W
Wondermike
Guest
Hier nog wat specs van mijn B-17.
Omdat ik een aantal 4cc motoren had liggen en het idee had om iets snel even iets "geks" te bouwen was ik op zoek naar een 4 motorige kist.
De B-17 was altijd al favoriet dus de keuze was snel gemaakt.
Ik maak al jaren 1/12 combat modellen van de P-47, Corsair en Hellcat en wilde dezelfde bouwwijze gebruiken om de B-17 te maken, ook de schaal is 1/12.
Van een A4 3-zijden aanzicht ben ik gaan uitvergroten (met de hand
) op de achterkant van een rol behang.
Hierna de snijmallen gemaakt en een vrachtje groene styrodurr gehaald. 2 avondjes snijden (hete draad) en daar lagen de vleugelkernen en rompdelen.
Vleugels, stabilo en kielvlak zijn ingedekt met 1,5mm balsa, de romp is niet ingedekt. Hierna heb ik hem helemaal gefolied met Oracover wat een vak apart is op het schuim maar ik had hier al veel ervaring mee.
Uiteindelijk weegt de kist nu met 4 OS .25 FX motoren zo'n 6,5 a 7 kg bij een spanweidte van 2m63. Aansturing voor hoogte- en richtingsroer is met closed loop om de servo's helemaal in de neus te monteren.
En ook bij deze bouwwijze is lood in de neus geen ontkomen aan. Ongeveer 400gram
Als ik meer op gewichtsbesparing in de staart had gelet had dit nog behoorlijk minder kunnen worden.
De kist kost weinig aan materiaal, is in korte tijd te bouwen en vliegt bijzonder makkelijk. De 4 motoren met drie blads props leveren al te veel vermogen waardoor half gas nog te veel is.
Ook met 3 motoren :? vliegt en landt hij net zo makkelijk als een charter. Ik heb zelfs nog met het idee rondgelopen om de twee buitenste motoren te vervangen voor twee .15 OS motoren.
Wat geluid betreft zijn viertaktjes mooier maar dat maakt voor het vliegbeeld niet uit.
Ik ben nu aan het rondkijken voor retracts maar die kosten meer dan de hele kist gekost heeft.
Misschien iets zelf maken.
Omdat ik een aantal 4cc motoren had liggen en het idee had om iets snel even iets "geks" te bouwen was ik op zoek naar een 4 motorige kist.
De B-17 was altijd al favoriet dus de keuze was snel gemaakt.
Ik maak al jaren 1/12 combat modellen van de P-47, Corsair en Hellcat en wilde dezelfde bouwwijze gebruiken om de B-17 te maken, ook de schaal is 1/12.
Van een A4 3-zijden aanzicht ben ik gaan uitvergroten (met de hand

Hierna de snijmallen gemaakt en een vrachtje groene styrodurr gehaald. 2 avondjes snijden (hete draad) en daar lagen de vleugelkernen en rompdelen.
Vleugels, stabilo en kielvlak zijn ingedekt met 1,5mm balsa, de romp is niet ingedekt. Hierna heb ik hem helemaal gefolied met Oracover wat een vak apart is op het schuim maar ik had hier al veel ervaring mee.
Uiteindelijk weegt de kist nu met 4 OS .25 FX motoren zo'n 6,5 a 7 kg bij een spanweidte van 2m63. Aansturing voor hoogte- en richtingsroer is met closed loop om de servo's helemaal in de neus te monteren.
En ook bij deze bouwwijze is lood in de neus geen ontkomen aan. Ongeveer 400gram

De kist kost weinig aan materiaal, is in korte tijd te bouwen en vliegt bijzonder makkelijk. De 4 motoren met drie blads props leveren al te veel vermogen waardoor half gas nog te veel is.
Ook met 3 motoren :? vliegt en landt hij net zo makkelijk als een charter. Ik heb zelfs nog met het idee rondgelopen om de twee buitenste motoren te vervangen voor twee .15 OS motoren.
Wat geluid betreft zijn viertaktjes mooier maar dat maakt voor het vliegbeeld niet uit.
Ik ben nu aan het rondkijken voor retracts maar die kosten meer dan de hele kist gekost heeft.
Misschien iets zelf maken.