Bart's schaal avontuur

Ik had al zo'n vermoeden. Was al van plan om de swash te laten zakken en te zien hoever ik geraak.
Ik vond ook nog een gesloten zakje met daarin een main gear, compleet met Vario kartonnetje eraan (maar met de beschrijving erafgescheurd) en toen ik het zakje openmaakte bleek het tandwiel duidelijke sporen van gebruik te vertonen.
Het was duidelihk niet de beste koop van de eeuw.
Maar ik denk dat ik er nu wel bijna ben.

Wel heel vervelend zo iets, aan de andere kant: sup-er leerzaam en je kent je heli straks van binnen en van buiten ;)

Leerzaam is het zeker, alleen een beetje jammer van het leergeld, maarja dat hoort er ook bij zeker.:weetnie:
Ik laat voor de zekerheid toch maar een goeie as leveren. Wordt vervolgd...

Denk er om, dat je geen 35/12 laat komen, want dan kun je ook gelijk al je stuurstangen vervangen: de as is dan een cm langer en dat is ERG veel om op te vangen met alleen de kogellinks. Dan zit er veel te weinig draad nog in de linkjes. Gewoon de 35/10 laten komen en bij voorkeur (als je bijvoorbeeld naar Heli-Tempel gaat) de oude as, waarvan je weet dat hij te kort is, meenemen zodat je een goed vergelijk hebt.

Ik snap er alleen geen drol van, welke as jij dan hebt, want het is per definitie niet een as uit het Vario leverprogramma. Tenminste, NIET in die maten. Ik kan alleen maar concluderen dat iemand een as, bedoeld voor meerbladsrotor ingekort heeft zodat de tweebladskop er op past (die heeft de boring voor de "Jesus-bolt" veel verder van het uiteinde zitten, en kun je dus inkorten om hem op een as voor tweebladskop te laten lijken).
Wel heel raar, dat hij er dan gelijk twee van die assen bij heeft gegeven....

Bert,
Net nog even gekeken. De as van de foto ziet eruit alsof hij af fabriek komt.
De as die in m'n skyfox zat daarentegen ziet er inderdaad ingekort uit. (Eal later fotos posten) En als je ze naast elkaar legd is die zelfs nog iets korter:hammer:
Vreemd is wel dat uitgerekend die as vastgeroest zat in de oneway. Dus je zou denken dat die combinatie ooit gevlogen heeft.

Ik gok dat de as van de foto krom is, en het een originele Graupner/Heim as betreft. De as die er nu in zat zal in het netje hebben gezeten en heeft hij afgeslepen, want zagen gaat niet. Die assen zijn gehard.

Hoedanook het wordt wegflikkeren en een originele erin.
Maar nu ga ik met mijn kinderen genieten van de grote singerklaasshow mij aangeboden door studio 100. Soms mag een mens al eens geluk hebben ook hé.:cool:

Laatst bewerkt:
Maar nu ga ik met mijn kinderen genieten ...
Mannen blijven kinderen. Alleen het speelgoed wordt iets duurder...zegt mijn vrouw.
ascratch.gif

Amuseer je maar.

De as die er nu in zat zal in het netje hebben gezeten en heeft hij afgeslepen, want zagen gaat niet. Die assen zijn gehard.

Nee.... want dat zou betekenen dat er ook een nieuw gat in geboord zou zijn, en dat lukt ook niet (geloof me.... Ik heb het zelfs uitbesteed aan een metaalbewerker en die kreeg het slechts met heel grote moeite voor elkaar met de baas zijn spullen...).
Dus het zou een Heim as kunnen zijn, die waren minder hard, en dat verklaart ook het vastroesten in de oneway.... Dat heb ik een Vario as nog nooit zien doen, maar Graupner assen wel....

Hallo,
Zonet de (hopelijk) laatste onderdelen uit de brievenbus gevist. En inderdaad, Bert had gelijk, de as is idd 194mm lang zoder het 6mm stukje meegeteld.

Bert had gelijk, de as is idd 194mm lang zoder het 6mm stukje meegeteld.

Hihi, zo moeilijk is dat niet hoor.... dat staat gewoon in de Vario Catalogus (mijn "bijbel"....).

Maar hoe dan ook, daarmee zijn ook je bewegingsruimteproblemen voor de slider opgelost, een en ander zal nu stukken makkelijker kloppend te krijgen zijn met je 13 mm afstandsstuk....

Klopt Bert,

Misschien moet ik aan de kerstman ook maar zo'n bijbel vragen:D

Nog even een overzicht;
van klein naar groot:
de as die in de heli zat,
de as die ik er gratis bij kreeg
en de as van Vario
assen.jpg

En als je hem samenbouwt krijg je het volgende:

setup.jpg

Nu kan de swash een heel stuk omhoog (zit nu terug op 13mm van de domeplate)

Maar toch is er nog iets niet goed volgens mij.
Op de foto is het niet te zien, maar de witte plastic armpjes van de meenemer hebben maar héél weinig speling met de zijkant van de swash. Hierdoor kan de swash bijna niet kantelen of hij botst.
Het kan zijn dat de swash ook niet echt compatibel is, maar dat moet ik nog even uitzoeken.
Ik heb nog wel een meenemer die er iets anders uit ziet (met smallere armpjes) Die ga ik er nog eens opzetten om te zien of dit beter past.

Nog even de fotos:
1) de swash staat vlak en de meenemer heeft maar weinig ruimte:
swash1.jpg

2) bij deze stand loopt de swash al tegen de meenemer arm:
swash2.jpg

Ik ben nog niet zo ver om te zien hoeveel bladhoek dit geeft, maar mijn gevoel zegt toch dat het te weinig is

Nog 2 fotos van de andere meenemer:
meenemer1.jpg

meenemer2.jpg

Ik weet natuurlijk niet hoe gezond deze nog is,
Maar ik wil hem wel eens proberen.
Al vermoed ik dat het toch een nieuwe swash gaat worden...

Je Swashplate is goed volgens mij..... die is origineel Vario zo te zien.
Dus moet er iets met je mixer aan de hand zijn....

Ik zal me er vanavond even in verdiepen, maar een vlotte blik op mijn Evo laat zien dat het er bij mij ongeveer hetzelfde uitziet qua speelruimte, en ik ondervind geen problemen.

Maar kijk eens goed naar de kogels op je binnenring. Het is mogelijk, dat je daar "lange" en "korte" kogels hebt zitten, en zo ja, dan moet die schaarmixer op de KORTE kogels zitten, want de lange kogels geven jouw probleem... Het lengteverschil is niet groot, en het kan goed dat je per ongeluk de verkeerde kogels gebruikt hebt.

Zo niet, kan het ook zijn dat er vier lange kogels gebruikt zijn door de bouwer, en in dat geval is het een kwestie van korte kogels bestellen en ze vervangen.
Dat kost je een tientje o.i.d., een nieuwe swash kost rond de honderd Euro.

Die alternatieve meenemer zou ik NIET gebruiken, die is van een heel erg verouderd type....

Ik heb hier een zelfde (bijna) nieuwe swash liggen die op mijn Sky-fox trainer dienst heeft gedaan. Dus geef wat maten van de swash en kan ik deze vergelijken. Volgens mij heb jij gewoon de goede swash. Kogels zijn bij mij alle 4 even lang, 7,4 mm gemeten vanaf binnenring tot buitenkant kogel.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info Bert.
Die kogels ga ik eens nameten en evt. kortere bestellen.
Maar ik zal eerst de rest (servo's enzo) opbouwen en de afstelling doen.
Dan kan ik zien hoeveel uitslag ik eruit kan halen.
En de alternatieve meenemer, die vliegt bij de rest van de incompatibele stukken.
Ik kan binnenkort een museum beginnen:confused:

Rene, ik had jouw bericht niet gezien.
Als ik thuis kom ga ik het eens opmeten en dan horen jullie het wel.
Misschien staar ik mij blind op wat ik van mijn trex 450 ken. Daar heeft de swash heel veel bewegingsvrijheid.
Maar de skyfox is natuurlijk een schaalheli (in wording) dus is het misschien toch genoeg.
Maar dat weet ik pas als hij verder in elkaar zit en dat gaat nog eventjes duren, want ik doe alles op het gemakje:cool:

.. grote (schaal-) heli's gebruiken niet zo'n grote uitslag van de swash,
verder kom je ook nergens in de buurt van 14 graden pitch, wat sommige pot en boom 3D gebruiken,
en sowieso heb je negatief pitch bijna niet nodig ...
dus moet kunnen, leuk !

Back