Banckert

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Paul Nieuwenhuijse, 2 dec 2012.

  1. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    Hallo,
    ik ben in het bezit gekomen van een Banckert.
    deze boot wil ik helemaal vaarklaar maken en toevoegen aan mijn vloot.

    historie:
    Mslb. BANCKERT
    Kenletters: (27.12084) PCXV.
    Bouwjaar: 1965.
    Werf: N.V. Scheepswerven v/h.H.H.Bodewes, Millingen Bouwnummer 641.
    Lxbxhxdg.: 32,75 x 7,85 x 3,06 x 4,00 meter,
    Verplaatsing: 227 brt.
    Aandrijving: 2 x 8 cilinder Stork nr.9087 en 9088 opgevoerd in 1969
    Gezamenlijk vermogen: 1800 apk. = 1324 kW.
    Namen:
    03-08-1965 MAASBANK (1) N.V.Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst,
    R’dam.
    08-09-1977 BANCKERT Nieuwe Vlissingse Sleepdienst, Vlissingen.
    20-10-1981 BANCKERT (1)Bergings–en Transportbedrijf Van den Akker
    B.V., Vlissingen.
    12-11-1988 TAKAVAR Iranian Marine Services, Bandar Khomeini, Iran.
    In 1991 gezonken en verloren.

    nu wil ik de banckert in van den akker kleuren spuiten, dat komt omdat er van mij nog een kennis opgevaren heeft.

    Vragen:
    wat voor motor zou ik er in doen? (ik heb bouwverslagen door gelezen maar er is toch elke keer een andere motor)

    Wie heeft er foto's van toen de banckert bij van de Akker voer?

    waarom ik de banckert heb gekozen?
    - omdat hij nog een poosje in zeeland heeft gevaren (1:1)
    - omdat er veel beslag voor te vinden is
    - omdat het een handige schaal is (1:50)
    - omdat ik dan lekker met grote golven kan varen (kan natuurlijk met elke sleper)

    Inhoudsopgave klik op "zie hier" en je komt bij het onderwerp uit!

    1. Discussie loodaccu.
    "zie hier"

    2. Verlichting, drijftest, stootbanden.
    "zie hier"

    3. Romp opensnijden voor de loodaccu en motor, en de romp versterken met een glasmat!
    "zie hier"

    4. Ankerkluizen er in, en de romp in de Epoxy.
    "zie hier"

    5. Rompschuren, ankerkluizen gelijmt en motor gekit, en de loodaccu er in. Een 12v 3.2 ampere.
    "zie hier"

    6. Nieuwe schroef 4 blads, 40 MM en bemanning aan gemeld.
    "zie hier"

    7. Schroef borgen (vastlijmen!!!) Wat voor lijmt wordt er voor gebruikt?
    "zie hier"

    8. Inbouwen en geluidsmodule aansluiten. (Robbe)
    "zie hier"

    9. Geluidsmodule testen!
    "zie hier"

    10. Proefvaren in bad! (wat bijna fout gaat)
    "zie hier"

    11. De romp schilderen. (schoolborden zwart)
    -(afplakken) "zie hier"
    - "zie hier"

    12. Antifouling er op (geen echte)
    "zie hier"

    13. Geluidsmodule met wat dieper geluid...
    "zie hier"

    14. Geluidsmodule, schakelaar er tussen en hoe zit het precies met de spanning?
    "zie hier"

    15. Van den akker vlag.
    "zie hier"

    16. Bemanning en benaming.
    "zie hier"

    17. Servo aansluiten op het roer.
    "zie hier"

    18. Testen van de roeren op de afstandsbediening.
    "zie hier"

    19. Wateropstaande rand. En ruitenwisserpompje voor de brandblusser!
    "zie hier"

    20. Spuigaten.
    "zie hier"



    Groet,
    Paul
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 apr 2013
  2. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    nu ik de stootrand gemaakt heb op de banckert, wilde ik nog een ruitewisser maken, nu zag ik bij duohuis dat die het ook gedaan had op zijn kotter. compliment meneer Duohuis!

    hier de foto's

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Paul,

    Wat noem jij lange einden?

