Balancen lipo duurt lang

Hallo allemaal,

Even een vraag over lipo's. Afgelopen jaar heb ik twee lipo stickpacks gekocht, en er met de F103 een paar wedstrijden mee gereden. Altijd met maximaal 1C geladen, en netjes weggelegd met voldoende lading. Na het seizoen heb ik de met de Orion lader in de restore modus voor 3/4 volgeladen en weggelegd.

Nu ben ik ze dit seizoen weer gaan gebruiken, en heb er inmiddels weer een wedstrijd mee gereden (akku's zijn 3000 mah, en tijdens de wedstrijd gaat er zo'n 2000 uit). Nu valt het me op dat als ik ze ontlaad tot 6,4 volt, er maar circa 2600 ingaat, en dat het balancen aan het eind zeer lang duurt (meer dan een half uur, terwijl de lader aangeeft dat ze cellen maar 0,02 volt maximaal uit elkaar liggen).

Het zijn geen topakku's, Conrad, maar ze voldoen voor de F103 prima. Waar zou het voorgaande aan kunnen liggen, gaan de richting einde levensduur?

Mvg,
Marcel

wacht even je accu's zijn dus 7.4 volt en je ontlaad ze tot 6.4 volt zou ik niet doen als er minimaal 7.4 volt in moet zitten.
Je moet ze onladen tot 7.4 volt en niet daaronder daarna even wegleggen en dan opladen tot ongeveer 8 volt als je ze weglegd..

groeten

John

Ok, ik ging even uit van de handleiding van mijn lader, waarin wordt aangegeven dat je een lipocel tot 3,2 volt mag ontladen, 6,4 in totaal dus.

Marcel

Wat voor lader heb je ....
Ik doe het altijd op deze manier blijven je accu's tenminste goed en heb zelf een graupner 16 s doet zijn werk heel goed mag ik wel zeggen.

Groeten

john

oh ok want ik las op de site ook dat de minimum discharge per cell 3.2 volt instelbaar is die kan je dus verhogen als het goed is naar 3.7 volt dat zou ik doen..

Adjustable 3.2C/Cell Default For LiPo

groeten

john

Het verder ontladen van Li-Po's via de ontlaadtfunctie van de lader heeft geen enkele zin. Erger, je verkort er de levensduur mee.

Ik heb mijn lipo's nog nooit ontladen. Dat was juist hét voordeel van lipo's. Alleen maar laden, rijden, laden, rijden...

Toch maar even een reactie. Natuurlijk ontladen we de lipo's niet zomaar, is ook helemaal niet nodig. Maar om te meten hoeveel capaciteit de accu (nog) heeft, is het wel eens handig de lipo te ontladen tot de normale afslagspanning van 6,4 volt, onder gecontroleerde omstandigheden. (En niet de nominale spanning van 7,4 volt! Een lipo buzzer of safer wordt ook op 3,2 volt per cel gesteld, dus 6,4 volt bij 2 cellen is de maximale ontlaadspanning.)
Maar dat was de vraag niet van de topicstarter. Laten we de vraag anders stellen en het ontladen even vergeten.
Bij normaal gebruik, dus na bijvoorbeeld 10 minuten rijden, hangen we de accu weer aan de lader. Deze laadt hem netjes op tot bijna 8,4 volt en begint dan met balancen. Normaal gesproken duurt dit een paar minuten, maar de accu's van vorig jaar doen opeens erg lang over het balancen. Vraag is of dit een teken dat de accu's slecht worden of is er misschien een andere reden te bedenken?

Ik kan me zo voorstellen, dat als er een minimale weerstand is over de verbinding naar de balance connectie, er een foutieve meetwaarde komt, waardoor het balancen dus erg lang gaat duren. We hebben het hier over weerstanden van 0,1 tot 0,5 ohm (als ik ervan uitga dat tijdens het balance de laadstroom 100mA is en het spanningsverschil nog maar 0,02 volt)

Dus even logisch nadenkend: maak de balance connectoren/verbindingen eens goed schoon, kijken of dat helpt.

@all

De LiPo FAQ
Accu & laad techniek - Modelbouwforum.nl
-> Wat is een lipo en hoe gebruik je die.

Inhoud
  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry: