Bakker zoekt hulp bij modelbouwers!!

Ah, er moet dus nog een heel systeem omheen gebouwd worden.
Hoezo?
Dat je een servo gebruikt, of een retract, je hebt een ontvanger of een servo-tester nodig om die aan te sturen.
Mechanisch komt dat ook op hetzelfde neer: je plateau wordt omhooggeduwd door "iets"...

Sorry hoor, maar dat zie ik niet gebeuren. Je zult het plateau moeten geleiden en als je er dan op één punt van onderaf kracht uit gaat oefenen, zakt de boel scheef.
Je zou dan nog beter de deksels kunnen bedienen als de kleppen die normaal de wielen afschermen en het plateau aan de deksels verbinden, zodat deze omhoog wordt getrokken als de deksels open gaan. Je moet de deksels dan wel exact synchroon openen. Bij voorkeur door één actuator, maar daar heb je dan wel een behoorlijk sterk apparaatje voor nodig. Je zou ook nog met contra-gewicht kunnen werken (als je daar de ruimte voor hebt), dat brengt de kracht die de actuator moet leveren behoorlijk terug.

Edit: ik bedoel dus het systeem om het plateau te geleiden, de deksels open te duwen etc.

Sorry hoor, maar dat zie ik niet gebeuren. Je zult het plateau moeten geleiden en als je er dan op één punt van onderaf kracht uit gaat oefenen, zakt de boel scheef.
Je zou dan nog beter de deksels kunnen bedienen als de kleppen die normaal de wielen afschermen en het plateau aan de deksels verbinden, zodat deze omhoog wordt getrokken als de deksels open gaan. Je moet de deksels dan wel exact synchroon openen. Bij voorkeur door één actuator, maar daar heb je dan wel een behoorlijk sterk apparaatje voor nodig. Je zou ook nog met contra-gewicht kunnen werken (als je daar de ruimte voor hebt), dat brengt de kracht die de actuator moet leveren behoorlijk terug.

Edit: ik bedoel dus het systeem om het plateau te geleiden, de deksels open te duwen etc.

Stukjes gordijn-rail?
Voor gordijnen kan je van die plastic wieltjes krijgen in elke doe-het-zelf zaak; als je op de vier zijwanden gordijnrails bevestigt heb je je geleidings-systeem.
Je kan bijkomend ook vier gaten boren in je plateau, en vier verticale pinnen op de bodem van de doos monteren die door deze gaten gaan.
En als die deksels uit balsa gemaakt worden vergt dat niet zo bijzonder veel kracht om die tesamen met het plateau open te duwen.

Je zult het plateau moeten geleiden en als je er dan op één punt van onderaf kracht uit gaat oefenen, zakt de boel scheef.

Met mijn houtje-touwtje systeem (post #11)? Kijk er nog eens naar, het is een slim principe. Het is niet mijn uitvinding, ik heb het afgekeken van de geleiding van de plissé zonneschermen achter de ramen van mijn (vorige) caravan.
Ik vind het idee om het heffen met een ballon of opblaasbare zak te doen ook wel iets om over te denken: erg plat als er geen lucht in zit, dus geen extra hoogte nodig (lijkt mij interessant voor een taart), en erg simpel om aan te drijven, 12V compressortje erop en klaar. Eventueel een apart reservoirtje dat onder druk gezet kan worden zodat de hele installatie makkelijker te verplaatsen is.

Max.

Dat houtje-touwtje systeem zou je iets beter kunnen maken met vier servos op de hoeken als winch.
De servos moeten dan rechtsreeks op de motoren aangesloten worden dus de elektronica loskoppelen van de motor en de mechanische begrenzing verwijderen.
Servos kosten een schijntje en er zijn diverse systemen denkbaar.
Met vertraagde motoren kan het ook maar die zijn vaak wat duurder maar als je met 1 motor kan volstaan nog wel te doen.
B.v.vier touwtjes of twee samen laten komen bij een servo kan ook.
De bovenkant kan omhoog gedrukt worden door een druk stang van de bodem naar de openslaande deurtjes.
Als stroomvoorziening zijn een paar AA baterijen al voldoende.
De bediening kan met een aan een snoertje verbonden kastje met een paar drukknoppen.
Of dit goed werkt hangt voornamelijk af van de mechanische uitvoering.;)

Dat houtje-touwtje systeem zou je iets beter kunnen maken met vier servos op de hoeken als winch.

