BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Het test frame voorzien van een laagje verf:
0049 Painted Frame.jpg

De daadwerkelijke kleur moet grijstint RAL 7040 worden.
Ik moet mijn airbrush skills nog verbeteren, maar mede BN-bouwer Henk zal mijn daar zeker wat kneepjes over willen bijbrengen.

In detail, met name de resin klinknagels op de 2 platen bij de kiel:
0050 Painted Rivets.jpg

Er zijn in hoofdzaak 3 patronen te onderscheiden:
-horizontale verbinding van afzonderlijke platen, klinknagels in kleine afstand vlak naast elkaar.
-verticale verbinding tussen afzonderlijke platen en bevestigd op de kiel: meerdere rijen verspringend vlak naast elkaar.
-verbinding van de platen aan de spanten: klinknagels met een grote afstand van elkaar.

En op de binnenrand van het L-profiel:
0051 Painted Rivets-1.jpg

De klinknagels moeten verder uit elkaar. Ik had hier al een patroon gebruikt dat voor de horizontale verbinden bestemd is.

Ik vind de resin klinknagels en netjes uitkomen. Veel hangt af van de dikte van de grondlaag en buitenlaag.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Ziet er toch aardig echt uit Peter! Belooft wat voor de rest. Gr. Klaas.

Goed dat je het allemaal uitprobeert Peter en zo een resultaat bereikt waaraan je met plezier verder werkt. En dat er nu maar een hoop (oud) klinkers reageren met opbouwende kritiek. Heb er wel erg in dat de nagelkoppen er aan de binnenkant ander uitzien dan aan de buitenkant. Er waren nagels met aan de binnenkant ronde koppen, maar ook met een soort "emmer' model. Als een afgeknotte kegel. Geen idee wat er aan klinkwerk op de Balder is gebruikt.

Laatst bewerkt:
Beste Peter

Mooi maar wel uitdagend project.

Klinknagels kijk hier eens; https://www.plusmodel.cz/en/Nyty-05-
Zijn er wel 60-stuks, p-set 9,05 EUR.

De sheets die jij nu gebruikt had ik ook al eens naar gekeken, maar inderdaad de prijs is zijn dingetje.
Tot opheden heb ik nog geen, andere leverancier kunnen vinden die deze spullen in het assortiement hebben.

PS: waarom gebruik je bij zo'n groot project (Evergeen-plaat) mooi spul, ik gebruik de profielen ook.
Kijk hier eens voor plaat materiaal; https://www.kunststofshop.nl/polystyreen-plaat/melkwit-wit-en-zwart/platen-1000-x-600-mm/g-20000027
In kleur en tal van diktes leverbaar, in verhoudig goedkoper een hele plaat.
Perfect service.

Ook met de profielen, kun je mogelijk eens kijken bij Raboesch profielen deze kunnen je kopen in 1/meter stukken.
ik koop ze bij; https://www.modelbouwkrikke.nl/contents/nl/p61822_raboesch-40-hoekprofiel-33-cm.html

Ik gebruik zelf de, Bouten en moeren set's van "Plus" erg gedetaileerd. Wat wel inhoud dat je zuinig moet zijn met verf om de details te bewaren.
Maar dat moet lukken met de Airbrush.
Top service en gewoon uit de EU.

Succes met de uitdaging. Peter

Hooo; Zag net op hun site dat ze binnenkort in NL zijn.
Dit is wel de plek, waar je mogelijk andere aanbieders kunt vinden, en erg mooie beurs.

Schaalmodel Uitdaging27.09.2023Op 14 en 15 oktober doen wij mee aan de Maquette challenge in Eindhoven. U kunt de goederen nu bestellen en wij komen ze bij u afleveren in Eindhoven. U kunt de goederen bestellen via onze website en Scale Model Challenge als levering van de goederen markeren.

Beste Peter

Mooi maar wel uitdagend project.

Klinknagels kijk hier eens; https://www.plusmodel.cz/en/Nyty-05-
Zijn er wel 60-stuks, p-set 9,05 EUR.

De sheets die jij nu gebruikt had ik ook al eens naar gekeken, maar inderdaad de prijs is zijn dingetje.
Tot opheden heb ik nog geen, andere leverancier kunnen vinden die deze spullen in het assortiement hebben.

PS: waarom gebruik je bij zo'n groot project (Evergeen-plaat) mooi spul, ik gebruik de profielen ook.
Kijk hier eens voor plaat materiaal; https://www.kunststofshop.nl/polystyreen-plaat/melkwit-wit-en-zwart/platen-1000-x-600-mm/g-20000027
In kleur en tal van diktes leverbaar, in verhoudig goedkoper een hele plaat.
Perfect service.

