Balancing bij Hyperion Duo

Hallo,

Vandaag heb ik voor het eerst mijn nieuwe lader getest.
Alles verliep perfect, maar nu stuit ik toch op een probleempje.

Op het einde van mijn vliegdag wou ik alles terug klaarzetten voor storage.
Hierbij heb ik voor al mijn Lipo's de TCS teruggebracht naar 60%.
Vervolgens wou ik deze eveneens balanceren.

Tot mijn verbazing bleef de accu echter steeds zakken van voltage.
Na een 15-tal minuten heb ik dit proces dan stopgezet en heb ik deze accu opnieuw naar een TCS van 60% teruggebracht.

Wat is hier nu gebeurd?
De accu is steeds aangesloten gebleven op de lader (laadkabels).
Is de accu terug gaan ontladen?
Het voltage is voor beide cellen echter naar beneden gegaan.
Ik had het verschil tussen de 2 cellen ook bijgehouden, maar dit verminderde niet...
Kan je de accu's enkel balanceren wanneer ze volledig gevuld zijn?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Roel

Laatst bewerkt:
Ik heb de net versie.

Wat hij doet volgens mij is de hoge spanningen terugbrengen naar de laagste, stel je 3cellen pakket is 3,95 4,12 en 4,20 dan stopt hij met laden (bescherming van de hoge cel) en zorgt hij voor 3 cellen van 3,95 die hij vervolgens laad tot 4,20.

Maar waarom balanceer je? Is er een grote onbalans? Is dat niet zo dan gewoon niet doen als je hem half laad voor opslag.

Ik heb de net versie.

Wat hij doet volgens mij is de hoge spanningen terugbrengen naar de laagste, stel je 3cellen pakket is 3,95 4,12 en 4,20 dan stopt hij met laden (bescherming van de hoge cel) en zorgt hij voor 3 cellen van 3,95 die hij vervolgens laad tot 4,20.

Maar waarom balanceer je? Is er een grote onbalans? Is dat niet zo dan gewoon niet doen als je hem half laad voor opslag.

Hey Nando,

Ik dacht zelf ook dat hij beide cellen ging terugbrengen naar het laagste voltage van de twee. Echter het voltage bleef bij beide cellen zakken (gestart aan 3,94V - 3,96V, gestopt bij 3,87V - 3,90V).
Ik begrijp dus zelf niet zo goed wat er mis is gegaan.

Er heerste geen grote onbalans, maar teneinde de levensduur van de cellen te vergroten wil ik op vrij regelmatige basis de boel in balans zetten (doe het altijd na het volledig opladen en dan controleer ik het verschil in voltage tussen beide cellen na een vlucht).

Balanced de Hyperion Duo trouwens automatisch bij storage/charge?
Misschien dien ik dat achteraf niet zelf te doen...
Echter waarom zit de functionaliteit er dan toch nog op?

Iemand een idee?

Groetjes,
Roel

Er zijn twee verschillende soorten balancers. De ene is de passieve balancer de andere is de active balancer.

De passieve balancer gaat pas werken als een cel vol is. Wanneer je een gedeeltelijk geladen accu op zo'n balancer aansluit doet hij niets. Hij blijft passief tot je de accu gaat laden. Wanneer de balancer meet dat een cel vol is zorgt hij er voor dat de dan nog lopende (lage) laadstroom buiten de cel omgeleid wordt zodat hij niet overladen wordt. Meer doet hij niet maar ook niet minder.

De active balancer doet meer, hij is actief! :)
Dat betekend dat de balancer direct aan het werk gaat waneer je de accu er op aansluit. De computerchip in de balancer gaat de cellen meten en zal de cel die het hoogste is een beetje ontladen om hem op die manier gelijk aan de andere(n) te krijgen. Het probleem kan zijn dat (vooral bij de goedkopere cellen) de balancer de cellen nooit 100% aan elkaar gelijk kan krijgen.

Denk maar eens aan een timmerman die een tafel maakt. Helaas is één van de vier poten iets te lang dus zaagt hij er een heel klein stukje af. Chips, nu is hij iets te kort en is een andere poot weer te lang. Zo gaat hij door tot hij uiteindelijk een voeten bankje over houdt. :oops:

Zolang je de balancer dus aangesloten laat op de accu zal hij langzaam maar zeker de accu helemaal of bijna helemaal leeg trekken. Wanneer je dus merkt dat de ledjes een beetje willekeurig aan en uit gaan dan zijn de cellen ongeveer aan elkaar gelijk. Dat "ongeveer" is natuurlijk relatief, de onderlinge verschillen kunnen zo klein zijn als 5mV maar het blijven verschillen. Helemaal 100% gelijk lukt dus niet, je moet dan of de accu loshalen van de balancer of op gaan laden.

Meer is er niet aan te doen volgens mij.

Hallo,

De gebruikte cellen zijn Kong Power 2s1p 2200mAh (7,4V).
Deze zijn gloednieuw.
Het onderlinge verschil tussen de 2 cellen bedraagt 0,017V.
Dat lijkt me toch een verschil dat moet kunnen dalen?

Wanneer ik mijn accu's oplaad met de Hyperion Duo, doet die dan automatisch aan balancing?
Gelieve er rekening mee te houden dat ik maar laad tot de TCS 90% is (ik laad ze dus nooit volledig op).

De balancing optie is apart terug te vinden in het menu.
Dat betekent dan toch dat je de accu op gelijk welk moment moet kunnen balanceren?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Roel

Er zijn twee verschillende soorten balancers. De ene is de passieve balancer de andere is de active balancer.

