B17-C : de 'test flight !!!'

Hier nog wat specs van mijn B-17.

Omdat ik een aantal 4cc motoren had liggen en het idee had om iets snel even iets "geks" te bouwen was ik op zoek naar een 4 motorige kist.
De B-17 was altijd al favoriet dus de keuze was snel gemaakt.
Ik maak al jaren 1/12 combat modellen van de P-47, Corsair en Hellcat en wilde dezelfde bouwwijze gebruiken om de B-17 te maken, ook de schaal is 1/12.
Van een A4 3-zijden aanzicht ben ik gaan uitvergroten (met de hand :oops:) op de achterkant van een rol behang.
Hierna de snijmallen gemaakt en een vrachtje groene styrodurr gehaald. 2 avondjes snijden (hete draad) en daar lagen de vleugelkernen en rompdelen.
Vleugels, stabilo en kielvlak zijn ingedekt met 1,5mm balsa, de romp is niet ingedekt. Hierna heb ik hem helemaal gefolied met Oracover wat een vak apart is op het schuim maar ik had hier al veel ervaring mee.
Uiteindelijk weegt de kist nu met 4 OS .25 FX motoren zo'n 6,5 a 7 kg bij een spanweidte van 2m63. Aansturing voor hoogte- en richtingsroer is met closed loop om de servo's helemaal in de neus te monteren.
En ook bij deze bouwwijze is lood in de neus geen ontkomen aan. Ongeveer 400gram :oops: Als ik meer op gewichtsbesparing in de staart had gelet had dit nog behoorlijk minder kunnen worden.

De kist kost weinig aan materiaal, is in korte tijd te bouwen en vliegt bijzonder makkelijk. De 4 motoren met drie blads props leveren al te veel vermogen waardoor half gas nog te veel is.
Ook met 3 motoren :? vliegt en landt hij net zo makkelijk als een charter. Ik heb zelfs nog met het idee rondgelopen om de twee buitenste motoren te vervangen voor twee .15 OS motoren.

Wat geluid betreft zijn viertaktjes mooier maar dat maakt voor het vliegbeeld niet uit.
Ik ben nu aan het rondkijken voor retracts maar die kosten meer dan de hele kist gekost heeft.
Misschien iets zelf maken.

Netjes hoor Mike ! Mooi en slim gemaakt !
Ik dacht dat ik aardig kon scratch-builden...maar met de hand uitvergroten en een mooie rechte kist te bouwen....top ! :thumbsup: :worship:

Groet,

Bob

Bedankt, het was erg leuk om de kist te bouwen!

Inmiddels hangt hij boven in de garage te wachten op warmere dagen.

Het piep "werkt" veel minder dan hout. En het resultaat zie je pas in het voorjaar als alles weer gaat krimpen door het drogen.
Ik zou niet weten waar ik hem anders moet laten :-)

Hierbij nog een paar plaatjes van tijdens de bouw.

even luchten
b171.jpg

Tank, servo en motor in 1, lekker makkelijk en toegankelijk
b172.jpg

En na een avond lijntjes trekken zie het er dan zo uit
b173.jpg

Ja, mijn zolder is echt te klein
b174.jpg

Verven die boel!

Nu kan ik natuurlijk wel leuk met de Mig bezig zijn maar ik zou bijna vergeten dat er ook nog andere karweitjes liggen te wachten,

dus na het goed inpakken van..

GroteFoto-MFS4CFZM.jpg

..de vliegtuigen die te groot zijn om de trap op te slepen..

GroteFoto-ZOSGZJUE.jpg

..en het ophangen van enig beschermend plastic...

GroteFoto-HHAXH3VN.jpg

is de garage weer omgetoverd tot een spuitcabine!
Alle spullen bij elkaar gezocht, een nieuw gas/damp masker,(belangrijk, een gewoon stof masker is écht niet voldoende :teacher: )

GroteFoto-RBHIXCO4.jpg

en klaar zijn we om de B-17C een vrij uniek kleuren schema te geven...

gr.

Frank

Frank,

Toch jhandig een beetje ruimte te hebben voor het spuiten, moet misschien toch maar eens zo'n tuinhuisje in de tuin zetten als spuitcabine.

Met welke lak ga je spuiten en waarom twee spuiten is die met de kleine beker toch te klein voor de grote oppervlakken.

Hoe reining jij de verfspuit vind dat zelf altijd zo'n toestand.

Ton

Jaaaaa Frank gaat eindelijk de B-17 spuiten ;-)

Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat maar zoals we dat van jouw gewend zijn zal dat er wel gelikt (gespoten inn dit geval ;-) ) uitzien :yes:

Frank,
Met welke lak ga je spuiten en waarom twee spuiten is die met de kleine beker toch te klein voor de grote oppervlakken.
Hoe reining jij de verfspuit vind dat zelf altijd zo'n toestand.
Ton

Ton, de verf komt uit de automobiel branche en wordt 1:1 verdund met thinner, de ene spuit is voor grote vlakken
neem bijv. de 1/3.3 TC TigerMoth die nu eindelijk ook aan de beurt is,(nee, nee hij wordt NIET geel :nooo:)
die vier vleugels bij elkaar zijn toch een enorm opp., en die kleinere spuit is voor de roundels en markings.

Het schoonmaken van de spuit is erg simpel
-Laatste restje verf eruit gieten
-Thinner erin een blazen maar tot er geen spoortje kleur meer te zien is,
-Nog een keer blazen maar dan de nozzle aan de voorkant dichthouden,
de lucht 'borrelt' dan terug in de beker zodat dat stukje leiding ook schoon is en klaar!

ventilatiegaten.jpg

Voor deze gaten in de deur kun je verse zuurstof krijgen, op de buik achter de deur dus.;);)
Taco.

Hoi Taco, voor het spuiten doe ik één van de deuren open én de deur aan de andere (tuin) kant van de garage, zo ontstaat er aan luchtstroom door de garage, anders zou het tijdens het spuiten erg snel 'mistig' worden denk ik.

De zeer saaie voorbereidingen voor het spuiten nemen velen uren in beslag,

in dit geval eerst beginnen met...

GroteFoto-ENDRCZCR.jpg

..flink ontvetten, da's het nadeel als je 10 vluchten met die kist gemaakt hebt in de primer; alles is vet..
(Ha, ik hoor Han en Ton al lachen; "daar hebben wij nooit last van :rolling:")

GroteFoto-PCV8UAE3.jpg

En dan al die raampjes apart afplakken :roll:

Foto-WFSSJGP7.jpg

Foto-OFNI37LT.jpg

Foto-4CREK3JO.jpg

Misschien morgenmiddag de eerste spuitlaag.....

gr.

Frank

B-17 een jasje geven

Ik zie in ieder geval prettig gereedschap op tafel liggen ;-)
Een SATA spuit als ik me niet vergis? en een Eminentje decospuit?
3M spuitmasker ook, goeie zaak.
Dat blauwe masker heeft maar een standtijd van 40 uur hoor, wist je dat?

Succes met de paintjob
Greetz,
Frank

De eerste kleur

Zo de eerste kleur zit er op :D

Azuur blauw, dit zie je bijna nooit, dit schema is van het 90 squadron gestationeerd op Polebrook 1941,

GroteFoto-ALRJ3QSN.jpg

GroteFoto-GXP6ROG8.jpg

GroteFoto-7SG7KVOL.jpg

Altijd weer verbijsterend als je na 1 1/2 dag werk met schoonmaken en afplakken in slechts vijf minuten klaar bent met spuiten,

gr.

Frank

Referentie materiaal?

Over de B-17C's met het kleurenschema dat we gekozen hebben is bijna niets bekend! (Nog een wonder dat we 'm sowieso gevonden hebben! :mrgreen: )
een enkele kleuren afbeelding en wat omschrijvingen.
Internet leverde wél foto's op van een plastic schaalmodel van dit type!
Deze is behoorlijk goed dus houden we dat maar aan:

GroteFoto-P7W63S77.jpg

GroteFoto-P6VVM6P3.jpg

GroteFoto-GSHGRFFC.jpg

De overgang van het azuurblauw naar het bruin/groen camo was echter niet overal goed.
nu had Chris een speelfilm (zwart/wit !) uit '41 waarin 'C' types van 90 sqdn Polebrook in voorkwamen, een waardeloze film qua plot natuurlijk maar sommige stukken hebben we beeld voor beeld bekeken om te zien waar de scheidingslijnen van de camo kleuren liepen. :rolling:

En verder met afplakken natuurlijk voor de volgende kleur (bruin), had een tip in een duits blad gelezen waarin met ronde schuim tape gewerkt werd.

GroteFoto-AWIWA4RG.jpg

Als je goed haaks op die strip spuit krijg je een geleidelijke overgang van de kleuren en geen scherpe scheidsrand, (in theorie dan :???: )

GroteFoto-6HW8HYOK.jpg

dus daar gaan we maar eens mee experimenteren,

GroteFoto-SXOPW6ZT.jpg

zeer binnenkort resultaten hierover,

Frank

Deze had je toch al Frank?

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back