Baitsweeper (voer)boot aanpassingen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door rob737, 8 jun 2016.

  1. rob737

    rob737

    Lid geworden:
    24 aug 2013
    Berichten:
    25
    Locatie:
    eindhoven
    hallo allemaal,

    Heb de laatste dagen heel wat websites bekeken en dit forum uitgeplozen, maar nu heb ik toch wat gerichte informatie nodig over mijn boot en de dingen die ik graag zou willen doen.
    Het gaat om een boot met twee robbe speed 500E motoren.
    [​IMG]
    de boot heeft geen roer, maar wordt gestuurd door de linker en rechter motor te laten draaien in verschillende richtingen bij een bocht, en vol vooruit of achteruit aan beide kanten voor rechtdoor.
    In de boot zit een grote printplaat met diverse chips om dit te regelen gok ik, maar de ontvanger zit hier ook aan vast gesoldeerd en ik wil mijn boot ombouwen naar 2,4 ghz in verband met minder kans op storingen.
    Ik heb hiervoor op mp een goedkope 6 kanaals zender ontvanger gekocht (devict ad-1202) maar hier zit geen beschrijving bij.
    [​IMG]
    Nu weet ik dat deze ontvanger spanning krijgt van de regelaars, en dat hij werkt. (heb getest) maar heb geen idee hoe ik dit moet regelen met die twee motoren.
    Heb gekeken voor deze regelaars: http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._X_Car_45A_Brushed_Car_ESC_EU_Warehouse_.html zijn die geschikt? of moeten het speciale zijn voor een boot?
    Ik gebruik gewoon een 12V loodaccu, 7,2 a.
    Op het forum lees ik over een mixer die ik zou moeten/kunnen gebruiken om de twee motoren te regelen, maar kan iemand me helpen met een aansluitschema voor zon ding? (mijn zender heeft voor zover ik kan zien geen programmeer functies. Heb op een ander forum iemand deze conrad aan zien raden, maar graag jullie mening: https://www.conrad.nl/nl/2-kanaals-kruismengpaneel-225231.html

    Wat ik verder niet helemaal snap is welk kanaal hoe aangestuurd wordt; twee knuppels (zijn al 8 richtingen, ook zit er boven op nog een draaiknopje op, geen idee wat dat doet.
    Mn oude boot had een omgebouwde zender, met een joystick om te varen, en drie losse schakelaartjes; twee voor de voerbakjes om te kiepen, en een voor de verlichting.
    Door de forums lezend begrijp ik dat 6 kanalen meer dan genoeg moet zijn om te varen en ook nog twee bakjes te bedienen en apast licht, maar hoe kan ik dat het beste doen? Indien het kan zou ik ook nog graag een magneetcontact of extra servo maken voor een hookrelease achter op de boot, maar wil graag weten of jullie denken dat dat kan met deze zender.

    Hopelijk is het redelijk volledig, maar is er nog verduidelijking nodig dan hoor ik het uiteraard ook graag.
    Alvast bedankt voor jullie hulp, het is wel weer een voerboot, maar hopelijk willen jullie toch helpen met jullie knowhow.

    Rob
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Tja... Da's zo te zien een 35 (Brrrr!) of 40 mHz zender.
    Goedkoop Chinees ding, inderdaad zonder NL handleiding en waarschijnlijk ook zonder CE keurmerk. Gekoppeld aan de geintegreerde regelaars/ontvanger in je boot: kun je verder weinig mee.

    Opties:
    Alle electronica uit de boot halen, m.u.v. motoren.
    de hele electronische installatie van je boot opnieuw van de grond af aan opbouwen.
    Dat houdt dus in:
    Nieuwe zender en ontvanger
    Nieuwe regelaars (die " geintegreerde" regelaars/ontvanger werken niet op een " gewone" 2,4 gHz zender.
    M.b.t. de regelaars: zoek de specificaties van de motoren op, en kies regelaars die het amperage van de motoren ruim kunnen verwerken. Anders heb je na korte tijd twee uitgebrande regelaars. Regelaars moeten voor- en achteruit kunnen!
    (Dat schrijf ik expres; anders koop je vliegregelaars, want die zijn goedkoper. Klein nadeeltje: ze regelen maar een kant uit...)

