Balsa bodem. Epoxy met glasvezeldoek?

Hoi,
Ik ben sinds kort bezig met een project, maar ik weet niet of het verstandig is om op mijn balsaromp een laag met epoxy en glasvezeldoek te doen. Mocht dat wel het geval zijn, is hier iemand die weet waar ik dat materiaal kan krijgen, en wat de beste methode is om dat erop te smeren?

Foto's volgen nog. ( niet op de goede pc )

Alvast bedankt,
Jer.

Jer.

ik weet niet wat je project is, dus kan ik ook niet zeggen of het verstandig is. maar als je het doet gebruik voor balsa hout in ieder geval impregneer epoxy, dat kun je er gewoon met een kwast op smeren en is lekker dun. impregneer epoxy kun je als het goed is kopen bij een watersportwinkel (ook bij de modelbouwzaak). glasvezelmat hebben ze waarschijnlijk ook wel bij de modelbouwwinkel.

Maurits

Beste maurits,

Ik zal nu even wat foto's gaan uploaden van de romp die ik tot dusver heb gemaakt.
Moet even kijken of ik mijn telefoon aan kan sluiten. Ik post je zometeen direct weer terug zodra ik heb uitgevonden hoe ik hier foto's neer kan planten.

In iedergeval heel erg bedankt voor jouw reactie. Heb je misschien ook enig idee wat Impregneer epoxy zou kosten met zo'n glasvezeldoek erbij? Hartelijk dank,

Jer.

Hier de foto's

oqemnl.jpg

24vlk6b.jpg

dqkiky.jpg

wcerrn.jpg

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben,

Grt, Jer.

PS. Het is allemaal zelfbouw, dus hier en daar zullen wel wat fouten zitten e.d. :cool:

Hallo Jer,

Hoe groot is je romp?

Kun je nog een paar foto's plaatsen, recht van achteren en recht van voren en eentje van de zijkant, zodat we de vorm van de romp beter kunnen zien.
Op de foto's lijkt het alsof de kiellijn hol loopt, maar dat zal wel optisch bedrog zijn...

Vanwege de sterkte en hardheid van het oppervlak, zou ik de buitenkant voorzien van een laagje glasweefsel en epoxy, voor de binnenzijde is alleen epoxy voldoende.
Zorg wél dat het in alle hoeken komt, want balsa heeft de nare eigenschap om op te zwellen als het nat wordt...

Om de hoeken van de romp scherp te houden, zou ik de bodem en de zijden/spiegel apart doen, omdat je glasweefsel niet strak om een scherpe hoek kunt krijgen zonder luchtinsluitingen.

Als je daar een paar schetjes van wilt hebben, pm me dan even je mailadres.

Groeten, Jan.

Zo te zien wordt het geen racemonster en wil je de boot licht houden.
Ik zou dan ook geen glasmat nemen, maar tisue's.
Neem een keukenrolvelletje en peuter deze uit tot dunne lagen.
Geen zakdoekjes, daar zit olie in om je neus te beschermen.
Smeer de boot in met verdunde epoxy (geen polyester) en leg daar de laagjes tisue op en dep met een zachte kwast de lucht onder de tisue's uit.
Eventueel kan je meerdere laagjes op elkaar leggen om meer stevigheid te krijgen.
De tisue's trekken strak tijdens het drogen, je krijgt dan ook een veel gladder oppervlak.

Bedankt voor de reacties. BigBoat; De boot word een jacht, dus moet wel redelijk snel gaan, maar het word geen race monster zoals jij zegt. Even over dat tissue, gaat dat niet vreselijk zuigen zodra er een laag verf overheen komt na het schuren? Of moet het na het schuren niet zichtbaar zijn?.

Ik ga deze avond nog wel even foto's maken van de romp, zit beetje in tijds nood i.v.m. mijn verjaardagsfeest.

De romp is 87 cm lang en 19 cm breed. Dan weten jullie even hoe groot hij is.
Ik zat zelf te denken aan Jetdrives erin, maar aangezien ik niet ervaren op het gebied van RC boten, weet ik niet wat verstandiger is.

Juist daarom (zeer) dunne epoxy gebruiken zodat de tisue vezels goed doordrekt worden.
Als het droog is lichtjes schuren en NIET door de vezels heen schuren, beter dan nog een laagje extra epoxy erover heen.
Ipv een kwast kan je ook een rollertje nemen, dit geeft een gladder resultaat dan een kwast en druk beter de lucht onder de tisue's uit.
Van scherpe hoeken heb die met glasmat niet te doen zijn zal je bij tisue's geen last hebben.
Daarna spuitplamuur erop en glad schuren met watervast schuurpapier korrel 800 oid.
Spuiten met grondverf, weer schuren met korrel 800 en afspuiten.
Let wel op dat alle verf elkaar kan verdragen !!!!!!!
Geen Alkiet en Agriel door elkaar gebruiken.
Beste resultaat geef Motip autolakken.
De laatste laag blanke lak direct over de nog deels natte kleurlak spuiten (+/- 10 minten drogen) geeft de beste hechting en hoeft er niet geschuurd te worden.
Nooit proberen om in één keer een dekkende laag te spuiten, pas in 2 a 3x moet het dekkend zijn.

