Badkuip-size "springer tug" ;-)

Gha, LOL! Nee, ik zat al wel te kijken hoe er een soort-van boeg op zou kunnen komen zonder dat het gelijk een gedrocht wordt. Maar dat is volgens mij toch nog best lastig met alleen rechte platen.

Ik probeer echt iets te vinden met de kansloze simpelheid van een Springer Tug, maar dan anders.
Volgens mij zou in dat kader een landingsvaartuig goed kwalificeren, hoewel dat niet helemaal past in de lijn van de andere bootjes.

Een utility/passenger transfer Cat zou dan beter in de richting komen, maar volgens mij ga ik dat niet halen mbt drijfvermogen...

[edit]
Net even in Solidworks zitten rondklooien, maar volgens mij kan ik een springer-met-neus maken en dan vervolgens zoiets ervan bouwen! Precies de schattigheid en speelboot-factor die ik eigenlijk een beetje zoek...:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
als je een officiele springertug wil bouwen zit je aan diversen maten vast.
de tekening van jou hierboven mag je geen springertug noemen.

hier iets wat LIJKT op een landingsvaartuig.

Uploaded with ImageShack.us

als je een officiele springertug wil bouwen zit je aan diversen maten vast.
de tekening van jou hierboven mag je geen springertug noemen.

Ohw, ik dacht dat het meer met de rompvorm te maken had dan met de maten. En die tekening hierboven is natuurlijk ook geen Springer zelfs al hadden de maten geklopt, want hij heeft een neus... :rolleyes:

Anyways.
Eerst maar eens mijn sleepbak verder bouwen en de Robbe Laser nu eens afmaken, dan heb ik weer wat projectjes afgerond. En daarna bovenstaand idee om gaan zetten in hout. De lijnen staan al op de planken, maar omdat de Laser net in de lak stond heb ik nog niet gezaagd.

Het is voor ons niet zo belangrijk, maar in het buitenland doen ze er wedstrijden mee.
Bij ons gaat het natuurlijk meer om de vorm, maar als je de romp in een spitse vorm gaat maken kan je het niet echt meer een springertug noemen.(vind ik)
De springer die ik gebouwd heb is ook niet in de goede maten.
Ik heb wel geprobeerd om de goede vorm te gebruiken.

Kijk is op Model Boat Mayhem - Forum - Index , Tug Forum - Index en op RCGroups.com: The ABCs of Radio Control - Aircraft, Boats, and Cars!

hier is heel veel over springers te vinden.
Je moet je mischien wel even aanmelden om de fotos te kunnen zien.

Je hebt helemaal gelijk dat het geen springer meer is met zo'n spitse neus, ik duidde hem alleen maar zo aan om het idee te omschrijven. Dat is soms best lastig om dat goed te doen.

Anyways, nog een kleine update ook maar dan: Ik heb gisteravond weer wat aan de bak gelijmd, een groot deel van de onderdelen voor bootje #3 (onterecht door mij dus "springer-met-neus" genoemd, wie weet een betere naam of omschrijving?) uitgezaagd en tot slot de twee dekdelen op elkaar gelijmd. Ik ga in deze een verzonken dekje maken, om zo dichter in de buurt van dat Damen tugje te komen (alleen opbouw voorop, vrij leeg achterdek).

Ik zag dat je schreef dat ze te snel varen. Ik weet twee simpele oplossingen.
1: zet er een vertrager op
2: verminder de hoeveelheid batterijen, hoef je er ook minder voor de volgende te kopen. Goed voor portemenee en het milieu (of toch niet door de ampérages).
Welke wordt van U? die zou geen vertragers nodig moeten hebben omdat ik er wel van uit kan gaan dat je ook het gas terug kan houden:rolleyes:.

Hoi RCBoy,

Ik denk dat ik gewoon de zender die mijn dochter in handen gedrukt krijg, programmeer dat die maar 50% gas kan geven. Net zo makkelijk, vooral omdat ik in de bootjes van die packs heb zitten van 6 cellen AAA-size. Kan ze ook nog eens van bootje wisselen, zonder dat ik me zorgen hoef te maken.

Die kleine jeugdbootjes zien er inderdaad leuk uit en worden zo te zien ook ongeveer gebruikt zoals ik voor ogen heb voor mijn eigen kleine dingetjes, maar om te bouwen veel te ingewikkeld: Ik zie gebogen vlakken :D Vergeet niet dat ik deze bootjes uit 3mm triplex optrek, dat buigt niet zo lekker.