    Tja... Bovenin het forum staan een behoorlijk aantal FAQ's.
    Aals je niet weet hoe een RC-installatie exact werkt, zou ik die eens doornemen, dan verkrijg je in ieder geval de basiskennis hoe een RC-installatie werkt.
    Je kunt niet verlangen dat we je die kennis " even" bijbrengen.[/quote][/QUOTE]
     
  3. rob737

    rob737

    Lid geworden:
    24 aug 2013
    Berichten:
    25
    Locatie:
    eindhoven
    Bedankt voor je reactie Roel,
    Begrijp ook wel je frustratie, maar ik heb echt ongeveer alle threads gelezen en geprobeerd zoveel mogelijk zelf uit te zoeken voor ik hier iets ging vragen, en daarbij geprobeerd duidelijk te zijn omdat daar vaak forumleden over vallen.
    Verwacht niet dat je me "even" iets bijbrengt, en zal ook zeker die FAQ nog eens doorzoeken.
    Inhoudelijk, die zender is juist niet gekoppeld aan die interne regelaars, deze heeft een eigen ontvanger, en werkt ook, alleen vroeg ik me af welke kanalen wat doen, en hoe dat aan te sluiten voor mijn boot.. (nu 1 stick en drie schakelaars, bij deze twee sticks en een draaiknopje) en de vraag welk kanaal door wat aangestuurd wordt normaal gesproken bij een 6 kanaals zender.
    Rob
     
  4. Bas Hamans

    Bas Hamans

    Lid geworden:
    13 feb 2016
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Lelystad
    Hi Rob, ik wil je wel een eind op weg helpen maar ik merk dat je nog veel op dit forum zal moeten lezen voordat je voldoende kennis hebt voordat je gaat beginnen.
    Je stelt een heleboel vragen en ga ze een voor een beantwoorden:
    1. Geen roer: De boot kan ook bestuurd worden met twee motoren zoals je een tank bestuurt. Google maar eens skid steering. Let op dat als je precies rechtuit gaat één motor linksom en één motor rechtsom draait. Wil je nu een bocht maken dan werkt alleen de rechter of linker motor. wil je nu om de as draaien (dit is een mix-functie) dan vaart één motor vooruit en één motor achteruit.
    2. 6-kanaals 2.4 GHZ handzender: Dit kan werken maar wellicht is het slim om toch eens te kijken naar een goede handzender. Ik zie dat er op dit forum voldoende aanbod is van tweedehands merk handzenders. Wellicht een goede investering. Je kan tegenwoordig ook handzenders kopen met een schermpje erin zodat je het signaal van de camera op de boot kan ontvangen. Bijvoorbeeld Devo F7 of F12E.
    3. Motor regelaars: Ik heb wat adviezen voor je mbt tot die regelaars. Zorg dat je een regelaar hebt die forward/backward aankan NIET forward/stop/backward, deze zijn voor auto's en dat schaken van forward naar backward in één keer lukt niet. Ik heb deze fout ook gemaakt. Ik heb zelf deze http://www.aliexpress.com/item/The-..._3&btsid=c73a1587-cab9-4c3f-9b0b-1be384e53bf9 en die doen het perfect. Een bijkomend voordeel is dat ze geschikt zijn voor lood en lipo accus, mocht je later de accu's willen upgraden.
    4. Mixer: wat dacht je van deze http://www.aliexpress.com/item/Hobb..._3&btsid=854596f3-a281-431b-9c03-a660379f124d
    5. Schema aansluiten mixer: bijgevoegd
    6. Welk kanaal hoe met 2 knuppels: In principe heb je maar twee kanalen nodig voor de besturing. Bijvoorbeeld linker knuppel omhoog/omlaag (is één kanaal) en knuppel naar links/rechts is één kanaal. Op de rechter knuppel sluit je een SXM aan om zodat je met 2 kanalen 4 dingen kan bedienen. Het voordeel van de sxm is dat deze vrij krachtig is maar als je relais en hookrelease gaat aansturen vergeet niet om een blusdiode te monteren! Dus bijvoorbeeld met rechter knuppel links en rechts de twee voerbakken en dan heb je nog omhoog/omlaag voor verlichting en ......hookrelease? En dan heb je nog 2 kanalen over......
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 9 jun 2016
    rob737 vindt dit leuk.
  5. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    De regelaars uit je link van HK gaan maar tot 2s (7,4V). Deze uit de link Alie... gaan tot 4s (14,8V)
     
  6. rob737

    rob737

    Lid geworden:
    24 aug 2013
    Berichten:
    25
    Locatie:
    eindhoven
    Bas,
    Geweldig, heel erg bedankt voor je reactie!
    Zit alweer de hele dag te speuren :yes: op diverse fora om info en kennis te vergaren; maar je moet ergens beginnen. Ben iemand die dingen graag zelf wil leren, en dat gaat nou eenmaal niet in een dag, maar het mooie van internet en fora is dat er zeer waarschijnlijk wel meer mensen zijn met dezelfde vragen of soort vragen dat je er vooral tijd aan kwijt bent.
    Voor wat betreft die zender ga ik maar eens rondkijken, het zal idd wel een andere worden op den duur, maar wil nu eerst aan de slag en leren terwijl ik bezig ben, als ik dan een beetje meer de dingen in de vingers krijg ga ik upgraden en uitbreiden. Wat ik me afvraag is waarom en maar twee sticks op zitten (4 kanalen) en een knopje; hoe bedien ik dan het zesde kanaal? of moet er dan nog een schakelaar ingebouwd worden?
     
  7. Bas Hamans

    Bas Hamans

    Lid geworden:
    13 feb 2016
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Lelystad
    Ik ben ook begonnen twee jaar geleden met 0 kennis over modelbouw en moest kennis vergaren over modelbouw, met name de technieken die gebruikt worden bij drones/vliegen. Ik denk dat de systemen waar de gemiddelde karper visser dichter bij de drone/vliegwereld zit dan bij de rc bootbouw. Ik verbaas me in dit forum van de kennis en kunde en de prachtige boten die gebouwd worden! Maar de gemiddelde karper visser is op zoek naar iets anders. Ik merk dat die vissers vaak niet echt serieus worden genomen op dit forum, maar dat is ook logisch gezien het verschil van insteek.
    Daarom verbaast me het ook dat deze groep geen eigen hoekje heeft op dit forum.

    Nu ben ik net als jij een redelijke newbee met rc en hoop dat er wat meer ervaren leden zijn op dit forum die je dit haarfijn kunnen uitleggen.
    Mijn vermoeden is dat jij een 4-kanaals handzender hebt en een 6-kanaals ontvanger. Die draaiknop is om je rechtuitvaren te finetunen (tussen kanaal 1 en 2)
    Maar zeker weten doe ik dit niet!
     
    Theo Meg vindt dit leuk.
  8. rob737

    rob737

    Lid geworden:
    24 aug 2013
    Berichten:
    25
    Locatie:
    eindhoven
    Dat zou al mee sense maken idd, het is dat ding van de tweede foto in mijn eerste post.
    Rechts onder is de devict 1202, met 6ch receiver (ik ging ervan uit dat het dan ook een 6 ch transmitter was, maar als het een 4 kanaals is snap ik het alweer beter.
    Ondertussen de regelaars en mixer besteld in china, ook gekeken naar de zender die je noemde, en nog wat anderen, oa de Flysky FS-i6, maar bij deze moet er zover ik kan zien weer een aparte ontvanger accu geplaatst worden, en dat heb ik liever niet (kan ook weer leeg raken enz.) Of kunnen deze ook met esc gevoed worden zover jij weet?
    Wanneer het een 4 kanaals is kan ik toch nog steeds alles besturen wanneer ik maar zo'n sxm er in zet toch?

    Zou inderdaad wel een mooi iets zijn, een apart hoekje voor voerboten, al loop je dan het risico dat degene met de benodigde knowhow er niet op kijkt omdat die geen interesse heeft in voerboten..
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik wist niet dat 35MHz zenders zo'n vreemd geluid maakten.
    (Voor Rob, 35MHz band is alleen toegestaan voor vliegen, verboden voor varen en rijden.)

    Ik maak me ernstig zorgen over de privacy van onze vissen.
    Multiple choice wiring diagrams, charger selection tools, How RC Radios work, instructive demo's, calculators, ...
    www.scriptasylum.com
    → RC calculations [​IMG]
    → electrical
    → system wiring
    respectively ...
    → LiPo pack wiring
    respectively
    → chargers (2 menu items)
    The other menu items and demos are also veeeeery handy/instructive for e-folk, add site to your favourites?

