Axiale Turbojet

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Jos van der Werf, 9 jul 2014.

  1. CarbonCeessie

    CarbonCeessie

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Betuwe
    Mooi zeg!
     
  2. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Zoals gebruikelijk was het weekend weer veel te kort, maar toch heb ik weer aardig wat kunnen doen aan de motor.
    De compressor behuizingen zijn (op de inlaat na) allemaal geanodiseerd. De verbrandingskamer zit bijna helemaal in elkaar, inmiddels zijn de nodige o-ringen binnen, volgende week de lagers bestellen...
    Het aftellen is langzaam begonnen zeg maar. Het doel is om de motor toch voor het einde van de maand klaar te hebben.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Heeejjj..... abootje op één of andere manier kwijt, alle las truukjes effe gemist.

    Wat is dat mooi zeg, waanzinnig Jos!!! Bijna té mooi om er mee te gaan testen. Ben jaloers op de koel duct lasjes, werkelijk prachtig.

    Ben wel erg benieuwd naar de werkingsgraad en efficiëntie van je brandstof verstuivers. Je hebt geen verdampers maar hoopt dat de kleine swirlducts het brandstof voldoende kan vernevelen? Of ga je voorlopig eerst op propaan testen?

    Groetjes,
    Gerald
     
  4. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Hoi Gerald,

    Ja die lasjes van de koel ducts zijn inderdaad mooi geworden, ik zag er nog wel even tegen op maar toen de eerste eenmaal gelukt was had ik er wel vertrouwen in. Maar ook hier geld dat goed gereedschap echt het halve werk is.

    De brandstof verstuivers worden inderdaad nog even spannend. In de swirlducts zit een conische boring aan beide zijden (zie de foto's), dit moet een soort venturi effect gaat creëren waardoor de brandstof hopelijk word verneveld. Rondom de vernevelde straal brandstof word door de swirlducts een ronddraaiende luchtstroom op gang gebracht waardoor er een betere vermenging zou moeten ontstaan tussen de brandstof en de lucht. Daarnaast word er nog een ronddraaiende luchtstroom opgewekt door kleine gaatjes rondom de swirlducts (aan de binnen diameter en buiten diameter van de voorplaat) Deze ronddraaiende luchtstroom zou er uit moeten gaan zien als een soort donut die haaks staat op de luchtstroming veroorzaakt door de swirlducts. De bedoeling is om een combinatie te maken van situatie a en b in onderstaande foto.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is allemaal natuurlijk puur theoretisch en nog lang niet bewezen dat dit ook echt zo gaat werken. Wel had ik al een test opstelling gemaakt om de zien of het idee van de verstuivers werkt. Ik had een perspex houdertje gemaakt waar een naaldje in kan en een lucht aansluiting, aan de andere kant zat een conische boring zoals deze in de verstuivers zitten. Ik heb het toen getest met water en de bijbehorende luchtdruk, dat vernevelde wel. Maar het blijft inderdaad spannend of het ook echt goed genoeg word verneveld. Het is heel erg afhankelijk van het drukverschil over de boring en de hoeveelheid brandstof dat er door moet. Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel even stond te kijken toen ik zag hoeveel vloeistof (brandstof) er door één enkel naaldje gaat op top vermogen. Voor het testen op Propaan zie ik er geen probleem in, dus ik kan in ieder geval testen of de compressor en turbine met elkaar over weg kunnen.

    Groetjes,
    Jos
     
  5. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Bij deze nog een kleine update.
    Het afgelopen weekend ben ik vooral bezig geweest met het anodiseren van de laatste aluminium onderdelen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De aankomende week staat het balanceren op het programma, dus het einde komt al aardig in zicht...
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo schitterend zeg!!!!
     
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Waauw.........
     
  8. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    vak werk.
     
  9. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
     
  10. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Dit is geweldig,perfect gebouwd !
     
  11. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Super
     
  12. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Indrukwekkend . . .
     
  13. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Afgelopen weekend heb ik weer aardig wat kunnen doen aan de motor. De eind assemblage is in volle gang en de eind streep komt nu wel snel dichterbij. Bij deze de foto's...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten,
    Jos
     
  14. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Erg mooi gemaakt en ziet er al prachtig uit !!
    Als de turbine net zo mooi gaat lopen, als dat hij eruit ziet...zou bijzonder gaaf zijn.
    Top werk dit !
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Wat een vakwerk!!!
     
  16. Dickie

    Dickie Guest

    Wat een verademing, dit hebben we nodig op het Forum.
    Jos veel succes met de verdere bouw en de eerste proeven.
    Aan kennis ontbreekt het niet.

    Gr
    Dick.
     
  17. Didier Neefe

    Didier Neefe

    Lid geworden:
    10 jul 2011
    Berichten:
    263
    Locatie:
    Voorburg
    Ziet er goed uit!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  18. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    Ziet er weer perfect uit Jos .
    welk las toestel heb je hiervoor aangeschaft. en waar heb je hem weg.
     
  19. straalpijp

    straalpijp

    Lid geworden:
    11 apr 2008
    Berichten:
    143
    Locatie:
    's-Graveland
    Geweldig Jos wat jij hier weet te bouwen.

    Zag ik op een van je foto's dat je balanceert met de software Dynams Pro, wat is je ervaring met deze software.
    Ikzelf krijg geen goede resultaten hier mee.

    Gr

    Adrie.
     
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Echt prachtig ontwerp- en bouwwerk!!
    Ik snap er eerlijk gezegd maar bar weinig van (jet techniek), maar kijk mijn ogen uit!
    Super om te volgen dit.
    Succes met de laatste loodjes

    Groeten, Ramses
    .
     

Deel Deze Pagina