Je beschrijft nu een heel ander systeem, cdrom flyer. Voor de rechtgeleiding is het essentieel dat het roze en het groene koordje aan de einden vastgemaakt worden, er word niets opgewonden of zo.
Het werkt als volgt: als je de linkerkant van het plateau omhoog drukt, gaat het roze koordje slap hangen. Je hebt dus de keuze tussen links schuin omhoog of horizontaal en alles daar tussen in. Voor het groene koordje geld dat precies andersom, dus rechts schuin omhoog tot horizontaal. Aangezien beide koordjes een beperking vormen, kan het plateau dus alléén maar horizontaal hangen! En het werkt, je moet alleen de koordjes enigszins spannen anders blijft er toch ruimte voor scheefhangen. Maar bij deze toepassing is er wel een goed compromis te bereiken denk ik.

Max.

Jouw systeem wordt in de theatertechniek ook wel een Mayline genoemd. Het voorkomt inderdaad dat het plateau scheef zakt, maar je moet dus nog wel een manier verzinnen om het plateau omhoog en omlaag te bewegen. Een ballon zou een mogelijkheid zijn, als ik me niet vergis gebruiken nooddiensten ze ook wel om auto's op te krikken.

full

Het systeem wat cdrom flyer beschrijft doet beide. Het kan zelfs m.b.v. slechts één motor (zeilwinch?):

full

Maar het blijven m.i. omslachtige methodes, zeker als een kant-en-klaar schaarliftje slechts een paar tientjes kost (er even van uitgaand dat arbeidsloon gewoon betaald moet worden).
Als je een paar uitzetters aan het plateau vastmaakt die verbonden zijn met de klapdeurtjes, worden deze synchroon met het omhoog komen van het podium open gedrukt.
Je hebt dan slechts één motortje nodig die het hefplateau aandrijft. Ik zou er zelf dan twee eindschakelaars inbouwen. Je kunt het geheel dan bedienen met een wisselschakelaar (zowel omhoog als omlaag) en het mechaniek stopt automatisch als de uiterste stand bereikt is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Keuzes, keuzes. Wel leuk om over na te denken. Hier is een methode om de deksels door het plateau zelf te laten openen. Lijkt mij ook meer geschikt voor een taart dan klapdeksels, je kunt makkelijker decoraties op de deksels aanbrengen als ze horizontaal blijven.

full

het plateau blijft natuurlijk vrij van de draaiarmen, maar heeft wel nokken die de binnenste armen opduwen totdat ze rechtop staan. Ik ga er vanuit dat sluiten gewoon handmatig gebeurt.

Max.

Laatst bewerkt door een moderator:
het plateau blijft natuurlijk vrij van de draaiarmen, maar heeft wel nokken die de binnenste armen opduwen totdat ze rechtop staan. Ik ga er vanuit dat sluiten gewoon handmatig gebeurt.
Als je het plateau tussen de armen zet en de nokken tussen de twee parallel lopende stangen laat lopen, gaat het deksel ook weer dicht als het podium omlaag gaat.

Of e.e.a. gecombineerd kan worden, hangt natuurlijk wel af van de vorm van hetgeen op het plateau staat. Als dat meteen bovenaan heel breed is, gaat het luik niet op tijd open.

Als je gebruik maakt van uitzetters, kun je de snelheid waarmee het deksel openslaat veranderen door de plek waar je de arm aan het deksel t.o.v. het scharnierpunt vastmaakt te variëren.

En stabiel? Tja, ik wil niet in herhaling vallen...

We horen niets meer van de bakker, misschien is hij al druk aan het taarten maken ;)
Als je het plateau tussen de armen zet en de nokken tussen de twee parallel lopende stangen laat lopen, gaat het deksel ook weer dicht als het podium omlaag gaat.
Dat is niet zonder meer waar, teken het maar eens uit. Er is vast wel een mechaniek met nokken en sleuven te bedenken waarmee dat wél kan, maar dat lijkt mij hier niet nodig. Het gaat in de eerste plaats om het dramatische effect van het opengaan en naar boven komen van de inhoud lijkt mij.
Of e.e.a. gecombineerd kan worden, hangt natuurlijk wel af van de vorm van hetgeen op het plateau staat. Als dat meteen bovenaan heel breed is, gaat het luik niet op tijd open.
Zoals ik het getekend heb kan het plateau niet langs de scharnierpunten vóórdat de armen rechtop staan en de deksels dus helemaal open staan. Ik ben zelfs bang dat de kracht die daar in eerste instantie voor nodig is weleens te groot zou kunnen zijn, maar dat is eenvoudig te verhelpen door een uitsparing onderaan de binnenste armen te maken waardoor er een openingstraject ontstaat.

Als je gebruik maakt van uitzetters, kun je de snelheid waarmee het deksel openslaat veranderen door de plek waar je de arm aan het deksel t.o.v. het scharnierpunt vastmaakt te variëren.
Dat begrijp ik niet, kun je dat eens uitbeelden?

Max.

:) ik volg wel hoor maar heb idd. weinig tijd, maar ben zeer tevreden dat jullie zo actief voor de oplossing zoeken. Het is blijkbaar een hobby met veel vriendschap.

Back