Ook met de profielen, kun je mogelijk eens kijken bij Raboesch profielen deze kunnen je kopen in 1/meter stukken.
ik koop ze bij; https://www.modelbouwkrikke.nl/contents/nl/p61822_raboesch-40-hoekprofiel-33-cm.html

Ik gebruik zelf de, Bouten en moeren set's van "Plus" erg gedetaileerd. Wat wel inhoud dat je zuinig moet zijn met verf om de details te bewaren.
Maar dat moet lukken met de Airbrush.
Top service en gewoon uit de EU.

Succes met de uitdaging. Peter

Hooo; Zag net op hun site dat ze binnenkort in NL zijn.
Dit is wel de plek, waar je mogelijk andere aanbieders kunt vinden, en erg mooie beurs.

Schaalmodel Uitdaging27.09.2023Op 14 en 15 oktober doen wij mee aan de Maquette challenge in Eindhoven. U kunt de goederen nu bestellen en wij komen ze bij u afleveren in Eindhoven. U kunt de goederen bestellen via onze website en Scale Model Challenge als levering van de goederen markeren.
Hoi Peter. Dankjewel voor je reactie in input. Ik ga het eens bekijken. Raboesch is mij bekend. Naast de Evergreen plaat heb ik ook andere grote platen in div. diktes. Maar de 0,13 is wel heel flexibel.
Wellicht zie je binnenkort wel resultaat van je input.
Gr. Peter

Het was even stil op de werf, maar dat komt omdat ik een begin heb gemaakt van de daadwerkelijke werf:
0055 Basis.jpg

Op de hoofdbalk met de dwarsliggers komt de kiel. De grondplaat ligt 1,5 graad schuin, omdat op de oude tekeningen de kielbalk ook 1,5 graad schuin naar voren oploopt.

Het deel voor de boeg gezet en het eerste stuk van de kiel gelegd:
0056 Boeg.jpg

Deze delen zijn van 0,5 mm dik plaat materiaal en strips.
Wat is het nut van die twee klampen om de hoofd balk?

Mijn Bluenose heb ik op de waterlijn doormidden gezaagd omdat ik het interieur wilde bouwen en dat dit ook zichtbaar zou zijn.
In mijn Bluenose verslag is deze afbeelding ook voorbij gekomen:
0057 Half Model.jpg

Het in de lengte half open model.
In een verslag op het SoS kwam dit model voorbij:
0058 Half Model.jpg

Voor het presenteren van mijn nieuwe model speelde er dus veel dingen door mijn hoofd. Ik had al verteld dat ik ook bij de Balder de hele originele constructie en het interieur wilde bouwen. Dat moet dan ook zichtbaar zijn.

Om te voorkomen dat de zaag er weer in moet, kan ik er het beste van tevoren al rekening mee houden.
Als je goed kijkt, dan zie je dan de boeg en kiel delen uit 2 lengte delen bestaan:
0059 Dubbel.jpg

De boeg en kiel platen zijn tijdelijk onderling verbonden.

Als ik beide klemmen verwijder, dan kan ik de 2 vloerdelen die op mijn basis plaat liggen uit elkaar halen:
0060 Open-1.jpg

En splitsen ook de boeg en kiel delen.

Met een kijkje van voor:
0061 Open-2.jpg

Aan het begin van het linker vloerdeel zie je een klein blokje. Dat zit achteraan ook. Daar schuiven beide delen overheen zodat ik die delen altijd in de zelfde positie tegen elkaar aan kan fixeren. Klemmen erop en ik kan weer verder bouwen.

Nu moet ik eerst nog de 2 gemaakte test spanten als proef plaatsen om te kijken of wat ik uitgedacht heb ook daadwerkelijk werkbaar is.
Mijn voornemen is om de stuurboordzijde volledig in te richten en te beplaten. De bakboord zijde blijft open zodat de constructie zichtbaar blijft.
Ondertussen tekenen we ook nog stug door .......
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Dat zijn voornemens die je heeeel veel bouwplezier en hoofdbrekers gaan bezorgen,
Veel succes en ik wil mijn stoeltje eerste rij niet meer afstaan.

Daar zitten heel wat uitdagingen in Peter! Al is het maar om de gesplitste kieldelen vlak op elkaar te laten aansluiten. Of zet je aan de "open kant" wel een stuk van het vlak? Heb je vast al over nagedacht. Gr. Klaas.

