Bandvagn 206

• Topicstarter Topicstarter databeestje
  • Startdatum Startdatum
D

databeestje

Guest
Heren (en Dames?),

Ik ben druk aan het zoeken geweest naar technische, alswel bouwverslagen van de BV 206 en de latere uitvoeringen zoals de BV 206S en de opvolger BvS10 (Viking).

Helaas heb ik enkel een 1:35 kit gevonden, maar niet bestuurbaar uiteraard.

Is er iemand in dit forum die deze troepenvervoerder overwogen heeft? De andere kandidaten die ik zag waren de M113 en de CV90. De CV90 is ogenschijnlijk te nieuw.

Ik heb zelf nog niet eerder van Scratch een tank gemaakt, het meest avontuurlijke wat ik ooit gemaakt heb was een redelijk revolutionaire 1:12 tapijtracer met carbon chassis, maar dat was 20 jaar geleden.

Ik ben in het bezit van een 3D printer om e.e.a aan onderdelen te maken voor de constructie. Eerst maar wat op papier tekenen. Ik zag foto's van de BvS10 koppeling welke redelijk na te bouwen is met besturing. Dat is wellicht de beste instap.

Na het nodige zoek werk het patent gevonden van de BvS10 viking koppeling.
Steering arrangement for articulated tracked vehicles - Alvis Hagglunds Aktiebolag

Alleen wat lastig na te maken ben ik bang, de koppeling zal er iets anders uit komen te zien, met een rc4wd universal shaft kan ik de lengte verschillen wel opvangen als deze off-centre zit. Het is erg lastig om in de relatief klein schaal sommige constructies toe te passen.

In principe is het dan een Diff voor, centre diff, en diff voor de achterwagen.
http://army-uk.com/stock/fotobig/674_bv206-ch7.jpg

Nu nog een push rod systeem voor het sturen bedenken, misschien dubbele servo voor de duw kracht.

Dat draadje is erg nieuw en ook nog actief, helemaal top, dank daarvoor. Deze tussen de bookmarks gezet.

Ik was begonnen met een alternatieve BvS10 koppeling maar zie nu dat de oudere BV 206 koppeling een stuk eenvoudiger te realiseren is. De constructie met een rc4wd gearbox is ook best aardig, al gaat mijn voorkeur uit naar een middendif.
Dat, omdat je dan ook realistisch vast kan komen te zitten :)
[media=youtube]PSukav_L9eU[/media]

Wellicht maar een schaal 1:8 midden diff pakken, daar kan makkelijk siliconen in voor een gepaste krachtverdeling.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back