Axial Xr10 bouwverslagje

Zoals mijn nieuwe crawler arriveerde met de post uit duitsland

IMG_0088.jpg

IMG_0089.jpg

ziet er enorm verzorgd uit.. iedere stap in het boekje komt overeen met een zakje.. dus geen gedonder met zoeken naar onderdelen uit een grote stapel.

veel metaal ook.. alle gears zijn van staal.

ik kan nu al niet wachten op de cutting brakes die als optie strax te krijgen zijn....

Voorste as zit in elkaar..
wat een mooi staaltje techniek.. alleen een beetje speling op het stuurgedeelte..
nu maar door naar de foto's

zoals je kan zien zit alles mooi vepakt per stap.. dus alle schroefjes en onderdelen die je nodig hebt voor t eerste deel zit in 1 zakje en ga zo maar door
IMG_0090.jpg

IMG_0091.jpg

hier zit de as al in elkaar.. ik heb alle stappen niet gefotografeerd (genoeg te zien op rccrawler en axialracing.com.

de gearbox is echt zeer compact en volledig gelagerd en metalen tandwielen. ook zijn de universals zeer groot uitgevallen... komt de sterkte natuurlijk ten goede..
ook kun je het BTA stuursysteem zo goed zien.. de servo stuurt 1 knuckle aan en deze geeft hem over aan de achterste via een stangetje wat achter de as langsloopt. (hier zit wat speling op...kijken wat we met een stukje teflontape kunnen doen.

IMG_0092-1.jpg

IMG_0093-1.jpg

IMG_0094-1.jpg

IMG_0095.jpg

IMG_0096.jpg

Update achteras..

deze is voor t grootste gedeelte hetzelfde als de vooras, alleen is er ruimte in de as voor cutting brakes en is de as een heel stuk smaller (zoals in de laatste foto te zien is)
ik heb nu even foto's gemaakt van het binneste.. de gears zijn nu staal, maar je kan ze ook lichter van alu krijgen op den duur (lijkt me niet slim, maar jah wie ben ik)

IMG_0097.jpg

IMG_0098.jpg

IMG_0099.jpg

IMG_0100.jpg

IMG_0101.jpg

IMG_0102.jpg

IMG_0103.jpg

IMG_0104.jpg

Leuk! Die ga ik volgen. Moet je een speciale zender hebben voor de 2 motoren aan te sturen? Of zitten deze op 1ESC? Of volstaat een Y-kabeltje naar de 2 ESC's?

er zijn diverse mogelijkheden...
2 esc (zodat je dig hebt)
1 esc met een aparte dig aansturen op een derde kanaal (koop je een punk dig systeem)
maar je hebt minimaal 4 kanalen nodig, wil je ook nog de optie gebruiken die nog uit komt.. de cutting brakes..
zelf gebruik ik een dx6i van spektrum. met nu nog 1 esc zonder een punk systeem..
moet eerst weer budget opbouwen om dit aan te kunnen schaffen..

dit omdat er dus ook geen banden en motoren mee geleverd worden ;)
en tjah... ik ben getrouwd en dan weten de meeste mannen t wel...

haha, ben niet getrouwd, wel in een relatie met huishouden en begrijp je volledig!! :)

ziet er een mooie wagen uit! interessante technieken

het crawlen boeit me ook sterk, voor mijn reisje in het zuiden van frankrijk heb ik me een traxxas summit aangeschaft, en niets is leuker dan die helling die er onbeklilmbaar uit ziet kunnen beklimmen!!

groetjes!!

hehe
ik zal vanavond weer even foto's schieten.. de wagen zit al in elkaar!! damn wat een coole bak...
nu nog wachten op de motoren en de banden..
en dan kunnen we de hele boel testen
deze week ook alvast de electronica ingebouwd..
Dx6i zender en ontvanger, CC Bec en tot nu toe nog maar 1 regelaar (worden er 2 of er komt een dig switch in)
dan nog eens kijken wanneer de cutting brakes uitkomen en of ik geen problemen ga krijgen met de gearbox

Tjeemig, je hebt wel eeeeeeeeeeeeeerg lange dagen in Bolsward. Het wordt daar nooit avond zeker ?!?!?!? :mrgreen:

Kom op met die update :rolling:

hahaha
soms ben ik een beetje druk met mijn werk en mijn dochtertje... dat ik er gewoon niet aan toe kom... net wel ff een paar snelle foto's geschoten
dus nog niet de mooie foto's

er komt een tekin fx-r in, punk dig, castle creations BEC, 2 novak 55t motoren
14t pinion voor en 13t pinion achter, zender weet ik nog niet.. of mijn 3pk of een dx6i.
of als ik beide verkoop een 4pk :D
1500mah accupacks 3s.

de banden worden white rovers van hot bodies..

en dan kunnen we eindelijk rijden als dat alles binnen is

? waarom zet je 2 verschillende pinions op de motoren? dan duwt de achterkant meer als de voorkant zoals ik zie.. of zie ik het verkeerd?

Zo dat ziet er goed uit zeg ! Ben benieuwd naar de "mooie" foto's !

De fxr is een lekker compacte ESC, heb ik ook in de SCX10, werkt perfect. Kan je daar eigenlijk 2 motoren op aansluiten of ga je voor een dual ESC setup ? Net als caretaker ben ik ook wel benieuwd naar de filosofie achter de verschillende pinions ?

? waarom zet je 2 verschillende pinions op de motoren? dan duwt de achterkant meer als de voorkant zoals ik zie.. of zie ik het verkeerd?

dan draaien de voorste wielen een tikje sneller dan de achtersten, hierdoor krijg je een verkapte DIG.. dus je kan wat makkelijker bochten maken..

ik maak gebruik van de dig switch van punkrc, deze kan de stroom regelen electonisch naar de voorste of achterste motor (ja ze kunnen ook tegelijk draaien)
de fxr kan dit prima aan.. het is eigenlijk een no-limit regelaar..
ok je kan last van "Clodstall" krijgen.. dat houd in dat als de voorste motor teveel belast word dat deze dan niet meer draait..

maar als t goed is komt er toch nog een 2e fxr aan :D:D kennis van me heeft waarschijnlijk nog 1 liggen..

servo die ik nu nog gebruik is een al wat oudere, dus nog geen hoge spanning..
de 5955TG.. deze kan de taak prima aan (18kg bij 4.8 Volt en 24KG bij 6 volt)

of in de termen van shafties vergelijkbaar met "overdriving" de vooras of "underdriving" de achteras, zelfde effect andere methode...

Hey Douwe, wat dacht je van een update ? Met een hoop foto's aub :D, en als ik u niet ontrief graag ook een opsomming van de huidige specs :cool:

Hey, daar zit wat in...
Wist niet eens meer dat ik hier een topuc van had.
Ff achter de laptop vanavond.

Back