Hallo Tazz,

Of je nu tissue of glasweefsel neemt, ik zou eerst op een proefplankje oefenen, zodat je niet je romp verklooit.

Als ik het goed zie, zit er een knik in je spiegel, dat wordt een hele toer (zeg maar verbouwing) om daar één of twee jets in te monteren.
Jets laten zich het gemakkelijkst monteren in een rechte spiegel, (of een deel daarvan) die haaks op de bodem staat.

Als je niet aan het verbouwen wilt, zou ik voor een 'traditionele' onderwaterschroef (of twee) gaan, voor een jacht zijn 600 motoren meer dan zat.

Groeten, Jan.

Oké, dan ga ik eerst even oefenen op een stukje hout voor proef.
Even over dat spuitplamuur, moet ik daar een watervaste plamuur voor halen of gewoon huis tuin en keuken spul?
Ik heb de boot al 1 x korter moeten maken om dat ie in het verband niet helemaal klopte ( veel te lang ) Ik zou eventueel de helf van de spiegel los kunnen halen, en eventueel een soort dakje kunnen vormen boven de Jets. Dan krijg je als het ware een haakse spiegel maar toch een soort van dakje erboven, wat je wel vaker ziet bij jachten.

Nog één vraag, vinden jullie de achterkant te laag? Ik persoonlijk denk dat als ik er 2 motoren, accu's e.d. in ga monteren dat ie dan te laag in het water ligt achter.

Bij voorbaat dank,
Jer.

hey,

nog even over de prijs, want dat vroeg je ook. voor een set van 700 gram lamineer epoxy ben je 25 euro kwijt.

maurits

Haal al je verf en plamuur bij een auto zaak en van het zelfde merk (Motip) dan zal je geen last hebben van dat de verf / plamuur elkaar afstoot.
Je hebt putty (=plamuur) en pimer (=grondverf), eerst de putty een paar keer erop spuiten en schuren en afspuiten met primer.

Ik heb maar besloten geen Jets te kopen. Ik heb ze opgezocht, en ze zijn stuk voor stuk een beetje te grove voor mijn lage achterkant. Ik heb wel leuke Z-Drives gezien die ik er voor ga kopen.

Fotos moeten nogsteeds worden geüpload worden, maar heb niet superveel tijd om dat te doen.

Ik houdt jullie op de hoogte!:D

Jer.

Hallo Jer,

Als je voor twee 600 motoren gaat (700 is echt overkill), denk er dan aan, dat je neutraal getimede motoren aanschaft, anders kun je geen links en rechtsdraaiende props gebruiken, omdat ze niet even snel zullen lopen.

De meeste 600 motoren hebben een voorkeursdraairichting, niet alleen mechanisch, vanwege de 'hammerkohlen', maar ook vanwege de timing.

Vraag het na vóórdat je de motoren aanschaft, of de motoren neutraal getimed zijn, de gesloten can motoren laten zich eigenlijk niet zonder hak- en breekwerk vertimen...

Groeten, Jan.

Oké, goed dat je dat even zegt, anders heb ik strax twee verschillende motoren in mijn boot. Zijn er dan wel 600 motoren die links en rechtsdraaiend zijn?

Hoe zit het trouwens met de regelaar, ik zie vaak regelaars met maar 1 aansluiten voor een motor, maar niet voor twee? of worden ze beide aangesloten op 1 + en - draad?

Ik hoor van je :)

Jer.

Leuk trouwens, een Snitser :D altijd leuk, kheb daar ook gewoond.

Hey,

Er bestaan wel een paar regelaars die twee motoren aan kunnen maar die zijn veelal erg duur.

als je geen roer wilt dan zul je twee regelaars moeten hebben en daar een mixer voor hangen. (een vtail mixer voldoet toch of sla ik nu volledig de plank mis?) dit is veruit de mooiste oplossing. wel moet je eventjes wenen aan het feit dat je dan geen roer hebt, sturen zonder gas is dus niet mogelijk.

als je er wel een roer achter wilt hangen kun je ook op 1 regelaar twee motoren aansluiten, hiervoor heb je wel een sterke regelaar nodig en dit zal in de bochten ook niet het lekkerste stuurgedrag geven. wel is dit de goedkoopste oplossing.

als je het echt pro wilt aanpakken doe je er gewoon twee regelaars met een mixer in en een roer erop:p:p:p:p:p:p:p(probeer dat maar is goed te trimmen:p)

De keuze is aan jou, ik zou persoonlijk gaan voor een mixer met twee regelaars.

