Badkuip-size "springer tug" ;-)

De "bathtub Springer" is klaar :D Wat resteert is een fatsoenlijke testvaart.
Ik heb er mee in de gootsteen even snel getest en in die 20cm die hij kon varen leek hij wel speedboot-neigingen te krijgen met het 25mm propje, dus er zit nu een 20mm propje op. Het ziet er erg iel uit, maar een mini duwbootje dat zichzelf achterstevoren vaart is ook geen gezicht...

Nog even twee foto's die ik jullie niet wilde onthouden:

De Springer in de gootsteen, ligt vrij redelijk op de waterlijn
full

En het interieur van het bootje:
full

Het bootje vaart op een 6AA-NiMH batterypack van de Conrad, voorzichtig in twee pakketjes van 3 gesplitst en met een brugje aan elkaar gesoldeerd. Vervolgens met ducktape aan weerszijden op de bodem tegen de rompwand aan geplakt, voor zoveel mogelijk stabiliteit en een zo laag mogelijk CG.
De ESC is een zwaaaar overbemeten ding (max 20A continue), maar wel met een achteruit die, als je van vol vooruit naar vol achteruit gaat, een seconde of 2 vol in de remmen gaat en vervolgens ook vol achteruit.

Ik ben inmiddels ook een klein stukje verder met het tweede bootje, daar later weer meer over.
Ik heb inmiddels wel bedacht dat ik de vloot beperkt wil houden tot 3 of maximaal 4 bestuurde bootjes, en dan nog een pontonnetje of een drijvend kraantje er bij als sleep/duw object. Eigenlijk dus hetzelfde als "jullie" doen, maar dan klein en lekker kinderachtig simpel :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er leuk uit. Gootsteen ook lekker vol, werd dat geen waterballet? ;)

Als de proefvaart slaagt (gaan we wel van uit natuurlijk) dan nog iets meer detail erop, en je hebt een leuke blikvanger/funbootje.

Dank je!

Ik ga er denk ik geen extra details meer op maken, het moet namelijk wel handelbaar blijven voor mijn dochter ; die is van de zomer net 3 dus nog niet zó voorzichtig...

Waterballet is het niet geworden trouwens, het water stroomt eerst over naar de grote bak voordat het over het aanrecht en de vloer loopt ;)

Ik had nog een update beloofd van bootje nummer twee:

full

De romp begint aardig vorm te krijgen, de schroefaskoker zit er in, de plankjes die de motor op zijn plaats gaan houden staan in de lijm en het verhoogde voordekje begint ook "te komen". Leuk prutswerk voor tussendoor, als al het werk aan de andere boten staat te drogen ;)

Bij 'badkuip-size" in de titel zat ik me even af te vragen welke portaal kraan deze modelbouwer nodig had voor de tewaterlating, maar t blijkt klein bootje in een badkuip te zijn :cool:

Voor een nog kleiner micro bootje zou speelgoed dingetjes zoals een silverlit xtwin vliegtuigje van 20 de RC doneren, beetje insmeren met epoxy en t kan ook tegen 'blub'

Laatst bewerkt:
Met oudjaar heb ik het bootje eens kunnen testen in de badkuip van mijn schoonouders.
Met het 20mm propje er onder is het nog stééds een speedboot, ongelofelijk.
Wel een paar dingen geconstateerd:
-Die regelaar is te lomp en te zwaar. Dus wat doe je dan:
full

Juuuuist, je sloopt alles wat je niet nodig hebt van een regelaar af en dat hele zooitje plak je terug in de boot.

-Het bootje schommelt nog wat en met flink gassen klotst er zo veel water overheen dat het onder de opbouw door, over de rand heen de romp in klotst. Dus er is een dekluikje in de maak met rubber afdichting:
full

Het tweede model schiet ook al lekker op.
Houtbouw grotendeels klaar, even proefpassen en kijken hoe het oogt:
full

Opbouw in de lak, maar er moet nog wel flink bijgepunt worden:
full

En ook de romp strak in de spuitplamuur en de bovenste helft al in de lak:
full

Leuk te zien dat je nog bezig bent, het was even stil hier. Voor de regelaar zou je ook de Thor4 kunnen overwegen, dat is een mini regelaar die toch 4A continue aan kan, maar superklein en superlicht is.

