Inmiddels heb ik de brandstofring verder aangepast met dunnere naalden. Voordat ik de naalden heb vervangen heb ik nog een testje gedaan zoals hier werd voorgesteld. Met een grote injectiespuit heb ik water in de ring gespoten vanaf beide aansluitpunten. Het water kwam er gelijkmatig uit waardoor ik al begon te twijfelen over mijn theorie. Uiteindelijk heb ik toch maar de naalden vervangen door een slag dunner. Er zaten 0,8 mm (uitwendig) naalden in, nu 0,6 mm (uitwendig) naalden. Nadat ik de motor weer gemonteerd en gebalanceerd had, eerst maar weer testen. Waar ik al bang voor was bleek ook zo te zijn. Geen enkel verschil met de grotere naalden.
Het lijkt er meer op dat de verdamper buisjes niet goed werken en te snel afkoelen. Aan het begin van de Fuel ramp is een kleine temperatuur verhoging te zien (ook het toerental gaat mee omhoog), waarna de temperatuur ineens snel instort samen met het toerental. Het lijkt er dus op dat er vloeibare brandstof naar de bodem van de motor zakt en zo dus de grote steekvlam veroorzaakt aan de onderzijde van de motor.
De vraag is nu hoe dit is op te lossen. Er kan een aanpassing gedaan worden aan de naaldjes. Deze spuiten in het midden van de verdamper buisjes, de brandstof naar binnen. In de normale situatie zit het naaldje tegen de wand van de buisjes aan, dat was hier een beetje lastiger. Vanwege de kleine afmetingen van de verbrandingskamer, zijn de verdamper buisjes ook redelijk klein. Het zijn buisjes die in een bochtje gebogen zijn en rondom aan de voorzijde van de kamer geplaatst zijn (ik zal hier tzt nog een foto van posten). De uitgang van het eerste buisje is gericht op de bocht van het tweede buisje enz. Op deze manier kunnen de buisjes elkaar verwarmen. In de huidige situatie komt de brandstof helemaal op het einde van het buisje in contact met de wand van het buisje. Hierdoor komt de brandstof maar heel kort in contact met de buis. En dan ook nog op een heel beperkt oppervlak in de buis, waardoor er afkoeling van de buis optreedt op deze plaats. Het idee is nu om de brandstof aan het einde van de naald haaks in de buis te spuiten. Op deze manier is er meer tijd voor het verdampen. Op onderstaande foto is te zien hoe ik bij een paar testnaaldjes het puntje heb omgebogen om zo de uitgaande vloeistofstraal op te breken.
Uiteindelijk heb nog een heel klein las puntje op de punt van de naald gezet, waardoor het uiterste puntje wordt veranderd in een bolletje.
Uiteindelijk bleek dit het beste te werken. De vloeistof wordt in een soort van kleine druppeltjes, in een waaier patroon, opgebroken. Theoretisch zijn de voordelen dat het opbreken van de brandstof, zorgt voor een betere vermenging met lucht aan het begin van de buis. Daarnaast kunnen de brandstof druppels nu gelijkmatiger over het oppervlak van de buisjes stromen. Hierdoor wordt er een groter effectief oppervlak gebruikt van het buisje. Hopelijk is de afkoeling hierdoor gelijkmatiger.
Al met al is het een beetje een gokje en weet ik niet zo goed wat ik er van kan verwachten, maar goed nooit geschoten.... Binnenkort ga ik de motor weer testen met de nieuwe naaldjes. Ik benieuwd in hoe verre dit een verbetering gaat geven.
Groeten,
Jos