Hier heb ik al een eerste vraag:
Hoe zie je nu dat de kegeltandwielen in de main gearbox juist staan t.o.v. elkaar?
Dat ding is helemaal gesloten (op de voorkant na):
Bekijk bijlage 179461
Ik heb het voorlopig zo terug samen gestoken zoals hij zat.
Het is wat lastig te zien, maar het is in principe vrij simpel: Je moet op de kleine kant van de tandwielen letten (daar waar de tanden bij de as uitkomen, en in "puntjes" eindigen)
Begin met nul ringetjes onder beide tandwielen, uiteraard.
Stel eerst het tandwiel op de verticale as zodanig in, dat de puntjes van de tanden op dezelfde hoogte uitkomen als de puntjes van het tandwiel op de horizontale as. Zet provisorisch vast.
Daarna breng je in stapjes van een tiende mm het tandwiel van de horizontale as naar voren tot ze elkaar beginnen te raken. Meestal is dat op één punt van de omwenteling. Probeer daarna door de tandwielen even uit elkaar te halen een één tandwiel 180 graden te draaien (of 90) of dat weggaat. Zo ja, dan verder niks meer aan doen. Afmonteren met borgmiddel en invetten.
TIP: het tandwiel op de verticale as heeft een boring van 6 mm, en zit daarmee een beetje op de grens. Als je de boutjes te vast draait met een geharde en geslepen imbussleutel, trek je het tandwiel in tweeën, want je kunt dan gewoon teveel kracht zetten.
Dat ene specifieke tandwiel, moet je vast zetten met een goedkoop zachtstalen "gebogen" imbussleuteltje. Neem een vers sleuteltje en boutje, en draai domweg tot het sleuteltje doorslipt. Kort het sleuteltje een paar mm in voor het tweede boutje.
Op deze manier is bij mij nooit meer zo'n tandwiel gebroken, en ook nog nooit losgelopen in de 20 jaar dat ik SkyFoxen vlieg.
De overige 3 tandwieltjes (horizontale as, en de twee in de hekrotor) kun je wel normaal vast zetten.
Groet, Bert