B-jager 1/100

Discussie in 'Marineschepen' gestart door erikztm, 23 sep 2013.

  1. erikztm

    erikztm Guest

    Zo op t eerste gezicht loopt de ronding vanaf de opbouw naar achteren niet verder door en wordt het daar gewoon hoekig. Bij het achterschip bijvoorbeeld is er helemaal geen potdeksel meer te zien: [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 nov 2013
  2. erikztm

    erikztm Guest

    Ik moet nog even kijken of het nou een strip is of alleen een heel klein dun randje op de hoek van het dek. In elk geval, dat is nu nog niet belangrijk. De huidplanken zijn dat wel. Nou ben ik een leek op plankengebied en dat is ook wel te zien, maar dit is puur en alleen voor de onderhuidse stevigheid. Het mooie uiterlijk komt hopelijk na de plamuur en het doek. Dit is de stand van zaken nu: [​IMG]
     
  3. erikztm

    erikztm Guest

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog een paar rijtjes en dan komt het schuim op de boeg.
     
  4. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Geldrop
    Dag Erik;

    Ziet er goed uit.

    Groeten Sjaak
     
  5. Krijn_d_R

    Krijn_d_R

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Peterborough, Ontario, Canada
    Erik
    ik heb jaren geleden tekeningen bij de marine bested van de "admiralen klasse" de oude jagers welke alle zijn gezonken tijdens ww2.
    langsplan was in 1/48 het spantenplan 1/40 de detailtekeningen 1/20 en ander delen in weer andere schaal. het plan was goedkoop maar als je na het neerleggen van 60 euro ook nog even met de rekenmachine,de plannen en je bankpas naar de copier machine moet dan kan het heel snel heel kostbaar worden.

    ik moest de plannen laten verkleinen naar 1/144 daar bijna al mijn schepen in 1/144 zijn.

    Krijn

    1/144 USS Midway, USS Iowa, USS Houston, USS Chevallier, USS Fletcher, USS Gearing, USCG Eastwind, HMS Exeter, HMCS Haida, Hr Ms Eendracht
    HrMs Tromp/Heemskerck romp in aanbouw, HrMs --(Jager)
     
  6. erikztm

    erikztm Guest

    Ik moet zeggen dat ik het wel op prijs stel als detailtekeningen in een grotere schaal zijn. Geen van de plannen die ik nu heb bevatten detailtekeningen. Slechts boven en zijaanzichten en spantenplan. Ikvind het niet erg om wat dingen te moeten herschalen, maar ik wil het wel graag vantevoren weten. Als er 1/100 op een tekening staat verwacht ik dat alles 1/100 is tenzij anders aangegeven. Detailtekeningen met correcte maten van de opbouw en de diverse vormen van apparatuur zouden prettig zijn; die info moet ik nu uit foto's zien te halen, want 2D is niet bijster duidelijk. 1/144 is een mooie schaal; de schepen hebben dan een mooie maat die nog goed behapbaar is. Alleen de fijnere onderdelen worden meteen een stuk moeilijker te fabriceren. Wat dat betreft kun je beter in 1/25 (madurodam) of 1/150 werken. Maar dat past weer niet in de auto...
     
  7. erikztm

    erikztm Guest

    Ik heb de romp zo'n beetje dichtgemaakt met latjes en montagelijm. Ik heb van wat reststukjes schuim de boeg en de romp in elkaar gefrommeld. Als dit allemaal uitgehard is kan ik alles mooi glad schuren en wat meer vorm in het schuim maken. Dan kan ik het spul impregneren met epoxyhars en weer een stap later de romp geheel bekleden met keperweefsel en epoxy. Er zullen nog wel een paar schuur en plamuursessies nodig zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Geldrop
    Hey Erik;

    Hoe heb jij het met de beplanking van het achterschip gedaan? Ik bedoel de spiegel. Tevens dacht ik al een opening te zien van de assen?

    Groeten Sjaak
     
  9. erikztm

    erikztm Guest

    De spiegel wordt, net als de boeg, een schuimconstructie. De eerste aanzet is hier te zien; er moet nog flink wat materiaal verwijderd worden om de juiste vormen te krijgen, maar het begin is er.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. erikztm

