balsa trekt krom na plamuren

• Topicstarter Topicstarter Hans47
  • Startdatum Startdatum
H

Hans47

Guest
Ik ben bezig met de bouw van een cessna 182 model van topflight en redelijk onervaren. Vanavond heb ik kennelijk bij het plamuren teveel plamuur op mijn vleugel gebruikt waardoor een helft is gaan "rimpelen".
Ik heb de vuller verwijderd en met een strijkbout zo goed en zo kwaad als mogelijk de schade getracht te herstellen, maar ben niet tevreden. Is hier nog wat aan te doen? Alle tips zijn welkom. Bij voorbaat dank. Hans 47

Plamuur en een bouwdoos hoort niet bij elkaar.

Ik gebruik zeer zelden BalsaFuller uit de modelbouw winkel , maar dan ook alleen bij reparaties.

Mvg Johan

hje kan balsa redelijk terug in model krijgen als je het nat maakt en dat met de foliebout er overheen, maar een foto is hier wel erg makkelijk,

als je moet plamuren, neen van alabastine de "allesvuller schuurvrij"

dit is het zelfde goedje als balsa filler, en werkt enorm goed om balsa te repareren..

Dank voor jullie tips. En Ron maak je geen zorgen, ik heb een brevet en enige bouwervaring. Als het met natmaken en foliebout niet lukt, dan moet ik dit deel van de vleugel maar opnieuw bekleden. Weer wat geleerd.
Groet, Hans 47:)

Dit is dan ook een goede reden om netjes te bouwen. Plamuren geeft veelal problemen omdat het balsa vaak ook veel zachter is als plamuur dus ook moeilijk in model te schuren. Plamuur geeft ook geen sterkte aan je model.

Succes!
Erik

Laat je model eerst goed drogen. Als je balsaplamuur gebruikt, wat de enige juiste keuze is, dat is vrij vochtig en het vocht uit de plamuur trekt in de balsa. Na enige droogtijd zul je zien dat e.e.a. rechter getrokken is. Wat je iig NIET moet doen is nu in paniek allerlei reparatietruukjes uitproberen. Eerst goed laten drogen (minimaal 1 dag/nacht) en dan verder kijken!

Ik heb de Top Flite Cessna 182 ook gebouwd, en je moet er inderdaad niet teveel aan plamuren, zeker niet aan de ingedekte vleugels en stabilo.

Wat je doet is eerst grote platen balsa maken door de plankes te verlijmen zoals het in de handleiding staat. Daarna leg je ze op een glad oppervlakte en schuur je ze 1 maal lichtjes met bv. schuurpapier grit 220. Niet teveel schuren, maar zodanig dat eventuele lijmnaden etc weg zijn.

Daarna dek je de vleugel etc er mee in, en doe je er niets meer aan. Hooguit plamuren bij overgangen neuslijst/indekking, maar dan alleen om eventuele kiertjes op te vullen.

Ga NIET, NIET, NIET, werken met alabastine plamuren, of om het even dan ook welke plamuur van de bouwmarkt. Gebruik alleen balsaplamuur. Balsaplamuur droogt zachter of even hard op als balsa en is dus goed te schuren, en is licht, al die andere plamuurrommel is veel en veel te zwaar.

Hallo Henri,
Bedankt voor jouw reactie. Ik heb inmiddels de betreffende "plank" vervangen. Ik was iets te enthousiast met schuren. Daardoor was het hout op sommige plaatsen dunner geworden en gaan "rimpelen". Inmiddels is de "schade" hersteld. Ik zal in het vervolg alleen nog gaatjes vullen met plamuur. Hartelijke groet, Hans:rolleyes:

balsa trekt krom

Waarom lijm je op het te plamuren gedeelte - ik neem aan dat daar ´een deuk´inzit - niet een ander stuk(je) balsa, iets groter dan de deuk, wat je vervolgens dan gelijk schuurt?

lijmen met witte houtlijm, net aan een veegje
Lijmen met CA maakt de boel hard.

Back