BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

upload_2025-4-11_18-20-53.png


Zo te zien kloppen je maten :-)
 
Aan de slag gegaan met de luiken. Naast hiervoor getoonde technische tekening, staan er in het Amsterdamse restauratie boek ook wat oude foto's. Daar liggen de luiken soms iets verhoogd.
Ook bij het model dat Sybe de Jong voorafgaand aan de restauratie had gemaakt liggen ze iets verhoogd:
0651 Hatch Model.jpg

Ik schat dat Sybe's model op schaal 1:25 is gebouwd.

Eerst heb ik geheel met de hand een test luik gemaakt. Aan de hand daarvan kon ik wat details met de frees bewerken:
0652 Hatch Test.jpg

(Helaas met de iPhone niet helemaal scherp.) Rechts de test en links versie 2.0. Het luik is 15,75 x 13,5 mm en 1 mm dik. De verdiepte ronding van 2 ø mm is 0,5 mm diep. Daarin komt de ring verdiept te liggen:
0653 Hatch Drawing.jpg

Dat is te zien in één van de detail op de tekening. Het oog van de oogbout ligt ook iets verdiept.

Dat is dit het resultaat:
0654 Hatch Fit.jpg

Van 0,4 ø mm ijzerdraad de 1,2 ø mm oogbout en 2 ø mm ring gemaakt.
Met ook weer duveltjes voor de verbinding met de klampen aan de onderzijde:
0655 Hatch Back.jpg

Met in het midden de klamp met gat voor de sjorring van het luik.
Omdat je er van de zijkant in kan kijken ga ik later ook wat luikjes met een touw vast zetten.
Nog 8 luikjes te gaan .....
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Het maken van de luiken in verschillende stappen:
0656 Mill-Drill.jpg

-geschuurd, gefreesd en geboord;

0657 Deuv Iron.jpg

-gedeuveld en ijzerwerk gemaakt;

0658 Compleet.jpg

-bovenzijde compleet

0659 Achter.jpg

-onderzijde met klampen en sjortouw.

Zoals het op het dek moet komen:
0660 Dek.jpg

De luiken hebben één laagje lijnolie gehad. Dan komen de deuvelktjes ook iets meer tot uiting.
Het frame heeft nog geen olie. Daar moet ik later dekplanken tegenaan lijmen.

Vanaf de binnenzijde:
0661 Dek.jpg

De sjortouwen kan ik later aan de balkjes vast zetten. Dan kan ik ze ook niet verliezen ... ;)
Hoe ze dat in het echt deden? Eenmaal vastgesjord, hoe kom je dan uit het ruim? Dat is de moeite waard om een na te vragen bij wat oude vissers ......... :cool:
Gr. Peter
 
Monnikenwerk Peter! Bijna net zoveel werk om een logger vol haring(vaten) te krijgen. En dan gevuld met haring natuurlijk. Jouw model maakt inzichtelijk hoe bewerkelijk die visserij was. En dan de bereikbaarheid van de sjortouwen. Er zal onderdeks toch een verbinding geweest zijn tussen de ruimen om van een, of meerdere centrale punten die luiken te bereiken. Om ze na het vullen van het ruim vast te zetten en later ook weer los te maken. En wie lichtte je dan bij? Olielamp mee? Al bouwende zullen jouw gedachten niet veel anders zijn. Wordt, ook daardoor, een waardevol model! Gr. Klaas.
 
Monnikenwerk Peter! Bijna net zoveel werk om een logger vol haring(vaten) te krijgen. En dan gevuld met haring natuurlijk. Jouw model maakt inzichtelijk hoe bewerkelijk die visserij was. En dan de bereikbaarheid van de sjortouwen. Er zal onderdeks toch een verbinding geweest zijn tussen de ruimen om van een, of meerdere centrale punten die luiken te bereiken. Om ze na het vullen van het ruim vast te zetten en later ook weer los te maken. En wie lichtte je dan bij? Olielamp mee? Al bouwende zullen jouw gedachten niet veel anders zijn. Wordt, ook daardoor, een waardevol model! Gr. Klaas.
Ze hadden petroleum en carbid lampen. In het A’damse boek staan veel verslagen waar ik steeds nieuwe dingen uit haal. Zo ook een ‘Provisie-lijst’ uit 1918. Ging o.a. 50 ltr petroleum en 50 kg carbid mee.
Gr. Peter
 
Begonnen met het beplanken van het dek. Het voornemen was om de smalle gesneden grijze stroken op de zijkanten van de plankjes te lijmen. Onbegonnen werk ...... :confused:
Als test 10 plankjes naast elkaar op een strook grijs papier geklemmend met houtlijm er tussen:
1745135332940.jpeg

Na droging ze plankje voor plankje eerst met een scheermesje een beetje losgewrikt:
1745135625090.jpeg

Daarna met een extra aangescherpt scalpelmesje het onderliggende papier doorgesneden:
1745135700351.jpeg

Een werkwijze die mij wel bevalt.

Op het voordek begonnen met het beplanken:
1745135727066.jpeg

Eerst de voorste dwarsplank en de eerste gebogen knabbelplank langs de watergang.
Na 2 rijtjes korte plankjes tussen de dekopeneningen kon ik daarna de eerste lange plank leggen om een evenwijdige richting te maken in de richting van het luikenframe.

Wat mij bij de Bluenose goed bevallen is: het voorlopig afneembaar maken van de beplanking:
1745135740322.jpeg

Dan is het makkelijker:
-op een vlakke ondergrond lijmen;
-aan de onderzijde randjes frezen om de opstaande randjes van de profielen van de dekopeningen te overbruggen;
-afwerken van alle randjes;
-onder de boorkolom boren;
-op het werkblad pluggen en schuren.
En op dit model van voornamelijk Evergeen kan ik ook niet al te veel drukken op de dekbalken.

De planken en pluggen licht geschuurd:
1745135755562.jpeg

De planken zijn 2,65 mm breed en de pluggen 0,6 mm.
Het voorste stuk een beetje nat gemaakt om te zien hoe de pluggen tot uiting komen.

Met een beter zicht op de dekopeningen:
1745135767706.jpeg

Het schijnlicht ook even geplaatst om te zien hoe de aansluiting is.

Even nog een kleine toelichting op het aanbrengen van de planken op de Balder zelf. De planken zijn met bouten op de ijzeren dekbalkjen vastgezet. Die bouten liggen verzonken in de planken en de pluggen dekken de koppen van die bouten af.
Gr. Peter
 
Back
Top