Bart's schaal avontuur

Voor mij hoort ook alles te zijn zoals in de handleiding aangegeven staat. Ik ben nog geen mechanica expert, dus ok weet nog niet precies waar alles voor dient. Dus ik ga niet experimenteren met het weglaten van allerlei zaken.
Het zou mij verbazen als niet elk onderdeel zijn specifieke rol heeft en onmisbaar is.
 
Net even de swash gecontroleerd. Na de kogelring gisteren ingelijmd te hebben met locktite zit hij muurvast. Maar de vraag is natuurlijk hoe betrouwbaar is het.
Heb alles eventjes opgeteld en ik kom aan een kleine 100 euro zonder btw en ook zonder swash.
 
Na de kogelring gisteren ingelijmd te hebben met locktite zit hij muurvast. Maar de vraag is natuurlijk hoe betrouwbaar is het.

Op zich vrij betrouwbaar: Loktite is een industriëel product, en 648 is specifiek bedoeld om het probleem van ruim geworden lagerzittingen te repareren.

Als je hem er met een licht hamertje niet uit tikt, zou je kunnen stellen dat het stevig genoeg is, en je kunt natuurlijk altijd nog een verhoogd inspectieregime toepassen...

Groet, Bert
 
Als je voor de RCH ombouwkit gaat, dan heb je een 510kV motor nodig voor 10S en een 470kV motor voor 12S. Je hebt als keuze de al wat oudere Align700M of MX, of de huidige 750MX. Die laatste is er in 450kV.

Voor deze motoren is de ombouwkit ontworpen en ze passen dus perfect.
 
Ondertussen ben ik begonnen aan de poetswerkzaamheden.
De vorige eigenaar vloog er nitro mee, dus een en ander is wel vuil.
Begonnen met de domeplate.
Ik heb alle schroefbusjes eens overlopen met een draadtap om alle locktite resten eruit te halen:
domplate1.jpg

Dan krijg je volgend resultaat: (links is voor en rechts is na)
domplate2.jpg


Dan de frame tussenstukjes.
Hierbij ben ik toch weer een probleem tegengekomen:
tussenstuk1.jpg

Hiermee zit het landingsgestel vast. Nu voel ik er niet veel voor om dit in de vlucht te verliezen, dus deze toch ook maar op de bestellijst gezet.
 
Misschien geen vergelijk maar ik heb onlangs een 2 de hands T rex 600 esp aangeschaft ( om later in schaalromp te plaatsen) en toch al 200 euro kosten aan gedaan . Andere motor , esc ,tandwielen , pinions etc . Maar ja het moet in orde zijn nietwaar .
 
een tip om spul schoon te krijgen is Remreiniger.
Werd ik onlangs ook over getipt, werkt super en kost bijna niks dat spul.

en daarna even de compressor er over en dan blaas je 'm mooi schoon.
Even goed laten drogen en 't kan er weer tegen aan.

met name om 't vet vrij te krijgen zodat nieuwe loctite weer hecht.
 
ja, niet opgeven,
2. hands komt uiteindelijk toch behoorlijk goedkoper uit,
voor mijn Bell met alles nieuw ... kwam ik rond de 7.000 € uit, iets meer dan 200 €
suc6 verder, ik ga het volgen

trouwens .. nitro , olie , vet , alles geen probleem, maar de bruiken, dat komt niet van zelf !

groetjes, Uwe
 
Yup, een tweedehandse heli, is erg vaak niet meer dan een "goedkope instap" waar nog het een en ander aan verknutseld moet worden voor hij naar je zin is.

Ik heb in alle jaren maar twee keer meegemaakt, dat er niks op aan te merken viel....

Groet, Bert
 
Ik verwachtte nu ook niet dat hij zo uit de (2e hands)doos zou vliegen hoor. Al bij al valt het denk ik nog mee. Met de kosten van de bestellijst erbij zit ik nog maar op +/- de helft van de nieuwprijs. En ik heb er ook hoofdbladen bij (die nog niet geïnspecteerd zijn)
Dus ik klaag nog niet. Maarja hij vliegt ook nog niet. Dus ik wacht nog even met juichen of gotveren en doe rustig voort.

@Uwe: ik weet ook wel dat een beetje vuil geen kwaad kan. Maar het is door eens grondig te poetsen dat je vanalles tegen komt dat mogelijk niet pluis is. Zeker als het jouw helie niet is.
Zo zag ik gisteren trouwens dat het frame met te lange boutjes in elkaar gedraaid is.
Gevolg de busjes uit de tussenstukjes waren naar buiten gekomen. Ik heb de schroefjes ingekort tot de correcte lengte.
Ook in het blok dat de staartbuis vasthoudt zat er 1 dolgedraaide schroef. Deze is met wat dremelgeweld losgeraakt. Hier had ik nog een schroef en borgmoer voor liggen.

Rememreiniger is idd een goede tip. Die ga ik nog eens aanschaffen.
 
