Balsa bodem. Epoxy met glasvezeldoek?

Hallo Jer,

Dat zijn geen Z-drives, dat is een sturende aandrijving, geschikt voor relatief bescheiden aandrijving (anders slijt de universele koppeling enorm).
De weerstand is aanzienlijk, bij het sturen hoor je het toerental inzakken, niet mijn favoriet.

Dit is een Z-drive:https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=1985

Bij beide types aandrijving is het syncroon laten lopen van de motoren (erg) lastig, door de verschillen in wrijving in de beide aandrijflijnen.
Ik zou voor één regelaar per motor gaan.

Groeten, Jan.

Oké, laat die Z-drives maar zitten dan.

Wat ik persoonlijk 't mooiste vind, is er een aluminium ( of iets soortgelijks ) roertje erachter met servo, twee ordinaire schroeven eronder, en dan gewoon twee 600 motoren erin.

Is dit een goede setup verder? Ik zou dan twee niet al te dure regelaars kopen en die er dan gewoon inzetten.
Wat zou ik dan het beste kunnen kopen voor 600 motoren?

Grt, jer.

Laatst bewerkt:
Oké, laat die Z-drives maar zitten dan.

Wat ik persoonlijk 't mooiste vind, is er een aluminium ( of iets soortgelijks ) roertje erachter met servo, twee ordinaire schroeven eronder, en dan gewoon twee 600 motoren erin.

Is dit een goede setup verder? Ik zou dan twee niet al te dure regelaars kopen en die er dan gewoon inzetten.
Wat zou ik dan het beste kunnen kopen voor de 600 motoren?

Grt, jer.

Aan die motoren zat ik ook al te denken.
Heb je zelf ervaring met die motoren? Wat voor snelheid zou ik eventueel met dit setje kunnen halen dan?
Weet je toevallig ook of deze sneller of langzamer zijn dan de Graupner speed serie?

Lijkt me leuk setje, en niet al te duur. Ik zou dan ook twee accu's moeten gaan kopen neem ik aan? Ik zie ook dat die motoren 30mm props aankunnen, ook rond de 35?

Beetje veel vragen:p

Grt, jer.

Aan die motoren zat ik ook al te denken.
Heb je zelf ervaring met die motoren? Wat voor snelheid zou ik eventueel met dit setje kunnen halen dan?
Weet je toevallig ook of deze sneller of langzamer zijn dan de Graupner speed serie?

Lijkt me leuk setje, en niet al te duur. Ik zou dan ook twee accu's moeten gaan kopen neem ik aan? Ik zie ook dat die motoren 30mm props aankunnen, ook rond de 35?
Beetje veel vragen:p
Grt, jer.

Hallo Jer,

Met de motoren uit de link heb ik zelf geen ervaring, wel met de kleinere en grotere modellen, dat hangt samen met de boot, die ik ermee wil aandrijven.

Het stroomverbruik van de Bühler motoren is belachelijk laag, vergeleken met de speed 600, dat komt omdat het industrie motoren zijn, die ook in boten goed voldoen.

Vooral in schaalschepen werken ze perfect, superlange vaartijd en een behoorlijke snelheid, vaak ruim boven schaalsnelheid, afhankelijk van het type romp.

Als een motor wordt aangegeven met een bepaalde maat schroef, zou ik om te beginnen niet groter gaan, de motoren uit de link worden met 30W aangegeven, da's een maximale stroomopname onder last van 5A, op 6V
Als je met grotere props gaat werken, loopt die stroom behoorlijk op en loopt de boel heet, gaat je efficiëntie naar beneden en verkort je de vaartijd.

Hoe snel wil je met twee motoren kunnen varen?

Als je ze vergelijkt met de speed 600, dan zijn de speed motoren sneller, maar die hebben ook een véél hoger stroomverbruik, je vaartijd slinkt tot een 10-20 minuten, continue volgas tot een minuuut of 8...
Als dat je bedoeling is, moet je speed motoren kopen.

Groeten, Jan.

Hey,

twee regelaars kunnen aangesloten worden op 1 accu. twee accu's kan ook maar dat is weer meer gewicht. je vaartijd wordt wel twee keer zo veel je kunt dan beter 1 accu aan twee regelaars hangen en als de ene leeg is de volgende erin. dit geeft het gewicht van 1 en de vaartijd van 2

@Jan: van wat voor soort accu (type en capaciteit) ben je uit gegaan met deze schattingen?

Groetjes,

Jelmer

Hallo Jan,

Als ik het zo eens lees, ga ik denk ik toch voor de Bühler motoren.
Mijn boot word een soort van Ocean Yacht, maar moet wel goed hard kunnen gaan. rond de 40km/h ofzo lijkt me wel wat. Ik heb natuurlijk geen idee hoe snel de 600 van Graupner zijn, dus ik weet ook niet of de Bühler motoren een optie zijn, wel weer omdat ze getimed zijn. Je zegt dat de vaartijd van de Speed 600 rond de 10/20 min. ligt. Wat is de vaartijd van de Bühler daar integen dan? Enige idee?

