Axial SCX10 topic

De foams moeten er zeker in, deze zorgen er namelijk ook voor dat de band de oorspronkelijke vorm terug krijgt.
Maar als je een crawler wilt maken, waarom heb je dan geen AX-10 gekocht, dat is namelijk een crawler chassis :confused:.

Bedankt voor de reactie

Ik wil een niet al te extreme crawler, maar meer scale.
Iets van een range rover of hilux of in die trand.

Eerst maar eens bouwen en dan zien we wel verder.

Groet Harm.

Begonnen met het bouwen van mijn dingo

vyvynapu.jpg
u2u8ajy3.jpg

Bedankt voor de reactie

Ik wil een niet al te extreme crawler, maar meer scale.
Iets van een range rover of hilux of in die trand.

Eerst maar eens bouwen en dan zien we wel verder.

Groet Harm.

Altijd leuk als je er iets van maakt wat niet helemaal standaard meer is... Crawler of Scaler, je zult er een hoop plezier aanbeleven.:mrgreen:

Hoi Pipi,

Mooie auto! Ik ben aan het orienteren en deze lijkt mij ook wel wat. Je hebt er een andere motor bijgekocht lees ik, bevalt deze en gaat het dan meer om kracht of om snelheid? Heb je verder nog andere dingen nodig buiten de kit? Bevalt de auto? Hoor ik natuurlijk ook graa van andere gebruikers :-) Tevreden over de kwaliteit?

Hoi allemaal, ik heb nog een vraagje over accu's die men kan gebruiken voor een scx10. Ik heb er het eea over gelezen op het forum. Over hard cases en de verschillende typen (2s tm 4s en hoger), dat ze van het begin tot het einde veel vermogen geven enz. Ook lees ik verschillende verhalen over de zwaarte van de accu. Kan iemand mij een tip geven.

Wellicht hangt het af van het gebruik of het type motor, wellicht ook niet. Maar toch even een schets. Het betreft een 27t of 35t motor en ik wil wel een beetje vaart hebben, maar het hoeft geen racemonster te zijn. Crawlen lijkt me leuk, maar wil er ook gewoon mee kunnen rijden. Ik wil graag voldoende (zo veel mogelijk) power hebben in de accu's en ik zou het prettig vinden om een tijdje (drie kwartier/uurtje per accu, lukt dat) te kunnen rijden op een accu. Of gewoon een paar aanschaffen zodat ik kan wisselen, maar dan moet het geen dure grap worden natuurlijk. Zijn er ook merken aan te bevelen?

Ik begrijp dat alles vast al een keer besproken is op dit forum. Ik heb de laatste dagen, mede na een goede tip :-), veel op het forum gelezen maar zie als leek de bomen door het bos niet meer. Wil iemand mij voorzien van informatie?

Ik hoop van jullie te horen,
Erik

Oh ja, ik wil ook nog verlichting op de auto plaatsen en ik heb iets gelezen over servo's en de zwaarte daarvan. Ik wil er ook een 'degelijke' servo op, een voldoende zware zeg maar. Blijft vaag, ok, maar ik ben ook nog orienterend. Vandaar dat het wellicht 'dom' kan overkomen, mijn excuus. Maar omdat dat misschien ook van invloed is op de accu benoem ik het toch maar even.

met zwaarte wordt waarschijnlijk de torque bedoeld, dus het aantal kilo dat de servo kan verplaatsen. Voor een accu lijkt mij een 2s lipo met een hoog aantal mah goed genoeg. Ik heb verder niet veel verstand van scalers/crawlers maar als ik me niet vergis is 2s gewoon standaard en hetgeen dat de meesten gebruiken.
mvg Tom

Laatst bewerkt door een moderator:
Een servo van 20 kg wordt het meest gebruikt voor de scx10, ik dacht ook in eerste instantie uit de voeten te kunnen met een 7 kg servo, dit lukt wel als je op het vlakke blijft zodra het meer klimmen wordt is een 7 kg servo niet krachtig genoeg meer.
Voor wat betreft de accu is het mogelijk om met een 5000mah 2s ongeveer 3 uur te rijden, dit hangt af van het gebruik van het gasgeven.
Met een 1800 nicad haal ik tijden van 15 tot 20 minuten.

Met vriendelijke groet Harm

Laatst bewerkt:
Ik rijd al jaren met Axial SCX10, met een 10kg servo kun je best uit de voeten, zelfs als je verzwaarde wielen hebt. Ik gebruik altijd Savox omdat deze weinig stroom verbruikt.
Met een 4200Mah 7,4V lipo kon ik meer dan 2,5 half uur in de bossen rijden en klimmen. De motor die ik altijd gebruik is een 45T of 55T Brushed. Dus je hoeft geen dure motoren of regelaars hiervoor te gebruiken.
Als je 2 lipo's hebt van rond de 4000Mah kun je een hele middag in de weer.

Bedankt voor jullie reacties. Voor de accu volstaat dus een 2s 7.4v rond de 4000/5000. Ik heb ze bij Hobbyking al gezien voor rond de 10-15,00(20c), dat valt mee. Zeker als je er even mee kan rijden. Wat mij als leek wel weer bevreemd is, is dat ik bij bijvoorbeeld Conrad lipo's zie, ook 2s 7v 4000-5000, vanaf 30,00 tot 70,00. Ik heb ook iets gelezen over het aantal c, gaat voor zover ik het goed begrepen heb over het de interne weerstand en zou een hogere c een mindere interne weerstand hebben en de accu zou daardoor ook minder warm worden. Enig idee welke ik moet hebben?

