b6 "connection break " error

Forum ,

zit ik toch wel even met een on-aangenaam probleem , maar ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

vanmorgen nog vrolijk 2 lipo's geladen ( 7,4 en 11,1 ) , vanmiddag niet meer laden alleen " connection break " verder niets meer.

ladertje is eigenlijk nog bijna ongebruikt ( ben niet zo'n fanatiekeling ) , en heeft me in het verleden altijd goed geholpen.

op de diverse forums al wat gezocht , en natuurlijk ladertje eens op zijn rug ( en in zijn blootje ) gelegd.

nicd , nimh en pb laden gewoon zoals het hoort , dus het moet in de balancer-circuit gezocht worden.

de balance spanningen komen van de accu , via de connector-print keurig op het main-bordje van de lader.

Geen uitgebrandde weerstanden te zien ( met een loep ) , geen vervelende soldeer druppels tussen de aansluitingen.

kortom niet een van de aangesloten accus ( 2 cell , 3 cell , en capaciteit maken niets uit ) , kan de storing opheffen .

Wie kan me helpen aan een oplossing ?????

nitro2

Ha die ron ,

Leider is da nur die rede von ;

Die Verbindung zum Akku ist unberbrochen, z.B.
wenn der Akku während dem Ladevorgang abgesteckt
wurde.

Dass aber ist naturlich ein algemein-meldung ;-)
in dieser fall ist alles fest miteinander verbunden und alle spannungen .......

genoeg scherts ,

ik heb alle spanningen tot op,-en vanaf het mainboard al gemeten .
ik vrees dat er in de balancer iets fout is gelopen.
moet alleen even uitzoeken hoe die werkt , vandaar mijn vraagje .......
ik weet niet wat voor een curiosa aan smd componenten die fabrikanten gebruiken.
alle smd'tjes zijn al met warme lucht na-gesoldeerd , dus er moet een actief-of passiefje zijn overleden vrees ik ( help , maar welke ).

altijd leuk zo'n prbleem als het prima vlieg- , vaar- en rij-weer is .

nitro2

Laatst bewerkt:
Verdikkie, geef ik een Nederlandse versie van een handleiding, leest/citeert ie uit het Duitse deel ;)

Er staat me iets bij met volgorde van aansluiten. Even hier zoeken op connection break, dan rolt het er vanzelf uit.

Zijn de verbindingen tussen balancerstekker en accucellen goed?

Ik heb het een keertje ook meegemaakt dat de melding " connection break " vertoond werd .Bij controle bleek er aan één van de balancerkabels twee draden verwisseld te zijn.....>>> had die Chinees blijkbaar teveel " lijst " gegeten zodat hij zijn ogen niet goed open kreeg ??? :lol:
Deze controle was vrij simpel omdat ik nog verschillende van die kabels op voorraad had, en zo de kleuren/aansluitingen kon controleren/vergelijken

mvg

Dirk

Laatst bewerkt:
Sorry ron , maar moest even mijn duits uben .

na meer dan 25 jaar is dat wat roestig geworden.

verder heb ik alle kabels nog eens goed gecontroleerd , en alle signalen zijn aanwezig.

ik vrees het ergste......................

Overigens had knife-edge ploblemen met dlaadjes , mijn balancer-adapter-kabel heeft 6 zwarte en 1 rood draadje , en je raad het natuurlijk al --> dat had dus omgekeerd moeten zijn .

in alle eerlijkheid had ik dat al ontdekt toen ik een jaar of zo geleden besloot om de weerstand-modificatie van bennetje te bestellen.

nitro2

ps iedere info blijft welkom ;-)

Wat zijn de spanningen van de lipo's die je er aanhangt? Heb je al geprobeerd er een nog volle lipo aan te hangen en te kijken wat hij dan zegt?

Waar ik aan zit te denken; Veel laders willen een lipo onder een bepaalde spanning niet meer laden. De foutmeldingen hiervoor willen nog wel eens niet 100% duidelijk zijn.

Mogelijk dat de lipo die je probeert te laden iets te laag zit mbt. voltage bij een bepaalde cel, en de lader daar over struikelt. Daarom de vraag of je het ook geprobeerd hebt met een lipo waar je 100% zeker van weet dat ie niet 'te leeg' is..

Ron , Henri

Bedankt voor jullie reaktie ,

alle aangesloten lipo's geven hetzelfde resultaat.............helaas

het moet ergens in de balancer zitten , maar ik ben helaas niet thuis in alleen maar cijfer-gecodeerde smd componenten.
als er maar normale codes op staan kom ik er wel uit .

heb de boel al geprobeerd in google , maar helaas is veel van die smd troep alleen maar te koop per reel en 2500 smd torretjes wil ik echt niet.

heb al een andere lader besteld , een b6 cloon en ik hoop dat die stabiel kan balanceren zonder dat ik weer moet gaan solderen.

danks allemaal

natuurlijk hoop ik op het ultieme antwoord maar voor een goede 40 euro inclusief douane en btw is er niet veel speling .

nitro2

Laatst bewerkt:
plotterwelt ,

dat is toch geen probleem , die smd'tjes zijn 0,8 x 1,6 mm , je moet alleen even het juiste gereedschap gebruiken.

Ik kan alleen maar zeggen dat de lader naderhand een stuk beter balanceerde , en dat was nu net mijn probleem.

nitro2

overigens en voor de duidelijkheid , de lader is meer dan een jaar geleden al omgebouwd ! en heeft sindsdien altijd goed gewerkt hoor .

Laatst bewerkt:
Hmm lees ik tegenstrijdigheden, in je startpost is het ding nog bijna ongebruitk, en later heeft hij het ALTIJD goed gedaan, na de modificatie....

Och , dat valt wel mee hoor ;-)

ik denk dat bij de meeste collega hobby'isten er toch al snel een stuk of drie laders per week 24 uur per dag aan staan om die enorme berg accu's voor het weekend geladen te krijgen

mijn ladertje is in die zin eigenlijk ongebruikt , ik laad tot 4 accu's per week als mijn tijd het toelaat .

toen ik nog aktief was -- in het nicd tijdperk -- draaiden er bij mij toch al gauw 2 laders per week in bijna volcontinue-dienst om die krengen allemaal geladen te krijgen ( en te houden ) wat was dat een ellende maar tja .......er was niets anders te krijgen ( let op ik heb het over de dagen van 500 MaH !! cellen ).

de overstap naar lipo veranderde dat toch behoorlijk.

en inderdaad ik ben al lang geen 33 meer ;-)

nitro2

Nou dan zijn al MIJN laders dus zo goed als nieuw, die halen de 4 accus per week niet eens... Wat!, alle 3 samen, halen ze dat nog geen eens!

;)

Wat zijn de spanningen van de lipo's die je er aanhangt? Heb je al geprobeerd er een nog volle lipo aan te hangen en te kijken wat hij dan zegt?

Waar ik aan zit te denken; Veel laders willen een lipo onder een bepaalde spanning niet meer laden. De foutmeldingen hiervoor willen nog wel eens niet 100% duidelijk zijn.

Mogelijk dat de lipo die je probeert te laden iets te laag zit mbt. voltage bij een bepaalde cel, en de lader daar over struikelt. Daarom de vraag of je het ook geprobeerd hebt met een lipo waar je 100% zeker van weet dat ie niet 'te leeg' is..
Bovenstaand bericht van Henri over het hoofd gezien?

Ron , nee hoor ,

had ik al beantwoord op 23 juli 2011, 17:58 ,

maar helaas welke accu ik ook gebruik de error blijft dezelfde .

ben dus maar weer eens aan het googelen om iets van een schema of zo te vinden , want alle b6-clonen zijn " ongeveer " hetzelfde .

Als ik een schema zou vinden , dan kan ik evt wat komponenten uit de balancer 4-6- sectie halen en die in mijn defecte 1-3-sectie solderen ( heb namelijk alleen maar 2 en 3 cell packs ) .

Trouwens voor de geinteresseerden , de firmware zou ge-hackt zijn , met een development tooltje is die uit te lezen en evt te modificeren.
Ik moet dat verhaal nog even uitzoeken .

nitro2

Cheeta ,

bedankt voor je reaktie :-)

Zoals ik al had aangegeven , is het een probleem in de balancer .

Alle andere functies op alle accu-typen werken zoals ik het zou willen ( en onafhankelijk van voltage en laad-stroom ) .

Ik hoop dat iemand op het formum de schema's heeft , OF me kan vertellen wat het meest voor de hand liggende defecte part is .

Er werkt niet een enkele balancer-poort , ze hebben een gezamelijke " - " aansluiting en zo te zien loopt die naar de andere massa-punten , dus ik verdenk de multiplexer zo langzamaarhand....... , geen data naar de processor , geen balancer functie ....

nitro2

Het is leuk om aan zoiets te sleutelen, maar in dit geval.. bewaar die lader als hobbyprojectje, maar koop een nieuwe of schaf een losse balancer aan.

De reden dat ik dat zeg.. stel je vind het defecte component en vervangt dat, daarna zou de lader/balancer gekalibreerd moeten worden wil het weer goed werken, enzovoort.

Voor je het weet staat je huis in de fik omdat een incorrect gerepareerde of gecalibreerde balancer een lipo staat te overladen...

YES, yes

Ik denk dat ik de give-away heb gevonden ,

De temperatuur-probe doet het ook niet meer ...................

Het begint steeds meer op een defecte multiplexer te lijken.

Hef4051 , 74hc4051 of een equ.

ik ga zoeken

nitro2

Back