@Jelmer; Dus twee accu's op twee regelaars voldoet in princiepe even goed als 1 op 2 regelaars en dan erna die andere erin. Ik zou dan wel evetueel een derde accu kunnen halen als ik 1 op twee doe.

Hallo Jer,

Sorry, dat was ik vergeten, een accucapaciteit van zo'n 4000-5000mAh.

40 km/h, hmmmm, dan kun je de Bühlers wel vergeten, daarmee zul je de helft halen.

Mijn 50 cm Mono I met oppervlakte aandrijving vaart op 4000mAh 8,4V en één Speed 600 HS BB rond de 35-40 km/h en de boot weegt 1100 gram, vaartijd 6-8 minuten.
De boot loopt op de laatste centimeters van de romp en heeft een zo laag mogelijk zwaartepunt.

Een boot van 87 cm, met onderwaterschroeven, op die snelheid krijgen, vereist lichtgewicht bouw en borstelloze motoren in de 540 klasse, 25-35 C Lipo's en twee regelaars.

Zoals de Engelsen zeggen: "Speed costs".

Groeten, Jan.

Hehe, dankje.

Ik neem ook aan dat Brushless een stuk duurder is dan gewoon borstelmotoren? Ik zat ook te denken aan de Speed 700 Turbo van Graupner, twee daarvan. Kom je niet op die snelheid met dat soort motoren dan?
Ik weet niet wat mijn boot onderhand weegt, maar t lijkt me nog geen 350 gram. ( alles balsa ) Ik denk dat ik rond de 2kg uitkom straks. Maar goed, ik zal eens even kijken naar de Brushless varianten.

Jer.

Of borstelloos duurder is dan borstel zal ik niet direkt zeggen; kijk maar eens naar de prijs van de 700 Neodym van Graupner, als je daarvan twee in je boot zet, ben je al minstens €120,00 verder...

In China vallen de prijzen nogal mee, voor de prijs van één 700 Neodym heb je bijna twee borstelloze chinezen.

Als je echter regelaars met voor en achteruit wilt hebben met een mooi regelgedrag op lage snelheid (schaal, dus), dan wordt het een ander verhaal.

Een vaarklaar gewicht van 2 kilo is ongeveer een 12 cellen (NiMH) Mono II die met één 700 Neodym een oppervlakteschroef van 45 mm aandrijft en dan 8-10 minuten volgas tegen de 50 km/h kan varen. (zie foto's)

full

full

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is ook een knap bootje moet ik zeggen, ook zelfbouw?

De prijzen van de regelaars voor Brushless zijn duur? Wat betaal je voor een regelaar die niet hakkelend van 1 snelheid naar zn 2e snelheid gaat maar gewoon soepel oploopt kwa snelheid... en dan zonder achteruit?

Ik had al even rondgeneusd voor Brushless, en ik zag op de site van Krikke wel leuke Brushless, alleen weet ik niet of dat iets is. Staat wel bij dat 't Inrunners zijn van Robbe, en dat ze voor Racebootjes zijn en Vliegtuigjes.

Dat 50km/h lijkt me ook wel wat :p maar dat zit er niet in met mijn budget waarschijnlijk. Misschien iets voor mijn tweede bootje.

Grt, Jer.

Hallo Jer,

Da's een Xcalibur van BK, een kale romp die je zelf verder moet opbouwen.

Een goed werkende borstelloze regelaar heb je al vanaf een Euro of twintig bij Hobbycity (de super simple serie).

De borstelloze motoren van robbe zijn niet slecht en maar een beetje duurder dan de Chinese motoren.

50 km/h lijkt mij ook enigzins overdreven voor een Ocean Yacht, op knobbelig water moet alles goed vast zitten, anders vaar je de boel stuk...

Groeten, Jan.

Hey,

Jan: jou bootje ziet er netjes uit! staat echt mooi getrimd! Zodra mijn brushless zooi er is hoop ik als alles een beetje uit te proef-fase is hem ook zo mooi op het water te krijgen.

Tazz: Ik zou is op de website van hobbycity kijken(Hobbycity Online R/C Hobby Store :), daar staan erg goedkope motoren en regelaars. ik heb daar ook mijn motor vorige week bestelt. de prijs daarvan weegt absoluut niet op tegen borstelmotoren. ik was voor een brushless motor en regelaar van 100a en een ubec ong 75 euro kwijt en voor die prijs ligt het ook nog in 3-5 dagen op mijn deurmat. een 700 neo motor kost al 60 euro.

twee supersimple regelaars zullen inderdaad voldoen bij jou. ik heb zelf een mystery regelaar bestelt, dit is ongeveer vergelijkbaar. ik zou wel aanraden om deze regelaars van waterkoeling te voorzien zoals jan ook gedaan heeft met zijn mystery regelaar. kwa motoren kan jan je beter voorlichten. hij is de man met ervaring:P

1 accu op twee regelaars is inderdaad geen probleem. je kunt dan gewoon wisselen en zo kun je oneindig door gaan. zorg alleen wel als je 3 accu's bijvoorbeeld achter elkaar leegvaart dat de boel niet te warm wordt. een goede koeling is vereist anders fikt de boel binnen no time af.

Groetjes,

Jelmer

Hey Tazz,

Als je een motor de andere kant op wil laten draaien kan je simpelweg de plus en min van de motor omdaaien!
En als je een regelaar gebruikt, kan je die het beste aan de plus draad zetten. Je kan 1 regelaar monteren voor 2 motoren.

Groeten, Tom

Beste tom,

De motor gaat inderdaad de andere kant op draaien als je de plus en de min omwisselt maar dat zegt niet dat hij dan even goed die kant op draait. sommige motoren zijn namelijk vertimed zodat ze beter 1 kant op lopen als de andere kant. daarom wordt er gezegd dat je een neutraal getimede motor nodig hebt zodat je dus inderdaad de plus en de min kunt omwisselen zonder prestatieverlies.

Een regelaar wordt altijd aangesloten aan de plus en de min draad, ik snap dus niet waar jij het vandaan haalt dat je hem moet aansluiten op de + draad. of ik snap het niet helemaal wat je bedoelt...

1 regelaar op twee motoren kan inderdaad maar dat zegt niet dat beide motoren even snel draaien, dit is ook al gezegt in dit toppic.

in het vervolg graag eerst het toppic goed doorlezen voordat je dingen gaat posten die al behandelt zijn.

Groetjes,

Jelmer

Ik begrijp t even niet meer , je wilt er geen speedboot van maken , wat ook niet lukt met deze motoren daar deze veels te klein zijn voor een 80cm boot (ookal die je er 2 in) , maar je gaat toch naar borstelloze motoren kijken.

Voor je gewenste snelheid en kracht wat ie nodig heeft ivm de prop onder de romp zou gewoon 1 speed700 8,4v bb turbo ook voldoende zijn op 8 tot 10 cellen nimh.

Dus denk even heel goed na wat je nu wilt want borstelloos en props die onder de romp zitten gaan vaak niet samen in dit formaat iig niet met hoogtoerige motoren (een buitenloper zou nog wel kunnen ivm meer kracht). Je komt het wel tegen bij eco`tjes maar die zijn veel kleiner en lichter.

Verder weet ik niet hoe sterk je romp is van balsa met straks hopenlijk doe je wel een paar goede lagen glasvezel erover.

Even kort nog de motoren die je aangeeft zijn te klein en meer voor bootjes van 35 cm , zelfbouw is leuk maar als het op de aandrijving aankomt zul je voor het bouwen of bij bedenken van de romp al moeten weten hoe en wat je erin stopt. Bouw de boot af met wat je hebt en kijk eerst naar het vaargedrag voordat je er bakken met geld inpompt aan invoerrechten transportkosten etc. uit het buitenland en alles daarna tegenvalt en in de kast beland.

Michiel.

Laatst bewerkt:
Beste tom,

De motor gaat inderdaad de andere kant op draaien als je de plus en de min omwisselt maar dat zegt niet dat hij dan even goed die kant op draait. sommige motoren zijn namelijk vertimed zodat ze beter 1 kant op lopen als de andere kant. daarom wordt er gezegd dat je een neutraal getimede motor nodig hebt zodat je dus inderdaad de plus en de min kunt omwisselen zonder prestatieverlies.

Een regelaar wordt altijd aangesloten aan de plus en de min draad, ik snap dus niet waar jij het vandaan haalt dat je hem moet aansluiten op de + draad. of ik snap het niet helemaal wat je bedoelt...

1 regelaar op twee motoren kan inderdaad maar dat zegt niet dat beide motoren even snel draaien, dit is ook al gezegt in dit toppic.

in het vervolg graag eerst het toppic goed doorlezen voordat je dingen gaat posten die al behandelt zijn.

Groetjes,

Jelmer

Heey Jelmer,

Ik zat te kijken op pagina 1 toen die vraag werd gesteld haha!

Lekker dom :P

Greetz, Tom

Hallo,
Ik denk dat ik al motoren heb gevonden voor in mijn boot.
Ik denk dat deze wel voldoen. Alleen is de vraag; Kan je deze motoren alleen daar bestellen, of zijn ze ook verkrijgbaar hier in nederland?
Groetjes,
Jer.

Hallo Jer,

Dit soort motortjes kun je ook wel bij Nederlandse (web)shops vinden.

Voor een onderwaterprop heb je vaak niet meer dan 2500-3000 toeren nodig (voor een sportieve vaarstijl misschien wat meer), maar met deze motoren zou je dus aan 1V voedingsspanning voldoende daarvoor hebben...

Zoals Michiel al zei zijn deze motoren volledig ongeschikt, tenzij je er (op 7,4V) een vertraging van 1:10 aan hangt en tevreden bent meteen boel extra herrie in je boot.

Ik kan me betere oplossingen voorstellen...

Groeten, Jan.

Back