Bart's schaal avontuur

Net nog even gekeken, maar dat ringetje in de staart is toch anders, slechts 1.2mm dik en asmaat 5mm, terwijl die verticale as 6mm is.
De maat van het ringetje is 6x8x1.5mm. Ik kan het nergens op de vario site vinden.
Maar zoals gezegd, ik kijk wel hoe een en ander past als ik de onderdelen heb en dan horen jullie het wel.

Wat die oude as betreft, ik kom hem ook niet tegen op de site van Vario, maar ik heb toch liever de recente hub, dus das geen probleem. (staat al op de lijst)

Tsja.... het is simpel: ik héb maar één soort Loktite.... En ik ben al heel lang enthousiast over SkyFoxen....

Ik geloof dat ik niet enthousiast zou zijn als mijn staartaandrijving regelmatig los zou lopen.... :D

Het enige wat ik er van zou kunnen zeggen, is dat ik normaliter boutjes maar alléén met het uiterste puntje in de loctite dip (zo weinig mogelijk dus), maar deze verbinding, daar gaat dat wat lastig bij, dus doe ik een druppel in het draadgat v/h tandwiel, ofwel: véél Loctite, die ook deels tussen tandwiel en as terecht komt. Daarnaast ontvet ik de boel nogal drastisch met remmenreiniger en eventueel Aceton. En dat laatste is zeker bij reparaties (gebruikt, dus vet) nogal belangrijk.

Hoe dan ook, ik steek mijn hand in het vuur voor het feit, dat gewone Loctite hier voldoende is.... De exact zelfde tandwielen zitten in de hekrotor van mijn 2 meter en 11 kilo zware Cobra, en die leeft ook nog na 10 jaar, hééééél veel vlieguren, en minstens één vervanging van de tandwielen...

Hallo,

Het was dit weekend geen weer om een hond door te jagen, laat staan een heli.
Dan maar weer eens de Skyfox bekijken.
Mijn boodschappenlijstje is besteld na alles nog eens goed overlopen te hebben.
Ik had nog verdachte pushrods gevonden:
kromme link.jpg

Hier kon je de kogellink zo eraf trekken.
en deze 2 zouden precies gelijk moeten zijn:
2 links.jpg

Die dus ook maar mee besteld.

Als alles goed is heb ik dan alles om er een vliegklaar frame van te maken.
Het enige dat nog ontbreekt is de motor + bevestiging.
Nu was ik van plan om de Align 700mx (470Kv) te gebruiken, maar die blijkt nergens meer te krijgen.
Dat wordt dan nog even zoeken.

Oei.... die flybar pushrod (die met die 45 graden knik), lijkt wel of daar helemaal geen draad op gesneden is aan de onderkant????

Dat had je vies kunnen verrassen....

Ongeloofelijk, wat voor stomme streken sommige mensen uithalen, niet?

Ach ja, ik lig daar al lang niet meer wakker van. Mojn grootste zorg is dat ik wel echt alles gezien heb wat niet goed is. Daarom ga ik, als mijn bestelling binnen is, hem volledig droog monteren en zeer kritisch bekijken en dan gaat alles terug uit elkaar om met loctite terug in elkaar te gaan.

... het is echt niet te geloven, wat mensen weggeven / verkopen,
ik zou me schamen zo iets weg te doen,
neeee, ik zou het zo niet uit handen doen !!!

veel suc6 @Bartvd:
misschien laat je toch nog een iemand met kijken voordat je vliegt,
zelf was ik met mijn Gaui NX4 met Laurens gaan kijken,
toen we een kapotte koppeling ontdekten, die ik daarvoor echt niet zag.

Groet
Uwe

Idd Bart , hetgeen Uwe zegt , doe ik ook altijd . Ik kan tamelijk goed bouwen maar alvorens te vliegen nazicht bij Heli tempel . Resultaat : nooit geen "farcen" (verrassingen) gehad en altijd geslaagde maiden flights . :beer: By the way proficiat met je volharding ivm deze heli en denk dat je hem ondertussen al grondig kent , de mechaniek dan toch . :feli:

Das idd wel een goed idee, ga ik zeker overwegen. Maar eerst wil ik hem zelf in elkaar knutselen en dan nog het motorisatieprobleem oplossen.
Die vloharding komt een beetje vanzelf. Ik geef niet gemakkelijk op en heb er nu toch al heel wat geld ingestopt dus weggooien, no way.
En de kennis, die heb ik mede te danken aan alle posts van de mede forummers. Waarvoor dank. Al denk ik dat ik pas echt leer hoe alles in elkaar zit als het uiteindelijk juist in elkaar zit.:cool: Hopelijk dus binnenkort. Wordt vervolgd...

