Balgen tbv RCABS

knap hoor
en de lucht die je laat weglopen uit je baxterzak gaat dan in je wtc ?
als ik zover ben laat ik je het wel weten, het maken van de VII zelf doet me weinig schrik
maar als het op electronica aankomt is het een ramp, elektronica in en rond het huis doen me niks
maar als er printplaten, diode's, regelaars ......... ik krijg er al de rillingen van
ik dacht om een balasttank te maken, en voorlopig te werken met de baxter, om later te werken met perslucht
om dat dit systeem het echte meest evenaart
groeten alain

hallo alain

nee het is anders om
de lucht uit de wtc wordt in de zak gepompt
deze drukt dan uit de geperforeerde buis het water weg en de boot stijgt
door het weg pompen ontstaat in de wtc een onderdruk
als ik het ventiel open dan zuigt de wtc de lucht uit de zak terug in de wtc om het druk verschil op te vangen
en komt er terug water in de plaats van de verdrongen lucht en de boot duikt

groeten raf

raf zei:
...... ventieltje krijgt geen stroom en de baxterzak loopt terug leeg .....

Hoi Raf,

Is dit niet een beetje riskante situatie? Als je storing krijgt, en de stroom naar het ventiel valt weg, zou dat inhouden dat de boot naar de diepte duikt i.p.v. ballast loost en naar boven komt. Kan natuurlijk met een failsafe schakeling worden beveiligd, maar uitgaande van een 'worst case scenario' krijg ik er toch een beetje kriebels in de buik van :|

Lex,

je hebt gelijk, maar dit is hoe RCABS werkt. default is op de bodem.
er is ook een Inverse RCABS, die werkt met overdruk in de WTC en een
pomp om de zak leeg te zuigen. hierbij levert een storing dus een volle
zak op, dus default -> boven.

nadeel is wel dat je echt geen druk verlies mag hebben (bijv. via de roer doorvoeren...)

hallo lex

ja en ja
maar ik ga dit systeem niet in vrijwater duikboten inbouwen
dit gaat in zwemdok boten komen te zitten
bouwverslagen volgen nog
twee rompen zijn reeds klaar en nu zijn we bezig de assen in te bouwen
de bootjes worden een cm of 30 lang
ik zeg wel bootjes maar ze trekken op geen boot
ze trekken meer op vis zo te zeggen
maar wacht gewoon het bouwverslag af dan zie je wat ik bedoel
ik ga nu niet op de bouw vooruit lopen want wat we (mark en ik) aan het bouwen zijn zie je weer niet alle dagen en het zijn dus prototype's due er kan nog van alles verkeerd lopen
als alle berekeningen kloppen dan gaat alles er juist in en hebben we juist genoeg drijf vermogen
om met heel kleine balgjes toe te komen

groeten raf

hallo lex

was ik nog vergeten te melden

in mijn boten komt een 6 cellen pack te zitten
dus een voltje of 7
een 78S05 om er 5 volt voor de ontvanger van te maken en de rest van de besturing
het ventieltje krijgt een eigen schakeling die ook de spanning voor dat ventieltje verzorgd
en dat is 3 volt
als de spanning nu op het accu pack zo laag wordt dat de ontvanger het niet meer doet dan blijft dat ventieltje en de pomp nog rustig door werken
de sturing van het ventiel en de pomp is als volgt
stick in het midden (ventiel krijgt spanning)
stick naar onder (ventiel wordt spanningsloos)de boot duikt
stick naar boven (ventiel en pompje krijgen spanning)boot komt boven
spanning te laag voor de ontvanger
failsaif laat de stuurtprint in stijgen dus pomp en ventieltje krijgen spanning
als de zak vol is dan opent zich in de leiding een overdruk vantieltje en de pomp pompt de lucht rond
dus tijd genoeg om de boot te rekuppen

dus het enige wat ik extra toevoeg is de spannings detektie van de vaar accu
en als die onder de 5 volt komt schakelt alles op automaat en kan ik nog langzaam naar de kant komen varen

groeten raf

Raf,

pas op dat je motor(en) de spanning niet van 7 volt omlaag trekken, want dan krijg je
problemen met de BEC.

