Avios Yakovlev Yak-52 1200mm

• Topicstarter Topicstarter DutchRC
  • Startdatum Startdatum
D

DutchRC

Guest
Halloa :)

gisteren kreeg ik deze Yak-52 binnen van HobbyKing. In dit geval de camo-uitvoering. Ik vond de HK-versie eigelijk ook wel leuk, maar deze camo-versie ziet et toch beter uit lijkt mij :)

Specs:
Wingspan:1200mm
Length: 980mm
Weight: 1560g
Servos: 9g servos x 6
Motor: 3648 Brushless Outrunner KV680
ESC: AeroStar 40amp Brushless Speed Controller
Retracts: Servoless
Required:
4S 14.8V 2200~3000mAh 30C LiPo Battery
6 Channel Transmitter and Receiver

Bij deze mijn unboxing van dit toestel:

Okee! Tijd voor een maiden vluchtje met deze Avios dan.. Het ging niet helemaal als gewenst helaas. Met de lipo helemaal voorin de lipo-tray leek hij toch nog tail-heavy..
Gelukkig geen schade :)

Hoe heb je het model gebalanceerd? Met landingsgestel in of uit?
Balanceren doe je met de pootjes binnen.

Heb je hem onderste boven gewogen? Of rechtop onder de vleugels... Laagdekker balanceer je het beste ondersteboven. Doe dat niet op de vingertoppen, maar gewoon op een CG-waag. Dat meet zuiverder. CG wel goed opgegeven door HK?
Starten doe je zonder flaps. Kist snelheid laten maken, vliegt het vanzelf.
Waarschijnlijk landen evenzo makkelijk.... zonder flaps. Dat dat niet vliegt als een Trojan? Of een Parkzone Mustang... Altijd laag en zeer dichtbij... meest rare capriolen...

Schraal licht overigens... ding verdwijnt snel.
Jammer van de Crash. Nieuwe is er van af. Kitten en dan stug er mee door vliegen. APC-E propje er op met een goed rendement... vliegt het direct beter. Krijg je het CG niet goed? Niet schamen voor een plakloodje. Dat gewicht maakt niet zo veel uit. CG wel.

P-40 al gevlogen? Ook een kistje met een venijnig kantje.

gr Bas

Howdy Bas,

thanks voor de tips! Ik heb em inderdaad 'gemeten' met het landing-gestel ingetrokken en op de kop.. En dan vlak bij de romp..
De CG was ook niet super verkeerd ofzo.. In de vorige vlucht had ik de lipo verder naar achteren, en toen vloog hij (ook) niet super, maar ook weer niet verschrikkelijk..
Ik had inderdaad een gemoedelijk vlieg-gedrag verwacht en de mogelijkheid er lekker mee te kunnen gooien & smijten..

En ja.. et was 's avonds.. Ik moet zo nu en dan ook nog werken enzo ;)
Het toestel is eigelijk helemaal niet beschadigd vreemd genoeg.. Maar ik ben verre van blij met het vlieg-gedrag..

Ik heb nog geen tijd (en goed weer) gehad voor de P-40.. En ja.. ik verwacht dat die vergelijkbaar met een Spitt vliegt..

mvg
Roeland

Instelhoek al eens bekeken? Je CG kan goed zijn maar je instelhoek is ook wel van belang.

Volgens mij een crash door overtrek. Beetje heftig in de looping getrokken en toestel kapt af. Ligt hij snel beneden.

Na het bekijken van het filmpje kom ik tot de zelfde conclusie als Dries, overtrokken!
Vergis je niet dit is een vliegtuig ontworpen voor kunstvlucht! Het reageert snel en fel op de roeren. De roer uitslagen zijn flink en als je snel veel hoogteroer geeft is het bepaald niet ondenkbaar dat de vleugel overtrokken raakt. En denk niet dat dit alleen bij lage snelheden kan gebeuren. Dat is een idee wat veel mensen hebben maar volledig ten onrechte. Ook bij hoge snelheden kan je een vleugel overtrekken!
Dus iets rustiger sturen, voldoende snelheid er in houden en je realiseren dat het een kunstvlucht vliegtuig is.

Allright.. Bedankt voor de input heren. Daarmee is het dan eigelijk niet echt een vliegtuig voor mij..
Maar die bokkesprong die ik in de eerdere bocht (stall) had is dan dus eigelijk het zelfde 'euvel'?

Hmmmm.... ja ik lees mee met de andere opmerkingen in acht nemend...
Kan wellicht geen kwaad om hem iets neuslastiger te maken? Dan is het herstel iets sneller?
Mijn Rascal is ook een tikkeltje staartlastig, en dan moet je hem goed sturen. Alleen bij overtrek blijft hij hangen als een biddend valkje... Bank en jank? Ook mijn kistje moet je meer sturen met rudder... dus dat moet ik ook beter inleren... (reeds mee begonnen) voornamelijk een aileron-artiest :-( haha...
Maar ik zet het Rascalletje nog even op de CG-machine... bandenloodje in de neus. Hij vlieg toch wel met 2950 gram. Zweven wil ie ook dan nog steeds, oneindig. En landen?... ho maar, kist heeft er schik in als een Teckel in bad. Voor al zo lang mogelijk.

En Dries en Ernst... het effect van een slepend aileron? Uitslag neergaande aileron iets beperken ten opzichte van opgaande aileron? Haak-effect heet dan niet?

Kistje moet je ook niet te ver vliegen (camera-lens speelt ook mee in de perceptie), opdat je ook goed ziet wat je doet. Het Parkzone Trojan effect.. achteruit vliegend in meskant hard over het veld... capriolen vliegend. Ik kan dat niet hoor?... hebt helegaar geen Trojan. Maar al die jonge honden doen dat de hele dag door... of ze doen dat met Fun-Cubs. Hele goede RC-trainer voor gevorderd laagvliegen... Prachtig.
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Met een dergelijk kistje zou ik er toch geen differentieel opzetten.
Blijf erbij, gewoon overtrokken, zeker volgens die manier dat hij als een blad naar beneden dwarrelde...

De rolroeren differentiaal aansturen kan misschien iets helpen maar het grootste "probleem" is het feit dat het een kunstvlucht vliegtuig is. Een kunstvlucht vliegtuig is per definitie heel gevoelig op alle roeren om snel en precies allerhande figuren te kunnen sturen. Voor veel mensen kan het dus lijken dat het vliegtuig staartlastig is maar dat is opzet! Zo reageert het vliegtuig veel sneller en scherper op het hoogteroer. Dat is wel iets dat je goed in je achterhoofd moet houden want iets "verkeerd" sturen kan je opbreken!
Bijvoorbeeld te snel vol up geven kan fataal zijn. Het vliegtuig moet dan van horizontaal vliegen over gaan in omhoog vliegen. Dat veranderen van bewegingsrichting kost hoe dan ook tijd. Dus als de neus van het vliegtuig te snel omhoog wordt gebracht zal het vliegtuig nog niet direct omhoog gaan. Het effect is dan alsof je de vleugel op z'n kant zet waardoor hij acuut overtrokken is. Als het vliegtuig dan naar beneden dwarrelt heb je natuurlijk de neiging om veel up te geven om een crash te voorkomen. In dit geval is dat niet de goede reactie want dan blijft de vleugel overtrokken en is een crash zeer waarschijnlijk. Hopelijk heb je even de tijd om het vliegtuig iets aan te laten duiken en zo snelheid te maken. Dan iets up gaven om het vliegtuig uit de duikvlucht te halen. Maar wel voorzichtig anders overtrek je hem direct weer.

Als een vliegtuig staartlastig is, of zijn neus steeds omhoog steekt dan is hij vaak te voorlijk, dus.. lipo naar achteren doen ipv naar voren.
Het overtrekken komt door veel te grote uitslagen.
En ik zag nog een fout, NOOIT je ailerons naar beneden zetten als je op gaat stijgen (of landt) want dan overtrekt een vleugel veel sneller dan met neutrale roeren.
Bij een zwever met 2 roeren per kant (welfkleppen en ailerons) werkt het wel als je je welfkleppen naar beneden zet en de ailerons neutraal laat staan.

GJ

Back