In de houder voor de staartbuis zat een doorgedraaide schroef. met wat dremelen is die eruit.
Schade aan het huis valt nog mee:
staartbuishouder1.jpg

staartbuishouder3.jpg



Ondertussen begonnen aan een dry-fit.
Hier heb ik al een eerste vraag:
Hoe zie je nu dat de kegeltandwielen in de main gearbox juist staan t.o.v. elkaar?
Dat ding is helemaal gesloten (op de voorkant na):
main gearbox.jpg

Ik heb het voorlopig zo terug samen gestoken zoals hij zat.

nog enkele prentjes:
(op de eerste foto zit de domeplate achterstevoren, dus gefixt op de volgende fotos
dryfit1.jpg
dryfit2.jpg
dryfit3.jpg
dryfit4.jpg
dryfit5.jpg


Volgende keer het landingsgestel en de staart.
Als alles samen zit en er geen verassingen meer zijn, dan ga ik bestellen bij vario.
Wordt vervolgd...
 
je hebt toch geen heli van mij gekocht, Bert ! (?)

haha, Uwe

Beide keren betrof het een tweedehandse heli die ik via Flycam gekocht had, en ik verder niks wist van de vorige eigenaar....

Een SkyFox Evolution, en een X-treme 3D versie.
De Evo is mijn huidige lesheli, en de Xtreme gaat nu door het leven als mijn watergekoelde multiblade trainer.
Het enige mogelijke commentaar zou kunnen zijn, dat ik de OS motoren in beide heli's vervangen heb voor Rossi's, om een of andere reden kan ik beter met Rossi's overweg dan met OS. Vermoedelijk vanwege de 2% Nitro die ik gebruik.

Maar ik heb ooit een Vario Bell UH-1D verkocht, waarvan ik er 100% van overtuigd was dat die technisch perfect was, en die bij mij minstens 30 vlekkeloze uren in de lucht doorgebracht had.
De koper meldde later terug, dat in een van de Hitec swash servo's een kogellager bleek te ontbreken. Nu had ik die servo's nieuw uit de doos gemonteerd, en nooit open gehad, het was dus niet mijn fout, maar toch.....

Groet, Bert
 
Hier heb ik al een eerste vraag:
Hoe zie je nu dat de kegeltandwielen in de main gearbox juist staan t.o.v. elkaar?
Dat ding is helemaal gesloten (op de voorkant na):
Bekijk bijlage 179461
Ik heb het voorlopig zo terug samen gestoken zoals hij zat.

Het is wat lastig te zien, maar het is in principe vrij simpel: Je moet op de kleine kant van de tandwielen letten (daar waar de tanden bij de as uitkomen, en in "puntjes" eindigen)
Begin met nul ringetjes onder beide tandwielen, uiteraard.
Stel eerst het tandwiel op de verticale as zodanig in, dat de puntjes van de tanden op dezelfde hoogte uitkomen als de puntjes van het tandwiel op de horizontale as. Zet provisorisch vast.
Daarna breng je in stapjes van een tiende mm het tandwiel van de horizontale as naar voren tot ze elkaar beginnen te raken. Meestal is dat op één punt van de omwenteling. Probeer daarna door de tandwielen even uit elkaar te halen een één tandwiel 180 graden te draaien (of 90) of dat weggaat. Zo ja, dan verder niks meer aan doen. Afmonteren met borgmiddel en invetten.

TIP: het tandwiel op de verticale as heeft een boring van 6 mm, en zit daarmee een beetje op de grens. Als je de boutjes te vast draait met een geharde en geslepen imbussleutel, trek je het tandwiel in tweeën, want je kunt dan gewoon teveel kracht zetten.
Dat ene specifieke tandwiel, moet je vast zetten met een goedkoop zachtstalen "gebogen" imbussleuteltje. Neem een vers sleuteltje en boutje, en draai domweg tot het sleuteltje doorslipt. Kort het sleuteltje een paar mm in voor het tweede boutje.
Op deze manier is bij mij nooit meer zo'n tandwiel gebroken, en ook nog nooit losgelopen in de 20 jaar dat ik SkyFoxen vlieg.

De overige 3 tandwieltjes (horizontale as, en de twee in de hekrotor) kun je wel normaal vast zetten.

Groet, Bert
 
Hmm,
Ik denk dat ik nog een staartproblemen heb.
Toen ik bij de dry fit de staart gemonteerd Han en eens aan de hoofdstad draaide zag ik de staattas wiebelen. Ik dacht eerst dat hij krom was, maar toen ik de staart terug demonteerde, merkte ik dat deze heel veel speling had in de lagers. De lager's Na gemeten en die bleken ok van maat. Maar de staartas meet slechts 4,7mm diameter i.p.v. 5mm. Dit lijkt mij niet normaal, maar wel heel vreemd. Zou dit tolerantie zijn?
De as vertoont geen slijtagesporen.
Ik zal morgen een foto en een filmpje van de speling posten.
 
Laatst bewerkt:
Dat dacht ik ook Uwe. En doordat die as gevangen zit in 2 lagers (en in beide evenveel speling) is de beweging extra groot.
Day wordt toch nog een nieuw asje ook erbij.
Het loopt op...
 
Maar dat merk je toch tijdens monteren ? Of mis ik iets ?
Tandwieltjes en lagers horen strak over de as te schuiven zonder speling.
0,3 mm speling is veel, als je dat niet gemerkt hebt kun je die helie beter aan de wilgen hangen want dan weet je echt niet waar je mee bezig bent.
 
Dat komt mij ook heel vreemd voor.... 4,7 mm is een vreemde maat überhaupt voor een stalen as... bijna amerikaans, want het lijkt veel op 3/16"

Ik denk serieus dat daar iemand behoorlijk heeft lopen kloten, maar dat moet je merken: de tndwielen en de hekrotor-naaf zitten dan ook véél te ruim op die as....

Vreemd.... wel ontzettend kut dat medeforummers blijkbaar zonder blikken of blozen een dermate rotte heli durven te verkopen....
 
Back
Top