Ik heb ook iets gelezen (ook op de buitenlandse fora) en filmpjes gezien van 45T 55T motoren. Ik begrijp dat de hogere aantallen 45/55 heel goed zijn in crawlen maar dat ze niet zo snel op het vlakke stuk zijn. Daarom zat ik te denken aan een 35T als de 27T me zou tegenvallen. Of heb jij een andere mening over de snelheid op het vlakke stuk?

Voor de servo wordt de 20kg het meest gebruikt, de 10 kan ook lees ik bij Ghossie. Op het net heb ik oa gelezen dat een servo een mini versnellingsbak is. maar wat doet het gewicht er eigenlijk precies toe? Ik lees allemaal technische info terwijl ik zelf meer administratief geschoold ben en er geen weet van heb :-). kan iemand bij daar iets over vertellen? Ik zie dat er verschillende (savoxen) zijn, high voltage, digitaal, mini, coreless enz... Welke zouden jullie adviseren als ik vragen mag?

Gewoon een kilo of 15 is goed genoeg voor een beetje trail werk..
Ga je met grotere banden rijden... dan moet je zwaarder...

Voor mijn scx rijd ik met een waterproof van savox met 15kg trekkracht. Voor mijn scx10 assen op mijn crawler rijd ik met 45kg servo.. Hier heb je t pas echt nodig.. Maar een belangrijke tip is gewoon. Stoppen met sturen of vasthouden in positie als de wielen gelockt zijn... En alleen sturen als je voor of achteruit gaat...

Voor een accu is een short case lipo wel handig.. zijn stukje korter en kun je dus iets makkelijker kwijt..

Motor gewoon een lekkere brushed motor nemen.. Die zijn net wat beter bestand tegen water (mocht e er ooit doorheen willen rijden).

de c-waarde heeft te maken met hoe hard de accu ontladen kan worden, dus een accu met een hogere c waarde zal de motor meer push geven bij bijv. acceleratie. Verder weet ik het fijne er ook niet precies van.
mvg Tom

Laatst bewerkt door een moderator:
Het gaat mij idd om maar een beetje 'trailwerk'. Ik ga niet de rotsen op zeg maar, zoals ik in filmpjes heb gezien. Brushed motor, dat is de 45/55 t toch ook? Was benieuwd of ze op het vlakke stuk wel enige snelheid hebben. Hoeft geen racer te zijn, maar gewoon lekker vlot heen rijden is wel leuk ipv een 'wandelpas' zeg maar. Aha, ook meer push bij acceleratie, weer wat geleerd, bedankt!

Het gaat mij idd om maar een beetje 'trailwerk'. Ik ga niet de rotsen op zeg maar, zoals ik in filmpjes heb gezien. Brushed motor, dat is de 45/55 t toch ook? Was benieuwd of ze op het vlakke stuk wel enige snelheid hebben. Hoeft geen racer te zijn, maar gewoon lekker vlot heen rijden is wel leuk ipv een 'wandelpas' zeg maar. Aha, ook meer push bij acceleratie, weer wat geleerd, bedankt!

ik rijd liever een goed controleerbare 35t motor. Deze in combinatie met een goeie regelaar, heb je net zoveel koppel en regelbaarheid als een 55t.. Alleen houd je wel wat snelheid over..

Accu's gebruik ik meestal 3s ipv 2s (11.1v) hierdoor heb je ook meer power en snelheid..

Ik weet niet wat je budget is.. Maar wil je top motoren, kijk een naar een team Brood motor. Dit is wat ik in mijn crawlers gebruik.. Compleet handgebouwde motoren.. Veel power (als je niet op let, dan breken al je tandwielen) en heel mooi en soepel controleerbaar ook onderin.. (nadeel, motoren beginnen vanaf een 70 euro ->250 euro per brushed motor)

nou een top motor hoeft niet hoor. gewoon een doorsnee motor, wat dat ook mag zijn :-) hoeft niet. maar het budget voor een professionele Brood, heb ook al geen schilderij van hem, heb ik ook al niet.... Maar bedankt voor je reactie!

De fx-r is een super regelaar (heb er 2 in mijn MOA crawler, 1 in mijn Sportklasse crawler en 1 in mijn scx10 Jeep.. Hele leuke set... en heel mooi en klein..

Je mag me ook even een PB sturen voor een mail adres hoor ;)

En zo ver woon ik ook niet weg. dus mocht er eens een meeting zijn in de buurt, kun je mee ;)

O ja. Dit is de stuuruitslag die je kan krijgen met scx10 assen ;) Dit is van mijn sportklasse crawler. Ben nu bezig met ongeveer dezelfde setup op mijn scx10 ;)

IMG_20140510_130340.jpg

Mijn axial xr10 universals zijn onderweg. deze moet ik nog bewerken zodat ze smal genoeg zijn.. Nu zijn ze te breed namelijk. Door de 8 degree knuckles van Vanquish te gebruiken moet ik genoeg uitslag krijgen..

IMG_20140513_153550.jpg

Bedankt voor je reactie! Dan weet ik in ieder geval dat dit goede zijn. Ik zit nog in de orientatiefase voor aankoop en wil even weten wat ik allemaal nodig heb. Daarnaast ben ik technisch een leek dus ben me aan het inlezen. Ga nu maar eens kijken of ik het setje ook ergens in Europa kan kopen. Dat scheelt belasting en kosten TNT :-)

Ik zou even kijken op eBay. Daar heb je vaak de setjes wel. Natuurlijk krijg je dan kosten voor douane. Maar dan is t nog goedkoper

Back