Axial AX10 Crawler onderdelen en frustraties...

Geruime tijd geleden heb ik een AX10 van Axial besteld. Ruim 20 dagen later werd hij bezorgd. Fijn dat hij op voorraad was bij rc/car.be..
De voorlichting eveneens want ik heb bij de auto meteen daar wat hopups en tuningparts gekocht die niet compleet blijken te zijn.
Gelukkig werd ik van de vorderingen van mijn bestelling prima op de hoogte gehouden via de mail, helaas was dat allemaal in het duits.

Maargoed, ik heb nu een uitgeklede Axial AX10 RTR, dat had ik ook enigsinds kunnen verwachten want ik wilde er zo min mogelijk voor betalen omdat ik hem toch van plan was om opnieuw op te bouwen. Slecht is hij niet, maar er kan héél veel beter. Achteraf jammer dat ik niet de ARTR heb genomen bij een nl bedrijf ipv deze RTR met alleen maar kunststof links rondom.

Om een voorbeeld te geven van niet passende onderdelen: om de RTR om te bouwen naar achtersturing heb je een servo nodig en het setje voor achterwiel aansturing volgens de winkel. Ik had van tevoren netjes uitgezocht hoe het erop zou moeten komen en het setje besteld. Nu ik hem wil gaan monteren, blijkt dat je veel méér dure onderdelen nodig hebt om hem achter sturend te krijgen! (c/hubs, carriers, andere assen, servo plaat.)

Al met al loopt dat toch wel flink hoger in de papieren dan dat ik voor achtersturing en andere setjes had uitgetrokken eigenlijk. Zo ook met de AX10 ´upgrade´set. Mooi dat er wat onderdeeltjes in zitten maar daarmee kun je nog niet de helft van de plastic moertjes enz vervangen..: laat ze er dan bij zetten dat je 4 van die setjes nodig hebt, dan klopt mijn financieel plan plaatje ook weer een beetje.

Zo ook met de 100.000 verschillende meningen over hoe je zo´n beestje op moet bouwen. net zoveel manieren om problemen op te lossen en ook érg veel tuning delen die je m.i. niet echt gaan helpen om een wedstreid te winnen. Zo kan ik nergens een duidelijk wedstreid regelement vinden met de eissen voor de 2.2 crawlers. Zijn er bijvoorbeeld restricties voor gewicht, electronica, wielbreedte, lente van de auto tussen de assen...?

Nu heb ik het beestje zo goed en zo kwaad als het ging opgebouwd met behulp van veel eigen boutjes, revetjes enz. Wederom een bestelinkje gedaan voor wat onderdeeltjes, maar nu bij rcdiscounter.nl We gaan het zien hoe dat bevalt. Tot nu toe ben ik erg ernthousiast over de opzet van de winkel.

Ik ben er nog lang niet, de ontvanger, regelaar en moter kan ik nog niet bestellen omdat er zó enorm veel prijsverschil zit in verschillende winkels, bovendien verkoopt niemand in nl een Novak (goat zou leuk zijn) setje of een goed alternatief. Novak word steeds minder gebruikt bij de grote wedstreiden las ik, maar ook daarover weer verschillend meningen dus..
Als er meer mensen zijn die de Axial AX10 aan het opbouwen zijn dan heb ik hier wat linkjes, mocht iemand aanvullingen hebben met handige linkjes dan kan ik er mischien ook mijn voordeel mee doen.

Mooi bouwverslag, maar ik bouw hem iets anders op.
om-bouwverslag-axial-scorpion-ax10-artr-_____-onderzeeboot-repaired-verbetert-en-weer-rtr-___-21-02-2009-a

Onderdelen net besteld bij deze winkel omdat ze goedkoop zijn, helaas hebben ze lang niet alles wat ik op mijn lijstje heb staan.
Tuning RC Discounter - Top quality parts for HPI, Tamiya, Xray, Kyosho, by GPM, 3racing and Topcad

Jakko
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jakko, een paar enters, en het verhaal word een stuk makelijker leesbaar...

Enfin, de axial. Het bouwverslag is toevalig van mij, en is heel persoonlijk...