zorg er dus voor dat de batterijen de stroom ruim kunnen leveren die de motoren vragen
(ook bij opstart, als de motor nog stil staat).

hallo

de pomp loopt op 3 volt dus daar zie ik geen probleem
en de motor is van maxxon en trekt belast 1 amp
de accus zijn 2.7 dus ik zie daar geen probleem
de motor zijn laagste spanning is 3 volt waar bij hij nog netjes loopt (de prop nog genoeg stuwkracht geeft)om een metertje of 20 te varen tegen een wandelgangetje
de enige veiligheid licht bij de bestuurder denk ik
als de boot een actie radius heeft van 2 uur en je stopt na 1.30 dan kom je niet in de problemen want dan heb je nog een ruime marge over
gezond verstand doet soms wonderen

groetjes
ps in de US wordt er veel met dit systeem gedoken in kleine modelletjes

Raf,
help me eens.
Ik begin er steeds minder van te begrijpen.
Eerst schrijf je 6 cellenpack een 7 volt ongeveer, (6x1.2= 7,4 of 6x1,4 is 8,4 volt)
Dan schrijf je de accus zijn 2,7 volt, (6x2,7= 16,2 volt!)
De pomp loopt op 3 amp en de motor is een maxon die 1 amp gebruikt, wat normaal is.
En zijn laagste spanning is 3 volt.
Dus pomp en motor draaien op minimaal 3 volt?
En je ontvangen en servo's dan?
Wat gebruikt dan dat "Ventieltje"?
Wat heb je nu aan accus in die "Boot"?
En waarom vaar je alleen in een "Zwemdok"?
Dan kun je toch ook in buiten water varen?
Het is betrouwbaar of niet dat wat je bouwt.
En dat water is even dun.
Met hoeveel boten ben je eigenlijk tegelijk bezig?
Nu deze 2 bootjes cq vissen je XXIII, zo een vreemd ding Rembertiturm/Wassertor
voor bovenwater las ik op het forum.
Heb je nog wel tijd over om te slapen en werken?

Hein

hallo hein

het is een 6 cellen pack van 2.7 amp
de pomp loopt op drie volt
dit is de max spanning voor de pomp
daarom zit de pomp en het ventiel op een apparte sturing het ventiel heeft ook een max spanning van 3 volt
voor de koppeling tussen ontvanger en pomp/ventieltje stuur printje gebruik ik een servoprintje
indien de spannig voor de ontvanger te laag wordt krijgt het stuur print je nog altijdt voldoende spaning om de pomp en het ventieltje te sturen
dit gebeurt door een vooraf ingestelde stand van de mini sturing
het servo printje oefent eigenlijk tijdens volle spannig invloed uit op de neutrale stand van het stuur printje
het brengt eigenlijk het stuur printje uit zijn veilige stand om de boot te laten duiken

de aandrijf motor is een maxxon en loopt op minimum drie volt
de boot moet ook nog vooruit gaan dus daarom een maxxon motor van 6 volt die de prop aandrijft
de servo's en ontvanger krijgen voeding van het bec uit de vaarregelaar

of ik nog aan slapen toekom
het is nu 0.31 uur dus nee niet echt
maar de vrouw is naar de kennel in puurs dus ik moet er van profiteren om rustig op de keukentafel met elektronica te experimenteren
het gebruik van het ligbad in de badkamer om duikproeven te kunnen uitvoeren (moet ik het niet steeds weer vullen blijft het dus lekker vol staan) en het tijdsbesparen van niet te moeten op rommelen
is een hele winstmarge wat je dus aan tijd meer hebt
slapen kan ik nog genoeg als ik dood ben en ik kom met 5 uurtjes perdag wel toe.
dus trek van 24 uur die 5 uurtjes af en de nodige tijd om te eten en me te wassen kom je ongeveer uit op een 18 uur waarvan er nog eens 9 uur verloren gaan aan gaan werken
dus kom ik uit op 9 uurtjes hobbyen perdag

