Balans laden

Kent er iemand een lader die via de balanser stekker kan laden?
Het is om een ontvangstpakket 2s 450Mah te laden. De 2 stroomdraden wil ik permanent aan een schakelaar solderen. dus moet het laden via de balans stekker.

Groeten
Val

Val,

Ik heb een speciaal laadkabeltje gemaakt. Aan lipo heb ik aan de draadjes waar de balancer stekker zat een servo-contrastekker gemaakt, die in de kist vast zit. Ik laad via een servostekker (met iets dikker draad dan std).

De servostekker is als volgt bedraad:
- gaat naar de -balansdraad van de lipo naar de - laadplug op de lader EN naar het eerste pennetje van de balansstekker op de lader
+ gaat naar de + balansdraad van de lipo naar de + laadplug op de lader EN naar het derde pennetje van de balansstekker op de lader
Het witte draadje zit op het middelste draadje waar de balansplus op de lipo zat en gaat naar middelste pennetje van de balancer op de lader.

Zo kun je gebalanceerd laden via de balancerplug.

Groet,
Gerben

Gerben,

Die optie had ik ook al bedacht, en is niet slecht maar je hebt dan toch telkens die extra draadjes.
Dus als er nu eens een simpel klein ladertje bestond die op elke cel van de balancerfiche 300 a 500 mili-ampere zet dan heb ik wat ik zoek.

Val

Die bestaan gewoon hoor! die simpele ladertjes voor bijvoorbeeld de Walkera's of de E-sky's laden gewoon via de balanceeraansluiting, met ongeveer 250~300 mA, en ze balanceren ook nog. Jamara heeft ze ook.
Worden meestal met de goedkopere heli's meegeleverd, dus tien tegen een dat een Belt CP vlieger er wel eentje voor je heeft liggen waar hij niks meer mee doet....

Groet, Bert

De bekende Esky/walkera/kds enz laders laden met 800mah.

Yup, ook ik heb er 3 liggen hier...

Val,

Extra draadjes?
Ieder zijn ding, voor mij is het de netste oplossing in een vaak al volle F5B romp.
De laad-contra-stekker zit vastgelijmd aan de schakelaar vast, slingert niet door de romp. Als je via de balansplug wilt laden, zul je daar om te beginnen bij moeten kunnen, dat betekent of de RX lipo eruit halen, of de balanskabel verlengen, en die zul je weer ergens weg moeten bergen achterin de romp als je klaar bent met laden.
En in plaats van een extra ladertje heb ik een laadkabeltje, net wat je wilt. Er zijn meerdere wegen naar Rome, ben benieuwd naar jouw oplossing.

Groet,
Gerben

800Mah is te veel om op te laden. Ik zoek nog even wat ze hebben bij conrad.

Gerben,
Het balanser kabeltje kan ik makkelijk bij deze is 6cm lang, bij de enigma ligt deze net achter de vleugeluitsparing. Voordeel van jouw oplossing is dat ik geen nieuw ladertje nodig heb, en dat ik een display heb om te zien hoever de lipo ontladen is en opgeladen wordt.

val

Ik heb het idee dat jullie een klein beetje langs elkaar heen praten. Gerben laadt ook alleen maar via de balans plug, precies wat je ook wilt volgens mij. Het enige verschil is dat er een servostekker aan zit ipv de normale balans stekker. Alle "magie" gebeurt in de laadkabel.

Voor mij niets magie hoor, ik had die wijze van aansluiten zoals Gerben beschrijft ook al uitgedokterd.
Het is eigenlijk te simpel om over uit te weiden. Of anders heb ik mijn vraag in het begin niet duidelijk genoeg geformuleerd.

Daarom nog eens:
Ik kijk uit naar een (betrouwbaar) ladertje die dus iedere cel apart en tegelijk laad op de 3 draden die uit het pakket komen. Dit tot 4,2 volt/cel. is dit duidelijk? Welke stekker maakt niet uit. ;)

Groeten
Val

Laatst bewerkt:
Mag ik dan vragen waarom jij het niet zo wil doen?
Misschien zit er een idee achter wat ik niet begrijp, en dat wil ik graag leren.

Gerben dat is inderdaad zo'n ladertje.

Mag ik dan vragen waarom jij het niet zo wil doen?
Misschien zit er een idee achter wat ik niet begrijp, en dat wil ik graag leren.

Niet willen dat is veel gezegd.

Tijdens competities is het redelijk druk en wil je alles zo goed mogelijk geregeld hebben. Zo moet je om de 2 a 3 vluchten het ontvangstpakket opladen en dat wil ik op de meest simpele manier. Het leukste zou zijn dat als je de stekker insteekt het laden begint.

Sorry Bertus maar het neemt een beetje te veel tijd nu om het schematje uit te tekenen en te plaatsen, iemand in je buurt zal je wel eens uitleggen wat het verschil is.;)
Val

Val ik snap nu wat je bedoel.
Stekker er in en laden dat is je doel niets instellen enz.
Je kan er toch wel een appart ladertje voor houden die je met het aansluitschema van hierboven beschreven aansluit?
Die stel je dan 1 keertje in de oplaad snoertjes bundel je netjes.
Je heb dan eigenlijk hetzelfde.

Ik vergis me, dat is niet zo bij mijn schulze lader wel, die gaat gelijk laden.
Maar je moet tegenwoordig altijd op knoppen drukken geloof ik.

Ja schulze heeft waarschijnlijk de enige lader die vanzelf start. deftig spul.
Denk dat ik toch maar eens een kabelboompje maak dan heb ik gelijk ook een laadindicatie en zo.

groeten
Val

Back