    erikztm Guest

    Ik heb de romp geschuurd, en er zit een laagje epoxyplamuur op om de eerste oneffenheden weg te werken.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Na het schuren hiervan en het monteren van de schroefassen wil ik het keperweefsel aanbrengen en weer plamuren. Maar ik heb wat hulp nodig van de experts hier. Ik wil graag de juiste motorisering voor dit schip weten en er zijn hier meerdere mensen die een 1/100 schip met een soortgelijke romp als deze hebben gebouwd. Het hoeft niet voor een habbekrats, maar nodeloos teveel betalen is ook onzin. Ik heb me iets laten voorlichten en begrepen dat ik Robbe Speed 600 of Loc (?) motoren kan gebruiken in combinatie met een Aeronaut reductiekast en een Robbe Navy regelaar. Eentje, omdat het lange ding kennelijk sowieso niet te sturen zou zijn met de schroeven. Alleen loopt zo'n motor naar wat ik begreep 7000 toeren en heb ik een forse hoeveelheid batterij-achtige 2V accu's nodig om aan de benodigde 12 volt te komen en dan schijn ik nog maar een half uurtje te kunnen varen. Ik vraag me af of zo'n reductiekast de motor niet teveel belast en/of onnodig meer stroom verbruikt dan een motor die minder toeren loopt. Ik wil ook niet harder kunnen varen dan de maximum schaalsnelheid. Hebben jullie goede adviezen voor mij?
     
  11. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Geldrop
    Hey Erik;

    Als je de boeg in de epoxyplamuur hebt staan, waarom dan nog keperweefsel? Over de motoren kan ik je helaas niet adviseren.

    Groeten Sjaak
     
  12. erikztm

    erikztm Guest

    Hoi Sjaak, Niet alleen de boeg staat in de epoxy; de hele romp is ermee geimpregneerd en geplamuurd. Dat keperweefsel is een extra laagje om een mooie waterdichte "zak" te krijgen waar het schip in zit en dient tevens om nog wat meer stijfheid in het geheel te krijgen. Zo dik is dat hout tenslotte niet en sommige plankjes willen nog wel wat buigen als je erop drukt. De motorsteunen, sonardome, kimkielen en asuithouders wil ik er ook mee aan het geheel vast lamineren zodat dat een stijf geheel wordt. En er komt ook een laagje over het dek zoals ik het nu bekijk. Ik wil geen druppel in dat schip zien later.
     
  13. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    7.971
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Erik,

    Waarom zou je een Speed 600 met reductie willen inzetten als er ook motoren verkrijgbaar zijn, die het gewenste toerental aan de prop zonder extra herrie en verlies kunnen leveren?

    Hoe hard moeten de props draaien?
    Welke spoed en diameter ga je gebruiken?
    Hoe hoog is de schaalsnelheid?

    Als je me dat kunt vertellen, dan heb ik wel wat suggesties.

    Groeten, Jan.
     
  14. erikztm

    erikztm Guest

    Ik heb geen idee :) Dit is wat me in de winkel wordt verteld als ik aangeef wat het voor een schip is. Even wat getallen:

    Lengte echte schip 116 meter
    Max snelheid 36 mijl/u, oftewel 18,5 m/s
    Diameter schroef 3,5 meter

    Ik heb een omvangrijke berekening gemaakt nav wat er in een ander draadje staat met het Froude-getal en wortels van versnelling maal lengte, maar het komt er op neer dat de max schaalsnelheid 1,8 m/s zou moeten zijn, oftewel 3,6 mijl/u. Of dat toeval is of dat je gewoon de getallen door 10 kunt delen voor 1/100 weet ik niet, maar zo komt het uit.

    De schroeven zouden denkelijk Raboesch R146-11 en R146-12 moeten worden, 35 mm links en rechts. De spoed ervan kan ik niet terugvinden.
    Ik heb geen flauw idee hoeveel toeren die schroeven moeten maken om het ding vooruit te krijgen met de bedoelde snelheid. Ook weet ik het modelgewicht en de waterverplaatsing nog niet. Alleen dat de echte iets boven de 3000 ton wvpl zaten. Maar ik betwijfel of dit model in zijn geheel met motoren en accu's 3 Kg zal zijn. Dat lijkt me wel erg weinig.

    Kun je hier iets mee?
     
  15. kajoe

    kajoe

    Lid geworden:
    20 aug 2013
    Berichten:
    82
    Locatie:
    bij de sluis van terherne fryslan
    je zou eens rond kunnen vragen b.v op dutch fleet naar de toeren die de schroeven maakten ,ik meen iets van 280 slagen op hogevaart ,en ook de spoed is dar mischien wel bekend .
     
  16. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    693
    Locatie:
    Düsseldorf, Duitsland
    Op mijn 1:100 Zeven Provincien zitten twee speed 500E direct op de 35 mm Raboesch schroeven. Snelheid op 12 Volt is meer dan voldoende. Waarschijnlijk zijn er nog veel betere combinaties, maar deze is goedkoop, gebruikt niet te veel stroom en heeft geen vertragingskast.