    Ik vaar met mijn 60 cm slepertje op 2 4000mAh 2S Lipo's, op die 8000mAh kan ik ruim vier uren vol gas varen.

    De snelheid die ik haal is iets van 6 km/h, da's 25 km op één acculading...

    Omdat de belasting niet erg hoog is voldoen de goedkoopste 10-15C lipo's, ik heb er geloof ik €12,00 per stuk voor betaald destijds.

    Daarnaast heb ik ook nog lood in de boot, om 'm op de waterlijn te krijgen, dus als ik wil
    zou ik nog méér accucapaciteit kunnen meenemen.

    Groeten, Jan.
     
  4. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    paul, lipo's raad ik je af (ik weet dat sommige mensen gaan tegenspreken) want lipo's zijn tikkende tijdbommen als er iets mis is met de batt. ondploft die. een vriend van mijn vader die heeft een batt. winkel en een werknemer had zo'n lipo gewoon in de kast liggen de dag later was de kast samen met het huis uitgebrand.

    veel suc6!
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dan neem je LiFe of Li-Ion cellen, die hebben een iets lagere spanning, en zijn beter bestand tegen ongelukjes. Als je die ook onveilig vindt, moet je je gsm, laptop etc allemaal de deur uitdoen, daar zitten ze ook in...
     
  6. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    bedankt voor de tips!
    nee in de gillis niet, maar dat vind ik ook niet mijn idiale boot.
    jlw visser,
    ik heb er aan 1 genoeg ;)
     
  7. Koen van den Ende

    Koen van den Ende

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    658
    Locatie:
    Hoeksche Waard
    is nimh niet goed dan? Heb je in verschillende capaciteiten. Zijn denk ik kleiner en lichter met meer capaciteit.
     
  8. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    nee koen, loodaccu's zijn krachtiger dan Nimh batt. want je vind geen Nimh batt. met 12 ah.
     
  9. Koen van den Ende

    Koen van den Ende

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    658
    Locatie:
    Hoeksche Waard
    @brecht:
    Ik zie alleen 1,2Ah staan en geen 12Ah, daarom zei ik nimh omdat je dan snel op meer dan 1,2Ah zit. Ik heb zelf twee accu's gesoldeerd waarvan 1 nog nooit gebruikt maar de ander is 1,5Ah en daar vaar ik een uur op. De tweede is iets van 4Ah gemaakt van cellen van de lidl. Dus daar zou ik als het goed is minimaal 2 uur op kunnen varen
     
  10. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    nee maar paul wilt een lood accu omdat die meer Ah heeft dan een Nimh cellen. en ik nam 12 Ah als voorbeeld .
     
  11. Koen van den Ende

    Koen van den Ende

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    658
    Locatie:
    Hoeksche Waard
    Aha op die manier, ja als je die hoeveelheid wil is een loodaccu handiger. De meeste capaciteit die ik bij een nimh cel heb kunnen vinden is 5Ah maar dit is even snel bij een zaak gezocht.
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Correctie, je hebt inderdaad geen NiMh cellen met 12 Ah capaciteit, maar je kan er ook 3 van 4000 mAh parallel zetten, dan heb je ook 12 Ah. of 2 van 5000 mAh voor 10 Ah. Is trouwens best veel voor een Banckert, wat verwacht je dat je motor gaat verbruiken?

    En een loodaccu is zeker niet krachtiger, vaak zakt de spanning juist sneller in onder een stevige belasting vergeleken met NiMh of LiPo. Ze zijn vaak wel het goedkoopst per mAh, hoewel LiPo ook aan een inhaalslag bezig is wat dat betreft. En een loodaccu is zwaar, als je dat gewicht nodig hebt kan dat een voordeel zijn.

