Mijn ervaring is dat 3 mm balsa niet goed in korte rondingen wil buigen
Wat mij verbaast is dat het moeilijk wordt gevonden om 3 mm te vormen.
Op dit model is de bovenkant van de romp 1 voorgevormd stuk 3 mm:
De methode van de het gebruik van voorgevormde schalen in deze setting is ontwikkeld door Al Rabe, die met zijn semi schaal P-51D 2e werd op het WK F2B in 1978:
Hier bovenstaande Sea Fury in aanbouw (voorgevormde schalen!):
In Nederland wordt deze methode al jaren succevol ingezet door mijn vliegmaat Henk de Jong, hij had de mal van het model waaruit de mijne is ontwikkeld nog op de plank liggen.
Hier ligt mijn kistje in aanbouw, met daarachter de gevormde bovenkant op de mal:
En dan, na wat geschuur en gelak (rompvoorkant heeft 20 grams glas met epoxy, achterkant tissue met spanlak), rechts het nieuwe model van Henk:
En hier voor het eerst samen buiten spelen:
Om te vormen gooi je het plankje een tijdje in de badkuip, of ander langwerpig bakje met warm water, tot het lekker slap is geworden.
Dan centreren op de mal, strak omwikkelen met een rol verbandgaas.
Bij een taps toelopende neus moet je er een of twee smalle driehoekjes uitsnijden en dan de boel naar elkaar toeknijpen en lijmen met cyano:
24 uur later is alles door en door droog, op de centerlijn de halfronde spantjes uit de eerste constructiefoto's in lijmen, er voor zorgend dat alle vlakke onderkanten ook werkelijk parallel lopen.
Dan op een lange strip schuurpapier de zijkanten gelijk schuren met deze spanten, je hebt dan de rompbovenkant met ingelijmde spanten. Deze wordt vervolgens op de romp gelijmd. Overgang met de rompzijkanten netjes glad schuren. Ready.
Als het vormen niet goed gaat, kan dat komen doordat het water niet warm genoeg was, maar vaker doordat het balsa te hard is. Een plank 3 mm mag maximaal 30 gram zijn, 27 is nog beter.