Dat ik zo star bij die 3mm triplex plaatjes wil blijven heeft meerdere redenen trouwens:
-Ze zijn in elkaar te plakken zonder verstevigingen, gewoon koud, kops op elkaar lijmen
-Lekker sterk en lomp
-Ik heb een hele berg plaatjes erg mooi triplex gekregen, allemaal 29,5x13cm 3mm berkentriplex. Zónde om te laten liggen!!! :D
-Ik vind het een uitdaging om uit vlakke delen, tóch bootjes te maken die nog soort van aantrekkelijk ogen en een beetje willen varen.

Overigens heb ik de plannen van de KeilKraft EeZeBilts ook (deels zelfs al uitgeprint) klaar liggen. Dat zijn ook bootjes in de bewuste maat, maar dan toch al een flink stuk ingewikkelder. Die schieten een beetje het doel van dit projectje voorbij.

Even een kleine update:
Minibootje #3 begint vorm te krijgen:
full

En de bak ook:
full

Wordt wel een leuk vlootje speelgoed zo, toch? ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hehehe, tsja, het is klein en dit is ruwbouw he. Dat gaat best rap, stiekem.
Maar straks komt het afwerken, en dan ben ik zomaar opeens 2 of 3 weken verder... 1 laagje primer, spuitplamuur of lak per avond. Duuuuuurtlang...!

Dan is het wel mooi dat je er meerdere bouwt, als de ene staat te drogen kun je aan de andere verder... Ik heb zelf ook twee projcten tegelijk in aanbouw, zo kun je altijd wel iets doen als je er even tijd voor hebt.

Ik ben benieuwd hoe deze kleine bootjes varen.

Van het weekeind bij mijn ouders geweest en uiteraard heb ik de twee bootjes meegenomen. Met een beetje aandringen wilde het ijs wel netjes wegdooien dus zondag konden we waarempel varen!
Bij deze dus: Filmpjes!

Allereerst, de BathTubTukTug oftewel de grotere van de twee:

En uiteraard de BathTubSpringerTug:

Ik ben niet tevreden met het vaargedrag van de laatste: die is eigenlijk net te klein blijkbaar, ze slingert bij elke stuurbeweging die je maakt en ze kopt net wat te makkelijk water in. Ik denk dat ik de springer dus nog eens over ga maken, maar dan 5cm langer en een klein slagje breder.
Hebben jullie nog tips hoe ik hem stabieler kan krijgen en minder water kan laten koppen?

Overigens: beide boten moet je eigenlijk niet harder dan half gas laten varen, daarboven krijgen ze beide speedboot-neigingen.:lol:
Voor de kinderen de zenders dus maar programmeren op maximaal halfgas ;)

Laatst bewerkt:
Ziet er echt grappig uit... :D
Voor stabiliteit zou je een zwaard kunnen monteren aan de onderkant, Of 2 oversize kimkielen, zal je stabiliteit toenemen, en bij de 2de een kleinere roer plaatsen, gaat wel te koste van het sturen maar zal minder "wiebelig" zijn.

Die eerste ben ik eigenlijk wel tevreden mee, die wiebelt alleen maar te heftig als je vol roer geeft op volgas.
Die tweede... ik denk dat ik die overnieuw ga maken. Misschien het dek en de opbouw bewaren, en daar omheen een slagje grotere tug. 25cm lang. Daar kan ik wel kimkielen in bouwen denk ik.
Zou ik die verticaal of horizontaal moeten plaatsen? (oftewel: de zijwanden verder naar beneden doortrekken of het vlak breder maken, het moet natuurlijk wel simpel en robuust blijven!)

Ik zie trouwens dat je een ITC-liefhebber bent; ik zag van het weekeind in Den Helder nog twee ITC boten liggen: De ITC Meltica(?) xx en nog eentje, maar die lag er achter dus ik kon de naam niet lezen vanuit de auto. Stoere bootjes, wel.

Klopt, De Meltemi (schoalbuster) de Typhoon en de Tempest liggen in Den Helder. Het is rustig bij ITC..
Maar je kan de kim kielen gewoon door trekken, Gaat erom dat je 2 verticale vlakken op je romp heb zitten, en hoe ze zitten maakt niet zo veel uit..

Kijk maar naar dit plaatje...:
02.jpg

OK, ik denk dat ik dan het vlak doortrek. Ik denk dat dat een mooier aanzicht geeft, hoewel uitstekende flappen op een blokkendoos natuurlijk nooit echt een fraai gezicht zijn. Mja, als het vaart zit het onderwater...

Back