Bajonet sluiting bevestigen / lengte WTC.

Hoi Heren,

(Hebben we ook dames?)

Vraagje over de bajonet sluiting en WTC.
Ik begreep dat je het WTC iets moest inkorten als je ging werken met een bajonetsluiting.
Zelf dacht ik om deze dan wat door te schuiven naar voren?
Is dit mogelijk of denk ik nu verkeerd?

Hoe hebben jullie de vergrendeling geregeld met een bajonet sluiting?
Ik vind de opening in de voorkant van de boot niet mooi staan.
Is deze toch nodig om de boel dicht te maken en te houden?

Gisteren weer even bezig en de voorste rompdelen verlijmt.

Boeg.jpg

Gelijk maar met tape de achter romp even bij een gebonden en de boel aan elkaar geplakt om het een en ander uit te meten en te "proef passen"
Wat een lengte zeg!
Maar dat is voor de meeste hier niet nieuw :-)

Test%20fit%20U96.jpg

Op de voorgrond mijn laatste aanwinst: U-16 van Graupner, statisch duikend U-bootje. Geweldig leuk spele ding. Beter dan de Mini Shark!!!
Heb toch iets om me te oefenen :wink:

normal_U-16.jpg

U-16%201.jpg

Groeten,

Joris

hallo

het gat vooraan is met een bajonet sluiting niet nodig
de sluitingen van norbert hebben geen eind stop

kijk naar mijn postings hoe ik de voorste duikroeren aanstuur en je zult zien dat het bij mij niet nodig is
het systeem dat ik gebruik zorgt voor de vergrendeling
het is een magneet koppeling dus ik hoef de stuurstang van de voorste duikroeren niet vast te schroeven
ze klikken vast
of je nog plaats hebt om die 2 cm die de koppeling dik is kunt naar voor schuiven ????
als je de buis los laat zitten kan je dat later nogaltijd veranderen als het niet moest lukken

groeten raf

Hoi Raf,

Ik ben druk op zoek gegaan, maar een hoop postings bestaan niet meer.
Ik heb gezocht op o.a. "duikroeren" en "bajonet sluiting" maar niet veel gevonden helaas.

Heb jij foto's van jouw voorste duikroeren en jouw vergrendel systeem?
Ben zeer nieuwsgierig hoe of wat.

Bedankt,

Joris

Hallo Joris,

kijkende naar het vooraanzicht van de romp, waarom zitten die gaten daar aan bakboord? Zijn dit de toekomstige torpedoluiken? De torpedoluiken zitten toch onder de spoelgaten? Ben benieuwd, bijlage foto Revell U-boot.

groeten,

Nico

Oei oei oei.
Nu ge het vermeld zie ik het foutje zonder tje.
Persoonlijk denk ik dat er hier een dikke flater is gebeurd met
alle gevolgen.

k'Wil niet zwartkijken maar.....

Hallo Carlo,
wat is er fout?

Oei oei oei.
Nu ge het vermeld zie ik het foutje zonder tje.
Persoonlijk denk ik dat er hier een dikke flater is gebeurd met
alle gevolgen.

k'Wil niet zwartkijken maar.....

Er is helemaal niets fout, er gaat volgens mij een plaatje over waar de gaten en torpedo luiken in en op zitten..............
Kijk maar eens goed naar stuurboord..............

Douglas

Je hebt gelijk! Er is geen fout gemaakt, excuus voor de overlast.. keurig werk overigens!

groeten,

Nico

ps. ik zou die bovenste spoelgaten zoveel mogelijk dichtlaten of -maken met doorzichtig plastic: door al die openingen krijg je irritant heen en weer klotsen van de watermassa in de holle voor- en achtersteven. Bij versnellen en vertragen (boven water) gaan het hek en de boeg als een wipkip omhoog/omlaag. Ik heb het dekdeel en de bovenste spoelgaten bijna allemaal afgeplakt en het scheelt aanzienlijk.
Water kan er boven nog makkelijk in/uit en in de bodem zitten genoeg gaten.

Niets aan de hand! :!:

Als je goed naar de foto kijkt, zie je dat de gaten op dezelfde hoogte zitten als de spoelgaten aan stuurboord kant!
Het masker met de spoelporten zit er nog niet in gelijmd aan bakboord.
Het idee was wel om werkende torpedo luiken te maken, maar ik denk dat dat niet gaat gebeuren.
Ruimte is vrij klein in de boeg en ik heb al de stuurboord kant er in gelijmd.
Ik denk dat er meer schade ontstaat dan dat ik er mee opschiet als ik het ga slopen...

