Baja 5b ss wielen blokkeren

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Castartifact, 7 mei 2019.

  1. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Almere
    Goedavond mede bigscale liefhebbers,

    Er deed zich het volgende probleem voor bij mij Baja

    Toen de motor op temperatuur kwam viel die uit en blokkeerde de wielen.

    : Heb het diff na gekeken is in orde.

    : remmen zijn ook goed ( zijn net nieuw )

    : tand wielen zijn prima allebei van staal

    : motor wilt wel starten alleen net niet..

    Pas als die even is afgekoeld wilt die weer
    Is er iemand die hier een oplossing voor heeft ?

    Groetjes


    Michiel
     
  2. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Doesburg
    Wat is je probleem, je noemt 2 dingen:

    1 je wielen blokeren als de motor uit valt.
    Dat hoort niet, als je motor uit staat is je koppeling vrij en moeten de wielen vrij draaien, dus de vraag is waar blijven ze vast zitten?
    De wielen langzaam bewegen draaien en zien waar ze vast zitten, lagers - assen - dif - rem - tandwielen - koppeling

    2 je motor valt uit als hij warm is
    Valt hij uit, of loopt hij vast, dat moet je eerst vast stellen (als hij afslaat proberen hem rond te draaien met de trekstarter).
    Als de motor (heet) vast zit of alleen (warm) af slaat zijn 2 verschillende dingen, met andere adviesen.
    Als de motor vast loopt zou ik niet verder expirimenteren maar eerst eens kijken wat er mis gaat.

    Ik had een oude motor die warm ook niet wilde blijven draaien.
    Na nieuwe membramen in de carb gezet te hebben liep hij als een zonnetje.

    PS er moet ook een thermische isolator (kunstof plaatje) tussen je carb en de cilinder zitten, heb je die?
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2019
  3. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Almere
    Mijn excuses heren over het dubbel plaatsen.

    Ik heb dit hier geplaatst omdat ik merk dat Eddy veel verstand van motoren heeft en dit euvel zal kunnen verhelpen.

    De trekstarter kan gewoon uitgetrokken worden.
    Starten doet die niet meer op dat moment en de wielen blokkeren
     
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Doesburg
    Dan zou ik eerst het probleem van de blokerende wielen maar eens uitzoeken want dat is zo-ie-zo niet goed.
    De motor zou de wielen nooit moeten kunnen blokeren, kijk je koppeling maar eens na.
     
  5. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    568
    Locatie:
    groningen
    Denk dat je het advies van Tbird2 maar eens moet opvolgen. Mijn zoon heeft op vakantie vorige week een zelfde soort probleem gehad.

    Zijn motor is op dit moment zo sterk dat hij de voeringen van de schoenen scheurt. (Dacht dat het toeval was. Totdat de 2de nieuwe koppeling,binnen 5 min ook geen voeringen meer bezat.) er zat een stuk tussen de schoen en de cluthbell.

    Gaf het zelfde soort probleem. Zet een dik blok onder je bodemplaat zodat de wielen los van de grond staan. Het liefst zo dat het ook stevig staat.

    Start je buggy en laat hem warm worden. Kijk tussendoor of bij stationair de wielen stil blijven staan. Mocht dit niet het geval zijn dan blijft je koppeling hangen.

    Denk zelf, dat de koppeling te dicht bij je cluthbell zit.

    Je had het erover dat je krukas tappen langer waren dan standaard. Mogelijk heb je de uitlijning of afstand naar je koppeling verkeerd staan.
     
  6. Rchobbes

    Rchobbes

    Lid geworden:
    15 dec 2018
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Damme
    Zoals reeds gezegd de koppeling nazien, vroeger ook eens gehad dat die bleef hangen.
     
  7. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Almere
    De reparatie van het blok heb ik uitbesteedt aan een 3e Partij.

    Ik heb een fotootje bijgevoegd, hopelijk valt er te zien of dit er tussen zit.

    Heb inmiddels ook de tandwielen gedemonteerd en kan bij de koppeling ( foto's volgen ) de fabrikant van deze koppeling heet Tourex.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Almere
    Wat mijn opviel is dat er in de clutch bell en heeeeel klein beetje metaal deeltjes in zitten

    Kan het amper met mijn vinger verzamelen
    Weet niet of het toegevoegde waarde heeft... maar hoe meer info des te beter het probleem aangepakt kan worden
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Almere
    Wat bedoel je met.

    Uitlijning of afstand naar de koppeling ?
     
  10. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Doesburg
    De vraag is nou, zijn je wielen vrij gekomen, en zo ja, wanneer?
    Maw zat je koppeling vast?
    Als ik naar je clutch bell kijk dan lijkt het of hij heeft aangelopen op de "kopse kant", daar lijken loop sporen te staan, dat is niet de bedoeling.
    clutch.jpg
     
  11. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Almere
    De wielen zijn losgekomen
    Dit gebeurde meteen toen de motor was afgekoeld.