    In het Duits of Engels, eerst was er PPM, vervolgens PCM ... (alletwee naar keuze op 30, 35 of 40MHz band)
    www.aerodesign.de/peter
    → LRK of PPM/PCM

    Bruce Simpon's site
    www.rcmodelreviews.com
    → How it works, tegenwoordig is het 2,4GHZ(Wi-Fi)

    Bruce's instructieve videos, de vlieg-items gewoon negeren
    www.youtube.com/user/RCModelReviews/videos
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2016
  10. rob737

    rob737

    Lid geworden:
    24 aug 2013
    Berichten:
    25
    Locatie:
    eindhoven
    Ron, no disrespect, maar ik weet niet of je de rest van deze (en andere) threads leest, maar ik heb nu al meerdere keren aangegeven dat ik volledig op de hoogte ben van dat 35 mhz verhaal, en het is ook al de derde keer dat je mij persoonlijk er op wijst... Bedankt voor je andere links, ik ben er mee bezig.
     
    Bas Hamans vindt dit leuk.
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nope Rob, dat had ik even niet in de gaten, da's een beetje overbodig. Ik zie door de voerboten het bos niet meer :)
     
    rob737 vindt dit leuk.
  12. Bas Hamans

    Bas Hamans

    Lid geworden:
    13 feb 2016
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Lelystad
    Rob, ik snap even niet wat je bedoelt met die ontvanger accu. Alle ontvangers hebben 5V spanning nodig. Of direct nu van de motor komt of van een externe BEC maakt niets uit.
     
  13. Bas Hamans

    Bas Hamans

    Lid geworden:
    13 feb 2016
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Lelystad
    Wellicht toch een aparte groep voerboten
     
    rob737 vindt dit leuk.
  14. Bas Hamans

    Bas Hamans

    Lid geworden:
    13 feb 2016
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Lelystad
    Wanneer heteen 4 kanaals is kan ik toch nog steeds alles besturen wanneer ik maar zo'n sxm er in zet toch?

    Yep, met twee kanalen op een joystick 4 dingen bedienen.
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Huh?? Wélke frustratie, als ik vragen mag?

    Pak een servo, sluit deze aan op kanaal 1 van de ontvanger.
    Ga kijken bij welke knuppel/schakelbeweging er leven in de servo komt.
    Noteer. (of onthoudt)
    Plug de servo uit kanaal 1 en in kanaal 2.
    Herhaal de bovenstaande exercitie, totdat je alle kanalen op je ontvanger hebt kunnen koppelen aan knuppel/schakelaars op je zender.

    Correctie... Het maakt voor een regelaar weinig tot niets uit waarin de stroom bewaard wordt. Of dat nou lood, nicad, mimh, lipo of life-accu's zijn, Witte kat of Duracell: het gaat om het voltage en amperage.
    Voldoende volt om de apperatuur te laten werken (minimaal 4,8V) en voldoende amperage aanwezig en per tijdseenheid op kunnen hoesten (=vermogen) om niet na 3 seconden varen stil te liggen. Leuk dat sommige regelaars een schakeling aan boord hebben die aangeeft dat een lipo op het randje van doodgaan is, maar da's een extraatje. Diezelfde regelaar kun je net zo goed aansluiten op lood, Nicad, enfin, noem de hele riedel van hierboven maar weer op. Spanning is spanning, stroom is stroom, vermogen is vermogen. Het maakt voor je auto ook weinig uit wat de vorm van je brandstoftank is; er moet voldoende in kunnen voor een fatsoenlijke actieradius.

    En over de vraag waarom er geen "voerbotendeel" op dit forum aanwezig is:
    Deze vraag komt zo eens in de paar maanden langs.
    Dat heeft een aantal redenen:
    1) verhoudingsgewijs weinig vraagstellers over voerboten
    2) de vragen die gesteld worden zijn over het algemeen (hou me ten goede, en het betreft niet jullie, maar een aantal van jullie illustere voorgangers!!) van een dusdanig elementair niveau dat het meest gegeven antwoord zou kunnen zijn: RTFM. Probleem is alleen dat het schrijven van een manual voor de meeste voerbootfabrikanten/importeurs schijnbaar teveel moeite is...
    3) Een aantal van jullie voorgangers heeft de attitude van modelbouwers t.o.v. vissers met voerboten grondig naar de gallemiezen geholpen door hier een simpele vraag neer te zetten en te verwachten dat ze a la minute een antwoord zouden krijgen, goud-op-snee en zonder één letter teveel. En ja, dat pakte niet altijd positief uit en maakte men amok.
    Kortom: de meeste scheepsmodelbouwers voelen zich niet (meer) geroepen om vissers met voerboten van advies te voorzien.
    Ik schat in dat de gemiddelde scheepsmodelbouwer hier een apart voerboten-deel links laat liggen..

