Dat is geen schuif passing zeg maar. Mijn probleem was dat bij het inschuiven de carbon ""opstroopte"". Vandaar de volgende variant. Carbon wordt op een papiertje geplakt. Oprollen en met een paar lichte balsa spietjes zet je de carbon vast in het staart stuk aan de binnenkant (samen 1 tot 2 gram). Zie de foto hieronder. Vervolgens de uitstekende carbon met epoxy insmeren en het staartstuk in de romp schuiven. De carbon gaat niet van zijn plek door de spietjes. Zit niet kei strak, maar wel stevig. In een soort opstellinkje level ik het staartstuk met de vleugel oplegging.

dsc03766wv.jpg

dsc03767u.jpg

dsc03768rr.jpg

dsc03769l.jpg

dsc03772g.jpg

Is dat epoxy wat ik aan je vingers zie zitten? Of gebruik jij ook nitril handschoenen als je met Epoxy werkt?

Hoi Ronald,

Ben net weer terug uit Praag, de verbinding daar was zo traag dat ik de foto's van de vleugel nog niet gezien had. Wat tips voor je 2e B95:

Wat me opvalt is de plaatsing van de roerhorns. Welfkleppen zo te zien op de scharnierlijn, ailerons er een stukje achter. Kom je zo uit met de uitslagen?
Ik heb de welfkleppen bij neutraalstand iets achter de scharnierlijn zitten, bij volle uitslag naar beneden komt het draaipunt van de heven ongeveer net zoveel naar voren te zitten, als dat ze bij neutraal erachter zitten.
Ailerons op de scharnierlijn, met een zo hoog mogelijk heveltje, zodat ze bij vol butterfly voldoende omhoog kunnen.
Tevens valt me op dat de servo's in neutraalstand van de roeren aan de "verkeerde" kant van neutraal zitten. Welfkleppen hebben nauwelijks uitslag naar boven nodig, eigenlijk alleen maar naar beneden. Bij neutraalstand van de welfklep kunnen ze op 80 a 90% uitslag omhoog staan in de zender. Zo benut je de maximale kracht van de servo, door de volle uitslag te gebruiken.

GroteFoto-6NIUFW46.jpg

Aileronservo's hebben bij neutraalroer +-30% uitslag omlaag, zodat ze maximale uitslag kunnen maken in de butterfly. Zo pastten er ook mooi 2 kwiklinkjes achter elkaar, beide kanten van de kwiklink iets ingekort en na afstellen een drupje CA op de schroefdraad om de laatste speling daar ook weg te halen:

GroteFoto-8ZU4BBQX.jpg

(de hevels in het roer hebben maximale hoogte, om de kracht/weg van de servo optimaal te benutten, om onder de kapjes te passen moesten de kwiklinks hoervoor iets weggeslepen worden zoals je ziet)

Het afdekkapje van de ailerons kun je langer laten, om de aansturing zoveel mogelijk af te dekken:
De hevels zitten net achter de hulpligger in het roer gelijmd.

GroteFoto-NLTJLRWK.jpg

Staartje heb ik ongeveer hetzelfde gedaan, carbonmatje vooraan de staart met een klein drupje CA vastgelijmd, de rest lekker in de epoxy gezet.

Groet,
Gerben

inderdaad epoxy. niet de bedoeling. ik was daarna gelijk mijn handen met zeep. gaat de epoxy er gelijk weer af.
Inderdaad beter van niet. Investeren in een doosje nitril handschoenen is wellicht een optie? Google anders even op de trefwoorden "epoxy allergie". Ik heb gelezen dat die moleculen dermate klein zijn, dat ze al snel via de huid in de bloedbaan komen. Dan helpt wassen niet meer.

gratis handschoenen

Ronald, ik heb er van EUV project werk ca 1 vuilnis zak over.
Dus als je wat nodig hebt neem ik er wel wat mee terug naar het werk.
Gebruiken over stoffen cleanroom handschoen is het fijnste vind ik.

Groeten collega Tjarko

Gerben, ik loop achter op de planning. Had beiden al af willen hebben. 1 is er klaar op de accu na (is 3wkn geleden verstuurd vanuit Hobby King maar nog niet aangekomen). Motorschot voor nr2 gemaakt, maar de 24uur epoxy is op. De restjes oude epoxy wil ik uiteindelijk toch niet gebruiken. Zojuist nw besteld bij Lindinger. Wordt vervolgd.

Motorschot?
Is bij de Avio toch 1 geheel met de voorkant of ben je iets spannends aan het ontwikkelen?

Gerben

Met 65mm zit je safe.

De B08 vlieg ik op 69-70mm en de B95 op 68mm, ik houdt dan wel van een tamelijk 'achterlijk' model. Die 56-82mm is nog uit het 27 cellen tijdperk vermoed ik, met de hoge vleugelbelastingen van destijds vlogen ze een stuk voorlijker.

Gerben

gevlogen, vliegt super! Ervaring: down moet echt helemaal tot op de vin kunnen komen tijdens de landing. Anders komt de avionic niet stijl genoeg omlaag.

Laatst bewerkt:
Back