De passieve balancer gaat pas werken als een cel vol is. Wanneer je een gedeeltelijk geladen accu op zo'n balancer aansluit doet hij niets. Hij blijft passief tot je de accu gaat laden. Wanneer de balancer meet dat een cel vol is zorgt hij er voor dat de dan nog lopende (lage) laadstroom buiten de cel omgeleid wordt zodat hij niet overladen wordt. Meer doet hij niet maar ook niet minder.

De active balancer doet meer, hij is actief! :)
Dat betekend dat de balancer direct aan het werk gaat waneer je de accu er op aansluit. De computerchip in de balancer gaat de cellen meten en zal de cel die het hoogste is een beetje ontladen om hem op die manier gelijk aan de andere(n) te krijgen. Het probleem kan zijn dat (vooral bij de goedkopere cellen) de balancer de cellen nooit 100% aan elkaar gelijk kan krijgen.

Denk maar eens aan een timmerman die een tafel maakt. Helaas is één van de vier poten iets te lang dus zaagt hij er een heel klein stukje af. Chips, nu is hij iets te kort en is een andere poot weer te lang. Zo gaat hij door tot hij uiteindelijk een voeten bankje over houdt. :oops:

Zolang je de balancer dus aangesloten laat op de accu zal hij langzaam maar zeker de accu helemaal of bijna helemaal leeg trekken. Wanneer je dus merkt dat de ledjes een beetje willekeurig aan en uit gaan dan zijn de cellen ongeveer aan elkaar gelijk. Dat "ongeveer" is natuurlijk relatief, de onderlinge verschillen kunnen zo klein zijn als 5mV maar het blijven verschillen. Helemaal 100% gelijk lukt dus niet, je moet dan of de accu loshalen van de balancer of op gaan laden.

Meer is er niet aan te doen volgens mij.

Ik denk wel dat ik dit begrijp, maar zou hij dan niet zelf automatisch moeten afslaan?
En heb je een idee of hij sowieso balanced bij het laden en/of ontladen.
In geval van het laatste dien ik zelf nooit meer te balanceren veronderstel ik dan, aangezien ik sowieso na het vliegen alles keurig naar 60% terugbreng.

Ik denk wel dat ik dit begrijp, maar zou hij dan niet zelf automatisch moeten afslaan?
En heb je een idee of hij sowieso balanced bij het laden en/of ontladen.
In geval van het laatste dien ik zelf nooit meer te balanceren veronderstel ik dan, aangezien ik sowieso na het vliegen alles keurig naar 60% terugbreng.
Tjsa, als je het mij vraagt zeg ik ja, de balancer zou moeten stoppen wanneer de spanning te laag dreigt te worden. Maar ja de balancer is er niet voor gemaakt om constant met de accu verbonden te zijn. "Normaal" zal de balancer alleen aangesloten worden als je de accu gaat laden. Een actieve balancer gaat direct aan de gang en het is verstandig om hem eventjes z'n gang te laten gaan. Je begint het laden dan pas wanneer de cellen zo gelijk mogelijk zijn. Wanneer de accu vol raakt zal de balancer minder te doen hebben omdat de cellen al (zo goed als) gelijk zijn.
Dat wil niet zeggen dat een passieve balancer minder goed is. Volgens mij maakt het voor de accu niet echt veel uit welke balancer je gebruikt. Maar het is wel verstandig om bij het laden van LiPo's op z'n minst regelmatig een balancer te gebruiken.

De hyperion Duo balanceert altijd als de balanceer steker is aangesloten. Als je alleen de accu steker verbindt komt de lader met de melding 'Balancer Advised'.
Als je tijdens het laden op de linker toets drukt ('mode' volgens mij) zie je dat de balancer bezig is. Hier kun je ook de individuele cellen uitlezen.
Sinds de laatste firmware versie bevat de lader ook een 'Store' mode. hierbij wordt de lipo naar 60% geladen of ontladen, uiteraard gebalanceerd.

Dit staat ook allemaal in de handleiding.
Ik zelf ben erg tevreden over deze lader.

De hyperion Duo balanceert altijd als de balanceer steker is aangesloten. Als je alleen de accu steker verbindt komt de lader met de melding 'Balancer Advised'.
Als je tijdens het laden op de linker toets drukt ('mode' volgens mij) zie je dat de balancer bezig is. Hier kun je ook de individuele cellen uitlezen.
Sinds de laatste firmware versie bevat de lader ook een 'Store' mode. hierbij wordt de lipo naar 60% geladen of ontladen, uiteraard gebalanceerd.

Dit staat ook allemaal in de handleiding.
Ik zelf ben erg tevreden over deze lader.

Net als ikzelf ;-)
Ik vind het een pracht van een lader.
Ik was enkel verbaasd over de balancer die niet automatisch afslaat, maar gewoon doorgaat tot de accu leeg is (indien je hem individueel start).
Er is echter geen nood aan individueel balanceren wanneer je de accu gewoon oplaad of ze in store mode brengt.

Zelf als hij al klaar is met laden, blijft de lader de accu in de gaten houden en bijtanken en balanceren.
Er is sinds begin september een nieuwe firmware versie (1.7) die alle gegevens in een scherm kan laten zien. erg handig.

Zelf als hij al klaar is met laden, blijft de lader de accu in de gaten houden en bijtanken en balanceren.
Er is sinds begin september een nieuwe firmware versie (1.7) die alle gegevens in een scherm kan laten zien. erg handig.

Die ga ik even zoeken dan ;-)

Back