Groetjes,

Jelmer

Hey Jelmer,

Ik ben wel van plan om er een roer in te zetten door middel van een z-drive aandrijving. 2 om precies te zijn. Wat voor een regelaar zou ik nodig zijn voor twee motoren zonder mixer? Ik heb bij Krikke gekeken op de site, maar alles is in het duits :(. Er komen twee speed 600 in. Wat zijn de kosten voor zo'n soort regelaar? Alvast bedankt.

Jer.

Hallo Jer,

Welke Z-drives wil je gaan gebruiken?
Meestal zet de fabrikant er een maximaal motorvermogen bij, dan het je een indicatie wat erop past.

Zoals Jelmer al zei zijn afzonderlijk regelbare motoren weel het meest 'scale', maar ik vraag me af of het bij twee Z-drives wel noodzakelijk is.

Ik zou wél nakijken, of de Z-drives met een links én een rechtsdraaiende prop kunnen worden uitgerust, anders vaar je op voorhand al permanent in cirkels...

Je kunt twee borstelmotoren zoals de 600 wel samen op één regelaar laten lopen, maar je hebt dan niet de garantie, dat beide schroeven ook daadwerkelijk even hard draaien, omdat he altijd verschillen zult hebben in het soepel lopen van de motoren en Z-drives.

Twee kleinere regelaars, aan dezelfde uitgang van je ontvanger zorgen er al voor, dat beide motoren in ieder geval hetzelfde voltage krijgen aangeboden.

Bepaal eerst welke motoren je wilt gebruiken, dan kunnen we wel een regelaar adviseren.

Kijk even hier Hobby-Lobby Modellbau - Bühler Motore
De Bühler motoren zijn meestal neutraal getimed, als het toerental klopt zit er vast wel eentje voor je bij. (je kunt de site in het Duits en in het Engels bekijken, in het Duits staat er meer info bij de motoren).

Groeten, Jan.

Ik zal even een linkje geven van de Z-drives.
Modelbouw Krikke - Groningen.
Even naar onderen scrollen en dan Z-drive + Clutch.

Nog even over de motoren, die buhler motoren zien er wel leuk uit, maar ik ga toch voor de graupner motoren. Ik kan dan in 1x alles kopen en meenemen.

Dus het word de graupner 600 2x.

Is het moeilijk om 2 motoren op 1 regelaar te trimmen?

Grt, Jer.

Hey,

Krikke modelbouw heeft een website met frames, daardoor komt iedereen die op de link klikt van jou op de beginpagina:P deze link werkt als het goed is wel: Robbe - Electromotoren

Is het moeilijk om 2 motoren op 1 regelaar te trimmen?

Ja, dit kan namelijk domweg niet. de enige manier om te zorgen dat je schroeven even hard draaien is met een v-tail mixer (of worden er nou andere mixers gebruikt in boten? inidergeval, hier staat er 1: Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY V-Tail Mixer. Ultra-small $2.95 kost nou net niets en voor 3,07 dollar ligt hij in 7-30 dagen bij jou op de deurmat. dit scheelt je dan een servo een roer en paar gaten.) en twee snelheidsregelaars. dan kun je op je zender gewoon je stuuruitslag trimmen en dan gaat er 1 motor gewoon minder hard draaien als de ander zodat je model dus rechtdoor gaat varen.

een andere vreselijk omslachtige manier om te trimmen is twee regelaars op een split-kabeltje aansluiten zodat ze allebij hetzelfde signaal krijgen en dan ze apart af te stellen. dus eerst regelaar 1 eraan en dan daar je gasuitslag op instellen en dan regelaar 2 eraan en daar je gasuitslag instellen (bij allebij gewoon volgas) en dan gaan varen, dan kijken of het model wil weglopen naar een bepaalde kant. als hij bijvoorbeeld naar rechts wil weglopen haal je de rechter regelaar los en stel je de linker regelaar opnieuw in maar dan met een heel klein beetje minder uitslag. en dan zo eindeloos pielen totdat hij rechtdoor vaart.

ik zelf zou voor het geld niet tobben en een v-tail mixer naar nederland laten komen (als je zeker weet dat dit type mixer nodig is, ik dacht het wel maar ik weet het niet meer zeker)

Groetjes,

Jelmer

Back