Hoi Ronald,
Ben net weer terug uit Praag, de verbinding daar was zo traag dat ik de foto's van de vleugel nog niet gezien had. Wat tips voor je 2e B95:
Wat me opvalt is de plaatsing van de roerhorns. Welfkleppen zo te zien op de scharnierlijn, ailerons er een stukje achter. Kom je zo uit met de uitslagen?
Ik heb de welfkleppen bij neutraalstand iets achter de scharnierlijn zitten, bij volle uitslag naar beneden komt het draaipunt van de heven ongeveer net zoveel naar voren te zitten, als dat ze bij neutraal erachter zitten.
Ailerons op de scharnierlijn, met een zo hoog mogelijk heveltje, zodat ze bij vol butterfly voldoende omhoog kunnen.
Tevens valt me op dat de servo's in neutraalstand van de roeren aan de "verkeerde" kant van neutraal zitten. Welfkleppen hebben nauwelijks uitslag naar boven nodig, eigenlijk alleen maar naar beneden. Bij neutraalstand van de welfklep kunnen ze op 80 a 90% uitslag omhoog staan in de zender. Zo benut je de maximale kracht van de servo, door de volle uitslag te gebruiken.
Aileronservo's hebben bij neutraalroer +-30% uitslag omlaag, zodat ze maximale uitslag kunnen maken in de butterfly. Zo pastten er ook mooi 2 kwiklinkjes achter elkaar, beide kanten van de kwiklink iets ingekort en na afstellen een drupje CA op de schroefdraad om de laatste speling daar ook weg te halen:
(de hevels in het roer hebben maximale hoogte, om de kracht/weg van de servo optimaal te benutten, om onder de kapjes te passen moesten de kwiklinks hoervoor iets weggeslepen worden zoals je ziet)
Het afdekkapje van de ailerons kun je langer laten, om de aansturing zoveel mogelijk af te dekken:
De hevels zitten net achter de hulpligger in het roer gelijmd.
Staartje heb ik ongeveer hetzelfde gedaan, carbonmatje vooraan de staart met een klein drupje CA vastgelijmd, de rest lekker in de epoxy gezet.
Groet,
Gerben