ballastgewicht Basic Jol

• Topicstarter Topicstarter jhaas
  • Startdatum Startdatum
J

jhaas

Guest
Heeft iemand voor mij het adres van een online winkel waar ik ballast gewicht kan kopen voor een basic jol
boot is bijna af en moet nu nog het ballast gewicht plaatsen
Tevens ben ik op zoek naar de juiste tip voor de afsluiting van het dek naar de servo's en ontvanger
heb nog nergens een schroefdeksel kunnen vinden

Hoi jhaas..

Je kan bij conrad kijken die hebben kogeltjes voor ballast..
Als je een bepaalde vorm of gewicht zoekt kan je het evt ook zelf van een beetje lood gieten..

mvg Marco

Op rczeilen.nl kwam ik 2 kielen tegen, maar deze zijn voor een MM.
Maar misschien kun je die ook wel gebruiken?

Sterkte, mvrgr Yves Tonnaer

De MM kielgewichtjes zijn circa 375 gram, m.i. iets wat te licht voor een Basic.

Uit mijn herinnering had Chris er rond de kilo aan gewicht bijzitten, Ralph Tacke 700 gram.

Ralph is ook goed thuis in de Basic, woont echter in Duitsland.

http://www.rt-sails.de

is zijn site.

bedankt allemaal voor de reacties
Het kielgewicht heb ik nog niet, ben er nu over aan het denken om het zelf te gaan gieten.
Maar heb dan weer het probleem dat ik eerst een mal moet hebben, deze wil ik dan in gips of klei drukken en vervolgens met lood gieten
oud lood haal ik bij de garage waar de oude loodjes voor het balanceren voor de banden toch worden weggegooid
de deksel om nog bij de bestuuring te kunnen ga ik oplossen door op het dek een opstaande rand te maken van hout en vervolgens daaroverheen een deksel te plaatsen van hout, waterdicht maak ik deze door een gleuf te frezen in de opstaande rand p het dek en daar een elatiekje omheen te doen

gr

hier nog een foto vam mijn basic jol in aanbouw
1767628001ge3.jpg

heyyyy

ik heb bij de viswinkel een stuk lood gevonden dat ze normaal gebruiken onder netten daar heb ik een gleuf in gemaakt en mijn kiel in vast gelijmt en klaar is kees.

grt alex

ok dan,

ik heb besloten om mijn kielgewicht zelf te gaan maken
lang over nagedacht hoe
hier komt mijn oplossing
ik ben naar de garage toegegaan en heb daar een zak vol met oude loodjes voor het balanceren van banden gehaald
was wel even uitzoeken aangezien er tegewoordig zink wordt gebruikt
vervolgens ben ik gaan uitrekenen hoeveel cm3 ik nodig had voor een gewicht van 900 gr
soortelijk gewicht van lood is 12250 kg/m3
voor een gewicht van 900 gr lood kom ik dan uit op 73,469 cm3
toen de klei van mijn kinderen gepakt en daar een brok van gepakt
dat in een maatbeker gedaan en gekeken hoeveel het water stijgt, net zolang totdat ik de 75 cm3 had
toen de klei in model gemaakt en laten uitharden
vervolgens 2 plakken klei om mijn model kielgewicht van klei gedrukt en toen had ik de mal waar ik mijn lood in kan gieten

hoop dat dit voor anderen ook van enig nut kan zijn

gr

jhaas

pas op met gieten in klei, er zit vocht in door de hitte van het lood gaat dit zeer snel over in stoom
met als gevolg dat het HETE lood je om de oren spuit !!

groeten johan

bedankt voor de tip
ga mijn klei mal eerst bakken, en hopen dat hij niet barst bij het gieten van het lood

Back