Axiale speling op de krukas

• Topicstarter Topicstarter mikevst
  • Startdatum Startdatum
M

mikevst

Guest
Ik merkte gisteren dat er op dekrukas van mijn motor axiale speling zit. Ik kan de krukas precies was in en uit trekken.
Is dit erg?

Ik heb dit ontdekt omdat ik 2 keer een 1e versnellingstandwiel kort na elkaar sloopte. Ik dat eerst dat het de one-way van de 2 speed of zo was maar met een andere motor ging alles goed. Als het dus niet aan die one-way ligt zou het ergens aan de motor of koppeling moeten liggen. Iemand een idee? Kan die speling van de krukas er iets mee te maken hebben?

Axiale speling is niet wenselijk,maar een miniem mag hij op zich wel hebben.... (voelen, niet zien)

Monteer alles even op nieuw, want normaal is het zo dat het vliegwiel, en de cone die erachter zit, de krukas naar voren trekken , zodat er geen speling meer op zit.

Desnoods haal je het carter los, en druk je de krukas naar voren, en schuif je de cone erop, blijf drukken, en dan het vliegwiel erop, blijf drukken, en draai nu de pilot nut erop, wederom blijf drukken, nu zou het toch klaar moeten zijn, zo niet kan het zijn dat je (voor)lager stuk is

psygho zei:
Axiale speling is niet wenselijk,maar een miniem mag hij op zich wel hebben.... (voelen, niet zien)

Monteer alles even op nieuw, want normaal is het zo dat het vliegwiel, en de cone die erachter zit, de krukas naar voren trekken , zodat er geen speling meer op zit.

Desnoods haal je het carter los, en druk je de krukas naar voren, en schuif je de cone erop, blijf drukken, en dan het vliegwiel erop, blijf drukken, en draai nu de pilot nut erop, wederom blijf drukken, nu zou het toch klaar moeten zijn, zo niet kan het zijn dat je (voor)lager stuk is

Niet te hard duwen, anders mag je een nieuw voorlager halen na verloop van tijd, 0,01mm speling kan geen kwaad :)

Nismo zei:
Niet te hard duwen, anders mag je een nieuw voorlager halen na verloop van tijd, 0,01mm speling kan geen kwaad :)

Dan heb ik toch wat meer speling. Ik heb het wel niet gemeten maar het is zeker meer.

Ik heb het carterdeksel eraf gehaald om de koppeling te monteren zoals hier al gezegd. Maar die speling krijg ik niet weg.

Is het veel gevraagd voor er een foto van te trekken ? Ik zou graag weten waarover het hier gaat en zodoende bij te leren :)

Axiale speling op een lager is niet zo erg, zo lang het maar niet zijwaarts is.

Overigens kunnen lagers in koude situatie meer speling vertonen dan in bedrijf waar ze toch warm kunnen worden.

Axiale speling is zoals Roelof al zei geen probleem (zelfs 0,5mm). Bij sommige motoren kan je de krukas echt wel wat in en uitduwen. Laterale speling is wel een probleem.

Atarikid zei:
Axiale speling is zoals Roelof al zei geen probleem (zelfs 0,5mm). Bij sommige motoren kan je de krukas echt wel wat in en uitduwen. Laterale speling is wel een probleem.

0,5mm speling??! Als je het bigend tegen je carterdeksel wil laten schrapen is 0,5mm een mooie speling :)

Zoals al is aangegeven mag er een gevoelsmatige speling opzitten, axiale speling. Zoals Roelof al aangaf moet je ook nog rekening houden met het uitzetten van materialen bij warmte, meestal houd dit in dat de speling dan minder wordt.

Even wat tips. Bekijk de krukas goed alsof er geen viezigheid op de lagerplekken zit, in de hoekjes zal nl nog wel eens residu blijven zitten. Als dat het geval is dan gewoon wegpoetsen met een lange nagel en een doek.
Bekijk ook eens je voorlager vanuit de binnenzijde, omdat dit lager "open" is komt daar meestal viezigheid binnen.

Maar goed nu de hoofdtip: ZIT ER EEN SIM ACHTER JE CONISCHE KLEM?!

Met een 0,5mm sim daar haal je alle speling weg ;)

Met een sim haal je de speling op het lager weg ??????
Das nieuw voor mij tenzij de sim tegen de schaal of de buitenrand van het lager aan zit maar dat hoort niet.....

En wat de achterdeksel betreft, daar mag die rustig tegenaan lopen, bij 90% van alle motoren raakt de drijfstang de achterdeksel.

Nismo zei:
Atarikid zei:

0,5mm speling??! Als je het bigend tegen je carterdeksel wil laten schrapen is 0,5mm een mooie speling :)

Als ik de speling zo op het zicht bekijk dan denk ik dat er toch wel 0.5 mm speling in axiale richting op zit.

Nismo zei:
Maar goed nu de hoofdtip: ZIT ER EEN SIM ACHTER JE CONISCHE KLEM?!
Met een 0,5mm sim daar haal je alle speling weg ;)

Nee, de conische klem zit rechtstreeks aan de voorlager. Misschien moet ik daar eens een shim proberen.

