Martin, de HH is een mooi model, dat ten eerste. En ze vaart prima. Ik heb haar ook gebouwd en twee jaar met veel plezier mee gevaren voor ik haar verkocht.
Je bent er nét mee begonnen, dus je hebt nog tijd genoeg.
Tijdens de bouw heb je zát momenten waarop je het model in het water legt: na het inbouwen van de schroefaskokers, de boegschroef, de roeren... Allemaal momenten waarop je zeker wilt weten of je romp nog steeds waterdicht is.
Op die momenten kun je meteen bepalen tot hoever je je model in het water wilt hebben. Want ook slepers liggen niet altijd op dezelfde waterlijn; een voorbeeld daarvan zie je op foto's van de Smit London in het verslag van Jumo:
Hoog op het water:
Bekijk bijlage 618030
En bijna een meter dieper:
Bekijk bijlage 618029
Nu is die laatste situatie wel behoorlijk extreem in mijn ogen (het schip zal wel compleet beladen zijn voor een lange torn) maar goed, zoals zo vaak: de waarheid ligt ergens in het midden.
Ik prefereer als ballast bij 'werkschepen' loodaccu's. Het nuttige (brandstof) met het aangename (de ballast) verenigen, zeg maar.
Wél is het daarbij van belang dat die accu's op de juiste plaats staan.
Niet alleen m.b.t. het zwaartepunt (te ver naar voren en je schroeven happen lucht, te ver naar achteren en je werkdek ligt steeds onder water) maar ook een makkelijke plaats om ze er uit te halen.
Voor onderhoud in je schip, maar ook als je de accu's op een gegeven moment moet vervangen.
Kijk dus ook daar goed naar. De modelbouwfabrikant geeft weliswaar een plek aan waar hij die accu's adviseert, maar jij hebt wellicht modificaties aan het model aangebracht.
Ballast die dan nog nodig is: hou er rekening mee dat het voorschip van de HH best wel wind vangt door die lellen van rookkanalen. De opbouw is van ABS, allemaal niet zo gek zwaar, maar wie weet bouw je er nog een speaker in, een liermotor met vertraging, allerlei andere 'toeters en bellen'... Zet dat allemaal eens op een keukenweegschaal... Soms schrik je dan van het gewicht.