Banden lijmen: tips

• Topicstarter Topicstarter jasje
  • Startdatum Startdatum
J

jasje

Guest
Hoi,

Ik heb nu al een paar threads gelezen, een paar sites bezocht maar ik ben er nog steeds niet uit wat de beste manier is om banden te lijmen.
Het gaat om buggy-banden ( 1:8 ) , die telkens loskomen. Hoeveel lijm ben ik verondersteld te gebruiken? Ik las ergens om de 1,5cm een klein drupje? Waar doe ik de lijm exact; op het rubber, op de velg, in de 'gleuf' waar de band komt of eerder op de bedding? Ik gebruik CA Tire glue van the-border. Banden en velgen zijn van hobao.

Bedankt voor de tips.

de velg altijd wat opruwen aan de rand , waar de band op gelijmd wordt. dmv schuurpapier, vijl, of wat inkerven met een mesje.
Vooral bij "verchroomde" velgen, is het beter om de "chroom"op die plek af te schuren.
De lijm die je gebruikt, mag geen probleem zijn.
Ik gebruik het liefste in ieder geval hele dunne lijm, die dan rond de velg loopt (pas op je vingers!), en overal netjes inzakt. De kans op knoeien met dunne lijm is wel groter, dus goed opletten.

Desalniettemin is het normaal dat je je banden regelmatig opnieuw moet lijmen, dus controleer ze af en toe, en zeker tijdens een race-dag.

succes

NB:
Je lijmt de complete band/velg combinatie; dus de band zit al op de velg, nadat die is opgeruwd. vervolgens laat je een beetje dunne lijm los op de rand velg-band, waarbij je de band eventjes ietsje terugduwt. snel werken, want het is tenslotte secondenlijm. met een dikkere lijm , duw je de bandwang iets terug, en je laat steeds een drupje ertussen vallen, terwijl je "rond"werkt..

Ik had ook problemen met offroad banden die telkens loskwamen omdat ze nogal baloonen. Ik heb ze een tweede keer gelijmd en nu lijken ze te blijven zitten.

- Gebruik een strak elastiek en trek die om de band heen (als die al op de velg zit, met insert en al). Plaats het elastiek dicht bij de te lijmen kant van de velg.
- trek de band met je vinger van de velg en laat wat lijm in de richel vallen waar je band weer invalt. Geen druppel, maar compleet uitsmeren. Dan het daarop volgende gedeelte pakken en hetzelfde herhalen. Geen tussenstukken laten zitten zonder lijm. Als er namelijk maar een klein deel niet gelijmd is, trekt je band vanaf daar weer helemaal los (die kans is in ieder geval groot)

Het maakt niet uit als je met het volgende stukje van de band dat je lijmt, een vorig gelijmd stukje weer omhoog meetrekt. Werk niet overhaast en kijk uit voor de lijm dat in je ogen kan spatten als de band uit je vingers glipt!

- laat het elastiek vervolgens zo'n 10 minuten zitten en haal het er dan af.

Succes ermee, voor mij werkt het perfect!

Band en velg daar waar ze elkaar gaan raken reinigen met een doekje met wat thinner erop zodat deze vetvrij worden. Ik ruw de band en velg nooit op, daar heb ik geen betere, maar eerder slechtere, resultaten mee behaald en het kost ook nog eens veel tijd. Band op velg en steeds een klein beetje lijm tussen velg en band en laten uitvloeien. Dus ff een paar minuten wachten, dan kijken waar de band nog los ligt en vanaf daar weer verder gaan en voorgaande procedure herhalen totdat de band overal vastzit. Als ie overal vastzit nog ff een klein kwartiertje wachten alvorens je met de andere kant begint. Een elastiek om de band zorgt voor een beter resultaat! Neem er de tijd voor want bijplakken wanneer je al een kere gereden hebt werkt niet.

Bij in totaal tien jaar wedstrijden is er bij mij nog nooit (even afkloppen;-) een band afgelopen.

wouterb zei:
Band en velg daar waar ze elkaar gaan raken reinigen met een doekje met wat thinner erop zodat deze vetvrij worden. Ik ruw de band en velg nooit op, daar heb ik geen betere, maar eerder slechtere, resultaten mee behaald en het kost ook nog eens veel tijd. Band op velg en steeds een klein beetje lijm tussen velg en band en laten uitvloeien. Dus ff een paar minuten wachten, dan kijken waar de band nog los ligt en vanaf daar weer verder gaan en voorgaande procedure herhalen totdat de band overal vastzit. Als ie overal vastzit nog ff een klein kwartiertje wachten alvorens je met de andere kant begint. Een elastiek om de band zorgt voor een beter resultaat! Neem er de tijd voor want bijplakken wanneer je al een kere gereden hebt werkt niet.

Bij in totaal tien jaar wedstrijden is er bij mij nog nooit (even afkloppen;-) een band afgelopen.

Zo doe ik het ook ongeveer, niet opruwen.
Als lijm gebruik ik de Locktite 401, met deze seconden lijm heb ik heel goede ervaring beter als met sommige lijmen die specifiek in de modelbouwinkel als zijnde bandenlijm worden verkocht.

Even off topic, ik neem aan dat je de Hobao velgen op je nieuwe Prospec gaat monteren ?

Als dit zo is gaan waarschijnlijk de achterste velgen aanlopen tegen de aluminium uprights, dit probleem kun je heel makkelijk oplossen door een 1mm dikke shockspacer in de velg te duwen.

heb gemerkt dat hetzelfde gebeurde bij m'n MP777, heb van die alu-uprights van Dragonracing en afgelopen weekend met Hobao gereden...

oh ja, bandenlijmen.... CA-lijm vloeit lekker, dus kan je mooil laten lopen als je de velg en band uit elkaar drukt. Kunst is om even in te schatten hoeveel je laat lopen zodat het er niet uitgedrukt wordt en je mooie lijmvlekken krijgt :wink:

Matthijs NED 469 zei:
heb gemerkt dat hetzelfde gebeurde bij m'n MP777, heb van die alu-uprights van Dragonracing en afgelopen weekend met Hobao gereden...

oh ja, bandenlijmen.... CA-lijm vloeit lekker, dus kan je mooil laten lopen als je de velg en band uit elkaar drukt. Kunst is om even in te schatten hoeveel je laat lopen zodat het er niet uitgedrukt wordt en je mooie lijmvlekken krijgt :wink:

hey matthijs, probeer eens dezelfde tip met dat 1mm shockspacertje in de velg waarschijnlijk is het aanlopen dan ook bij jou verholpen.

Dus als ik het goed begrijp, eerst de lijm zo ver mogelijk achteraan in de 'gleuf' krijgen, volledig rond. Dan het volgende toertje doen zodat je iets dichter bij de rand komt van de velg, tot je uiteindelijk aan de rand zit? Hoeveel keer ga je dan zo gemiddeld rondom de velg?

Eén keer rondom de velg. Bij een tweede keer rond zou er teveel tijd tussen zitten en is de lijm al aan het harden. Dus in één keer goed de lijm verdelen in de gleuf en aan één stuk de hele velg rond.

Vergeet ook het elastiek niet, zo wordt de band iets geforceerd op de velg en heb je overal een goede aansluiting met de velg!

ff kikkuh.

Moet je banden altijd lijmen?
Ik bedoel de standaardbanden die op n rustler zitten,laten die ook 1 x los en moet je ze dan lijmen? Bij mij zijn ze versleten en zitten wel nog goed vast.

Ik heb ook andere velgen (geen idee welke,staat nix op) met badlands en die laten wel los.

Maar t lijkt wel alsof dat zo goed is; de bandrand valt in een soort dubbele gleuf van de velg.
Alsof die alleen maar in 1 x in zn geheel eraf kan lopen en niet zomaar n klein stukje..

Verder heb ik nu wel gelijmd met van die ellendige dikke bison secondenlijm, loopt niet uit en ik heb last van t knijpen in dat tubetje,hah.

