Balans vleugelhelften.

pompebled

Forum veteraan
Goedemiddag!

Ik heb een (gekregen) FOX 2300 gerepareerd, die door een zenderstoring redelijk ongecontroleerd ter aarde was gestort.
Neus opgestuikt, prop aan gort en de rechter vleugelhelft gebroken, zelfs het RVS dunwandige kokerprofiel was gebroken, vleugeltip er af.
Richtingsroer afgebroken en één van de flaps bij het scharnier af.

Inmiddels zit alles weer in elkaar, maar door de reparaties zijn beide vleugels niet even zwaar meer; de drie plastic scharnieren in de flap tegenover het schuimscharnier in de andere helft zullen niet zoveel gewicht in de schaal leggen, de 6 mm carbon buis in de koker, de 5 x 1 carbon strips aan de trailing edge en de 5 x 1 strip in de vleugeltip, samen met de UHU POR en wat spuitverf zorgen er voor dat ik 11 gram op de niet gerepareerde vleugeltip moet leggen op 5 cm vanaf de tip, wil het toestel, staande op de wielen naar een willekeurige kant vallen.

Hoe belangrijk is het dat beide vleugelhelften even zwaar zijn?

Groeten, Jan.
 
Altijd eerst statisch balanceren, dan dynamisch....
Je trimt je anders suf en daarna blijken er ook nog eens sneheidsafhankelijke afwijkingen in te zitten.
Dus ja....
 
Statisch balanceren is genoeg, eventueel naast de langsas ook voor/achter, maar dat is muggenziften.
Dynamisch balanceren is uiterst moeilijk én onnodig. Hooguit tijdens een hoekversnelling rond de lansas zou er een klein verschil in reactie kunnen optreden door een niet geheel gelijke massaverdeling over de vleugelspanwijdte. Of je moet een héél hoge slankheid hebben, waarbij mogelijk dynamische (flutter)effecten een rol gaan spelen.
Een balanceren met massa in de buurt van een tip is meer dan voldoende.
 
Back
Top