Bart's schaal avontuur

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Bartvd, 27 sep 2014.

  1. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Voor mij hoort ook alles te zijn zoals in de handleiding aangegeven staat. Ik ben nog geen mechanica expert, dus ok weet nog niet precies waar alles voor dient. Dus ik ga niet experimenteren met het weglaten van allerlei zaken.
    Het zou mij verbazen als niet elk onderdeel zijn specifieke rol heeft en onmisbaar is.
     
  2. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Net even de swash gecontroleerd. Na de kogelring gisteren ingelijmd te hebben met locktite zit hij muurvast. Maar de vraag is natuurlijk hoe betrouwbaar is het.
    Heb alles eventjes opgeteld en ik kom aan een kleine 100 euro zonder btw en ook zonder swash.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Op zich vrij betrouwbaar: Loktite is een industriëel product, en 648 is specifiek bedoeld om het probleem van ruim geworden lagerzittingen te repareren.

    Als je hem er met een licht hamertje niet uit tikt, zou je kunnen stellen dat het stevig genoeg is, en je kunt natuurlijk altijd nog een verhoogd inspectieregime toepassen...

    Groet, Bert
     
  4. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als je voor de RCH ombouwkit gaat, dan heb je een 510kV motor nodig voor 10S en een 470kV motor voor 12S. Je hebt als keuze de al wat oudere Align700M of MX, of de huidige 750MX. Die laatste is er in 450kV.

    Voor deze motoren is de ombouwkit ontworpen en ze passen dus perfect.
     
  5. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Bedankt voor de tip. Weet jij toevallig de tandwielverhouding van die ombouwkit?
     
  6. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Ondertussen ben ik begonnen aan de poetswerkzaamheden.
    De vorige eigenaar vloog er nitro mee, dus een en ander is wel vuil.
    Begonnen met de domeplate.
    Ik heb alle schroefbusjes eens overlopen met een draadtap om alle locktite resten eruit te halen:
    domplate1.jpg
    Dan krijg je volgend resultaat: (links is voor en rechts is na)
    domplate2.jpg

    Dan de frame tussenstukjes.
    Hierbij ben ik toch weer een probleem tegengekomen:
    tussenstuk1.jpg
    Hiermee zit het landingsgestel vast. Nu voel ik er niet veel voor om dit in de vlucht te verliezen, dus deze toch ook maar op de bestellijst gezet.
     
  7. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Misschien geen vergelijk maar ik heb onlangs een 2 de hands T rex 600 esp aangeschaft ( om later in schaalromp te plaatsen) en toch al 200 euro kosten aan gedaan . Andere motor , esc ,tandwielen , pinions etc . Maar ja het moet in orde zijn nietwaar .
     
  8. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    een tip om spul schoon te krijgen is Remreiniger.
    Werd ik onlangs ook over getipt, werkt super en kost bijna niks dat spul.

    en daarna even de compressor er over en dan blaas je 'm mooi schoon.
    Even goed laten drogen en 't kan er weer tegen aan.

    met name om 't vet vrij te krijgen zodat nieuwe loctite weer hecht.
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ja, niet opgeven,
    2. hands komt uiteindelijk toch behoorlijk goedkoper uit,
    voor mijn Bell met alles nieuw ... kwam ik rond de 7.000 € uit, iets meer dan 200 €
    suc6 verder, ik ga het volgen

    trouwens .. nitro , olie , vet , alles geen probleem, maar de bruiken, dat komt niet van zelf !

    groetjes, Uwe
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup, een tweedehandse heli, is erg vaak niet meer dan een "goedkope instap" waar nog het een en ander aan verknutseld moet worden voor hij naar je zin is.

    Ik heb in alle jaren maar twee keer meegemaakt, dat er niks op aan te merken viel....

    Groet, Bert
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    je hebt toch geen heli van mij gekocht, Bert ! (?)

    haha, Uwe
     
  12. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Ik verwachtte nu ook niet dat hij zo uit de (2e hands)doos zou vliegen hoor. Al bij al valt het denk ik nog mee. Met de kosten van de bestellijst erbij zit ik nog maar op +/- de helft van de nieuwprijs. En ik heb er ook hoofdbladen bij (die nog niet geïnspecteerd zijn)
    Dus ik klaag nog niet. Maarja hij vliegt ook nog niet. Dus ik wacht nog even met juichen of gotveren en doe rustig voort.

    @Uwe: ik weet ook wel dat een beetje vuil geen kwaad kan. Maar het is door eens grondig te poetsen dat je vanalles tegen komt dat mogelijk niet pluis is. Zeker als het jouw helie niet is.
    Zo zag ik gisteren trouwens dat het frame met te lange boutjes in elkaar gedraaid is.
    Gevolg de busjes uit de tussenstukjes waren naar buiten gekomen. Ik heb de schroefjes ingekort tot de correcte lengte.
    Ook in het blok dat de staartbuis vasthoudt zat er 1 dolgedraaide schroef. Deze is met wat dremelgeweld losgeraakt. Hier had ik nog een schroef en borgmoer voor liggen.

    Rememreiniger is idd een goede tip. Die ga ik nog eens aanschaffen.
     
