balanceer probleem..

hoi iedereen,
ik heb een 14,8V 3600Mah lipo pakket, maar hij wil niet ballanceren..
ik heb hem gekocht met een andere balanceerstekker eraan, maar ik heb hem zelf vervangen
zwart op zwart en rood op rood, en alles wat ertussen zat in dezelfde volgorde
als ik hem nu wil ballanceren dan zegt de ballancer, connection error
ik heb al alles nagemeten, als ik zo alle kabeltjes afga dan zijn mijn resultaten ongeveer
18V, 15V, 10V 7V, 4V (als ik van buiten naar binnen de kabeltjes afga op de stekker)
ik weet niet wat er mis is, maar ik zou het wel graag weten :p
het is wel een 2P pakket, kan het daar iets mee te maken hebben?

mvg Dennis

Het is geheel niet onmogelijk dat je toch de verkeerde volgorde hebt. Wie weet moet de volgorde wel precies andersom zijn dan wat je nu hebt?
Kijk dus eerste eens in de gebruiksaanwijzing van de balancer welke volgorde je moet hebben bij jouw balancer.

Hallo, kan je wat meer info geven: welke lader, lader met ingebouwde balancer of losse balancer?

Als je een losse balancer gebruikt, die moet altijd eerst "gestart" worden door op het knopje te drukken. Is die niet gestart dan geeft de LADER (op een losse balancer zit normaal géén display) inderdaad een 'connection error' of 'no battery' oid.

Ok, maar valt me nu pas op: je hebt een lipo van 4 cellen.
De hoogste spanning die je meet is 18 (!)V.
Een pakket van 4 cellen mag maximum (4X4,2) 16,8 V zijn.....:confused:

Daarbij zie ik rare sprongen: van 10 naar 15 Volt...

Dan zou cel 3 een spanning van 5 V hebben???

Misschien alle soldeerverbindingen (slechte/verkeerde verbinding?) nog eens nakijken en de celspanningen nogmaals controleren/nameten.
Als die ene cel echt 5 V heeft dan kan dat natuurlijk de reden zijn dat de lader niet meer wil laden. Maar dan zou hij nochthans een andere foutmelding moeten geven lijkt me.;)

Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk Slomo, dat was mij nog niet eens opgevallen. Een dergelijke hoge spanning en spanningssprong is wel heel vreemd. De accu kan kapot zijn maar als de spanning van een cel 5V zou zijn dan zou die cel flink moeten opzwellen en uiteindelijk in de fik vliegen.
De error zou best kunnen kloppen want de balancer zou kunnen "denken" dat er een verkeerde aansluiting is gemaakt omdat de spanning op één of meerdere aansluitingen (veel) te hoog is.
Maar nu de oorzaak? Tja, daar zit ik ook een beetje mee, ik moet eerlijk zeggen dat ik geen echt idee heb wat hier nu aan de hand is behalve wat ik al schreef. Zit er echt nergens een aansluiting verkeerd? Is er echt geen cel, of cellen, kapot?

Hoi Ernst, ik snap er ook niks meer van en nu zie ik nog iets raars ....

ik heb al alles nagemeten, als ik zo alle kabeltjes afga dan zijn mijn resultaten ongeveer
18V, 15V, 10V 7V, 4V (als ik van buiten naar binnen de kabeltjes afga op de stekker)

Als je dan telt dan zijn het blijkbaar 5 cellen...:confused: En dus is het niet cel 3 maar cel 4 die een (veel te hoge) spanning van 5 V heeft...
Dus van 0 naar 4V (cel1), van 4 naar 7V (cel2), van 7 naar 10V (cel3), van 10 naar 15V (cel4) en van 15 naar 18V (cel5)

Volgens de TS heeft hij een 14,8 V pakket. Dus 4 cellen (3,7X4)....Maar wel is het een 2 P pakket.

Je zou bijna denken dat hij één van de parallelle cellen per ongeluk in serie heeft gezet....
Dus lijkt het mij ook dat er een aansluiting verkeerd zit;)

Laatst bewerkt:
aan de TS maak is een scherpe foto van dit pakket? mijn nekharen gaan namelijk overeind staan..

ik zal vanmiddag me er nog eens mee bezig houden, en alles opnieuw uitmeten
ik had de precieze waardes niet opgeschreven, maar de hoogste zat in ieder geval aan de 18V ..
ook bedankt voor de site ron, erg duidelijk :)
grtz

Omdat je aangeeft dat het een 2P pakket is, vermoed ik dat er ergens iets goed mis bedraad is en je ergens inderdaad een 5e cel in serie hebt staan (op de balancer). Zou wel een heel spannende bedrading zijn dan. :? ;)

hmm, dat zou dan een fabrieksfout zijn want ik heb hem niet zelf gemaakt, ik ga sewwes nieuwe metingen doen en nog eens kijken, anders zal ik de krimpkous er eens afhalen, maar dit doe ik liever niet..
grtz

het is opgelost, blijkbaar was de zwarte draad de plus en de rode draad de min :?
ik had het nog eens nagemeten met een andere meter, en ik kreeg een waarde van -16,6A
ik had de vorige keer die min waarschijnlijk over het hoofd gezien
nu heb ik alle draden omgedraaid, en nu werkt het wel
al vind ik 16,6A nog wel verdacht hoog..
toch wel een vreemd gevalletje vind ik..
batterij kwam wel van engeland, daar zijn de plus en min toch ook niet andersom he? :p
ik kan nog steeds wel een foto trekken als jullie dat willen hoor ;)
grtz

Waarschijnlijk bedoel je 16,6V. :? ;)

Voor een 4S LiPo kan dat best wel. Onbelast kan de spanning oplopen tot 4,25V per cel. Dus maximaal 17,0V. 8O Niets om je zorgen over te maken dus. :D

16,6Volt is niks mis mee....de max. eindspanning van een 4S LiPo is 16.8V (en geen 17Volt SleurH ;) ).......(okee de max spanning per cel schijnt iets van 4.235V te zijn, maar alle bekende laders gaan tot 16.80V)

mvg, Z

16,6Volt is niks mis mee....de max. eindspanning van een 4S LiPo is 16.8V (en geen 17Volt SleurH ;) ).......(okee de max spanning per cel schijnt iets van 4.235V te zijn, maar alle bekende laders gaan tot 16.80V)

mvg, Z
Mwah, mijn Graupner Ultra Duo Plus 50 gaat tot 7S dus ruim voorbij de 16,80V. ;) Sterker nog, ik kan de maximale laadspanning per cel zelfs opvoeren tot 4,35V met deze lader. 8O Niet dat dat verstandig is, maar het kan echt.

Een net geladen onbelaste cel meet gegarandeerd 4,25V. Dat is juist het probleem met sommige "zelfdenkende" regelaars die bij het aanzetten er van overtuigd zijn dat er een cel meer aangesloten zit dan werkelijk het geval is. Gevolg is dat je even onderweg bent en ineens de regelaar in failsafe springt. :evil:

Back