    Freek
     
  17. erikztm

    erikztm Guest

    Dat is het punt juist; hij moet niet te hard lopen. 7 km/u is een prima max schaalsnelheid, dus de hele combinatie zou in noodgevallen misschien 10 km/u moeten kunnen draaien, maar niet meer. Liefst gekoppeld aan een prettige vaartijd en als het even kan vriendelijk voor het budget. De Zeprov is twee keer zo lang en zwaar; als die met deze twee motoren al "ruim voldoende" snel gaat is het waarschijnlijk toch teveel voor mijn bootje?
     
  18. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    7.971
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Erik,

    In mijn 60 cm slepertje zit deze motor:
    Motraxx Elektromotor met 5-delig anker 12 V/DC stationair toerental 5700 omw/min in de Conrad online shop
    Levert rond de 400 toeren per Volt onder last.

    Deze motor drijft in mijn sleper een Ø45 mm Raboesch vierblad aan op 7,4V en de romp loopt nét boven z'n rompsnelheid, ruim 6-7 km/h.

    Persoonlijk vind ik 2 x 13W aan de magere kant voor een model van ruim een meter, maar het vaargedrag is wél realistisch, in de zin dat het even duurt vóór de boot op snelheid is (en weer afgeremd is!).

    Als je geen 'goedkope' motoren wilt, kijk dan eens bij Dunker:
    Bürstenbehaftete DC-Motoren GR/G - Dunkermotoren
    Industriemotoren waar je kleinkinderen nog plezier van zullen hebben...

    Of deze: ZonV. 03 Bühler 6-18 VDC Motor, bij Hobbyplaza: hobbieplaza.nl Gelijkstroommotoren Wisselstroommotoren Electro artikelen Kogellagers Diverse artikelen Trafo's en voedingen Miniatuurmotoren Kunst producten Stappenmotoren hobbieplaza
    Met deze motoren heb ik 14 skûtsjes van 120 cm lengte en een gewicht van 5-6 kg aangedreven (één motorig), loopt prachtig.

    En dan zijn er ook nog borstelloze motoren, laat me maar weten of ik daar suggesties voor moet doen.

    Groeten, Jan.
     
  19. erikztm

    erikztm Guest

    Dank je Jan, ik zal die links eens bekijken. Ik zoek gewone simpele motoren, er gaat niet dagelijks mee gevaren worden en het moet ook niet de wereld gaan kosten. De setup die Han Mul hier op het forum voor zijn tromp gebruikt heeft ziet er op een filmpje prima uit qua snelheid.

    Die ZonV Buhler motoren lijken me wel wat. Als ik er daarvan twee zonder vertraging op een 7.2V accupakket laat lopen via 1 regelaar, wat zou me dat dan ongeveer voor vaarbeeld geven met die 3,5cm schroeven? Gaat dat dan te hard of juist te langzaam?
     
  20. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    7.971
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Erik,

    Van de site:

    Toerentallen onbelast:
    6 volt 1480 rpm
    12 volt 3030 rpm
    18 volt 4520 rpm
    Nominale spanning 18 VDC.
    39 Watt.
    max. 6 Ncm.
    1,7 Ampére.

    De motor draait iets van 250 toeren per Volt, op 7,2V kom je dan op 1800 toeren onbelast.
    Met twee 35 mm props zal dat beslist niet te hard gaan..., integendeel.

    Ter vergelijking; een skûtsje van 120 cm met deze Bühler, een 55 mm speedprop (tweeblad, grote spoed) eronder en 12V 7A loodaccu vaart op schaalsnelheid (wandelpas).
    Dat is tegen de 3000 toeren.

    Om je een idee te geven; de prop is de rode op de foto:
    [​IMG]

    Tenzij je hele grote schroeven gaat gebruiken, zul je met 1800 toeren geen deuk in een pakje boter varen...
    Met de Bühlers heb je een hogere accuspanning nodig.
    Ik zou het wel weten; in plaats van 12-14 NiMH, of een 12V 7A loodaccu, nam ik een 4S Lipo en een lipo buzzer/led verklikker.
    Het gewicht dat je t.o.v. NiMH en loodaccu's uitspaart kan dan in de vorm van lood zo diep mogelijk in de romp, zodat je gelijk de tuiteligheid onder controle krijgt.

    De vaartijd van zo'n skûtsje is rond de drie uur, mijn MAS van 110 cm, met twee 4800mAh Lipo's parallel aan boord heeft een vaartijd van meer dan drie uur op één lading.
    Als ik me beperk tot het varen met schaalsnelheid, dan haal ik met gemak vier uur vaartijd...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina