Banden smeren in de NK competitie - 1:10 en 1:8 schuimbanden

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Richard E, 7 sep 2011.

  1. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    De Duitse DMC gaat vol de strijd aan tegen het bandensmeren.

    Bron: Nitro-west.de

    [​IMG]

    Mit einem neuen Messgerät hat der Deutsche Minicar Club (DMC) e.V. Haftmittel-Sündern den Kampf angesagt. Erstmals kam das neue Gerät bei der Deutschen Meisterschaft VG10, vom 01. bis 04. September vom MSC Kirchhain ausgerichtet, zum Einsatz. Und auch bei der DM VG8 vom 08. bis 11. September beim MCC Rhein-Ahr in Bad Breisig wird die neue Errungenschaft des DMC, die von der FAR (Förderkreis Automodell-Rennsport) finanziert wurde, im Einsatz sein. In Kirchhain ließen sich sowohl Fredy Dietrich als auch Heiner Martin vom Deutschland-Importeur dieses Gerätes vor Ort im korrekten Umgang mit diesem Messinstrument an konkreten Beispielen schulen. Die Reifen-Prüfungen während der vier DM-Tage nahm ausschließlich DMC-Präsident Fredy Dietrich vor. In der Vorbereitungszone nahm Fredy Dietrich vor jedem Lauf stichprobenartige Kontrollen vor, zudem konnte jeder Fahrer Reifen freiwillig prüfen lassen.

    [​IMG]

    Bei diesem Messinstrument handelt es sich um ein Gerät vom Typ "miniRae 3000", das auch im großen Motorsport zur Erkennung unerlaubter Reifenhaftmittel eingesetzt wird. Das Gerät ermöglicht die Messung von leicht flüchtigen organischen Stoffen. Wichtig ist bei der Messung, dass die Reifen trocken sind und auch nicht mit Reinigern, auch nicht mit Bremsenreiniger, in Berührung gekommen sind. Bei Reifen mit klebriger Oberfläche nimmt der DMC zusätzlich den Wattebauschtest vor - bleibt ein Wattebausch am Reifen kleben, so ist der Reifen illegal. Fredy Dietrich machte in Kirchhain in einer Fahrerbesprechung unmissverständlich klar, dass der DMC fest entschlossen ist, in der Haftmittel-Thematik durchzugreifen. Wer erwischt wird, wird nach Hause geschickt. In Zweifelsfällen und auf Verlangen des Fahrers können verdächtige Reifen in einem Labor exakt auf unerlaubte Mittel untersucht werden.

    [​IMG]

    In Kirchhain verfehlte die DMC-Maßnahme ihre Wirkung nicht. Viele Fahrer nutzten die Möglichkeit, ihre Reifen - auch Regenreifen - prüfen zu lassen und realisierten dabei, wie sensibel das Gerät anspricht, beispielsweise wenn ein Reifen mit Bremsenreiniger in Berührung gekommen ist. Daher ist eine erhöhte Sorgfalt im Umgang mit den Reifen erforderlich. In Kirchhain wurde niemand überführt, die Kontrollen verfehlten zumindest ihre abschreckende Wirkung nicht, was weitgehend auch das Ende der leidigen Verdächtigungen zur Folge hatte. Der DMC ist somit dem Ruf der Fahrer gefolgt und hat wirkungsvoll gehandelt, was auch mit Anerkennung wahrgenommen wurde.

    [​IMG]

    Schon bei der Europameisterschaft (A) VG10 hatte die EFRA zum großen Schlag ausgeholt und nach der Blamage von Luxemburg, als sich bei der EM (A) VG8 die Kontrollenals wirkungslos erwiesen und somit wieder eingestellt wurden, deutlich gemacht, dass der Kampf gegen den Betrug nicht verloren gegeben wird. In Ettlingen setzte EFRA-VG10-Referent Franky Noens ein ähnliches Gerät ein wie es jetzt vom DMC erworben wurde, allerdings war dieses Gerät noch nicht auf dem Stand wie nun das DMC-Gerät. Daher setzte Franky Noens zusätzlich einen mobilen Gaschromatographen ein, mit dem die Unterschiede zwischen neuen, unbehandelten Reifen und behandelten Reifen mehr als deutlich zu erkennen und nachzuweisen waren. Für den Fall der Fälle hat die EFRA eine Vereinbarung mit einem Labor getroffen, das auch für den Automobil-Weltverband FIA arbeitet und auch in der Lage ist, die RC-Car-Reifen verläßlich zu untersuchen.
     
  2. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Super!

    Wel testen voor de race en niet na, ander wordt iedereen afgekeurd :D
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Diezelfde MiniRay heeft de EFRA volgens mij ook en die 3000 staat ook voor de hoeveelheid dollars die je er voor neer moet leggen, Maar ja, bij de EFRA is gebleken dat die niet alles goed snuffelt, daartegen had ik ook begrepen dat je zelf de stoffen kunt aangeven wat die moet snuffelen dus als je eenmaal weet wat er gebruikt wordt kan je hem optimaliseren.


    En ja, ik ben er fel op tegen. Als je niet genoeg grip kunt vinden op onze banen doe je denk ik iets verkeerds en zo lang het verboden is vind ik dat je ook conform de reglementen moet handelen zodat iedereen hetzelfde grip(probleem) heeft. Ik zeg niet wie maar 1 van de banden die we hadden ingenomen had in de zijwand op mooie afstanden van elkaar donkere spikkels zitten alsof er een injectienaald in geprikt is. Het is op zeker te mooi om waar te zijn dat het in Nederland niet gebeurt.
     
  4. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Lolzz.

    Shepherd TeamC Benelux
     
  5. djiewie

    djiewie Guest

    Goed opgelet roelof. Iedereen is gewaarschuwd, alles valt op. En wie krijgt nu die 5 jaar ban dan;) Diegene die je niet wilt noemen:D soms. het staat niet voor niets in het reglement.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Het is goed opgemerkt door onze NOMAC voorzitter (= electro kenner), als je eenmaal weet hoe en wat is het makkelijker zoeken maar de analyse in een lab moet het uiteindelijk bewijzen.
    De banden liggen mogelijk deze week al bij een lab om verder onderzocht te worden.

    Het mooie als sectie is is dat je altijd je eigen banden kunt overslaan om te laten testen ;)
     
  7. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Gaan we de volgende keer even voorkomen, vond al dat je erg veel grip had in de regen. :razz:
     
  8. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Je bent tegen het smeren van banden neem ik aan? (niet tegen de miniRae 3000?)

    Ja het is wel een duur ding volgens mij, maar ...

    Is er niet een dergelijke ondersteunende NL organisatie die zo'n ding voor de NOMAC wil financieren?
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Dan heb je mij de verkeerde set verkocht.... Ik weet alleen dat het regenwater de enige smeermiddel voor mijn Aqua's was.
     
  10. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Verkeerde? Die hebben we bij Shepherd niet Roelof, is ten strengste verboden!
    Maar verklaard wel waarom je hard ging :cool:
     
  11. kev

    kev

    Lid geworden:
    13 okt 2009
    Berichten:
    44
    Vrij makkelijk verdient als je het mij vraagt , bij het EK-A heeft de club van Luxemburg geweigerd om die bandencontrole zelf uit te voeren
    Met als gevolg dat de club een boete van 650 euro moest betalen.
    De controle is toen gedaan door bepaalde mensen van de EFRA , en is na een dik uur afgeblazen omdat er één van de Italianen naar de conrole is gegaan met het product waar ze de banden mee behandelen.
    Bleek dat hun wattenstaafje geen krimp gaf :D
    Dan stel ik mij de bijkomende vraag , heeft de club van Luxemburg hun 650 euro uiteindelijk terug gehad , of heeft Dallas er nog een sieraad mee gekocht heheheh ? (joke)
     
  12. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    hmmm ik dacht dat Tire treatment verboden was ........... ;-)
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Moet jij met het rijden op een natte baan eens proberen je banden droog te houden.....
     
  14. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Alles eraan doen om smeren te verbieden.

    Als je echt een paar dagen van te voren je kwalificatiebanden al dient te prepareren volgens de Italiaanse Youtube handleiding, bijvoorbeeld voor Gouda, en het regent op Zondag, kun je zo 2/3 setjes weggooien!
    De priverijder, kan en zal dan langzaam verdwijnen uit deze hobby, en dan daarna de fabrieksrijder ook!

    Smeren zoals de elektromethode, dus tussen de heats in, zou beter kunnen, maar omdat er rijders zat zijn die elkaar helpen, is daar simpelweg niet altijd genoeg tijd voor.

    Mijn mening, niet doen!
     
  15. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Wat was dat voor spul als ik het vragen mag?

    Dus moet je ook hierop (kunnen) controleren. :(
    Is er iemand die een beter alternatief weet dan die "miniRae 3000" :?:
    Zou fraai zijn als dit hete hangijzer in het 2012 regelement wordt opgenomen.
     
  16. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Waarom? We hebben afgelopen weekend gezien dat je ook hard kan gaan zonder smeren :cool:

    Het is heel eenvoudig, regel is regel, op toch doen staat een dikke straf.
    Probleem is alleen dat het toch doen wel gedetecteerd moet kunnen worden zonder enige uitzondering.

    Daarnaast nog het volgende: Rijder levert een band in, deze wordt door een official aangepakt en die betast de band om te zien alsof er niets vreemd is. Vanaf dat moment kan de band conterminated zijn, als die iemand net er voor met zijn handen aan olie heeft gezeten gaat het fout.

    Voorbeeld zoals het tijdens het EK-B ging: Rijders stoppen zelf de banden in een zak die wordt vastgehouden door een official, de official draagt rubber handschoenen om conterminatie uit te sluiten. De keuring vind plaats op een schone plek waarbij rubber handschoenen worden gedragen, de rijder is hierbij aanwezig. Na de keuring mag de zak alleen nog open worden gemaakt door de rijder.

    Vanuit Shepherd zijn we over smeren heel duidelijk, toch doen betekend het verlies van eventuele sponsoring en support!
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Wat het ook was, het zal nu bekend zijn bij de EFRA.....

    Prima zo'n reglement, ik vrees alleen dat er niet even een budget op tafel gesmeten kan worden voor zo'n ding. Zoals ik al eerder aangaf heeft de EFRA ook zo'n ding en die heeft nogal het nodige verzaakt. Laten we eerst kijken wat er gaat werken en dan kunnen we kijken als het voor ons rendabel is.

    Meer info over dit apparaat:
    http://www.raesystems.com/sites/default/files/downloads/MiniRAE-3000-DS_NL.pdf
     
  18. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    ik had al een sms'je ontvangen of ik volgend jaar nog mag rijden, of de komende 5 jaar niet meer..... ;)
    Maar van mij is geen band in genomen, dus heb ik ze maar snel in de bak gegooid. :cool:
    Tja, ik heb wel lekker gereden, maar was ik nu snel dit keer, of de rijders voor mij langzamer? (Miste die soms .... iets?.... ;))
    Haha, altijd makkelijk achteraf verkeerde conclusies de wereld in helpen.
    Vergeleken met vorige NK in Gouda ging het net zo snel, alleen ik was veel sneller.... (ik reed vorige keer ook met de 950r) dus het is allemaal netjes te verklaren.


    Ja Pieter, ik ben er redelijk van overtuigd dat als je smeren toelaat dat dat priverijders gaat kosten.

    Misschien ook niet, maar toch vervelend als je er achteraf achterkomt dat het dus wel zo was.....
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Nationaal zal het denk ik wel mee vallen maar de EFRA moet wel rekening houden dat als het wat verder weg moet en men toch gefopt wordt door de smerende rijders de kans bestaat dat de GP's en de EK's een klap krijgt.
     
  20. kyoshodriver-->Bartje

    kyoshodriver-->Bartje

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    1.123
    Locatie:
    Badhoevedorp
    Ik ben blij dat iedereen hier wel op één lijn lijkt te zitten en het smeren buiten de deur wil houden. Op het EK-A van de 1/10 leek de meerderheid van de rijders (iedereen op Pietsch na) het smeren te willen vrijgeven.

    Nouja, dat lijkt het hele probleem te zijn, qua meetapparatuur is er (nog) niet iets beschikbaar waarmee je het compleet buiten de deur kan houden. Er zijn ook zoveel middelen bruikbaar als smeermiddel dat je bij wijze van iedere dag van een EK iets anders zou kunnen gebruiken. Franky wees tijdens het EK ook al op de onnauwkeurigheid van de sniffer, hij had toen dus een andere methode waarbij banden in het water werden gedaan om het smeermiddel eruit te laten komen. Maar met die methode is volgens mij ook het een en ander mis want ik heb geen enkele natte band gezien op het EK.

    Je kan dus ook nog eens heel makkelijk een andere rijder naaien door alleen even z'n banden even vast te pakken als je even een smeermiddel op je handen doet.

    Volgens mij heeft het inderdaad prioriteit om het banden smeren uit te sluiten op EK's, op NK's kunnen we het denk ik wel af met een gentlemen's agreement. Zolang de kennis van het smeren niet teveel ontwikkeld wordt blijft het op de lagere niveaus wel uit hoop ik.

    Ik weet niet of Roelof voor de 1/8 ten aanzien van dit onderwerp nog wat heeft ingediend bij de EFRA?

    Voor de 1/10 hebben we in ieder geval een ander bizar alternatief op tafel gelegd, controlled tyres. Absoluut niet heilig, maar het is altijd goed om wat alternatieven op tafel te leggen.
    Helaas is de makkelijkste oplossing het vrijgeven van het smeren dus zal ieder ander alternatief heel hard verdedigd moeten worden. Het zal zaak zijn om het beste alternatief te kiezen en deze tegenover het vrijgeven te zetten.

     

Deel Deze Pagina