dan het kapittel zwemdok varen

deze bootjes zijn voorzien om in een zwemdok te varen
de reden is dat we er mee op tentoonstellingen mee gaan varen in het bassin dat de club in haar bezit heeft
we zitten met een waterstand van 40 cm en een lengte van 11 meter op een breedte van 8 meter
om daar met een XXI of VIIc een demo in te gaan geven is gewoonweg niet te doen
zelfs een krick komt daar met moeite in gedraait
als je al fatsoenlijk kunt duiken want anders blijft je toren (sail ) half boven water uitsteken en ligt je romp reeds op de bodem
als je met een akula of ander modern type gaat varen komt er nog een probleem bij
je kan makkelijk je richtings roer verliezen als je aan een ribbeltje blijft haken
of erger een gat in de folie met je mooie messing schroef

wel deze bootjes hebben niets om achter te blijven haken
ze draaien heel kort haast om hun eigen as
er steken geen schroeven buiten de romp uit
en ze zijn weer eens iets anders dan gewoon duikboten die je nu haast overal op een tentoonstelling wel tegen komt

doordat we voor de eerste keer dit duiksysteem gaan toepassen willen we op safe spelen en ze eerst een paar keer in een zwemdok in aktie zien en kijken wat het systeem allemaal kan
die amerikanen die varen daar reeds geruime tijd mee maar soms gaat het toch ook wel eens verkeerd
en dan is het naar een bootje van een cm of 30/40 met een breedte van 8cm dat ook nog eens een kamoflage kleur heeft verekkes moeilijk zoeken in een vijvertje

als we verder zijn met de bootjes komt er een bouw verslagje van en als je ze dan ziet dan begrijp je meteen het hoe en waarom
we deze liever in een ondiep bakje laten varen

wat de rembertiturn betreft
er was een vraag naar een plan van deze boot daar die meneer een romp gekocht had zonder plannen
laat nu een van onze leden deze boot ook hebben gebouwd jaren gelden en de plannen en de boot nog in bezit heeft en deze plannen na een vraagje van mij terbeschikking steld om ze in te scannen en te posten op een ftp site
meer ga ik er echt niet voor doen hoor

groetjes ik ga nog een asje vast polyesteren en een paar spantjes schuren

hallo goeie morgen

ik heb een foto gemaakt van het pompje
het ventieltje
en de maxxon motor +twee van de 6 accu's

PICT0353.jpg

het veiligheids ventieltje zit IN het slangetje (darm) verwerkt en daar kan ik dus geen foto van nemen
want je zou toch niets zien dus een beetje te gek

hopelijk is het nu beter begrijpbaar

PICT0354.jpg

hier dan maar meteen de foto van het volledige duiksysteempje zonder de stuur printjes
de accu is er bij gelegt om te laten zien wat een afmetingen heel het systeempje heeft
het zakje kan natuurlijk vergroot/verkleint worden naargelang je vollumme nodig hebt

groetjes raf
ps het is nu 0.800 uur maar het nemen van de foto's heeft wat tijd in beslag genomen en ik was dus om 0.700 uur reeds wakker

morgen stond heeft goud in de mond

hallo

wat geexperimenteerd met de beide setjes
die met het overdruk ventieltje vind ik persoonlijk het veiligst

het waarom

als de electronica een low voltage detecteerd dan gaat de pomp in werking om de boot terug boven water te krijgen
nu is het zo dat als ik een druk detectie moet gaan doen in de zak dit veel gewicht gaat kosten en plaats voor weer een printje
nu lost dit ventieltje dat allemaal zelf op
de zak pompt op tot een bepaalde druk en dan gaat het ventieltje open en ontlucht terug in de wtc
zo blijft de pomp rond pompen tot zolang de accu rijkt
en dat is normaal voldoende om de boot ergens aan de kant te krijgen
veel varen is er dan niet meer bij maar sturen en een sukkeldrafje is meer dan niets en afzuipen niet ????
nu hoe komen we aan die overdruk ventieltjes
niet alle bloeddrukmeters hebben deze ingebouwd

groeten raf

raf zei:
nu hoe komen we aan die overdruk ventieltjes
niet alle bloeddrukmeters hebben deze ingebouwd
groeten raf

