Ball links

Ik heb een nieuwe Raptor 50 aangeschaft en ben hem nu aan het bouwen. Waar ik tegenaan loop is het feit dat de ball links vrij zwaar op de kogels bewegen. Is er een foefje om deze spoepeler te laten bewegen?

Ik heb een nieuwe Raptor 50 aangeschaft en ben hem nu aan het bouwen. Waar ik tegenaan loop is het feit dat de ball links vrij zwaar op de kogels bewegen. Is er een foefje om deze spoepeler te laten bewegen?

Gewoon lekker laten zo. Door het vliegen worden ze vanzelf wat soepeler. Ik ga ervan uit dat je servo;s geen moeite hhebben met de aansturing en dat je de juiste bollinks hebt gebruikt. Niet alle merken zijn identiek namelijk

loges

Hoi,

Ik gebruik hiervoor een "ball link sizing tool"

deze zorgt ervoor dat je het randje dat aan de binnenkant van de balllink zit kunt weghalen dat ontstaat bij het spuitgietproces in de mal. de servo's kunnen natuurlijk wel zonder maar als je dit stuk gereedschap wel gebruikt zal de heli veel soepeler te besturen zijn. de meeste speciaalzaken verkopen deze.

suc6,

Tom

Beste mensen.
Ik gebruik de digitale servo's van Futaba de S3152 dus qua kracht kunnen ze dit wel aan, maar ik zal zeker ook eens naar de ball link sizing tool gaan omzien. Bedankt voor de reacties.

Als je een reserve balletje in een staafje schroeft (stukje stuurstang o.i.d.).
Het balletje voorziet van twee zaagsneden (slijpen met dremel).
Dan heb je zelf een sizing tool gemaakt.
Het kan ook met alleen een balletje en wat tandpasta of slijppasta.

Ik vind het trouwens wel belangrijk dat ze soepel lopen zonder speling, en het liefst allemaal even soepel.
Als ze van goede kwaliteits kunststof zijn dan slijten ze niet snel in namelijk.

Grt,
Eric

Laatst bewerkt:
Van een aantal ball links is het niet zo spannend als ze wat ietsje zwaarder gaan (sevo's naar swash) maar de rest moet wel leker soepel en spelingsvrij zijn. De flybar kan z'n werk dan beter doen en de heli vliegt veel soepeler. Met een ball link ruimer is het een klusje van niks.

Op mn 450 en 250 heb ik een trucje dat redelijk lijkt op een voorgaand vermeld trucje...

aangezien een ruimer voor een 250 lastig is om aan te komen, en ik die voor de 450 niet had, heb ik een ball op in een (niet gebruikte) servo hoorn geschroeft. hier de link op, buitenkant vastpakken met een tang (wel met beleid) en bewegen maar!

op een gegeven moment merk je vanzelf dat ie soepeler gaat.
maar, een ruimer zal beter zijn

Op mn 450 en 250 heb ik een trucje dat redelijk lijkt op een voorgaand vermeld trucje...

aangezien een ruimer voor een 250 lastig is om aan te komen, en ik die voor de 450 niet had, heb ik een ball op in een (niet gebruikte) servo hoorn geschroeft. hier de link op, buitenkant vastpakken met een tang (wel met beleid) en bewegen maar!

op een gegeven moment merk je vanzelf dat ie soepeler gaat.
maar, een ruimer zal beter zijn

voor een 250 is dat een heel ander verhaal. het soms niet verruimen beinvloedt je vlieggedrag. Maar met een raptor 50 niet. Speling krijg je binnen de kortste keren. Waarom dan toch verruimen gezien mijn reactie? Speling wordt binnen de kortste keren groter. Maar wanneer jij wilt kun je je speling nu al verruimen voordat je gevlogen hebt. Wanneer je daar een beter gevoel bij hebt prima.

loges

Back