Hallo,

Deze avond is m'n bestelling van Vario toegekomen (althans het grootste deel)

Ik kon het niet laten om al eens naar de main gearbox te kijken.
Heb het nu ongeveer goed denk ik. Zonder het koperen ringetje, maar gewoon zoals in de handleiding met enkele shimmetjes.
Dus die tandwieltjes zullen dan toch niet origineel van een skyfox geweest zijn.
Het is toch een hele klus om die tandwieltjes goed te krijgen. Je ziet er nl. geen fluit van.
Met behulp van de camera functie op m'n smartphone (en dan het beeld vergroten) ben ik zover dat er nu nog een minimale speling in zit en geen hoog punt.
Morgen ga ik nog eens proberen of ik het nog beter kan krijgen, maar ik veronderstel dat er zonder vet in, toch een heel kleine speling in mag/moet zitten. Het is in elk geval véél minder dan voorheen.

Dan had ik nog een probleempje. Deze keer aan de staart.
Ik had reeds het koperen busje van de tailslider stukgemaakt bij het uit elkaar halen en toen een nieuwe in gestoken.
Maar als ik die koperen bus ook maar een klein beetje vastzet (zelfs met de hand) dan lopen de lagertjes van de control ring (die over het koperen busje zit, en waar ) nogal stroef.
Daarom had ik deze lagertjes ook bijbesteld.
Maar nu probeer ik deze lagertjes eruit te halen, maar dat lukt niet. Deze zitten precies vast.
Ik merk wel dat het open lagertjes zijn (zelfs aan beide kanten open) dus heb ik geprobeerd om de lagertjes een beetje te reinigen en te voorzien van titanvet. Het loopt iets beter, maar nog niet perfect naar mijn zin.
Iemand een idee hoe ik deze lagertjes kan verwijderen, zonder alles te vermorzelen?
Ik heb nu geen foto bij de hand, ik zal er volgende keer een bijvoegen.

Hallo,

Ik heb nog wat tijd gehad om verder te werken aan de skyfox.

De gearbox was gisterenavond al bijna goed. Ik heb nog wat verder gespeeld met shimmetjes en nu heb ik de juiste combinatie gevonden denk ik. Zo goed als geen speling en draait zeer soepel:

gearbox.jpg

Dan heb ik nog eens gekeken naar die control ring va nde tailslider:
sliderring1.jpg

Ik heb toch een manier gevonden om de lagertjes eruit te halen.
Ik heb hem samen met een vodje tussen de bankschroef gedaan en dan met een platte schroevendraaier en een hamertje lichtjes getikt en ze kwamen eruit:
sliderring3.jpg

sliderring4.jpg

Dan heb ik het ringetje gereinigd:
sliderring5.jpg

en nieuwe lagertjes erin. Samengebouwd ziet dat er zo uit:
tailsliderassy.jpg

Ik heb de koperen bus nu met de hand zo goed mogelijk vastgezet en nu draait hij nog altijd soepel.

Nu verder met de samenbouw. Wordt vervolgd...

Die sliderlagertjes, is een van de weinige punten waar geen steunring tussen de lagers zit (zo uit mijn hoofd) dus inderdaad, als je die linksdraaiende moer te vast zet, span je de lagers op, en gaat hij zwaar lopen.
De reden daarvan is dat op deze manier de lagers, ook al zijn ze daar niet echt voor bedoeld, "nastelbaar" zijn. M.a.w, heel lichte zijdelingse speling in de lagers kun je wegstellen door die moer een haartje toe te draaien.
Vergeet niet, dat het bij die moer uitermate belangrijk is Loctite te gebruiken, maar ook hier, uitsluitend de "lichte"... (240 of 243), en oppassen dat het niet in het lager loopt, en niet tussen as en glijbus komt.
Zelf boor ik altijd een 1,2 mm gaatje in die buitenste ring, tussen de lagers, en daar pers ik met een stompe dikke injectienaald (is ook 1,2 mm dik) van binnenuit vet tussen de lagers tot het naar buiten komt.
Op die manier pers je ook het eventuele vuil weer naar buiten.

Wil je het supermooi doen, dan boor je een 1,6 mm gaatje en tap je er voorzichtig M2 in, kun je het smeerpunt met een boutje weer afsluiten. Maar ik neem die moeite niet.

Dus die koperen moer is niet bedoeld om loiehard vast te zitten? Ik vermoedde al zoiets. Ik veronderstel dat het feit dat het linkse draad is daar ook iets mee te maken heeft.