    En als het om veiligheid gaat, een loodaccu kan gaan "gassen" als je hem verkeerd oplaadt, meestal laat hij dan de extra druk ontsnappen, maar ook het laden daarvan is niet zonder risico.

    Ik zou kiezen, gezien je nadruk op veiligheid, voor LiFePo4 of Li-Ion, degelijk, en cellen van 5600 mAh of meer zijn geen uitzondering, dus je kan makkelijk aan die 12 Ah komen.
     
  13. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    (1) je kan nooit te veel Ah hebben (je moet nu ook natuurlijk niet gaan overdrijven:)) en als je meerdere Nimh accu's moet gaan kopen en in parralel zetten kost je dat meer dan 1 loodaccu van 10 of 7 of eenderwat Ah. en ik denk toch wel dat de motor 1.5-2 Ah gaat trekken.

    (2) met krachtiger bedoelde ik meer Ah:rolleyes: (meer vermogen is de juiste term)

    (3) dat wist ik niet en ik en mijn vader hebben het nog nooit mee gemaakt

    grtn Brecht

     
  14. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Spanning, stroomsterkte, vermogen, capaciteit ...

    Volg al een tijdje deze discussie, en merk op dat er hier en daar wat verwarring is rondom waartoe verschillende energiebronnen toe in staat zijn. Ik schat in dat het allemaal wel bekend is maar toch even ter verduidelijking:

    Onder punt 2 worden de termen 'krachtiger' en 'vermogen' gebruikt ...

    Ah staat voor Ampère uren, wat een aanduiding is voor de capaciteit van een accu of batterij. Een accu met de aanduiding 1,2 Ah kan 1 uur lang een stroom leveren van 1,2 Ampère, of 2 uur lang een stroom van 0,6 Ampère, of een half uur lang een stroom van 2,4 Ampère ... De capaciteit in Ah is dus het product van de stroom maal de tijd.

    Vermogen daarentegen is iets anders. Het opgenomen vermogen is bij elektromotoren bijvoorbeeld het product van stroomsterkte (uitgedrukt in Ampère) maal de spanning (uitgedrukt in Volt). Een gelijkstroom elektromotor aangesloten op 12 volt die bijvoorbeeld 2 Ampère trekt 12 maal 2 is 24 Watt.

    Maar aangezien er een deel in warmte wordt omgezet en er wrijving is en TEMK (tegen elektromotorische kracht, weet niet zeker of deze term nog gangbaar is) zal er aan de as minder vermogen meetbaar zijn. Heeft alles te maken met rendement.

    Samengevat:

    Spanning wordt aangeduid met volt
    Stroomsterkte met Ampère
    Vermogen met Watt
    Capaciteit met Ampereuur

    Hoop dat deze toelichting verhelderend is!
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2013
  15. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    nu weer een beetje
    jongens ;)
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Op zich lijkt het me prima ontopic, aangezien je bij de bouw nu voor de keuze staat welke accu erin te zetten. En dan is het we zo handig dat je een accu kiest op basis van de juiste gegevens en niet op basis van aannames, en door elkaar gebruikte termen. ;)

    Het lijkt saaie kost, maar de accu is wel de krachtbron van je model, en zeer bepalend voor hoe je boot zal presteren. Toen ik met rc-eldemodellen begon, "rommelde" ik maar wat aan, met als gevolg steeds teleurstellingen aan de waterkant, waardoor ik bijna gestopt was met RC...
     
  17. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    het is zeker belangrijk! maar iedereen gaat met elkaar in discussie.... dus ik dacht :eek:ntopic:
     
  18. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    goed ideé paul!
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Als het voor jou nu duidelijk is wat de opties zijn en wat de voor- en nadelen van elk accu-type, dan is er geen discussie meer nodig, ben ik helemaal met jou en Brecht eens.
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Beantwoord dan ook even mijn vraag:
    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina