Bedankt voor de leuke reacties en het mee denken over de mogelijke problemen en oorzaken. Al met al ben ik toch weer een stapje verder. Ik heb de motor nog niet op vloeibaar gas geprobeerd, ik had al weer nieuwe verdamper buisjes gemaakt die langer zijn.
De buisjes lopen nu door tot bijna aan het einde van de verbrandingskamer zoals te zien is op de laatste foto. hiermee zijn ze bijna 2x langer geworden dan de eerste buisjes.
Inmiddels heb ik een paar korte testen kunnen doen. De resultaten zijn wederom beter dan de bij de eerste buisjes. Bij de eerste testrun (met de nieuwe buisjes) was het start toerental van de starter 8600 omw/min, tijdens de fuelramp van de ecu ben ik uiteindelijk uitgekomen bij 16400 omw/min waarbij de maximale uitlaat temperatuur was bereikt (850 gr C)
Bij de tweede testrun had ik de fuelramp wat hoger gezet (achteraf was dit misschien niet zo handig). Deze run begon met een starttoerental van 10.100 omw/min en toerde op naar 17.600 omw/min, waarbij weer de 850 gr C werd aangetikt. Deze laatste test was een beetje vreemd en zou ik denk ik even moeten overdoen met een een lagere fuelramp waarde en een betere gasfles.
Bij de eerste run geen vlammen gezien in de uitlaat, bij de tweede run wel een beetje, vooral op het laatste stukje. Toch had ik het idee dat, met name de fuelramp bij de eerste run, veel beter ging dan bij de tweede run.
Nog genoeg dingen te proberen in de komende dagen.
Ik las nog iets over het smeren van de lagers, wel leuk om te vertellen is dat ik voor deze motor een apart smeersysteem heb bedacht. De lagers hebben een olie aanvoer en een olie afvoer. zoals te zien is in de onderstaande foto's
Er zit een aparte pomp in het olie circuit die de olie (met lucht) aan de ene kant naar het lager toe pomp en aan de andere kant de "opvang reservoirtjes" weer leeg pompt. Het systeem werkt redelijk, er komt weer olie terug, maar er gaat ook wel wat olie verloren. Een iets fanatieker pompje was wel mooi geweest, maar dat is voor latere zorg.
De reden dat ik dit op deze manier gedaan heb is omdat ik met 100% olie wil smeren in plaats van olie met brandstof. Al met al een vrij technisch verhaal, maar ik heb de indruk dat de viscositeit van de brandstof te laag is voor een goede smering van de lagers, helemaal bij de hogere temperaturen van bijvoorbeeld het turbine lager.
Hopelijk binnenkort meer nieuws over de voortgang!