Ik vraag me af of rubber veel gaat helpen, tenzij je de klep onder druk kan vastzetten. Vaseline werkt vaak beter, maar is wel een beetje een knoeiboel. Kun je geen opstaand randje bij de dekopening maken, dat scheelt ook gelijk al een boel.

Er zit al een opstaand randje van een centimeter, maar dat helpt dus niet echt. Het water wordt waarschijnlijk tussen opbouw en randje door naar binnen gedrukt.
Het idee van dit luikje is dat ik hem met het onderdeeltje wat er voor ligt te drogen, soort van klemvast kan draaien op die opstaande rand, ik hoop dat het dan wel genoeg afdicht.

De regelaar die ik nu heb gebruikt is een el-cheapo ding van R2hobbies geloof ik, op 110A max gespect maar dit motortje trekt dat bij lange na niet dus ik heb het koelblok en de bovenste schaal er af gelaten. Scheelt meer dan de helft, en is ook lichter dan het vorige, ingegoten model van Carson.

Verder heb ik om gewicht te besparen, zowel in het kapje-met-rubber als in de opbouw met een powerfile flink triplex weg zitten schuren (op sommige plaatsen zijn twee van de drie lagen verdwenen). Scheelt iets in gewicht (dat wel weer gelijk ingepikt is door dat kapje, maar goed) maar scheelt hopelijk wat meer in stabiliteit.

Minibootje nummer twee is bijna klaar:D

Binnenwerk met ESC, miniservo en motor. Tegen de zijkanten aan onder/naast de ESC ligt het batterypack, gesplitst:
full

Overzichtsfoto van de boot. Voorruit zit er al in, de zijruitjes en achterruit moeten nog:
full

...En er is ook een sleepobject in de maak: Een bak met een opening die groot genoeg is om de kleinste van de twee boten in te zetten (handig voor transport!):
full

De mini-springer is ook weer helemaal klaar, maar (uiteraard...) ben ik vergeten een foto te maken van de status-quo rond het dekluikje. Die klemt in ieder geval mooi, dus hopelijk straks geen water meer binnen ;)

Als ik weer eens bij mijn ouders ben, denk ik. Die hebben een vijver die geknipt is voor deze bootjes.
Maandje nog dus, denk ik ;-)

Heeft iemand eigenlijk nog een leuk idee of ontwerp voor een klein bootje van deze categorie? Ik wil er eigenlijk op zijn minst nog één bij maken.
Eisen zijn vrij simpel:
-lengte 29,5cm of korter
-Breedte 13cm of smaller
-Compleet op te bouwen uit 3mm triplex, koud op elkaar gelijmd. (ronde kanten bij de gratie van een bandschuurmachine! :p )
-Relatief grote opbouw (want deze moet over het - noodzakelijk forse - dekluik heen vallen)
-Het geheel moet sim-pel zijn, en sterk (want mijn dochtertjes gaan er ook mee varen!)
-2 kanaals besturing: Gas, roer. Punt.

is dit mischien iets:
rr4ns1.jpg

het is een duits loodsbootje , met een relatief grote opbouw
en je kunt er stootranden omheen plakken , voor het geval je
dochters ergens tegen aan varen:rolleyes:

alvast succes!;)

Jan

Hmm, Jan. Ziet er leuk uit, inderdaad net van een knullige schattigheid die goed past.
Maar die romp... Lastig nabouwen van vlakke, onbuigzame platen triplex. Dat zou dan een flinke versimpeling van de werkelijkheid moeten worden...!

Allemaal variaties op de Springer, daar heb ik er al één van ;-)

Wél SUPER gafe versies trouwens! Ik heb vooral een dikke LIKE voor die "subs" en de radarboot!

Maar misschien is een versimpelde versie van jouw profielfoto wel soort van haalbaar? Ziet er ook vrij vlak uit allemaal, met uitzondering van een stukje boeg.

Back