Baars vissen met rc boot - groots project

Volgens mij heb je voor het beoogde doel een grotere boot nodig dan het 80cm model. Een forse sleper van zo'n 30à40kg, en een speciaal sleepsysteem is ook wenselijk. Dit is nog niet veel in model gebouwd, de rototug. Aan de basis van de bovenbouw is een rondom draaiende lier gemonteerd, zo kan de sleper grote zijdelingse krachten opnemen. Spijtig genoeg vind ik de link niet meer naar de 1:1 proefopstelling.

Ik denk dat dit niet gaat werken, aangezien de vis de boot met deze rondom draaiende lier zo omtrekt, als alle kracht aan de linker of rechter kant komt. Ik zou voor een romp van de Smit Rotterdam en dan de 1:50 versie gaan, en dan het achterdek helemaal waterdicht maken, en dan de vislijn over de kont door een oog laten lopen. Ook een stuk verend rubber of elastiek aan de vislijn en een ontkoppel servo, voor als de krachten toch te groot worden.

Bart

Hoi,

Ik ben het met bart eens. Die boot die michiel laat zien is zkr niet in deze schaal gemaakt om een baars te kunnen vangen. Trouwens de rotterdam is zkr een goed voorbeeld omdat deze boot veel groter en breder is waardoor je hem veel moeilijker omtrekt. Ik heb hetzelf een keer of twee meegemaakt dat mijn kleine bootje omging omdat ik te verging met scheren. Ook heeft een kleine boot bijna altijd minder kracht dan zo'n grote sleepboot.

tim

Hoe kom je op het idee om dit te doen?!!!
Als je hier echt mee aan de gang gaat, zet je twee hobby's in een kwaad daglicht. Modelbouw en de zeehengelsport.
Buiten dit: Wie zal de echte verliezer zijn als er iets misgaat? Juist. de zeebaars.

Ik vind dit idee te idioot voor woorden en hoop dat je er niet mee verder zal gaan.

Kees

Het voorbeeld van de carrousseltug was ook alleen om juist te laten zien dat er zulke grote krachten op een boot komen dat daar al vele oplossingen voor gezocht worden.

Het doel van de carrousseltug is het aangrijpingspunt te verlagen en zo te zorgen dat de boot niet om kan.

Dit gaat dus noot werken als een sleepboot tegen een duikboot moet gaan trekken, als die onder de boot door gaat ben je ten alle tijden verloren.

Of in schaal dus een baars :P

Het alleen maar uitbrengen van de lijn kan al met de meeste voerboten, sommige zijn er voor voorzien om de lijn uit te brengen en dan te lossen dmv servo.

Mogge,

Ik heb dit draadje met interesse gevolgd, maar ik denk dat de enige werkbare oplossing een opblaasboot (Navingo.com | Navingo BV : Maritime & Offshore Internet, Events and Print Media of 2e hands op mp) of iets dergelijks, met zo'n chinese buitenboordmotor van zeg zo'n 500 a 750 watt buitenboordmotortje, autoaccu erin, rest je alleen nog een zware stuurservo te contrueren, ik denk dat de voortstuwingselektromotor direct is aan te drijven over zijn frequentieomvormer, Daar zit nu over het algemeen een potmetertje.

De rest laat ik aan je fantasie over ;)

Hoi,

Michiel

Laatst bewerkt:
dag ,
ik ben ook visser en kan je zeggen dat als het over zeebaars gaat dat je inderdaad een serieuze boot gat nodig hebben anders dada boot vergeet niet een zeevis is enorm sterk , waarom ?? deze vissen moeten heel hun leven tegen de stromingen zwemmen
ter vergelijking een karper van een kanaal is ook sterker dan een op stilstaand water

Back