Balsa schuren korrel

Zal iets tussen de 150 en 2000 zijn maar
om dit niet allemaal te hoeven uitproberen
welke korrel schuurpapier is voor vlot
randen rond te schuren met toch glad
resultaat genoeg voor folie.

Je vervalt daarvoor toch wel in twee keer schuren, 1 keer met 240 en dan nog eens met 400. Maar zo'n klus is dat nou ook wee niet.
Het nadeel van een folieafwerking doet zich hier meteen gelden: je moet dus alles definitief gladmaken voordat de toplaag er op gaat.
Met een traditionele toplaag is -soms met daaronder nog een 20 grams glaslaag- de buitenste -tissue- laag deel van de 'filler', die je gedurende het gladmaken deels weer wegschuurt.
To each his own, zoals de Engelsen zeggen.....

240 en 400, zal kijken of ze dat hebben.
Probeerseltje gedaan met sandwich
van 1 x 3 mm + 2 x 1 mm balsa nerf
haaks en dun houtlijm. veel stugger dan 1 x5.,
soort balsa triplex.

Klinkt niet verkeerd. Zou dus een mooi alternatief zijn voor quarter grain hout!
Op zich gebruik ik soms wel verschillende lagen hout, maar dan op een afstandje van elkaar, met spacer ribben er tussen. In plaats van een vlakke plaat krijg je dan een soort platte koker.
Voornamelijk op plekken waar erg veel torsie (rompvoorzijde t.h.v. de motor ophanging) komt kijken.
Het is merkbaar stijver bij hetzelfde gewicht.
Hier de accukamer, je ziet net de ribbetjes aan de zijkant:
full

En hier ingebouwd -nog niet gelijmd- tussen de rompzijkanten, dit is onwaarschijnlijk torsiestijf.
Want met een 13" prop op zo'n kistje krijgt die voorkant echt op z'n duvel.
Omdat er geen verbrandingsmotor in zit, ontbreken de 10x12 mm ahorn motordragers.
De nieuwe constructie vangt dat prima op. Je kijkt hier tegen de onderkant aan:
full

Laatst bewerkt:
Ziet er allemaal netjes uit.
Tot voorheen alle kistjes nog
gekocht van EPS, Elapor,
depron etc, maar met hout
lukt het ook wel zo te zien.

Een hele tijd geleden heeft er iemand een tutorial neergezet bij "schaalmodellen" over het zelf maken van laminaat.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/zelf-laminaat-triplex-maken.34068/

Ben er ook mee bezig geweest en je kunt inderdaad fantastisch mooi Balsa multi/ triplex maken. Ik heb er toen op Marktplaats nog een oude boekenpers voor gekocht, en dat werkt hardstikke mooi (zie die tutorial). Óók voor b.v. twee laagjes Depron met een versteviging van carbon ru

Ha, Bruno... lekker bouwhokje aldaar! En ja, dat worden bijzonder torsiestijve en lichte boxjes!

Laminaat? Met regelmaat! Vooral als een hele stapel 2 mm balsa hebt liggen.
Zonder gekheid... Maar ik moest van het weekend inch-maat balsa benaderen...
En ik wilde eigenlijk niet te veel schuren... hoewel je kan maskeren met tape om de omliggende delen kortstondig te beschermen. Ik had 10 mm balsa liggen... puntgave plank... en een doos vol balsaresten... dus...
Zo kan je kruislings met 1x een halve mm maat gaan stapelen totdat je de 9,5 mm + lijm zo ongeveer te pakken hebt. En kon ik zo een driehoek vulstukje voor een stabilo knutselen.

Wat ik ook doe, op dit moment bij mijn Cloud Dancer, is de trailing edges uit 3 lagen balsa opbouwen. Daarbij de nerven evenwijdig.
De middelste laag slijp ik in de juiste vorm, naar tekening, en markeer ik de hele zijkant, omtrek met kleur-markerstift. In een kleur die de Oracover straks niet te veel aantast, benaderd....
Dan verlijm ik aan weerszijden de twee andere stroken met watervaste vinyl-houtlijm of spaarzaam PU. Natuurlijk onder een stapel gewicht en vlak indrogen... zodat het recht blijft.

Wat is nu de leut ervan? Heb ik daarmee straks een goede richtijn voor het taps toe-schuren van het stuurvlak... Het is wel bewerkelijk al die latjes zo opzetten... maar in de eindafwerking zit dan weer het voordeel. Verwacht fractie meer gewicht, maar geen vevarenzone. Het balsa is verder fractioneel sterker in theorie.
Gelijk een gelamineerde 'megaplex' dakbalk... of een oude scheepsmast.
Deze bestond(en) niet uit 1 boom, maar uit een verzameling goed aaneensluitende 'latten'. Bijeen gehouden door gesmede stalen ringen.
Gaf meer flex, minder kans op breuk...

Boekenpers? Ja, da's helemaal prachtig :) Dan kan je echt hele plaatjes persen. Het kan ook onder een hydraulische pers om kogellagers uit te persen... wel weten wanneer je moet stoppen... ander krijg je balsa serpentine... of depron huishoudfolie... of bijbelsbalsapapier voor Doodezeerollen...

Eh... schuren... balsa? Thans met 100, anders schiet het niet op. In de Oracover zie je het niet echt terug. Wel met de nerf mee. Dan moet je een fijnere korrel nemen.
Werk wel met schuurlatten en lange halen. Balsa wat niet geschuurd mag worden maskeren met tape. En dat bij doorschuren snel weer vervangen.

Voor wat het waard is...

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Back