Roelof zei:
Met een sim haal je de speling op het lager weg ??????
Das nieuw voor mij tenzij de sim tegen de schaal of de buitenrand van het lager aan zit maar dat hoort niet.....

En wat de achterdeksel betreft, daar mag die rustig tegenaan lopen, bij 90% van alle motoren raakt de drijfstang de achterdeksel.

Hoort niet?? ahum.....

Let wel dat als je nog heel veel speling hebt met je conische klem tegen het voorlager, er een ander mogelijk probleem is. Trek je bus en zuiger er eens uit en bekijk de speling vanaf de cilinderzijde, wat doet het hoofdlager?

Maar goed, het bigend kan tegen de carterdeksel ankomen, bij veel motoren gebeurt dit. Echter het is beter dat dit niet gebeurt of minimaal. 0,5 mm is echt teveel!

Nismo.... De krukas hang bij het hoofdlager in axiale richting vrij om uitzetting van het carter op te vangen, de axiale speling die voelbaar is kan alleen aan het voorlager liggen.

Ik zou er niet veel aandacht aan geven.

WVK Performance zei:
Roelof zei:

axiale speling=niet erg (moet zelfs, alu zet meer uit dan staal!)
radiale speling=levensgevaarlijk!! (dat je krukas vertikaal openneer kan bewegen)

Voila, en 0,5 axiale speling is best nog geen probleem. Ik heb een Mega gehad die nieuw zeker 0,5mm had. Als de motor warm was voelde je geen speling meer.

En je kan imho inderdaad die speling niet weg shimmen. Als dit wel kan moet Nismo me dat eens uitleggen. :-)

Mijn mega (zx 26) heeft dit ook,maar dit zit in het voorlager, en is zelfs zichtbaar, gok op 0,5mm, mar kan geen kwaad, en lekt ook niet.

Axiale speling moet!..
inderdaad om ruimte te creeren voor uitzetting....
Zolang ik me kan herinneren hebben al de door mij versleten motoren altijd een voelbare en net zichtbare axiale speling gehad...... sowieso zonder dat er een vliegwiel op zit, maar ook met.....

Ehh, dat je drijfstang tegen de carterdeksel komt is ook normaal, sterker nog dit is zo normaal dat Novarossi er zelfs een stalen plaat voor heeft gemaakt om minder weerstand te creeren en de levensduur van de drijfstang te verlengen......

Hmm mijn force motoren hadden geen voelbare Axiale speling, na montage van vleigwiel.

Maar goed dit zijn natuurlijk ook geen wedstrijdmotoren :P.

Atarikid zei:
WVK Performance zei:
Roelof zei:

axiale speling=niet erg (moet zelfs, alu zet meer uit dan staal!)
radiale speling=levensgevaarlijk!! (dat je krukas vertikaal openneer kan bewegen)

Voila, en 0,5 axiale speling is best nog geen probleem. Ik heb een Mega gehad die nieuw zeker 0,5mm had. Als de motor warm was voelde je geen speling meer.

En je kan in my humble opinion inderdaad die speling niet weg shimmen. Als dit wel kan moet Nismo me dat eens uitleggen. :-)

Jaja ik ga een beetje mijn ervaringen hier neerleggen, voordat ik het weet komt Bokita langs :lol: en gaan er motoren kapot omdat mensen niet weten wat ze doen.

Mijn ervaring: 0,5mm axiale speling --> in no time naar de shop voor een nieuw voorlager. Lees het topic even goed, het lager!!! heeft 0,5mm speling (niet de krukas).

--> "Nee, de conische klem zit rechtstreeks aan de voorlager"

Ik heb altijd geweten dat als je je krukas omhoog, omlaag, links of rechts kan bewegen dat je lager(s) aan vervanging toe is, kan ook verklaren waarom je tandwiel stuk gaat. Het tanwiel komt niet mooi recht meer te staan tov het andere tandwiel doordat het door de speling op het lager onder een hoek geduwt word. Wat hierbij ook gevaarlijk is dat je motor het kan begeven.
Dat je je krukas in en uit kan bewegen is normaal, binnen bepaalde marges natuurlijk.

Gr.

RubenT zei:
Ik heb altijd geweten dat als je je krukas omhoog, omlaag, links of rechts kan bewegen dat je lager(s) aan vervanging toe is, kan ook verklaren waarom je tandwiel stuk gaat. Het tanwiel komt niet mooi recht meer te staan tov het andere tandwiel doordat het door de speling op het lager onder een hoek geduwt word. Wat hierbij ook gevaarlijk is dat je motor het kan begeven.
Dat je je krukas in en uit kan bewegen is normaal, binnen bepaalde marges natuurlijk.

Gr.

Helemaal juist Ruben. Hoe kan je het beste de vertikale speling testen? Dit doe je nl niet met de krukas in de motor.

Haal hem er uit en steek deze omgekeerd door het voorlager, bekijk dan de vertikale speling.
Als een lager al 0,5mm horizontale speling heeft, zal deze zeer zeker ook een meer dan normale hoeveelheid vertikale speling hebben.

Je zou misschien nog best met deze motor kunnen rijden, houd de speling wel in de gaten. Als de motor begint te "zoemen" bij acceleratie is het tijd...

Back