Dat zijn voornemens die je heeeel veel bouwplezier en hoofdbrekers gaan bezorgen,
Veel succes en ik wil mijn stoeltje eerste rij niet meer afstaan.
Daar zitten heel wat uitdagingen in Peter! Al is het maar om de gesplitste kieldelen vlak op elkaar te laten aansluiten. Of zet je aan de "open kant" wel een stuk van het vlak? Heb je vast al over nagedacht. Gr. Klaas.
Dankjewel voor de reactie, Marc en Klaas. Er zijn nog heel wat 'open eindjes' waarvan ik nog niet weet of het gaat lukken. Maar daar zijn de proefjes voor die ik nog moet gaan doen. Zoals met enkele proefspanten. Ondertussen staat het in mijn bovenkamer ook niet stil. Soms komt er een idee boven tijdens het uitlaten van de hond of als ik met de vrouw aan het fietsen bent. Beiden kijken dan vreemd op omdat ik dan zichtbaar met iets anders bezig ben.:rolleyes::)
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Ondertussen gaat het 3D tekenen ook nog door.
Langzamerhand begin ik wat functionaliteiten te begrijpen, maar soms ......... gggggrrrrrr. o_O
Mijn maat is ondertussen in AutoCAD druk bezig:
0063 AutoCAD.jpg

Rechts dd ‘vertikalen’ en dek + verschansing lijnen.

Ik ben in Fushion op een 2e manier de spanten aan het tekenen:
0062 Fushion.jpg

Bij de boeg de 3 spanten die ik eerder al had getekend. Deze worden officieel de index- of de verdeelspanten genoegd en zijn niet de daadwerkelijke bouwspanten.
Nu heb ik ondertussen de 7 waterlijnen getekend en op hoogte geplaatst. Op elke waterlijn heb ik tijdens het tekenen op de plaats van de 54 bouwspanten een tekenpunt ingevoegd. Via die waterlijnen kan ik nu vertikaal via de punten op die waterlijnen de vorm van elk gewenst spant tekenen.
In de dwarsdoorsnede heb ik b.v. de positie van spant-28 aangegeven in blauw:
0065 Positie.jpg

Daarna draai ik het geheel een beetje in 3D-view en zie ik de vorm van het spant al tekenend ontstaan.
Op de tekening heb ik de spanten 27, 28 en 29 getekend. De tekenpunten heb ik hier zichtbaar gelaten.

De lijnen van het oude getekende lijnenplan moet je als het waren overtrekken in het CAD programma. Tijdens dat tekenen en verwerken in het CAD programma, zie je dat er op de oude tekeningen wat onnaukeurigheden zijn. Dat is niet zo vreemd want die tekening zijn dik 120 jaar geleden met de hand gemaakt m.b.v. mallen en sjablonen.
In CAD kan je nu zien dat de aan elkaar verbonden getekende lijnen soms niet netjes samenvloeien.

Omdat ik graag aan de slag wil met het maken van de model spanten, ben ik voor de zekerheid CAD spant 28 gaan vergelijken met het oude getekende grootspant. In Photoshop beide over elkaar gelegd:
0064 Lagen.jpg

