Axiale ruimte op vliegwielas Wilesco-stoommachine

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Karel Koefkapper, 4 jan 2014.

  1. Karel Koefkapper

    Karel Koefkapper

    Lid geworden:
    4 jan 2014
    Berichten:
    2
    Hallo,

    Even voorstellen, Jurrien, heb mezelf onlangs een Wilesco stoommachine aangeschaft. Ben niet zo into modelbouw maar ben wel geïnteresseerd in alles wat draait en geluid maakt. Zodoende.

    Mijn machientje heeft alleen als probleem dat hij nogal wat ruimte op het vliegwielasje heeft. Deze kan wel een milimeter of 2 heen en weer bewegen, in axiale richting dus.
    Probleem is dan dat het pieletje van de stuurzuigerdrijfstang uit het meeneemsleufje wil floepen en dus de stuurzuiger niet meer wordt bedient, met als gevolg een machine die stopt.

    Dus nu ben ik benieuwd; hoe zitten de onderdelen op de vliegwielas? Geperst? Geschroefd?

    Jurrien
     
  2. klaazz

    klaazz

    Lid geworden:
    25 jan 2008
    Berichten:
    129
    Hallo Jurrien,

    Welk type Wilesco heb je?

    Bij de D10, D16, D18, D20 enz. zit naast het glijlagerblok van het vliegwiel de excentrische schijf (waar de stoomschuifstang om heen zit) met het pinnetje wat jij denk ik bedoeld, dit wordt meegenomen door de krukwang, die op de as geschroefd is.
    De reden dat de excentrische schijf niet vast zit aan de krukwang is om de draairichting te kunnen wijzigen.
    Als de excentrische schijf erg versleten is kan er speling ontstaan al is 2 mm wel erg veel.
    Als dit toch zo is dan deze ruimte opvullen met schijfjes.
     
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dag Jurrien, welkom op dit forum.

    Een foto kan soms een heleboel vertellen. Hieronder een link naar de beschrijving hoe je foto's in berichten kunt plaatsen. Als je je foto's in een forumalbum opslaat hoef je alleen maar het filmpje in het begin te bekijken.

    [193392] faq-plaatsen-van-fotos-en-filmpjes-berichten

    Groet,

    Ad Bakker
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. Karel Koefkapper

    Karel Koefkapper

    Lid geworden:
    4 jan 2014
    Berichten:
    2
    Hallo, dank voor de antwoorden. Ik heb het inmiddels maar opgelost door wat ijzerdraad om de as te wikkelen. Voor nu werkt dat prima.

    Jurrien
     

Deel Deze Pagina