Hoi Raf,

Misschien een simpel fietsventieltje?? Met die 'ouderwetse' met een slangtje (darm bij jullie, ja ik leer het nog wel... :wink: ) kun je mogelijk door verschillende diktes slang te proberen een bepaalde druk 'afstellen'.

hallo lex
??????

wat weegt een fietsventieltje en wat is de maat van zo een ding??

hier een foto van het originele zonder al de toestanden er omheen
het licht langs een stuk van 50 cent om je een idee van groote te geven

ventieltje.jpg

het voorldeel is dat het op het Tstuk mee kan worden gezet waar het elektroventiel en de pomp op staan
dus plaats winst want in zo een mini subje heb je echt niet veel plaats
het gewicht is 3 gr
groeten raf

hallo lex

nee ik heb er 1 tje
niet in alle bloed druk meters zit er eentje
het kan nu zijn dat bij de andere het ventieltje in de klep zelf zit
dat heb ik nog niet kunnen nakijken of proberen
voor alle misverstande te voorkomen
ik heb er 1 los en in de ander zit het waarschijnlijk in het ventieltje zelf
en als ik zo zie hoesnel deze pompjes die zakjes oppompen dan gaat het nog leuk worden
want dan kan je dit systeem ook voor het trimmen gaan gebruiken van grotere boten niet ???

groeten raf

Als starter van dit onderwerp, nu een update..
Ik heb geen urinezakken gekocht, maar gebruik nu met veel plezier fiets-binnenbanden. Ik knip ze door en plak ze met solutie en borg daarna met een stuk platgeslagen hoekprofiel alu. Werkt prima. De luchtpompjes kunnen de band laten knallen, dat los ik op door de binnenband dubbelwandig te maken: de resten van de fietsbinnenband schuif ik over de balg. Mooi bescherming tegen scherpe dingen. Je kunt ze overal kwijt (zadeltanks/voor-/achtersteven) en ook vouwen.

Ik had in de U47 eerst een open water-ballasttank ingebouwd mbv een alu bierblikje van een 1/2 liter. Het slangenpompje met 220ml/min deed er veel te lang over en bij het lenzen moet die persicoop wel boven water zijn. Uiteindelijk uitgekomen op het RCABS systeem. Die Engeltank is eigenlijk nodig voor een U47 maar vond ik nogal prijzig..

De U47 is met een 12V systeem (NiMh 4300Ah) uitgerust en 2x RS550PF motoren (met luchtfans). De Raboesch rubber koppelingen draaiden door dat hoge koppel ook nog eens door (rubber is alleen maar geklemd, stelt weinig voor) en die heb ik nu met 2 pinnen door het rubber geborgd. Eigenlijk te veel kracht, hij gaat vol gas te snel. Een accupack van 3Ah 7,2V voldoet ook wel, maar die is redelijk snel leeg. Ik had die 12V 4,3Ah nou eenmaal al gekocht en vond het zonde om niks mee te doen. De 12V was ook hard nodig voor die dure 12V slangenpomp..