  13. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    In de houder voor de staartbuis zat een doorgedraaide schroef. met wat dremelen is die eruit.
    Schade aan het huis valt nog mee:
    staartbuishouder1.jpg
    staartbuishouder3.jpg


    Ondertussen begonnen aan een dry-fit.
    Hier heb ik al een eerste vraag:
    Hoe zie je nu dat de kegeltandwielen in de main gearbox juist staan t.o.v. elkaar?
    Dat ding is helemaal gesloten (op de voorkant na):
    main gearbox.jpg
    Ik heb het voorlopig zo terug samen gestoken zoals hij zat.

    nog enkele prentjes:
    (op de eerste foto zit de domeplate achterstevoren, dus gefixt op de volgende fotos
    dryfit1.jpg dryfit2.jpg dryfit3.jpg dryfit4.jpg dryfit5.jpg

    Volgende keer het landingsgestel en de staart.
    Als alles samen zit en er geen verassingen meer zijn, dan ga ik bestellen bij vario.
    Wordt vervolgd...
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Beide keren betrof het een tweedehandse heli die ik via Flycam gekocht had, en ik verder niks wist van de vorige eigenaar....

    Een SkyFox Evolution, en een X-treme 3D versie.
    De Evo is mijn huidige lesheli, en de Xtreme gaat nu door het leven als mijn watergekoelde multiblade trainer.
    Het enige mogelijke commentaar zou kunnen zijn, dat ik de OS motoren in beide heli's vervangen heb voor Rossi's, om een of andere reden kan ik beter met Rossi's overweg dan met OS. Vermoedelijk vanwege de 2% Nitro die ik gebruik.

    Maar ik heb ooit een Vario Bell UH-1D verkocht, waarvan ik er 100% van overtuigd was dat die technisch perfect was, en die bij mij minstens 30 vlekkeloze uren in de lucht doorgebracht had.
    De koper meldde later terug, dat in een van de Hitec swash servo's een kogellager bleek te ontbreken. Nu had ik die servo's nieuw uit de doos gemonteerd, en nooit open gehad, het was dus niet mijn fout, maar toch.....

    Groet, Bert
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is wat lastig te zien, maar het is in principe vrij simpel: Je moet op de kleine kant van de tandwielen letten (daar waar de tanden bij de as uitkomen, en in "puntjes" eindigen)
    Begin met nul ringetjes onder beide tandwielen, uiteraard.
    Stel eerst het tandwiel op de verticale as zodanig in, dat de puntjes van de tanden op dezelfde hoogte uitkomen als de puntjes van het tandwiel op de horizontale as. Zet provisorisch vast.
    Daarna breng je in stapjes van een tiende mm het tandwiel van de horizontale as naar voren tot ze elkaar beginnen te raken. Meestal is dat op één punt van de omwenteling. Probeer daarna door de tandwielen even uit elkaar te halen een één tandwiel 180 graden te draaien (of 90) of dat weggaat. Zo ja, dan verder niks meer aan doen. Afmonteren met borgmiddel en invetten.

    TIP: het tandwiel op de verticale as heeft een boring van 6 mm, en zit daarmee een beetje op de grens. Als je de boutjes te vast draait met een geharde en geslepen imbussleutel, trek je het tandwiel in tweeën, want je kunt dan gewoon teveel kracht zetten.
    Dat ene specifieke tandwiel, moet je vast zetten met een goedkoop zachtstalen "gebogen" imbussleuteltje. Neem een vers sleuteltje en boutje, en draai domweg tot het sleuteltje doorslipt. Kort het sleuteltje een paar mm in voor het tweede boutje.
    Op deze manier is bij mij nooit meer zo'n tandwiel gebroken, en ook nog nooit losgelopen in de 20 jaar dat ik SkyFoxen vlieg.

    De overige 3 tandwieltjes (horizontale as, en de twee in de hekrotor) kun je wel normaal vast zetten.

    Groet, Bert
     
  16. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hmm,
    Ik denk dat ik nog een staartproblemen heb.
    Toen ik bij de dry fit de staart gemonteerd Han en eens aan de hoofdstad draaide zag ik de staattas wiebelen. Ik dacht eerst dat hij krom was, maar toen ik de staart terug demonteerde, merkte ik dat deze heel veel speling had in de lagers. De lager's Na gemeten en die bleken ok van maat. Maar de staartas meet slechts 4,7mm diameter i.p.v. 5mm. Dit lijkt mij niet normaal, maar wel heel vreemd. Zou dit tolerantie zijn?
    De as vertoont geen slijtagesporen.
    Ik zal morgen een foto en een filmpje van de speling posten.
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2015
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    5 mm is 5 mm,
    nog niks gehoord van een 4,7 mm as, die as moet toch goed zitten in de lagers !
     
  18. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Dat dacht ik ook Uwe. En doordat die as gevangen zit in 2 lagers (en in beide evenveel speling) is de beweging extra groot.
    Day wordt toch nog een nieuw asje ook erbij.
    Het loopt op...
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Maar dat merk je toch tijdens monteren ? Of mis ik iets ?
    Tandwieltjes en lagers horen strak over de as te schuiven zonder speling.
    0,3 mm speling is veel, als je dat niet gemerkt hebt kun je die helie beter aan de wilgen hangen want dan weet je echt niet waar je mee bezig bent.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat komt mij ook heel vreemd voor.... 4,7 mm is een vreemde maat überhaupt voor een stalen as... bijna amerikaans, want het lijkt veel op 3/16"

    Ik denk serieus dat daar iemand behoorlijk heeft lopen kloten, maar dat moet je merken: de tndwielen en de hekrotor-naaf zitten dan ook véél te ruim op die as....

    Vreemd.... wel ontzettend kut dat medeforummers blijkbaar zonder blikken of blozen een dermate rotte heli durven te verkopen....
     

Deel Deze Pagina