De blauwe lijn is het CAD spant. Op een 3-tal plaatsen wijkt de vorm af van het getekende spant.
De gebogen lijnen krijgen in CAD een soort voorgeprogrammeerde ronding mee tussen je verschillende tekenpunten. Naderhand kan je die kromming aanpassen. Ik moet nu uitzoeken of dit komt doordat er maar 7 waterlijnen getekend zijn. En ik de ronding verder aan moet passen.
Als ik alle 54 spanten heb getekend kan ik deze met elkaar gaan verbinden om het vloeiend verloop tussen alle spanten te bekijken.
Ik ben dus nog wel even bezig voordat ik kan gaan bouwen.
Want stel dat ik b.v. de 3 oude getekende waterdichte spanten heb gemaakt en die passen qua vorm niet bij de andere 51 CAD spanten, dan heb ik het nodige werk voor niets gedaan.
Eens kijken wie er het eerste 54 spantvormen heeft: ik met Fushion of mijn maat met AutoCAD.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Niet haasten Peter! Belangrijker is dat alle lijnen vloeiend op elkaar aansluiten. Je kunt een hoop gemak van een tekenprogramma hebben, maar ook daarin zal wel eens iets misgaan. Heb het altijd knap gevonden dat relatief eenvoudige mensen vroeger op de spantenvloer zo goed uit de voeten konden. Die moeten ongetwijfeld aanleg voor dat werk hebben gehad. En voor de tekenaars was het moeilijk om vloeiende bochten te tekenen. Als ik het goed heb gebruikten die Kopenhager mallen. Heb zelf ook nog van dat soort dingen gehad en enige jaren geleden gebruikt om de krul te tekenen die vroeger op de kop van Opa's scheepje geschilderd was. Maar om een spantenplan te tekenen ontbreekt me de kennis. Succes verder! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Niet haasten Peter! Belangrijker is dat alle lijnen vloeiend op elkaar aansluiten. Je kunt een hoop gemakvan een tekenprogramma hebben, maar ook daarin zal wel eens iets misgaan. Heb het altijd knap gevonden dat relatief eenvoudige mensen vroeger op de spantenvloer zo goed uit de voeten konden. Die moeten ongetwijfeld aanleg voor dat werk hebben gehad. En voor de tekenaars was het moeilijk om vloeiende bochten te tekenen. Als ik het goed heb gebruikten die Kopenhager mallen. Heb zelf ook nog van dat soort dingen gehad en enige jaren geleden gebruikt om de krul te tekenen die vroeger op de kop van Opa's scheepje geschilderd was. Maar om een spantenplan te tekenen ontbreekt me de kennis. Succes verder! Gr. Klaas.
Die maat van mij die nu het lijnenplan in AutoCAD aan het zetten is, heeft dat vroeger inderdaad zelf moeten uitzetten op de spantenvloer. Hij vond het nu vooral leuk en interessant hoe hem dat nu vergaat in AutoCAD. Hij werkt daar veel mee, maar meer om alle leidingen en electronica in de hun jachten te ontwerpen.
Gr. Peter

Mooi dat die maat het ook nog op de ouderwetse manier heeft gedaan en zo meer inzicht heeft wat er in AutoCad gebeurt. En dan de uitdaging om het volgens tekening te (kunnen) bouwen. Maar ongetwijfeld is er een goede communicatie tussen tekenkamer en werkvloer. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Hallo Peter,

Indrukwekkend hoe je dit schip zo natuurgetrouw wilt na bouwen. Wellicht heb ik een tip voor de klinknagels om die op een snellere manier te reproduceren.
Ik gebruik 3D verf van Talens. De tubes hebben een fijne mond waar door je makkelijk kan doseren. Al mijn schepen zijn in de 1:50 schaal.

img_3901.266125

img_3893.266124

Misschien heb je er wat aan.

Groeten Paul

Hallo Peter,
Indrukwekkend hoe je dit schip zo natuurgetrouw wilt na bouwen. Wellicht heb ik een tip voor de klinknagels om die op een snellere manier te reproduceren.
Ik gebruik 3D verf van Talens. De tubes hebben een fijne mond waar door je makkelijk kan doseren. Al mijn schepen zijn in de 1:50 schaal.
Misschien heb je er wat aan.
Groeten Paul
Dankjewel, Paul. Die klinknagels zien er netjes uit! Gelijk even door je albums gebladerd: mooie modellen!
Ik ben even op de site van Talens gaan zoeken. Ik vond deze:
upload_2023-10-9_9-46-58.png

Ik zal het eens proberen. Het ging er mij om dat de vloeistof niet uitzakt, wat bij de houtlijm wel gebeurde.
Heb nog een optie openstaan met een kleine injectienaald. Misschien worden ze dan nog iets kleiner en past die misschien ook wel op die tube.
Gr. Peter

Hallo Peter,

Ik zat destijds met het zelfde probleem en werd door een collega-modelbouwer erop geattendeerd. De verf is makkelijk te doseren, loopt niet uit en zakt weinig in. Bij klinknagels met een hoge bolle kop is aan te raden deze 2x te doen na onderlinge drogingstijd. Voor mij was dit de snelste manier met een goed effect.
De kleur zwart zakt het minste in is mijn ervaring. Ik heb de kleuren zwart, wit en kleurloos.

Daarbij is de verf bestand tegen spuitbuslakken bijv. Motip.
Succes.

Mvg. Paul Burghoorn

Begin Fushion 360 aardig door te krijgen. Het foute begin grotendeels weggegooid. Nu op alle 'waterlijnen', 'vertikalen' alsmede het dek en verschansing drawpoints gezet op de positie waar de 54 spanten komen.
Via die punten kan ik nu de spanten samenstellen:
0066 Fushion Voorschip.jpg

Het voorschip is voorzien van de halve spanten.
Later een beeld zonder al die punten. Ergens zal er wel een optie zijn om dat in 1 keer te doen. Nu zou ik het per lijn moeten doen.
Gr. Peter

Back