De volgende x haal ik dan maar gewoon de hele band eens er vanaf, als dat beter werkt...??

Maar waar koop de je die CA-lijm of die locktite401?

ff kikkuh.

Moet je banden altijd lijmen?
Ik bedoel de standaardbanden die op n rustler zitten,laten die ook 1 x los en moet je ze dan lijmen? Bij mij zijn ze versleten en zitten wel nog goed vast.

Ik heb ook andere velgen (geen idee welke,staat nix op) met badlands en die laten wel los.

Maar t lijkt wel alsof dat zo goed is; de bandrand valt in een soort dubbele gleuf van de velg.
Alsof die alleen maar in 1 x in zn geheel eraf kan lopen en niet zomaar n klein stukje..

Verder heb ik nu wel gelijmd met van die ellendige dikke bison secondenlijm, loopt niet uit en ik heb last van t knijpen in dat tubetje,hah.

De volgende x haal ik dan maar gewoon de hele band eens er vanaf, als dat beter werkt...??

Maar waar koop de je die CA-lijm of die locktite401?

modelbouwzaak, oud topic

modelbouwzaak, oud topic

Ja, goed van mij,he.

Dat ik de zoekfunctie heb gebruikt en de meest recente hit op bandenlijm,wat enigzins in de buurt komt van mijn vraag, met minder dan 1000 posts, heb uitgezocht om geen commentaar te krijgen dat ik weer eens een simpel vraagje stel wat ik zelf allang had kunnen zoeken, dat ik te lui ben en dat ik daar dan weer een nieuw topic voor open enzo...

Maar t vast en zeker toch wel weer beter gekund....!

Ik moet zo'n 50km rijden voor een modelbouwzaak, had gehoopt dat je zoiets mss ook bij n bouwmarkt of zo kon krijgen

ik had de banden van mijn MT2 18ss vast gezet met bison secondelijm (weet even niet meer welke), en die banden baloonen echt veel. (je moet wel heel goed de banden vastlijmen en eerst goed ontvetten)

vaak kan het ook verzonden worden trouwens, hoef je niet langs je LHS...

@hpiracingfreak: niet zo klagen er zijn mensen die gewoon een vraag stellen, je bereikt er niks mee...

Wil je banden goed lijmen, gebruik dan ook goede lijm.
Ik doe het met pro-line CA medium. Werkt echt perfect en is makkelijk op ebay (of in de modelbouwzaak, klik) te verkrijgen.

Laatst bewerkt:
Jah, tis wel duidelijk, maar soms/vaak worden er dingen aanbevolen met een nummer of type, waarvan je als leek dan niet weet welk merk het is...

CA is dus van proline....

Ga vanavond naar mbs in Geulle, zal daar eens vragen of ze dat hebben, want die sec.lijm is veel te stroef..

Ja, goed van mij,he.

Dat ik de zoekfunctie heb gebruikt en de meest recente hit op bandenlijm,wat enigzins in de buurt komt van mijn vraag, met minder dan 1000 posts, heb uitgezocht om geen commentaar te krijgen dat ik weer eens een simpel vraagje stel wat ik zelf allang had kunnen zoeken, dat ik te lui ben en dat ik daar dan weer een nieuw topic voor open enzo...

Maar t vast en zeker toch wel weer beter gekund....!

Ik moet zo'n 50km rijden voor een modelbouwzaak, had gehoopt dat je zoiets mss ook bij n bouwmarkt of zo kon krijgen

Je heb correct gehandeld die opmerking komt van iemand die zelf niets weet en alles moet vragen en daarvoor steeds een nieuw topic opend.

Locktite is bij de betere bouwmarkten te krijgen, dus niet bij de praxis. Ijzerwarenzaak of iets dergelijks, locktite is wel niet goedkoop. De bisonkit die je nu gebruikt hebt zal het waarschijnlijk niet houden als deze nat worden. Als de band loslaat of een plaats zal de rest er snel afscheuren, dit komt door he balloonen

Back