Hier in Nederland, word (zover ik wee)nauwelijks echte wedstrijden gereden, ik heb de wagen ook voor enkel plezier hier in de buurt. Zaken waar zo'n crawler dan ook aan moet voldoen, intereseren me dan ook helemaal niets.

Echter weet ik wel dat de Axial voldoet aan de eisen welke er in amerika aan wedstrijden wordt gesteld.

Vooraf je goed (laten) informeren over de zin , en onzin van alles, de bouwkit, en componenten, alsmede electronica, hopups is een must, en dat geld dus ook voor een aanschaf van en crawler. Doe je dit niet, of niet voldoende, kan ik me voorstellen dat je wat beteuterd eruit komt.

Daarnaast moet je niet vergeten, hoe lichter een crawler is , hoe makkelijker het overal doorheen/overheen komt. Dus ze hebben dan ook bewuste keuzes gemaakt met het soort materiaal wat gebruikt is. (plastic moertjes, etc etc) De wilen moeten dan wel weer erg zwaar zijn, want dan houd je een heel laag zwaartepunt.

Ik kan Liquid RC, No bull world-wide shipping en RC car, truck, crawler, monster, helicopter, planes - rcMart.com van harte aanbevelen voor onderdelen, hopups en dergelijken. Bijna alles komt hier ook weg, wat op me crawler zit.

Voor (specifieke) vragen, kan je bij me terecht, en beantwoord ik graag in dit topic.

Emil
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wat enters toegevoegd, het kwam vast door nog verse emoties wat sneller uit de pen dan gepland:)
Stiekum had ik al erg veel voorwerk gedaan op fora en webshop sites. Dus erg interresante stukken met 'Emil' eronder heb ik zeker ter harte genomen.

Ik ben inderdaad alsnog wat beteuterd uitgekomen met mijn cheap-ass inkoop aktie. Maarja alle waar is naar zijn geld zeggen ze toch? Dat de stuuras set enz enz niet eerlijk worden beschreven dáár val ik dan ook veel meer over. Zég dan gewoon dat ze gekocht moeten worden mét een aantal andere onderdelen als je de RTR set hebt als basis! Met de prijzen van de hopups had ik zeker rekening gehouden, maar dat had ik naar beneden bijgesteld in de planning toen de setjes erg bleken mee te vallen. Mijn originele planning bleek bijna 100% te kloppen overigens, dus daar gaan we maar weer mooi vanuit.

Verder ben ik érg content met de prestaties hoor! Ik zal hem natuurlijk ook voornamelijk gebruiken om lekker plezier van te hebben in het NL landschap. Op dit moment rijd ik op een schitterende lokatie met flinke rotsblokken om de meter langs iedere weg hier op de kazerne :D Ook zijn er rotstuintjes aangelegd rond enkele gebouwen (yes!!) Ook bij de sport lokaties zijn veel grindbakken aanwezig met grove stenen en kiezels! Maar mijn doel is wel om een wedstreid klare wagen te bouwen en er ook op dat nivo mee te leren rijden.

Om te ontdekken welke hopups ik erop nodig vind rijd ik nu zo veel mogelijk. Zo ontdek je leuke dingen wat betreft het zwaartepunt. Om de grip van de banden optimaal te benutten ben ik aan het spelen met verzwaring rond de velgen. Ook heb ik nog maar een erg dun laagje binnenband erin en heb ik de banden gevuld met lucht. Op dit moment lijkt het alsof hij zo zwaar mogelijk moet zijn om goed over de rotsen te komen...

Maargoed ik ga nu de linkjes uitpluizen, dank daarvoor. Ik begin net ervaring op te doen in deze tak van sport maar heb al erg genoten van de 4x2200mAh tot nu toe! De reden van dit topic is dan ook ervaring delen, en hopelijk mogen leren van mede rijders/bouwers.

Jakko
 
Laatst bewerkt:
De MVW in Purmerend is ook héél actief als club met crawlers. Misschien kun je daar eens je licht op steken?
 
Jep, RC-MvW in Purmerend is actief met crawlers, in Eindhoven heb je ERCE zitten.

En zeker bij crawlers moet je zoveel mogelijk gewicht onderin hebben.
Wat je ook kunt doen is je banden waterdicht maken, en ze vullen voor 1/3 met water. of ijzeren/stalen ringen op de velg monteren.
 
Bedankt voor het medeleven en de tips!
De bouwverslagen hebben we wederom de ogen verder geopend. Erg leuke ideën opgedaan met het lezen. Dát is het mooie van dit forum dat we samen tóch veel meer dan dat je zelf kunt vinden :D
Bij Liquidrc en RcMart heb ik de eerste onderdelen besteld. Só dáár kun je je geld wel kwijt zeg ;) Oh zoveel mooie onderdelen gezien, het is dat ik voor het praktich ga, maar ánders ;)
Dit word met jullie hulp een fantastisch project!
Jakko
 
Inmiddels zijn we een paar weken rijden, proberen, testen en slopen verder. Als gevolg daarvan ook een paar bestellingen verder.
De wagen is fantastisch, het crawlen overtreft de verwachting! Maar er is veel aan veranderd.
Ik moet toegeven dat ik meer aangepast heb dan dat ik beloofd had wat betreft enkel de praktische hop-ups. Ik heb toch wat gekleurde moertjes besteld ipv de gamma blanke rvs borgmoertjes. En er zit nu carbon op plekken waar ook lexan-eigenbouw had kunnen zitten. Sommige hop-ups waren niet nodig maar waren erg goedkoop bij Liquidrc.com, die heb ik dan maar mee laten komen, en ze bevallen beter dan origineel...maar nodig waren ze soms niet direct omdat het originele onderdeel nog heel was.

Er staan gelukkig heel wat bouwverslagen op het w3, iedereen bouwt toch weer anders, waarschijnlijk mede door verschillend gebruik, budget, inzicht en ervaring.
Hier op het forum komen steeds vaker geluiden van interresse in crawlers naar voren. Leuke ontwikkeling, ook goed initiatief om info te bundelen natuurlijk.

Jakko
 
Via pb heb ik veel vragen gesteld en gekregen over dit onderwerp. Ik heb een heel aantal onderdelen besteld, gemonteerd en natuurlijk getest getest en getest :D
Hopelijk is het van enige waarde als ik hier de onderdelen opsom en mijn ervaring erbij vermeld en de beweegreden tot aanschaf. Als er zo een lijst komt van onderdelen, ook van andere crawlers, dan word het een stuk eenvoudiger bouwen voor starters zoals ikzelf.
Jakko
 
Ik doe een keine voorzet vanuit eigen ervaring:

- - 1m zelfplakkend klitteband, Érg praktisch om electronica vast te zetten zoals accu's RX, esc.
- - Lipo monitor zodat ik het kan zien zodra een cel leegraakt (hobbycity) het is een must.
- - Spiraalsnoer om el-draden weg te werken/ weghouden bij tandwielen, slijtage. super simpele lichte en nette oplossing.
- - Lier met regelaar (om via RX aan te sturen) Ik gebruik hem om de vering in te trekken en het zwaartepunt te verlagen/ verhogen. Redelijk duur, wel praktisch maar het kost wel extra gewicht bovenin.
- - Hop-up reserve plastic onderdelen van axial voor veld-reparaties. Kost bijna niks en is onmisbaar
- - alle maten spacers 10 of 20stuks ieder. Een must om alle speling van alle bewegende delen te halen en zo meer controle en minder slijtage te hebben. Onmisbaar.
- - 3, en 4mm revetjes van de Gamma om te voorkomen dat shocks o.i.d. van de ball-linkjes afschieten enz. Kost bijna niks, veel plezier en zekerheid.
- - 3mm rvs zwarte boutjes in 2 maten incl 3mm borg moertjes (met zo'n nylon ring tegen lostrillen erin) een must als je iets wil veranderen in de geometrie of opbouw.
- - 3racing gekleurde borgmoertjes omdat ze mooier zijn dan de glimmende gamma moertjes Te duur voor hun praktisch nut ivt de gamma moertjes.
- - kleine cable ties natuurlijk onmisbaar
- - shock rebuild setje.Goedkoop en voor de zekerheid, er zitten erg handige reserve onderdeeltjes bij!
- - setje foam body protectors beschermt je kap zodat hij niet snel scheurt bij een val. Kost enkele centen om zelf te knippen uit schuim.
- - complete reserve set schroeven en moertjes omdat je die altijd te kort komt. Het nadeel is dat de standaard set erg duur is. Ik heb rvs zoveel mogelijk bij elkaar gezocht.
- - alu ball-linkjes (20+stuks) omdat de plastick linkjes inslijten en steeds losser gaan zitten.
- - kleine alu afstandhouders (buisjes zonder schroefdraad) setjes om onderdelen passend te kunnen monteren zoals shocks en carbon batterij platen lager op de assen en de geometrie van de 3-link.
- - 3-link y-piece uit alu omdat daar bij mijn gebruik héél veel kracht op komt. Duur, maar echt nodig.
- - achterstuur setje (+! de onderdelen om de vooras gelijk te maken als de vooras: c-hub carrier en knuckle arm, sturende assen, 12kg servo, ontvanger met meer kanalen, alu servo arm, passende boutjes voor in de bevestiging, servo/batery carbon plate, aangepaste afstandhouders) Wederom erg duur, maar de lol die je ermee hebt maakt het helemaal goed. In de klasse waarin in wil rijden is achtersturing niet toegestaan dus ik moet het uitbouwen als ik wil meedoen.
- - losi comp claw banden. Veel betere grip, wel andere incerts nodig:
- - Soft traag-schuim incerts in de banden. Wel de velg of de band inboren zodat je geen luchtband krijgt maar het traag-schuim kunt benutten. Goedkoop en een enorme winst!
- - 4 dikkere beatlock ringen voor aan de binnenkant van de wielen zodat er geen steentjes tussen de as en velg kunnen komen. Flink aan de prijs, of het nut heeft op de rotsen/grind heb ik nog niet echt uitgevonden, wel blijf ik nu in het bos minder hangen doordat er geen takjes in de velg vast komen te zitten.
- - ik moest ook een stuursetje voor voorop kopen omdat het bij mij plastic was, incl andere servo arm. Wederom duur, maar 100% zijn geld waard bleek omdat ik veel directer stuur onder belasting.
- - veel dikkere shock vloeistof. Kost een paar druppels croma Geweldige verbetering. Ik moet wel toegeven dat ik enkel langzaam rijd en hem niet als rockracer gebruik natuurlijk. Ik benut de meer gedempte beweging ook om gaten te overbruggen.
- - 2 very soft langere veren ( ik rijd met ongelijke veerspanning (kruislings) om torktwist tegen te gaan. Erg goedkoop en een must als je ook klimt
- - chariot wheels. Deze wilde ik uitproberen, ze zijn heel praktisch maar verlagen de bodemspeling. Ik rijd hoog met mijn lier, maar met een droop instelling zou je de afweging kunnen maken om het niet te doen. Ik kom ermee over stenen die zonder niet lukken.
- - 3-link plate om RX en ESC op te monteren (zelf gemaakt uit pvc plaat, maar inmiddels origineel besteld omdat het bijna niks koste bleek) Een zo laag mogelijk zwaartepunt helpt mij om zo stabiel mogelijk te zijn.
- - 92t carbon main gear (ook 87 en nog 2 andere vertandingen) ook een silent versie (geweldig!) Helemaal afhankelijk van de moter; ik heb nóg een te snelle standaard moter in gebruik, die heb ik behoorlijk terug vertand, nog voor de transmissie. Goedkope tandwielen zijn er genoeg. Je auto rijd veel gecontroleerder met een lagere top snelheid.
- -14,12,11,10,9 en 8t motor tandwielen om bovenstaande reden.
- - carbon plaat voor tussen de bovenkant van het chassis. Nu ik hem heb bevalt hij goed, hij is een stuk lichter dan de standaard plaat. Het zou niet mijn eerste modificatie zijn, maar het helpt.
- - alu threated pipe tussen de shock ophanging boven. Hiermee ontlast je de spanning op het frame. Als iedere gram er 1 is zou ik het neit doen, maar ik val nogal eens ergens vanaf, ik heb het toch gedaan voor de stevigheid, of ik ze houd als ik meer uit mijn crawler kan halen weet ik niet vanwege het gewicht volledig bovenin.
- - alu RX/ECS plate holders (geeft héél veel stijfheid en is even zwaar als plastic origineel. Als het in het budget past is het zeker een verbetering.
- - High clearence alu buizen tussen motorplate en assen. Heel goedkoop en een enorme winst tov. de plastic die er bij mij standaard op zaten. Je kunt ze met andere linkjes op de assen zetten om meer clearence te krijgen, je as steekt dan wel meer uit dus ik heb het weer terug gezet naar standaard linkjes zodat ik kan schuiven over de buizen.
- - Alu motorplate om buizen binnen het chassis te monteren ipv aan de buitenkant, kan hiermee ook meer motervermogen kwijt. Een erg praktische mod. Ik had eerser de standaard plaat ingezaagd om de buizen binnenin het frame te monteren, dat is net zo goed, maar geeft minder stevigheid en er komt veel meer kracht van de moter op het frame.
- - CVD voorassen geven minder verlies bij aandrijving bij grote stuuruitslag. De auto hoort sterker te zijn, maar ik merk dat niet als beginnend rijder. In combinatie met c-cub cariers en knuckles kun je scherper sturen.
- - Aandrijf assen (die in en uit schuivende assen) uit gehard alu en metalen koppelstukken (koop niet de dikke versie omdat je dan sommige opties niet meer kan toepassen) Fantastische upgrade! Ze glijden beter over stenen en schuiven onder belasting soepeler in en uit. De originele schijnen los schieten bij een moter upgrade.
- - daklood voor in de velgen, in de assen en onder de servoplates. Een must in mijn ogen om compact in iedere ruimte eenvoudig het gewicht te kunnen verhogen.
- - 12kg stuur servo en een servo voor DIG. Mischien een beetje overkill, maar hij stuurt nu exact naar waar ik hem stuur. vanaf 9 euro bij hobbycity dus goedkoop
- - 3racing DIG. Perfecte upgrade voor iedereen die geen achtersturing heeft. Driftend met de voorwielen kun je met geblokkeerde achterwielen haaks de bocht om. Duur, maar absoluut een must als je mee wilt komen tussen rijders die het wel hebben. Een nadeel kan de afstelling zijn, maar als je hem netjes monteerd werkt het fantastisch en snel met een goede servo. Een nadeel is dat het gewicht van de extra onderdelen én de servo ter hoogte van de bovenkant van de transmissie zit en dus erg hoog. Ik vind dat nadeel opwegen tegen de enorme voordelen.
- - Alu top-link koppelstukje vóór waar de 3-link mee op de as word gemonteerd omdat ik daar speling op kreeg. Ik er een gekocht van overdreven goede kwaliteit is, ik had met een simpele af gekund maar die vond ik pas later. Ik adviseer om ze beiden te vervangen, maar die van mij was daar iets te duur voor.
- - diff lock erin natuurlijk. Zat bij mij in de set, zonder difflock geen crawling, dus zet alle diff's vast! Must.
- - heavy duty bevel gear om assen sneller te laten draaien en wielassen langzamer om dig en transmissie te ontlasten. Bovendien zit hier minder speling op. Erg duur, ook omdat ik 2sets nodig had voor mijn gebruik. Vooral het verminderen van de speling is een flinke winst. Ik wil niet zonder, het zou in het rijtje met eerste mods staan voor mij.
- - setje extra body clips Luxe, maar voor nog geen 2 euro voor 10 clips..
- Setje reserve asbehuizingen om na schade toch die dag weer te rijden. (1 asbehuizing moest ik al repareren dus niet overbodig. Goedkoop.
- Nieuwe moter en esc. Ik heb mijn set RTR/RTC gekocht, dus ik kon hem flink upgraden door alle electronica te vervangen. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Een novak goat BL sensored setje kost nog geen 180€ op ebay hoorde ik vandaag. Ik heb er weer flink teveel voor betaald. Je kunt niet zonder, of een mystery setje net zo goed presteerd weet ik niet. Ten opzichte van het origineel is het de beste upgrade om het wel mee te nemen in de begroting bij aanschaf.

Jakko
 
vraagje, maar kun je de lier die je gebruikt om je vering in te trekken niet op de as zetten, en alleen de haak (of hoe je dat ook hebt) aan het chassis? dan zou je nog steeds meer gewicht hebben, maar wel laag, en niet hoog.
 
Back
Top