De U47 is uiteindelijk met een uitgebreid RCABS systeem uitgerust, met een interne tank. De tank is een oude jampot waar een fiets-binnenband in zit. Het water wordt via de slangen-koelwaterpomp via de motoren en de regelaar in-/uitgepompt. Ook nog een paar fietsbanden in het voor- en achtersteven en de zadeltanks. Dankzij de 300ml jampot ligt ie mooi hoog op de waterlijn.... en genoeg onder water.
De motoren zijn geweldig maar worden ook warm, waardoor zij en de regelaar dus weer waterkoeling moeten hebben. Ik heb dat opgelost door er alu water-koellichamen op te plakken (sec. lijm), icm de koeling van de regelaar. Ik had nog die slangenpomp over, dus die pompt alles netjes rond en houdt de boel koel. Motoren en regelaar zijn aan de zuigzijde, de jampot aan de perszijde vd pomp: anders raakt die fietsband niet leeg.

Nadeel is wel dat je bij een grote boot als de U47 flink wat lucht moet verpompen. Voor- en achterin is te weinig ruimte voor grote volumes en komt ie nauwelijks met het dek vrij. In de zadeltanks zitten ook fietsbanden, maar die geven over een beperkte stijging genoeg opwaartse druk aangezien ze nogal hoog liggen. Met het jampotje is dat opgelost en is daarbij ook erg sterk. Scheelde me een 300g lood +rugklachten bovendien.
Moet er bijna 2 pompjes in zetten aangezien het nogal duurt voordat alles opgepompt is. Kan ook twee in serie zetten, om het drukverschil sneller te overwinnen.
Met het warmer worden van de binnenlucht is het nadeel wel dat de luchtzakken niet geheel leeg meer raken.
In de toren zit een stuk piepschuim, wat hem stabieler maakt en wat extra rest-drijfvermogen geeft zodra hij met het dek onder gaat. Voordeel is ook dat piepschuim niet samengeperst wordt bij diepte.

Lessen geleerd:
De U47 heeft erg veel verschil in luchtvolume nodig om hem goed op de WL te krijgen en onder water met de toren bijna ondergedompeld. Ik had vanaf het begin dus de zadeltanks met grotere fietsbanden moeten vullen (kan er niet meer bij zonder slopen). Na het gebruiken van de voor- en achterzijde tbv nog een tweetal fietsbanden werd het iets beter. Met het interne tankje van ~300ml is het eindelijk gelukt. Een hoop slangen en een hoop koppelingen nodig.
Een Engeltank inbouwen is dan lekker makkelijk, maar ik vond dat veel te duur. Uiteindelijk met die slangenpomp, luchtpompen en fietsbanden zat ik op de prijs van die Engeltank haha!

groeten,

Nico

Hoi Nico,

Was dus een goed idee van die binnenband...

Wat dacht je van een binnenband. Van een fiets of brommer.
Is ook nog goed te lijmen! Dat ga ik tenminste gebruiken voor mijn
Trumpeter Seawolf.....

Het pompje wat ik van jou heb werkt prima. :thumbsup:

Douglas

Ha Raf,

Was een prima idee met die fietsbanden, heb nu massa's kapot geknipte liggen. Prima spanbanden als je iets in je auto moet vervoeren.
Overigens een goed adres voor goedkope nieuwe fietsbanden (binnenband) is 'Action'. Tussen al die ramsj kun je op de 'fietsenafdeling' voor €1,89 een smal model kopen.
Lekke bij de fietsenmaker ophalen kan ook, zij het dat het lek nèt bij het ventiel kan zitten en het rubber smerig.

plak ze

Nico

Ha Raf,

Was een prima idee met die fietsbanden, heb nu massa's kapot geknipte liggen. Prima spanbanden als je iets in je auto moet vervoeren.
Overigens een goed adres voor goedkope nieuwe fietsbanden (binnenband) is 'Action'. Tussen al die ramsj kun je op de 'fietsenafdeling' voor €1,89 een smal model kopen.
Lekke bij de fietsenmaker ophalen kan ook, zij het dat het lek nèt bij het ventiel kan zitten en het rubber smerig.

plak ze

Uh, Raf? Ja hoor, nog even en ik heet David Copperfield. :lol:

Groeten Douglas

Back