    Aan de clutch bell kan ik het niet zo snel zien.
    heb hem tweedehands gekocht en daar zaten al krassen in.

    Het plaatje voor de koppeling daar in tegen.... de krassen daarop zaten er toen nog nie:p

    Ik Vraag me af wat nou de juiste weg is om uit dit bos te komen
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Almere
    De koppeling zit muurvast jaa

    Lijkt wel alsof het met super lijm of zeer sterk treadlock erop is geplakt

    Het hele zaakje beweegt wel vrij rond
    Kan zo wel met de trekstarter als met de koppeling de boel rond draaien
     
  13. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    568
    Locatie:
    groningen
    Dit is exact wat ik bedoelde. Je hebt een race koppeling. Deze zijn iets dikker dan de standaard koppelingen.

    Zet je clutchbell en koppeling weer in elkaar. Maar zet de clutchbell niet weer direct terug op zijn plaats.

    Meet de afstand vanaf je bevestiging op je motor tot het einde van de koppeling.

    Meet nu ook de afstand vanaf de binnenzijde van je clutchbell tot het punt waar de steun op je motor zit.

    De afstand van de binnenzijde clutchbell tot bevestiging MOET minimaal 2mm groter zijn. Dit om de uitzetting van de materialen op te vangen.

    Bij jouw vermoedt ik dat dit niet het geval is gezien de loop sporen op de stelplaat van je koppeling.

    Dit kun je oplossen door vulringen achter de steunen te plaatsen waarmee je clutchbell op je blok vast gezet wordt.

    Gr eddy
     
  14. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.031
    Locatie:
    Zwolle
    Ik denk dat Eddy gelijk heeft inderdaad.
    Als dit toch niet het probleem is zou ik je killswitch nakijken.
    Misschien dat als de motor afslaat de killswitch denkt dat hij moet remmen en na een tijdje reset?
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  15. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    568
    Locatie:
    groningen
    Dat is ook een goede ruudxd.
    Had ik nog niet aan gedacht.

    Gr eddy
     
  16. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Almere
    Bedankt voor de reactie,

    Deze week maar een tripje naar de ijzerboer maken om die washers te score. Hoeveel mm raad je aan Eddy ?


    Groetjes



    Michiel
     
  17. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Almere

    Hmm dat ken ook, moe maar is even kieken:yes:
     
  18. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    568
    Locatie:
    groningen
    Neem maar eens 2 mm aangezien je koppeling er al heel dicht tegen aan zit.

    Gr eddy
     
  19. Castartifact

    Castartifact

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Almere
    Zo.

    De schuifmaat er maar is bij gepakt en toen puntje bij paaltje kwam blijken de drie pinnen die de hele koppeling bij elkaar houden niet naadloos aan te sluiten op het plaatwerk wat zich voor de koppeling begeeft. We praten over MM werk...

    Na enig gerommel in de gereedschap kist
    Heb ik as borg clips gevonden die perfect passen!
    Vervolgens aan gebracht en heb iets meer dan 2mm ruimte tussen de clutch bell en de daadwerkelijke clutch gecreëerd.

    Nadat ik de boel even na heb gelopen
    Blijkt de clutch bell niet helemaal mooi rond te lopen.

    Lijkt net alsof die ergens in het verleden een harde tik heeft gekregen ergens.

    Nu vraag ik me af of dit ernstige problemen kan veroorzaken, iemand een idee ?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 15 mei 2019
  20. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    568
    Locatie:
    groningen
    Ik vermoed dat de as van je clutchbell iets krom is. Is simpel te zien als je het tandwiel eraf haalt en dan de as langzaam rond te draaien. Kijk terwijl je draait of de bel zelf mooi rond draait.

    Als je weerstand voelt moet hij ergens aanlopen. Meestal is dit aan de binnenzijde. Omdat je koppeling schoenen redelijk dicht bij de bel zitten. Aan de buitenzijde is meestal meer ruimte gelaten ivm de warmte afdracht. Clutchbellen worden heeeel heet door de wrijving.

    Je zou hem kunnen richten, maar daar moet je wel verstand van hebben. Hamer en een bankschroef zijn NIET de oplossing.
    Mss heb je iemand die een draaibank thuis heeft. Hiermee kun je de clutchbell uitklokken en weer recht maken.

    Als het nou bijna niet te zien is of te voelen. Zou ik me niet direct druk maken.
    Als hij in “no time” je as lagers opvreet is hij echt wel flink krom. Maar dit zou je dan ook heel goed moeten voelen.
     

Deel Deze Pagina