Voorlopig heb ik al genoeg in de planning staan voor de U-96:

- Inbouw van duiksysteem (nog niet uit welk systeem)
- bajonet sluiting (in bezit)
- messing (Engel) schroeven (in bezit)
- dek van Dream Arts (in bezit)
- toren van Dream Arts (in bezit)
- spoel porten romp van Dream Arts (in bezit)
- dek kanon van Dream Arts (Accurate Armour) (in bezit)
- lasnaden en klinknagels Dream-Arts (nog bestellen)
- duikroer voor werkend (niet nodig maar wel leuk dat het werkt...) (bezig met uitwerken)
- beweegbare periscoop (overwegen en bedenken hoe...)
- nav. verlichting (aan het uitwerken / inbouwen)
- werkende torpedoluiken (??????)

Past dat in een Robbe U-47??? Heeft iemand dit???

Hier nog een foto te verduidelijking:
Het rooster/inpasstukje zit scheef, maar dat moet nog even bij gewerkt en op maat gemaakt worden en is er alleen voor de foto even opgeplakt met tape...

normal_U-96.jpg

Bedankt iedereen voor het mee denken en mee kijken!
Tof dat men zo met elkaar mee denkt!!!

Groeten,

Joris

P.S. Heren, als jullie iets fout zien gaan, gewoon roepen hoor! Ik sta zeker op voor opbouwende kritiek!!!! :teacher:

Rustig...rustig...

Geen paniek noodzakelijk, Douglas heeft gelijk. Bij de U47 hoef je geen vloedgaten uit te frezen of te vijlen, maar je plakt ze er op 8O. Bij de U47 levert Robbe namelijk een zootje 'maskers' met daarin de vloedgaten ingegoten. Je moet die maskers wel wat bijwerken, maar je plakt ze dan 'gewoon' in de al aangegeven uitsparingen op de romp. Gewoon? Nouja...je moet jezelf wel even tijd gunnen om de boel te plamuren en te schuren, anders blijf je fijn dus de naden zien. Al met al niet zo'n prettige constructie als bij de U2540; daar is alles al voor je geregeld en zijn de vloedgaten perfect uitgefreesd (en wel heel mooi). Robbe heeft dus geleerd denk ik...
Voordeel van de losse maskers is wel dat je b.v. bij Dream Arts andere uitvoeringen van de vloedsleuven kunt aanschaffen......of de maskers los van het schip kunt wijzigen in de vorm zoals je ze zelf wilt.
Na plakken, plamuren schuren en grondlakken moet 't er ongeveer zó gaan uitzien bij Joris:
Boeg.061219.jpg

en een paar maanden later :hammer: (als de lasnaadjes en klinknageltjes zijn aangebracht) ongeveer zó:
Bbbugfinish.jpg

Jos

hallo

wat heeft het dicht plakken van de vloedgaten voor zin????
ik heb de gaten onderin groter geboort dan robbe had voorgesteld
en als mijn boot boven komt dan heb ik niet het wip effect
wel een schommel effect van BB naar SB
niet dat hij blijft schommelen maar eventjes bb SB bb en gedaan
hoe dat komt geen idee
de boot lijkt eventjes te plakken aan het water als hij voor een gedeelte boven is
ik denk dat de wtc er voor een deel tussen zit want de romp is dan reeds half (waterlijn)uit het water.
maar voor en achter openneer wippen ????

groeten raf

Hallo Raf,

Het wipkippen was met name bij boven water varen bij snelheidswisselingen. Links/rechts heb ik geen last van, met al dat lood in de kiel en piepschuim in de toren gaat het prima.

groeten,
Nico

NJBuis zei:
Hallo Raf,

Het wipkippen was met name bij boven water varen bij snelheidswisselingen. Links/rechts heb ik geen last van, met al dat lood in de kiel en piepschuim in de toren gaat het prima.

groeten,
Nico

Uit nieuwsgierigheid en als een leermoment:

Piepschuim in de toren? Waar dient dat voor?
Of waar voor of tegen is dat (nodig)?

Groeten,

Joris

naschriftt:

Voor alle duidelijkheid: als ik dus vertraagde of versnelde boven water, klotst het water in de voor- en achterstevens naar voren en weer naar achter als een golfslagbad. Effect is dat hij ofwel naar voren dook of omhoog kwam.
Bij hogere snelheden (leve de 12V!) kwam de voorsteven helemaal uit het water en ging hij als een dolfijn in het Dolfinarium alleen met zijn staart door het water.
Je moet het water in die voorsteven en achtersteven dus ahw opsluiten in de lengterichting.
Tot zover...

Nico

Hallo Joris,

Als de dekken onder water zijn bij volledig volpompen, heb je in weze geen rest-drijfvermogen over en zinkt hij snel dieper bij een paar gram extra. Met het piepschuim in de toren heb je dus alleen bovenin een beetje extra drijfvermogen zodra de romp 'neutraal' is.
Voordeel is dat je hem hiermee tot op nèt onder de toren-bovenrand kunt uittrimmen. Heb je iets meer passieve veiligheid, betere controle op periscoopdiepte en rompstabiliteit onder water.