Voor die lagertjes dacht ik nog het vet langs de kogelschroef in te spuiten, maar ik veronderstel dat je dan in de problemen komt met de locktite.

Wat ik wel nog vreemd vind is dat in de staart bladhouders dezelfde open radiale lagertjes gebruikt wordt. Hoe blijft het vet dan erin?

Je moet inderdaad NIET het gaatje voor de kogelbout als smeerkanaal gebruiken, i.v.m. de loctite.
Overigens is het boren van dat gaatje niet per sé noodzakelijk, anders had Vario het er zelf al wel in geboord, maar op stoffige vliegplekken kan het wel handig zijn, en het kan in elk geval geen kwaad....
Het vet van Vario slingert nauwelijks af, dat blijft gewoon in de lagers van die bladhouders op zijn plek zitten. Als het vet wegslingert, betekent dat, dat er te veel vet in zat....

Hallo,

Ik heb de knoop doorgehakt voor de keuze van de motor.
Het is een Align 800mx geworden met een kv van 440.

Hallo,

Ik heb nog eventjes verdergedaan met de skyfox. En ik denk dat ik terug een probleem heb.
Ik heb een poging gedaan om de linkjes af te regelen.
De swashplate moet volgens de manual 13mm boven de domplaat staan. hiervoor heb ik zelf een tooltje gemaakt uit een stukje aluminium:
jig.jpg

Maar nu het probleem: Als ik de linkjes zo afregel dat de armpjes van de pitchcompensator mooi horizontaal staan zoals in de manual:

manual.jpg

, dan kan de swash bijna niet meer omhoog, omdat de pitchcompensator tegen het centraalstuk van de kop botst.
Als ik het centrale stuk van de pitchcompensator bekijk, dan lijkt deze nit juist:

centerpiece.jpg

en volgens de manual:
centerpiecemanual.jpg

Zou er iets op tegen zijn om de bovenste kraag gewoon af te zagen?

hallo,

Ik heb nog meer foto's.

Mijn voorlopige setup:

setup1.jpg

Mijn aluminium stukje is precies 13mm hoog.
Ik dacht nog wat er ook mee te maken kan hebben is de lengte van de hoofdas.
Ik had er nog een extra hoofdas bijgekregen, mooi verfpakt in het netje, maar toen ik die eruithaalde zag ik dit:
as.jpg

Volgens het etiket moet hij 204mm zijn, maar ik meet slechts 196 mm.
De andere as is even lang.
Volgens de manual moet dat ook goed zijn, maar das natuurlijk wel met dat andere centraalstuk.

Die zwarte "meenemer" kun je vervangen voor de allu versie.
Als je de kraag eraf zaagt heb je teveel speling.
De allu meenemer hoort bij deze pitchcompensator en is voorzien van een glijlager zodat je minimale speling hebt.

Volgens het etiket moet hij 204mm zijn, maar ik meet slechts 196 mm.
De andere as is even lang.

Voor zover ik weet, geeft Vario de lengte op gemeten EXCLUSIEF het stukje 6 mm op het einde, en voor de gewone SkyFox geven ze een 194 mm as op. Op jouw foto is duidelijk te zien, dat de as inclusief het eindstukje slechts 196 mm lang is, en het eindstuk is 6 x 6 mm. Dus het lijkt wel of iemand je een oor aangenaaid heeft. De kleinste as van Vario is namelijk 194 mm, en dat houd in dat hij over totaal, inclusief het 6 mm stuk, ongeveer 200 mm lang hoort te zijn. 196 mm betekent domweg dat het een " valse" as is.... Wellicht Heim, of Mikado o.i.d.

Op zich horen de kunststof slider en centraalstuk zoals je die op de foto hebt, wel bij elkaar volgens mij, en zelfs als je de Alu slider zou monteren: die is even hoog, dus dat verandert niks.

Je kunt gerust je swash 1 of 2 mm lager plaatsen (dus stangen vanaf de servo's allemaal 2 mm inkorten, en de stangen boven de swash iets verlengen om de bladen weer neutraal te krijgen en de schaar weer horizontaal te zetten) want daar zit nog wel wat ruimte in de praktijk.

Maar eigenlijk moet je voor het mooie, gewoon een langere rotoras hebben.... bestelnummer 35/10 is de as die op jouw heli thuishoort. Dat labeltje zegt bestelnummer 35/12, en dan hoort de as een totale lengte te hebben van 21 cm, of 204 mm over de volle dikte (dus excl het eindstuk).

Ik begrijp werkelijk niet, wat mensen bezielt, dingen op deze manier te verkopen, en dan ook nog te zeggen " kijk eens, je krijgt er nog een reserve as bij ook"....

Back