baja start niet meer

bedankt voor al jullie reacties, ik zal eerst zelf wat prutsen, het is tenslotte modelbouw, en al jullie tips opvolgen

eerst de easy way (info sleurhutje), dan de hard way (info hedibi), maar dit lukt me wel. de terminologie is een ander punt, qua vakkundigheid is zo'n forum wel handig, dank aan allen!

laatste vraagje: welk cilindersetje zou je dan aanraden?

Barfly zei:
de bougie vonkt, heb ik ook reeds geprobeerd en deze vonkt, weliswaar geen grote vonken maar eerder knetteren, zowel met oude als nieuwe.

auto start niet meer sinds ik de laatste keer op het strand gereden heb, dus het harde gedeelte waar ook de zee komt.

Voordat je alles vernieuwd veranderd, noem maar op, eerst het onstekings-circuit nog eens controleren.
Je hebt over een "zout" strand gereden, kans is zeer groot dat de aansluitingen van de onstekingsdraden zwaar zijn gecorrodeerd.
Te beginnen bij;
De massa van de spoel (aansluiting op het carter) goed schoon (demonteren en controleren)
Evt stopknop overbruggen zodat je zeker weet dat die niet blijft hangen etc.
Stekkerverbindingen niet gecorrodeerd? Demonteren en controleren
Alle kontakten heel goed schoonmaken en conserveren.

Het zoute water/zand kan veel ellende (electrische) veroorzaken en je geeft zelf al aan dat hij na de strand-tocht niet meer start.......

HeliEdje zei:
Trek die carb maar eens open en kijk of er vuil/zand op het membraan ligt.
zand in je carburateur? Geen filter in de tank hangen dan? op een andere manier kan er geen zand inkomen op die plek.

@victorymarc: de stopknop maakt juist contact als je hem indrukt, maakt dus kortsluiting waardoor de motor stopt.
oftwel startknop eraf zou je dan kunnen doen.
ik heb eigenlijk nog maar weinig gehoord dat er iets mis wat met de onstekingsmodule zelf.
de spoel zit trouwens ook niet op het carter maar op de cilinder.

Barfly: Zit er ook 5mm ruimte tussen de veer als je hem los in de cilinder legt?

Dat er roet op de bovenkant van de zuiger zit moet niet uitmaken, en is vrij normaal.
Als je toe bent aan een complete cilinderkit kan je het beste de ZENOAH 26cc cilinderkit bij www.rcfun.nl bestellen

zorg wel ALS je een stukje zuigerveer kwijt bent, dat je er zeker van bent dat het stukje niet in het carter ligt of in de olie
aan de krukas ofzo hangt. (anders is de volgende cilinder ook zo overleden.)

@anderen... als er een stuk zuigerveer weg is zou ik daar eerst tog een naar kijken in plaats van de ontsteking en weet ik veel wat controleren :?

HeliEdje zei:

inderdaad er lag wat vuil (eerder zandkorrels) op het membraan.

Barfly: Zit er ook 5mm ruimte tussen de veer als je hem los in de cilinder legt?

ondertussen een nieuwe zuigerveer gehaald en zal hiermee eens proberen

het pinnetje op zuiger is nog aanwezig :wink:
vanavond alles terug in elkaar flansen
heb ook de RN tuning 2 takt olie gehaald speciaal voor bigscale

Barfly zei:
HeliEdje zei:

inderdaad er lag wat vuil (eerder zandkorrels) op het membraan.

ondertussen een nieuwe zuigerveer gehaald en zal hiermee eens proberen

het pinnetje op zuiger is nog aanwezig :wink:
vanavond alles terug in elkaar flansen
heb ook de RN tuning 2 takt olie gehaald speciaal voor bigscale
Controleer ook de compressiekamer (het conische dopje bovenin aan de binnenkant de cilinderkop waar de bougie zit) of er geen roetaanslag zit. Let er ook op dat je de zuiger in de goede richting monteert.

Sleurhutje zei:
Controleer ook de compressiekamer (het conische dopje bovenin aan de binnenkant de cilinderkop waar de bougie zit) of er geen roetaanslag zit. Let er ook op dat je de zuiger in de goede richting monteert.

Idd het conische dopje was ook vol roet en zwart, ondertussen al verwijderd (is trouwens geen al te makkelijke klus :-))

alles terug in elkaar gestoken, 2 keer trekken en draaien!!
waaraan dit nu juist lag, weet ik niet. de zuiger blinkt weer als nieuw, nieuwe zuigerveer gestoken, membraan in carburator gereinigd, elcon koppeling zit er op, de magneetopnemer iets dichter gezet tegen het vliegwiel en alles deftig uitgeblazen met lucht compressor.

thanks voor de hulp!!

hoort dat gaatje bovenin de zuiger te zitten ?

zonee, dan heb je last gehad van een ''pingelende'' motor......dit kan komen door de ontsteking, maar ook door verkeerde brandstof (octaangehalte)

met euro95 zal een motor eerder gaan pingelen dan met super98

beste is nog shell v-power, of iets gelijkwaardigs....dat soort (wat duurdere) brandstoffen hebben een octaangehalte wat tegen de 100 aanzit

Back