Ik heb een stuk van een ong. 10x5x5cm er in gedaan.

groeten,

Nico

hallo

ik heb minder lood in de romp zitten (danku wel heren van robbe)
nu weet ik beter en laat de wtc los in de romp zitten
ik heb de originele robbe toren en heb geen problemen met dat uittrimmen
ik blijf hangen aan mijn periscopen
het klotsen heb ik dus ook geen last van en het boven water varen blijft bij mij mooi daar de regelaar de achterste duikroeren constant bijstuurt om de boot recht te houden
ik krijg door de snelheid wel een mooie boeggolf met een snorretje er voor

het probleem met de toren is dat er geen rooster in op het toren dek zit
(moet ik nog maken)en de lucht er bij mij niet snel genoeg in of uit kan
ik moet toch eens die video online proberen te krijgen dan zien jullie wat ik bedoel

ik heb een dvd van mijn boten maar hoe krijg ik die online ????? sugesties

groeten raf

Heren,

Wat mijn ontluchting betreft, van de toren wel te verstaan, heb ik het volgende er op gevonden en in de wasbak uitgeprobeerd...

Ik had van mijn toren van Dream Arts wat onderdelen nog na geleverd gekregen om dat ze niet goed gegoten waren.
Nu had ik dus ook de voet van de periscoop over...

Mijn idee en test:

Ik heb in de onderkant van de voet het gat opgeboord en dit gat heb ik aan de zijkant van de voet lucht doorvoerend verbonden met een optisch detail van de toren (klein rond gaatje wat niet door loopt).
Het is bijna niet te zien als "gat" en het ontlucht wel de gevangen lucht onder het dek van de MG.
De voet heb ik dus verbonden met een stukje slang welke onder het dek waar de MG op staat uitkomt.
Tests tot nu toe hadden een prima resultaat.
Maar dat was in een wasbak....

Is het wat of zie ik iets over het hoofd?
Graag uw commentaar.

Toren%20ontl%202.jpg

Toren%20ontl%203.jpg

Groeten,

Joris

hallo

dat is een oplossing en je mag al die gaatkes doorboren want origineel waren ze ook doorboort

dit is de bekleding van de periscoop
daaronder zat de eigenlijke doorvoer waar een dichting zat die men als het moest kon bijstellen

maar weten jullie waar het top licht van een duikboot zich bevind ?????
ikke wel
maar wat doe je met de lucht die onder het dek gevangen blijft zitten
of is het dek ook doorboort ?
normaal waren dat ijzeren roosters
het verschil in gewicht zal wel enorm zijn tussen de dream art en de originele robbe toren
want al dat polyester gaat toch wel een beetje wegen niet ???

groeten raf

Bij testen die ik heb gedaan met dit systeem, bleef van de 10 keer er een keer minimaal lucht onder het dek van de toren achter.
Ik denk mede dat dit kwam om dat het plakband waar mee ik alles vast had gezet los ging laten en niet alles meer op z'n plaats bleef zitten.
Verder staat het luik van de toren open en is er dus een "open" verbinding naar buiten.
Mijn oplossing is meer voor het restje lucht wat niet kan ontsnappen via het luik voorin.

Het idee er achter is, dat als de boot uit zijn "duik" komt van de oppervlakte, er niet nog opeens lucht ontsnapt waardoor de boot
"over trimt" raakt en dus wat door zakt.

Voor zo ver bijwerking en als je het al kan zien, is het wel leuk dat er met het ontsnappen van de lucht wat water mee gebalzen wordt.
Gratis extra effect....

We gaan zeker door met testen en als ik de toren verder in elkaar heb ga ik kijken of het ook echt iets is.
Altijd leuk om te proberen!

Groeten,

Joris

P.S. Iemand ervaring met werkende periscoop op de U-47 van Robbe???

@Joris,
als een echte boot snel boven komt "springt" hij als het ware boven water.
Valt terug in het water en valt dan om!
Dat komt doordat het water nog niet allemaal uit het boven water komende gedeelte van de tanks
en het open gedeelte van de toren weg gelopen is.
Dit is heel normaal bij snel opduiken.
En dat hebben we dus ook met de boten die een open toren hebben.
Eerst kan de lucht niet snel genoeg weg als we onder gaan.
Later stroomt het water niet snel genoeg weg als we boven komen.
Bij de modellen is dit ook normaal want het duiken en stijgen
is bij onze modellen helemaal niet op schaalsnelheid.
De Akula heeft dit bijvoorbeeld niet (tenminste als er geen periscopen zijn)

Hein

Back