    Persoonlijk heb ik daar weinig moeite mee; als ik de vragen kan beantwoorden doe ik dat, of het nu lui zijn die met werkschepen, subs, zeilschepen of voerboten varen. Als er zo af en toe eens iets van dank-je-wel geschreven wordt, vind ik het al prima.
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2016
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ook een zeer leerzaam en gestructureerd verhaal, weliswaar met een e-flight inslag, maar voor apparatuur/principes/techniek maakt dat weinig verschil. De verschillen die er zijn, zul je zelf wel op kunnen hoesten.

    The Ampeer
    → Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)
    Table of Contents, a.o.
    • What You Need To Know About Receivers
    • Battery Basics
    • Battery Chargers
    • Amps Versus Volts Versus C
    • ... ... ...
    • Understanding the Electronic Speed Control (ESC)
    • The Low Voltage Cutoff Feature in Your ESC
    • The Role of the BEC in Your ESC
    • Sizing Power Systems
    • Prop Versus Amps
    • What Do the Kv Numbers On Motors Mean?
    • Who Needs a Wattmeter/Powermeter?
      (Everyone! But don't buy one if you plan on sponsoring motor and ESC manufacturers [​IMG] RvS)
     
    Gerrit-Jan en rob737 vinden dit leuk.
  17. rob737

    rob737

    Lid geworden:
    24 aug 2013
    Berichten:
    25
    Locatie:
    eindhoven
    Roel, je eerste reactie las ik enig cynisme door de 'tja.. tja..' en:
    Maar juist omdat ik alle threads ongeveer gelezen had en veel irritatie merkte die jij perfect omschrijft in je post hierboven probeerde ik dat juist te voorkomen door volledig te zijn qua onderdelen en info. Door foto's te plaatsen waar mogelijk enz. Nogmaals dank voor de geboden inzichten en hulp, moet het toch ergens leren, en met zelfstudie, vragen en lezen kom je heel ver.
    Als het inderdaad een 4 kanaals zender blijkt met een 6 kanaals ontvanger dan snap ik mijn verwarring, maar de tip met de servo ga ik zeker doen.. (al had ik dat zelf ook wel kunnen/moeten bedenken ;) )
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je kunt de voeding (ESC-BEC, losse BEC, accu) op elke uitgang prikken, alle plussen en alle minnen zijn onderling, direct onder de bussen, rechtstreeks met elkaar verbonden.
     
  19. Bas Hamans

    Bas Hamans

    Lid geworden:
    13 feb 2016
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Lelystad
    3) Een aantal van jullie voorgangers heeft de attitude van modelbouwers t.o.v. vissers met voerboten grondig naar de gallemiezen geholpen door hier een simpele vraag neer te zetten en te verwachten dat ze a la minute een antwoord zouden krijgen, goud-op-snee en zonder één letter teveel. En ja, dat pakte niet altijd positief uit en maakte men amok.
    Kortom: de meeste scheepsmodelbouwers voelen zich niet (meer) geroepen om vissers met voerboten van advies te voorzien.
    Ik schat in dat de gemiddelde scheepsmodelbouwer hier een apart voerboten-deel links laat liggen..

    Helaas snap ik precies wat je bedoelt Roel!
    Als je de zoek functie gebruikt en ziet wat er voor vragen, attitude en beleefdheid naar boven komt dan zet ik daar ook vraagtekens bij.
    Maar goed, wellicht is dit een vernieuwde aanzet tot een aantal mensen die wel positieve bijdrages hebben in de discussie.

    Groet,
    Bas
     
    rob737 vindt dit leuk.
  20. rob737

    rob737

    Lid geworden:
    24 aug 2013
    Berichten:
    25
    Locatie:
    eindhoven
    Kijk dat is nog eens nuttig om te weten, tnx!
     

Deel Deze Pagina